https://yliteippaus.fi/

Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa

rosso

Klassikko
Liittynyt
18.8.2014
Kysymys mikä on mietityttänyt itseäni. Kahden vuoden sisällä meillä on tarjolla huomattava määrä sähkökäyttöisiä autoja ja plug in hybridejä. Tuleeko polttomoottoriautoista hylkiöitä jos niiden jälleenmyyntiarvot laskevat nopeammin kuin sähköautojen. Nyt kalliin polttomoottoriauton arvo laskee entistä nopeammin eli rahaa palaa. Ehkä edullisen hintaluokan bensa-auto tyyliin t-cross tms. voi vielä olla perusteltavissa. Siinäkin hinta laskee mutta euromääräisesti vielä siedettävissä oleva summa. Luulen että moni ajaa näillä polttomoottoriautoilla pitkään koska niiden hinnat putoavat käytettynä nopeasti.
 
Mututuntumana kuvittelisin, että kiinnostus dieselautoja kohtaa tulee tulevaisuudessa edelleen laskemaan. Tätä puoltanee dieselien käyttövoimavero ja kaventunut tai poistunut kulutusetu suhteessa bensoihin. Pienikulutuksiset ja käyttökustannuksiltaan edulliset bensiiniautot säilyttänevät sen sijaan asemansa. Monelle kuluttajalle sähkökäyttöiset autot tulevat olemaan vielä pitkään liian suuri askel tuntemattomaan. Mielenkiintoista nähdä tuleva kehitys.
 
Auris sanoi:
Uutta autoa ei kannata tilata koskaan.

Tämä on hyvin lähellä totuutta. Ajaa vaan sen nykyisen paaliin asti ja etsii sitten kelvollisen käytetyn tilalle, jos kustannuksia miettii.
 
Juu pienten dieselautojen kysyntä on heikkoa. Tästä on ollut lehtikirjoituksiakin.

Isommissa autoissa diesel pitänee pintansa paremmin koska bensankulutus on isossa autossa suhteellisesti suurempi kuin dieselin. Mutta miten käy esim. Volvo xc40 mallille mistä on tulossa sähköversio. Tippuuko diesel xc40 hinta rajusti vaihtarina jos porukat siirtyvät täyssähköiseen versioon. Kyllähän se diesel autokin kaupaksi menee mutta hinta voi silloin olla todella alhainen.
 
Kuten sähköauto topicissa on huomattu niin tarvitaan hyvin paljon halua ja tekoja taloyhtiöiltä sähköautoilun edistämisesksi, muutamia vuosikymmeniä menee sähkisen syrjäyttäessä polttiksen.
 
Ei taida kannattaa.

Perheessä kaksi diesel quattro A6:sta. Avant ja sedan. Kumpikin alle 15tkm ajettuja kaksi vuotiaita 'potilaita'. Omaa sedania koitin vaihtaa, mutta kun ei kannata. Hyvityshinta sen verran alhainen, että taidan oikeasti ajaa paaliin asti.

Tyttären käytössä oleva 07 Auris bensa sitten taas pitänyt hintansa suht hyvin ikäänsä nähden.
 
Nii, iso osa tästäKIN kohusta on lobbausta. Sitten kun otetaan tosiasiat mukaan, on polttomoorrori voimissaan vielä pitkään.
Jolla on mahdollisuus, voi kyllä ratsastaa kehityksen kärjessä sähköautolla, ja miksi ei näin tekisi, mutta vaikea nähdä mitään romahdusta hinnoissa.
 
Teaslatkaan ei ole kovin hyvin arvoansa säilyttänyt, syöksykierteessä alaspäin. Musk tosin ennusti käytetyille Tesloille kovaa arvonnousua myöhemmin  ;D
 
Kyllä ainakin Santander uskoo Volvon T8 mallien jälleenmyyntiarvoon. Tällä hetkellä Teslaan sisältyy myös erityisen suuri jälleenmyyntiarvoriski.
 
Mrk sanoi:
Tämä on hyvin lähellä totuutta. Ajaa vaan sen nykyisen paaliin asti ja etsii sitten kelvollisen käytetyn tilalle, jos kustannuksia miettii.

Juuri näin. Jos autolla ajo ja osto on kannattavudesta kiinni, ei kannata ostaa autoa ollenkaan. Sellainen auto kannattaa ostaa, jolla tykkää ajaa.
 
Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä. Näistä alle 1% on nykyään täyssähköjä tai pluginhybridejä.

Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa asuu 41% maamme väestöstä. Loput 59% asuu pikkukaupungeissa ja maaseudulla.

Kaupungissa harva on niin onnekkaassa asemassa, että pystyisi lataamaan autoaan kotona ja töissä. Moni ei pysty vielä lataamaan kummassakaan, jolloin on ihan turha ostaa sähköautoa.

Maaseudulla moni kyllä pystyisi autoa lataamaan kotona, mutta ajoa tulee päivittäin niin paljon, että mahtaako range riittää? Ja mahtaako yössä tunnit riittää, että akun saa täyteen asti?

Kyllä uskon, että polttomoottoriautoille ottajia riittää vielä 10 vuodenkin kuluttua. Jos hyvin käy, Neste kehittää uuden ympäristöystävällisen biopolttoaineen, patentoi sen maailmanlaajuisesti ja tuo miljardien verotulot Suomeen.
 
Zaasa sanoi:
Kuten sähköauto topicissa on huomattu niin tarvitaan hyvin paljon halua ja tekoja taloyhtiöiltä sähköautoilun edistämisesksi, muutamia vuosikymmeniä menee sähkisen syrjäyttäessä polttiksen.


Kymmenen vuotta menee, ehkä kaksikin. Muutamia vuosikymmeniä ei missään tapauksessa. Jos ajattelee muutamaa vuosikymmentä tästä taaksepäin niin kyllä autoilu on aika isosti muuttunut eikä ole mitään syytä miksei tämä vallankumous olisi nopeampikin.
 
Työsuhdeautoja suomessa on 200 000 kpl, eli 7% autokannasta.

Verotusarvoa maksetaan auton hankintahinnan perusteella, eli bensa-autohan se kannattaa valita, jos vaan firma sallii.

Firmoilla ei taida vielä olla siihenkään vakiintuneita toimintatapoja, että kuinka korvataan työntekijän kotitöpselistä ladattu sähkö. Miksi työntekijä omaan laskuunsa firman autoa "tankkaisi", jos kerran nauttii vapaasta autoedusta?
 
Ale sanoi:
Kymmenen vuotta menee, ehkä kaksikin. Muutamia vuosikymmeniä ei missään tapauksessa. Jos ajattelee muutamaa vuosikymmentä tästä taaksepäin niin kyllä autoilu on aika isosti muuttunut eikä ole mitään syytä miksei tämä vallankumous olisi nopeampikin.

Jaa. Minusta ei viimeiseen 30 - 40 vuoteen ole juurikaan mikään autoilussa sinällään muuttunut. Ainakaan mitään vallankumousta ei ole ollut.
 
Kauanko kesti että suomi ja maailma siirtyi HPY lankapuhelimista kännyköihin ???

Saman ajan ottaa nyt autoilun muutos, mutta kaikki eivät aja täyssähköllä edelleenkään....ladattavat 100km plugarit on pääsääntöinen kulkine.

Uutta ei kannata nyt tilata vaan kerätä talliin vanhoja täysmoottorisia riviin...
 
Kaasuautoja pidän todennäköisempänä kuin sähkäreiden vallankumousta suomessa. Sähkäriä en tule itselläni koskaan näkemään, kaasupolttis todennäköisempi.
 
Päätin jo räsän kohdalla että siinä oli viimeinen uusi auto jonka ostan.

En kyllä tässä tilanteessa ostaisi edes kovin kallista käytettyä polttista. Pakkokait se on myöntää että sähkö tulee ja vauhdilla.

Mielenkiinnolla odotan veromuutoksia. Jos joku on varmaa niin se että koneisto ei verokertymästään tingi ja sitä mukaa kuin polttoainevero + autovero hiipuvat nousee kiima keksiä uusia veroja.

Taidan ajaa nykyisen paaluun ja odotella muutaman vuoden.

Jos tulis alle 20k kilometrejä vuodessa niin varmaan olisin kiimassa ostamaan jotain bensa-plugaria parhaillaan.

 
dingdongpingpong sanoi:
Uutta ei kannata nyt tilata vaan kerätä talliin vanhoja täysmoottorisia riviin...

Olen eukolle sanonut ettei sen diiseliautoa kannata vaihtaa, ajetaan vaan kun hyvä auto on. Oikeasti syynä on se että diesel tuoksuu tankatessa hyvälle ja haluan nauttia tuosta tuoksusta myös tulevaisuudessa.  ???

KekeISBack sanoi:
Jos joku on varmaa niin se että koneisto ei verokertymästään tingi ja sitä mukaa kuin polttoainevero + autovero hiipuvat nousee kiima keksiä uusia veroja.

Tästä lienevät kaikki samaa mieltä. Mielenkiinnolla ootellaan uusia veroja.
 
Zaasa sanoi:
Kaasuautoja pidän todennäköisempänä kuin sähkäreiden vallankumousta. Sähkäriä en tule itselläni koskaan näkemään, kaasupolttis todennäköisempi.

Just toisinpäin tulee tapahtumaan, tai on jo tapahtunut.
 
Olikosse niin, että ehkä 2030 jälkeen ei saa kilpiin enää polttomoottoriautoa. Sitten täytyy ostaa vielä se yksi polttis niin ei tarvitse koskaan ostaa sähkäriä tai hybridiä. Tai vois sitä ostaa jos tulisi jokin 3-ovinen hieno sportti. Honda CR-Z oli yksi esimerkki. Ei vaan sitten koskaan osunut kauppa kohdilleen.
 
Mrk sanoi:
Olen eukolle sanonut ettei sen diiseliautoa kannata vaihtaa, ajetaan vaan kun hyvä auto on. Oikeasti syynä on se että diesel tuoksuu tankatessa hyvälle ja haluan nauttia tuosta tuoksusta myös tulevaisuudessa.  ???

Motonetissä oli myynnissä dieselin tuoksuisia wunderbaumeja.
 
Mrk sanoi:
Olen eukolle sanonut ettei sen diiseliautoa kannata vaihtaa, ajetaan vaan kun hyvä auto on. Oikeasti syynä on se että diesel tuoksuu tankatessa hyvälle ja haluan nauttia tuosta tuoksusta myös tulevaisuudessa.  ???

Tästä lienevät kaikki samaa mieltä. Mielenkiinnolla ootellaan uusia veroja.

Mä tykkään 2-tahdin hajusta (oikeasti). Tulee mieleen nuoruus ja mopot+ kelkat :)