https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)

tmr97

Klassikko
Liittynyt
26.2.2014
Kun lehdistöä ja keskustelua seuraa, niin PHEV-autoista ilmoitetaan aina kuinka pitkän matkan sillä pääsee sähköllä, mutta energiatehokkuus kokonaisuutena ei saa oikein sijaa. Suomalainen autolehdistö on hyvin rajatusti näitä uuden tekniikan autoja testannut siten, että olisi monipuolisesti mitattu. On vain koeajoja ilman varsinaisia mittauksia, joissa juurikin mainitaan sähköajon ”range”. Hybridiautossa voidaan käyttää jotain bensakonetta sellaisenaan tai sitten erityisesti hybridille erityisesti taloudellisuuteen viritettynä (atkinson-kierto, yms tekniikat). Jos käytettään taloudellisuuteen viritettyä konetta ja paikataan suorituskykyä ja käytettävyyttä sähkökoneella, päästään parempaan energiatehokkuuteen.

PHEV-auto, joka hyödyntää hybriditekniikkaa tehokkaasti siten, että kulutus ilman lataamistakin on selvästi pienempi kuin perus bensa-autolla ei välttämättä tarvitse isoa akkua. Isolla tässä tarkoitan sellaista, joka heikentää auton käytettävyyttä. Esim uusi Prius PHEV on varustettu liian suurella akulla. Ne ketkä voivat ladata pitkään ja haluavat ajaa vain sähköllä ostavat usein sähköauton, ei PHEViä. Liian suuren akun (8,8kWh) paino (142kg?) vie autosta yhden istumapaikan ja tavaratilan lattia on koomisesti lastausaukon yläpuolella. Vanha Prius PHEV oli hienosti tehty, käytettävyys vastasi normimallia, mutta pelkällä sähköllä pääsi kuitenkin noin 20km (akku 4,4kWh). Iso akku maksaa enemmän kuin hieman pienempi. Kun akkukoko kasvaa, niin akun hyödynnettävyys laskee, eli akkukoon tuplaus ei tuplaa sähköllä ajettavaa matkaa(*.

Hyvin toteutettu hybriditekniikka säästää sellaisenaan selvästi, esim Kia Niro tai Toyota C-HR kuluttavat suomalaisissa testeissä sekä maantie- että kaupunkiajossa noin 4,5-4,8 l/100km. Tulos on noin 3l/100km parempi kaupungissa ja noin litran parempi maanteillä kuin vastaavalla bensakoneisella autolla, esim 3008, yms. Oletan, että motarilla ero on sama kuin maantiellä eli noin litra. Sekalaisessa ajossa säästö voisi siis olla keskimäärin esim 1,7l/100km.
Kun autoon lisätään latausmahdollisuus, niin kulutus pienenee. Jos hyödynnettävä akkukapasiteetti on esim 3,5kWh, niin päästään noin 20km ja vastaavasti 7kWh:lla 40km (akun bruttokapasiteetti noin 9kWh). Jos auto ladataan öisin ja vuodessa ajaa 20tkm 300 ajopäivänä, niin tuon pienen akun vaatimalla pelkällä 2h lämmitystolpan sähköllä (8-10A) akku tulee täyteen ja sillä ajaa vuodessa noin 6tkm. Koska tuo 20km on aika lyhyt matka, niin lähes jokaisena ajopäivänä koko matka tulee hyödynnettyä. Kulutus tippuu silloin 30%. Kun huomioidaan itse hybriditekniikan säästö ja tuon 20km akun käyttö päästään melkoiseen bensankulutuksen alenemaan. Jos edellisen kappaleen autoille oletetaan: bensa 6,7l/100km, hybridi 5l/100km, niin PHEV:in tulos on 3,5l/100km. Siinä on noin 48% kulutuksen pienennys!
Jos akku on tuplasti isompi, niin teoriassa 300 yölatauksella pääsisi 12tkm. Kun käytännössä päivittäinen ajomatka vaihtelee, niin alle 40 km päiviä tulee jo reilusti(*. Jos sähköajomatkaksi tulee 10tkm, niin kulutus olisi näillä luvuilla 2,5 l/100km. Eli polttoaineen kulutus laskee enää vain litran, vaikka akku tuplaantuu.

En tarkoita, että iso akku olisi huono, mutta jos pitää valita selvä käytettävyyden heikennys ja iso akku vs hyvä käytettävyys + pienempi akku ja edullisempi hinta, niin valitsisin jälkimmäisen. Itseasiassa voisin ostaa 1. sukupolven Prius PHEV:n, mutta nelipaikkaisuus estää ostamasta toisen sukupolven mallia. Liian suuri akku pilaa auton, se on pitkää tavaraa, vaikka suksia, kuljetettaessa kolmen hengen auto. Minusta näyttää sille, että yksi ominaisuus, eli sähköajon range on painanut aivan liikaa, kun ominaisuuksista on päätetty. Sama vika näyttää vaivaavan monia tulevia malleja, mm Niron PHEVin akku on ilmeisesti iso (noin 9kWh) ja jo alunperin pienehkö tavaratila kutistuu edelleen.

Toisaalta itse näen tehokkaan sähkömoottorin ja akun tulemisen autoihin kuin kosketusnäytön tulemiseen puhelimiin. Perusbensa jää hinnat alkaen pikkuautoihin, muuten pelkällä bensa- ja dieselkoneella varustetut autot kohtaavat näppäinpuhelimen kohtalon. En enää uutta 30k€ tai yli maksavaa autoa ostaisi ilman sähkötekniikkaa.
 
Viime viikolla tuli istuttua reilu 500 km Passat GTE:n kyydissä Hollannissa ja ajaminen tapahtui kaupunkien keskustoissa tai moottoritiellä aina 130 rajoitukselle asti. Auto oli aina yöllä laturissa ja päivisin ladattiin asiakkaiden toimipisteissä jonkin verran. Keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 4,6l/100km. Tuon saman lenkin ajaminen samoissa olosuhteissa perinteisellä 2L TSI-moottorilla olisi vienyt ainakin sen 8l/100km, luultavasti lähempänä ysiä olisi ollut kulutus, kun moottoritiellä ajaminen oli välillä aika pumppaavaa ja mentiin joko jarrua vasten tai kickdownilla kiihdytettiin. 

Tuolla Hollannissa kun on veroteknisistä syistä todella paljon Tesloja tai plug-in hydrideitä, niin latauspisteitä oli tosiaan lähes jokaisella isommalla huoltoasemalla ja pienissä hotelleissakin. Työpaikkojen pihoilla latauspiuhat täyttivät maisemat...

Itse ainakin odotan mielenkiinnolla V90 T8 saapumista ja tuo latailu ja kulutuksen optimointi kiinnostaa kyllä.

Samoten tulee työskenneltyä viikottain Norjassa, niin sielläkin töpseleiden kytkeminen on normaali rutiini.

Keskimäärin täällä Suomessa porukalla on todella epäilevä asenne sähköautoiluun tai plug-in hydrideihin. Nyt en puhu ympäristöystävällisyydestä tai mitenkä sähkö tuotetaan töpseliin, vaan epäilyksistä tekniikkaa ja säästöjä kohtaan.
 
Itse ajan "sillä vanhalla Prius PHEVillä" ja olen kerännyt dataa jo jonkin verran muutamallekin foorumille. Oma työmatkani on 18 km suuntaansa ja lataan auton ajoakun kotona aina täyteen ennen seuraavaa reissua, jos se vaan on mahdollista. Niin nopeita lähtöjä ei vielä ole tullut, etteikö tämä olisi onnistunut. Pääsääntöisesti saan myös töissä ladattua akun täyteen, sehän onnistuu lämpötolpasta 10A takaa, aikaa menee tyhjästä täyteen jotakuinkin 1½ tuntia ja vauhtia on 1.8-1.9 kwh tunnissa.

Edellisellä bensatankillisella ajoin reilut 1326 km, tankkiin sain ujutettua 37 litraa ja risat,  keskikulutus jotakuinkin tasan 2.8 litraa. Sähköä kului 110kwh. Jos nämä laskee yhteen sähkön hinnaksi 12 snt/kwh asettaen, rahallisen panostuksen keskikulutus oli bensaksi muutettuna n.3.5 litraa. Tuo oli viiden viikon rupeama keskitalvella, parinkympin pakkasiakin mahtuu joukkoon, joten lämmitys toi oman ison lisänsä kulutukseen.

Nyt kun kevät tiukentaa otettaan ja lämmöt ovat nousussa, kulutuskin on laskenut reilusti. Viimeiset 300 km on menty 1.8 litran keskikulutuksella ja siihen sähkö päälle, sen enempiä kikkailematta, normaalisti ajaen. Pidemmillä reissulla rajoitusten mukaan tai vähän yli ajamalla pääsee ilman suurempia puristeluita alle 4 litran, vaikka mukana on ollut vain kotona ladattu sähkö. Jos ajoakkua ei päästä täysin tyhjäksi, auto käyttää sähköajotilaa erittäin innokkaasti, paljon hanakammin kuin perus-Prius tai sen uudemmat seuraajat Auris jne. Itselle tämä on jo viides hybridi, mutta ensimmäinen PHEV, litran verran tämä tuntuu puristavan paremmaksi pitkillä reissuilla noihin perushybrideihin verrattuna omiin aikaisempiin kokemuksiin peilattuna ja tässä lyhyemmässä pyörityksessä kun pääsee latailemaan, auto on aivan omaa luokkaansa.

Jos keli on parikin astetta plussan puolella ja antaa automatiikan hoitaa hommat sähkö-ja hybridiajotilan valinnan suhteen, jää kulutus tuolla 18 km työmatkalla joka kerta alle 2 litran. Osallistumalla itse ajotapahtumaan "nappulatekniikalla", pääsee vielä pienemmällä, mutta eipä sitä enää kovin usein jaksa kikkailla, kun auto on fiksu muutenkin.

Jos ei jaksa autoa sähköverkkoon yhtenään liitellä, voi tämmöisen vekottimen unohtaa, vaatii vähän viitseliäisyyttä ja harrastuneisuutta. Itse ottaisin tähän mielelläni hieman isomman ajoakun, muutama lisäkilometri ei olisi pahitteeksi, ajaisin mielelläni edestakaisen työmatkan sillä kotona ladatulla sähköllä. Eihän näiden PHEVien ideana olekaan se, kuinka paljon ajat yhteen menoon sähköllä, oma ennätys on tällä hetkellä 17 km tämän Priuksen kanssa, ideana on se, että pyritään pitämään ajoakun latausta yllä mahdollisimman pitkään vaihtelemalla ajotilanteen mukaan hybridi-ja sähköajotilaa, jolloin auto on erittäin energiatehokas. Oma kokemus on, että se ajotietokoneen lähtiessä lupaama 19 km riittää hyvin 150 km ajoon siten, että lopullinen kulutuslukema alkaa matkan päättyessä kolmosella.

Huonoin puoli tässä PHEV-Priuksessa on se, että rajoitettu toimintasäde sähköllä saa haluamaan lisää sähköajoa...
 


Tämänpäivän kaltaisella +6 asteen kelillä ei työmatkan taittaminen ilman bensaa ole edes haaste, vielä jäi varastoon 1.4 km verran sähköä. Siinä faktaa mutun sijasta markkinoiden vaatimattomimman ladattavan hybridin suoriutumisesta.
 
Mikään autovalmistaja maailmassa ei tällä hetkellä tee positiivista taloudellista tulosta sähköautoilla, ei edes Tesla. Toyota on(?) tulossa myös täyssähkömarkkinoille 2020-luvulla. Toyotalla on myös vetymalli tuotannossa. Toyota teki tappiota Prius-mallistollakin ainakin vielä 2. sukupolven aikana. Edes Lexuksella ei ole lataushybridiä mallistossaan. Toyotan uusin malli, C-HR, ei ole Toyotan mukaan tulossa PHEV-versiona.
Ylläolevat seikat osoittavat, että autonvalmistajat eivät vielä ole varmoja teknologiavalinnoista, mikä on oikea valinta ja mikä on vain välivaihe. Välivaiheen teknologia ei ole valmistajalle taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa? Ja kun esim. Toyotalla on totaalisen maailmanlaajuiset markkinat ja kannattava autonvalmistus on volyymibusinestä niin haasteita riittää. Voivatko ns. kehittyvät maat luoda edellytykset sähköautomarkkinoille samassa tahdissa kuin muut? Jos näin olisi, voisivat autonvalmistajat myydä myös uusinta teknologiaa maailmanlaajuisesti, jolloin volyymiedut voitaisiin saavuttaa? Jos näin ei ole, jakautuvat markkinat kahtia joka tarkoittaisi pienempiä myyntivolyymeja perinteisille bensiiniautoille ja pienempiä volyymeja sähkö- ja lataushybrideille maailmanlaajuisesti ajatellen.

Myös markkinoiden reaktio on merkittävä. Kuinka esim. tämänhetkiset sähköautot ja  lataushybridit pitävät käytettynä arvonsa? Suomessahan auton elinkaaren pituus tällä hetkellä lienee >18 vuotta! Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sähköautojen elinkaari päättyy kun 1. akusto on kulutettu loppuun ja näin olisi vaikka akustojen hinta puolittuisi nykyisestä! Mitä isompi ja tehokkaampi akusto sitä suuremman osan akusto vie koko auton hinnasta! Myös auton käyttäjien asennemaailma on muuttumassa. Yhä useampi nuori ei enää Suomessa hanki auton ajokorttia. Yhä useampi pitää autoa vain välineenä liikkua pisteestä A pisteeseen B! Tällaisille käyttäjille autolla ei ole arvoa sinänsä! Auto ei ole enää erottautumistekijä!

No, itselleni auto on tärkeä, on ollut aina ja tulee olemaan! Autonvalmistajat ja yhteiskunnat ovat  haasteiden edessä autoilun teknologisen murroksen lähestyessä. Tätä on mukava seurata!

Uti




 
Omalle ajosuoritteelle tämä töpselimalli sopii todella hyvin. Keskikulutus pikkasen alle 10tkm on 2,8l/100km(tankattu)
Työmatkaa päivässä 16km suuntaansa, ja myös töissä pystyy ainakin toistaiseksi latamaan tuon muutaman kWh, vaikka kuulema osa työntekijöistä onkin nähnyt jo tuosta vaivaa :rolleyes:
Latauspistokkeen laittaminen on nopeampaa, kuin perinteisen puskurin alla sijaitsevan "lohkolämmittimen" pistokeen laitto. Tosin kesällä harva autoaan tolppaan laittaa lämpiämään, joten siinä tulee ylimääräistä jumppaa 8)
Alle 5 litran olen päässyt, kun ei ole ollut lataus mahdollisuutta pidemmillä matkoilla. Pakkasella ladatessa tosin tulee hukkaenergiaa, kun akut täyteen ladattuna pääseekin vain 30-35km tuon ilmoitetun 50km sijaista (todellisuudessa 45km)
 
Uti sanoi:
Suomessahan auton elinkaaren pituus tällä hetkellä lienee >18 vuotta! Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sähköautojen elinkaari päättyy kun 1. akusto on kulutettu loppuun ja näin olisi vaikka akustojen hinta puolittuisi nykyisestä! Mitä isompi ja tehokkaampi akusto sitä suuremman osan akusto vie koko auton hinnasta!

Tässä ollaan asian ytimessä. Mikäli akku alkaa olla Suomessa keski-ikäisessä (~8-9 vuotiaassa) autossa vaihtokunnossa, on uuden akun hinta käytännössä hyvin lähellä auton arvoa. Näin ollen sähköautot ovat romutuspisteessä siinä vaiheessa kun akun kapasiteetti on niin heikko, ettei sillä tule toimeen arjen tarpeissa. Eli arvon alenema sähköautoissa tulee olemaan varsin jyrkkä ja erityisen jyrkkä se on siinä vaiheessa kun akku on vaihtokunnossa.
 
völvöxc60 sanoi:
Työmatkaa päivässä 16km suuntaansa, ja myös töissä pystyy ainakin toistaiseksi latamaan tuon muutaman kWh, vaikka kuulema osa työntekijöistä onkin nähnyt jo tuosta vaivaa :rolleyes:
Latauspistokkeen laittaminen on nopeampaa, kuin perinteisen puskurin alla sijaitsevan "lohkolämmittimen" pistokeen laitto. Tosin kesällä harva autoaan tolppaan laittaa lämpiämään, joten siinä tulee ylimääräistä jumppaa 8)

Tämä. Meillä töissä kun porukka kuuli, että eräälle nimeltä mainitsemattomalle on tulossa ladattava hydridi, niin heti alkoi keskustelu, että se on sitten kirjallinen varotus heti työantajan omaisuuden varastamisesta ja verottajalle tutkintapyyntö, jos piuha on autossa kiinni :eek: Peruste on se, ettei työnantaja anna muillekkaan paria litraa polttoainetta työpäivän aikana. Taas, jos haluaisi oikeasti maksaa työantajalle sähköstä tai hoitaa sähkön verotusedun. Tulee tästä niin hirveä paperisota, että työantajan on vain helpoin kieltää yksiselitteisesti sähköautojen lataaminen. Kateus, kateus, Suomi ja suomalaiset... Toisaltaan porukka saa lämmittää autojen sisätiloja sisätilan lämmittimellä, niin pitää vain sitten sanoa, että juu tässä vain lämmitän sisätiloja...kesällä jäähdytys taas on vähän kyseenalaisempaa.
 
MMV sanoi:
Tässä ollaan asian ytimessä. Mikäli akku alkaa olla Suomessa keski-ikäisessä (~8-9 vuotiaassa) autossa vaihtokunnossa, on uuden akun hinta käytännössä hyvin lähellä auton arvoa. Näin ollen sähköautot ovat romutuspisteessä siinä vaiheessa kun akun kapasiteetti on niin heikko, ettei sillä tule toimeen arjen tarpeissa. Eli arvon alenema sähköautoissa tulee olemaan varsin jyrkkä ja erityisen jyrkkä se on siinä vaiheessa kun akku on vaihtokunnossa.

Juuri näin! Sitten vielä akkujen ikääntyessä tulevat luotettavuusongelmat todelliseen jäljellä olevaan ajomäärään, etenkin pakkasella. Kaikki tietää, miten kännyköiden akuille käy parissa kolmessa vuodessa, kun päivittäin ladataan. Sitten sä oot sen sähköauton kanssa täysin yksin kun sähkö loppuu. Siksi plug -in hydridin koen nyt tässä vaiheessa aivan ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi sähköautolle. Saa verotusedun (toistaiseksi, kyllä valtio keksii keinon tälle verotusporsaanreiälle), parkkiedun, latausedun jne, eikä matka tyssää sähkön loppumisen takia. Sitten käytettynä arvokin säilyy ehkä parempani kuin täyssähköauton, koska akut eivät ole niin kriittisessä asemassa ja myös niiden vaihtaminen ei ole niin kallista, koska kapasiteetti on 5-20% sähkönauton akkujen kapasiteetista. 
 
Onhan meillä Toyotan hybridejä ollut kohta 20v liikenteessä, niin ei mitään isompaa juttua ole loppuun ajetuista akuista :rolleyes:
Jossain oli juttu Teslasta millä oli ajettu 300tkm, ja joka päivä ladattu akut 100%(suositus taisi olla 90%)
Varauskyky oli laskenut vain 6% tuolla 300tkm taipaleella.
 
MMV sanoi:
Näin ollen sähköautot ovat romutuspisteessä siinä vaiheessa kun akun kapasiteetti on niin heikko, ettei sillä tule toimeen arjen tarpeissa.


Akkuporakone efekti.... Uutta akku ei kannata hankkia kun uusi koko paketti on edullisempi.
 
Taky sanoi:
Akkuporakone efekti.... Uutta akku ei kannata hankkia kun uusi koko paketti on edullisempi.

Nissan Leafin akku maksaa nyt 5 tonnia. Veikkaan, että hinta siitä vielä halpuu kun kehitys kehittyy ja Leafejä alkaa olemaan kymmenen vuoden iässä merkittäviä määriä.

Onko se paljon vaiko vähän riippuu tietysti näkökulmasta. Aika moneen 10 vuotiaaseen on tärvätty sama raha jakohihna-, hiukkasloukku- ja muihin remppoihin. Lefaan ei näihin ole mennyt euroakaan.
 
Taky sanoi:
Akkuporakone efekti.... Uutta akku ei kannata hankkia kun uusi koko paketti on edullisempi.

Ero tosin on siinä, että vaikkapa Leafin akkupaketin hinnalla ei saa uutta Leafia akkuineen. Vanhempaankin Leafiin saattaa siis hyvinkin kannattaa investoida viisi tonnia, jos sen saa sillä teknisesti uutta vastaavaan kuntoon.
 
lao sanoi:
Kaikki tietää, miten kännyköiden akuille käy parissa kolmessa vuodessa, kun päivittäin ladataan.

Mun läppärin akun "health" näyttää 97% lukemaa neljän vuoden päivittäisen käytön jälkeen. Se kestää edelleen lähes täyden työpäivän normaalia käyttöä.
 
völvöxc60 sanoi:
Onhan meillä Toyotan hybridejä ollut kohta 20v liikenteessä, niin ei mitään isompaa juttua ole loppuun ajetuista akuista :rolleyes:
Jossain oli juttu Teslasta millä oli ajettu 300tkm, ja joka päivä ladattu akut 100%(suositus taisi olla 90%)
Varauskyky oli laskenut vain 6% tuolla 300tkm taipaleella.

Toyota käyttää perinteisissä hybrideissään NIMH-akkuja eikä litium-akkuja. Syynä juurikin edellisten korkealuokkainen luotettavuus ja hyvä saatavuus. Akkupaketin hinta Priukseen (Auris,C-HR) <2 k€.
Toyotan akuilla on 10v/360 000 km akkuturva.
Uskon, että kaikki autonvalmistajat panostavat sähkö/hybridiratkaisuissaan teknologian tässä vaiheessa akkujen laadun varmistukseen. Arki koittanee sitten, kun näillä autoilla pitää tehdä yhtiön taloudellinen tulos!
Mielenkiintoista nähdä, miten esim. useissa toteutuksissa olevat Litium-akut kestävät Suomen talvisia olosuhteita?

Uti

 
Uti sanoi:
Toyota käyttää perinteisissä hybrideissään NIMH-akkuja eikä litium-akkuja.

Paitsi Prius+, jossa on litium-akku.


Uti sanoi:
Mielenkiintoista nähdä, miten esim. useissa toteutuksissa olevat Litium-akut kestävät Suomen talvisia olosuhteita?

Kokemukset litium-akuista kylmissä olosuhteissa ovat hyvät tai jopa erinomaiset.

Esimerkiksi Leafin litiumakuissa on ollut ongelmia eli ennenaikaista solujen hiipumista vain erittäin kuumissa olosuhteissa, kuten Arizonassa. Viileissä ja jopa kylmissä oloissa akkuongelmia ei ole ollut.

Leaf on kuitenkin aidosti sarjavalmisteinen auto, jonka mahdolliset tyyppiviat olisivat ilmenneet laajasti. Olen pitkään seurannut jenkkien Leaf-foorumia, jossa on yli 0,5 miljoonaa viestiä kokemuksista Leafeistä. http://www.mynissanleaf.com/
 
MMV sanoi:
Tässä ollaan asian ytimessä. Mikäli akku alkaa olla Suomessa keski-ikäisessä (~8-9 vuotiaassa) autossa vaihtokunnossa, on uuden akun hinta käytännössä hyvin lähellä auton arvoa. Näin ollen sähköautot ovat romutuspisteessä siinä vaiheessa kun akun kapasiteetti on niin heikko, ettei sillä tule toimeen arjen tarpeissa. Eli arvon alenema sähköautoissa tulee olemaan varsin jyrkkä ja erityisen jyrkkä se on siinä vaiheessa kun akku on vaihtokunnossa.

Tämä on hybridikeskustelu. Voisiko modet siirtää sähköautokeskustelun sähköautot ketjuun.
 
IC1970 sanoi:
Itse ajan "sillä vanhalla Prius PHEVillä" ja olen kerännyt dataa jo jonkin verran muutamallekin foorumille.

Edellisellä bensatankillisella ajoin reilut 1326 km, tankkiin sain ujutettua 37 litraa ja risat,  keskikulutus jotakuinkin tasan 2.8 litraa. Sähköä kului 110kwh.

Nyt kun kevät tiukentaa otettaan ja lämmöt ovat nousussa, kulutuskin on laskenut reilusti. Viimeiset 300 km on menty 1.8 litran keskikulutuksella ja siihen sähkö päälle, sen enempiä kikkailematta, normaalisti ajaen. Pidemmillä reissulla rajoitusten mukaan tai vähän yli ajamalla pääsee ilman suurempia puristeluita alle 4 litran, vaikka mukana on ollut vain kotona ladattu sähkö.

Kiitos näistä tiedoista. Vahvistaa edelleen käsitystäni, että PHEViksi pienikin akku parantaa taloudellisuutta merkittävästi ja säästöoptimoidulla atkinson-koneella prius/auris/ioniq/niro/... tyyliin sen kera päästään suuruusluokkaa 50% bensansäästöön vrt perusauto bensakoneella. Sitten ei ole kysettäkään siitä, etteikö dieselin aika perusautoissa ole aika pian ohitse.
 
lao sanoi:
Tämä. Meillä töissä kun porukka kuuli, että eräälle nimeltä mainitsemattomalle on tulossa ladattava hydridi, niin heti alkoi keskustelu, että se on sitten kirjallinen varotus heti työantajan omaisuuden varastamisesta ja verottajalle tutkintapyyntö, jos piuha on autossa kiinni :eek: Peruste on se, ettei työnantaja anna muillekkaan paria litraa polttoainetta työpäivän aikana. Taas, jos haluaisi oikeasti maksaa työantajalle sähköstä tai hoitaa sähkön verotusedun. Tulee tästä niin hirveä paperisota, että työantajan on vain helpoin kieltää yksiselitteisesti sähköautojen lataaminen. Kateus, kateus, Suomi ja suomalaiset... Toisaltaan porukka saa lämmittää autojen sisätiloja sisätilan lämmittimellä, niin pitää vain sitten sanoa, että juu tässä vain lämmitän sisätiloja...kesällä jäähdytys taas on vähän kyseenalaisempaa.


Kertoo hyvin käytännön PHEV ongelmista. Siksi laskinkin kulutuslaskelmat vain yhdellä latauksella (kotona) ajopäivää kohden aloitusviestissäni.
Töissä voi sanoa, että ihan samaa sähköä se moottorin ja sisätilan lämmitys on ja sekin on verotetava etu. Se vastaa sitä, että annetaan bensaa, sillä kulutus on pienempi lämmitetyllä autolla.
 
^Parempi on joo olla hiljaa vaan ja pistää piuha kiinni. 9/10 luulee, että auto on lämmityksessä. Kesällä toki saattaa ainakin yksi niistä ihmetellä, että mitä se nyt näillä keleillä piuhaa kiinni pitää  :) Muutamalle kommentoijalle olen sanonut, että vähemmän mun PHEVin lataus vie virtaa, kuin sun moottorinlämmitin + sisälämmitin ja kaksi tuntia. Ei jaksa jauhaa, kun suurin osa ei tajua näistä vehkeistä hölkäsen pöläystä. Kyllä kauan vielä kestää murros Suomessa, sen syvällä on asenteet jne.
 
Itse kysyin reilusti työpaikan kiinteistöstä vastaavalta saanko PHEVin ladata samoista sähkötolpista, mistä muut ottavat virtaa moottorinlämmittimeen. Lupa tuli, ja vielä neuvo mistä tolpasta saa jatkuvaa virtaa jotta ei tarvitse käydä ajastinta pyörittämässä.  Luvan jälkeen en ole piitannut mitä muut asiasta ajattelevat. Sen tiedän että pari negatiivista kyselyä on asiasta tullut, mutta muuten on tullut vain kiinnostuneita ja positiivisia kommentteja. Ehkä tässäkin asiassa alun negatiivisuus kumpuaa tietämättömyydestä.
 
^Itse mietiskelin, että tämän tunnustelevan PHEV-Prius kokeilun jälkeen palaan kehiin, kun tarjolla on järjellisen hintainen auto, jolla pääsen kotilatauksella eestaas. Toistaiseksi sellaista ei ole tarjolla. Tässä tuulipukujen luvatussa maassa ei ole järkevää tehdä mitään, mikä poikkeaa valtavirrasta. Näillä foorumeillakin on isompi osa porukkaa, joka pitää edelleen sitä Volvon kaksnelikymppistä parhaana autona evö ja edelleen  :eek:
 
Iltalehden koeajo Mersun GLC350e hybridistä/käytännön kulutuksista

http://www.iltalehti.fi/autot/201703192200087952_au.shtml

Koeajossa kulutuslukemat vaihtelivat 4,5 litrasta aina yli 12 litraan. Kulutus nousi tietysti rajusti heti, kun lisävirta akuista hiipui, mutta parinkymmenen kilometrin pätkäajossa sähköllä ajo kevensi kulutusta. Käytännön ongelmaksi osoittautui se, että vaikka kotona virtaa oli aina tarjolla, niin käyttämämme parkkihallin kaksi latauspistettä olivat usein varattuja.
 
^Näinhän se menee. Aamulla täydellä akulla kaupunkiin, keskikulutus 1.7 litraa. Virtaa jäi 0.8 km ajoon. En saanut sähköpaikkaa, joten niillä jämillä kotiin, keskikulutus 3.8 litraa. No, eihän se paljon ole siltikään, mutta kyllähän tuosta kiesistä kaikki mausteet kaikkoaa, kun ei pääse sähköä hyödyntämään. Mersu on toki ihan eriluokan vehjes, mutta kuitenkin.
 
Katselin Tuulilasista Toyota C-HR hybridin testiä ja kiinnitin huomioni yhteen asiaan, nimittäin kiihtyvyyteen pakkasella. C-HR on kaiken kaikkiaan aika verkkainen kulkija 12,5s 0-100km/h repäisyllään, mutta eniten ihmetytti, mikä tuossa hybridissä vaikuttaa siihen, että pakkasella mitattu kiihtyvyys oli jäätävät 15,1s nollasta sataseen? Akut eivät anna virtaa? Planeettapyörästö (CVT) kankea? Jokin muu? Tämän syytä ei testissä mitenkään avattu tai ainakaan artikkelin pikaselauksella en huomannut.