https://tummennuskalvot.fi/

Porsche 911 / 992

ePa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Niin se aika rientää ja "juuri tullut" 991 korvataan 992 mallilla.

Virallinen julkaisu tapahtuu LA Autoshowssa, jossa on luvassa vielä spesiaalimpaakin, mutta siitä toisessa säikeessä sitten.


Lisää kaikkea ja lujempaa. Ulkoisesti varmaan suurimmalta osalta menee ohi

https://newsroom.porsche.com/en/products/porsche-911-new-eighth-generation-992-timeless-machine-world-premiere-los-angeles-2018-news-tv-live-broadcasting-16473.html

ccf6471d-b7c8-47fd-99eb-77c207f6de65.jpg


f98ba974-ed8b-4808-a217-79e889b14faa.jpg


 
Nopeasti se aika rientää..991 jäi itseltä väliin. 997 Turbo ja GT3 tuli ajettua, aivan mahtavia autoja. Joku näissä saksalaisen insinöörityön näytteissä aina viehättää, vaikka erotiikkaa näissä ei ole yhtään verrattuna kuumaverisiin italialaisiin. Näillä voi ajaa herättämättä liikaa kateutta/huomiota ja käytettynä käyttökulut pysyvöt vielä edes jotenkin kohtuullisina.
 
Ulkoiset muutokset eivät aiheuta mitään erityisiä hurraa huutoja:
Keula näyttää tältä emojilta 😬 ja perä spoileri ylhäällä ukkometsolta soitimella...

Sisustaan on saatu enemmän ilmettä, muutamia retrotyylisiä ratkaisuja nykyaikaisten näyttöjen lomaan. Uudet penkit näyttävät tukevilta, mutta toisaalta vähän paksuilta ja raskailta edellisiin verrattuna.

Moottoripuolella kiinnittää huomion suoritusarvot: nyt Carrera S:kin peittoaa esimerkiksi kiihtyvyydessä mm. 997 turbon, varsin kunnioitettavaa perusässältä.
Ja en epäile yhtään etteikö ajettavuus olisi huippuluokkaa, hyvää on vain parannettu kuten tuppaavat Porschella tekemään.
 
Uusi malli on saman tien mukautettavissa mikä on aika harvinaista. Käyttäjäystävällisin taitaa olla Yhdysvaltain versio.

https://www.porsche.com/usa/modelstart/all/?modelrange=911#s911-carrera-models

Tuolta voi klikkailla ja katsoa millaisia varusteita kannattaa sitten 20 vuoden kuluttua vaatia käytetyiltä. Voi ottaa vaikka auton sivunäkymän ja klikkailla keraamisia jarruja päälle ja pois. Kokoero teräksisiin on aika suuri.

Mutta ei Suomeen keraamisia kannata ottaa, muutoin joutuu ottamaan matalaprofiiliset myös talvirenkaiksi.

Mielenkiintoisesti Porsche suosittelee rengaspaineiksi 2,3 eteen ja 2,6 taakse. Kolmen baarin väen ei kannata siis hinkua tämän merkin perään.
 
Jokos näitä on saatavilla/liikenteessä? Nelostiellä ajeli Jkl:n pohjoispuolella Cayenne ja 911 vastaan, joista matalamman takavalo(t) kiinnitti pimeässä huomion
Porsche_911_%28992%29_WP1.jpg
 
Presidentti sanoi:
Jokos näitä on saatavilla/liikenteessä? Nelostiellä ajeli Jkl:n pohjoispuolella Cayenne ja 911 vastaan, joista matalamman takavalo(t) kiinnitti pimeässä huomion
Porsche_911_%28992%29_WP1.jpg

Ettei ollut tällainen vanhempi malli?

2013_porsche_911_carrera_4s_13_1920x1080.jpg


 
Suomessa kaksi Porschea peräkanaa viittaa aina valmistajan testiautoihin. Olisikohan uusi 911 testeissä Lapissa.
 
Trollsten sanoi:
Suomessa kaksi Porschea peräkanaa viittaa aina valmistajan testiautoihin. Olisikohan uusi 911 testeissä Lapissa.

Melko vahva yleistys.

Todennäköisyys kyllä kohenee, jos olivat saksalaisissa kilvissä. Tosin eiköhän testit ole jo testattu suljettujen porttien takana ja aavistuksne "haastavimmissa" oloissa kuin Jkl. :D

 
Mielenkiintoista tulossa taas ulos 992 osalta. Olin jossain lukevani, että plugin hybridi 991 esiteltäisiin vielä tänä vuonna. Tuolla on sikäli merkitystä, että leikkaa veroa melkoisesti.

Jos iteroi panamera pluggarin hinnasta, niin tuolla voimalinjalla lähtöhinta tippuu 130k tasolle, mikä on luokkaa 50k pois nykyisen Carrera S hinnasta.

Lisäpainoa on tulossa luokkaa 250kg vs Carrera.
 
Tein pikaisen koeajon uudella 992 Carrera 4S:llä. Siitä muutamat viivat:

- ohjaus, alusta ja vaihteisto miellytti
- suorituskyky hyvää luokkaa, tuntui nopealta autolta
- ulkonäkö parempi luonnossa kuin mitä kuvista katsottona. Ihmettelen tuota nokkapellin kulmikasta muotoilua ja puskurisauman kohdan kanssa syntyvää vinkkeliä/porrastusta, itselläni se särähtää silmään.
- moottorista en oikein pitänyt; 3 litran moottori turboilla ja sen äänet eivät saa kehujani, poislukien suorituskyky. Aivan eri fiilis oli istahtaa takaisin oman Cayman S:n penkille koeajon jälkeen, startata auto ja lähteä ajamaan. Ei nuo turbot oikein nappaa minua, tämä alkoi häiritä aikanaan myös BMW M2:ssa. Jossain ruohonleikkurin moottoreissa(=maitopurkin tai kahden kokoisissa) ne ehkä vielä ymmärtää.
- neliveto ei nappaa tässä (jos ei minulla henk. koht. muutenkaan), en vain voi ymmärtää nelivetoa Porscheissa. Itse valitsisin ehdottomasti takavetoisen version.
- en pitänyt uudistetusta ja liian modernista kabiinista. Kaikenlaista tingelitangelia, suurta näyttöä, "vaihdekeppikin" oli vain pieni nysä ja mittaristo näytti aivan Skodan mittaristolta.
 
Muutama päivä sitten esiteltiin virallisesti uusi GT3, ohessa hyvä esittely:


Kauhean nätin värin ovat ottaneet mallistoon. ;)