https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexuksen suunnitelmia?

P

pantero

Vieras
Vahvat merkit viittaavat siihen, että Lexukseltakin tulee pienempi katumaasturi (mallinimenä esimerkiksi UX 250 h) markkinoille. Nimivariaatioita on jo rekisteröity Australiassa ja Euroopassa.

Mielenkiintoista tässä on se, että muutama kuukausi sitten Lexus kertoi, ettei se ole tuomassa SUV:ia NX:n alapuolelle.

https://lexusenthusiast.com/2015/09/28/no-plans-for-lexus-compact-crossover-smaller-than-nx/

Sitä ei kyllä artikkelin kirjoittajakaan oikein uskonut, koska piti todennäköisenä, että Toyotan C-HR konseptin ja uuden TNGA-pohjalevyrakenteen ansiosta Lexus kehittää myös vastaavan pikku NX:n. Nyt kun C-HR:n tulo on varmistunut, on myös Lexus pistänyt kehitysprojektiin vauhtia.

https://lexusenthusiast.com/2016/03/03/lexus-trademarks-ux-200-ux-250-ux-250h-in-europe/

Uutuudesta ei paljoa tiedetä, mutta jotain on pääteltävissä rekisteröidyistä mallinimistä. Mielenkiintoista on se, että tarjolla olisi 2,0 litrainen ja 2,5 litrainen moottori, mutta ei turboa, joka edellyttäisi pikku t-kirjainta mallinimen perään. Turbokoneella UX olisikin jo melkoinen raketti.

Silti ihmetyttää, miksi on kaksi näin lähekkäin olevaa moottorin litratilavuutta (eikä turboa). Tuo 250h hybridin voimalinja on myös mysteeri. Artikkelin kirjoittaja veikkaa, että hybridiin saadaan uusi moottori.

======================

Japanissa on myös liikkeellä huhu, että CT uudistuisi nimenomaan täksi uudeksi pikku SUViksi. Tämä olisi aika luontevaa, kun crossoverbuumi on voimistumassa maailmanlaajuisesti. Kun katsoo Lexuksen alkuvuoden myyntitilastoja, NX:n ja RX:n myynti on voimakkaassa kasvussa samalla kun muissa malleissa on pientä hiipumaa. Yhä harvempi näköjään viitsii enää kyykätä ja istuutua alas maantien tasolle...
 

Liitteet

  • Lexus-UX.jpg
    Lexus-UX.jpg
    58,9 KB · Katsottu: 329
pantero sanoi:
Uutuudesta ei paljoa tiedetä, mutta jotain on pääteltävissä rekisteröidyistä mallinimistä. Mielenkiintoista on se, että tarjolla olisi 2,0 litrainen ja 2,5 litrainen moottori, mutta ei turboa, joka edellyttäisi pikku t-kirjainta mallinimen perään. Turbokoneella UX olisikin jo melkoinen raketti.

Silti ihmetyttää, miksi on kaksi näin lähekkäin olevaa moottorin litratilavuutta (eikä turboa). Tuo 250h hybridin voimalinja on myös mysteeri. Artikkelin kirjoittaja veikkaa, että hybridiin saadaan uusi moottori.

Villi veikkaus: Euroopassa mallit ovat 2,0-litraiset 200 ja 250h. Jossakin muualla sitten 2,5-litrainen 250.
 
Tuo Lexuksen 1.3. lehdistötilaisuuden video saapui viimein nähtäville, kun linkki putkahti sähköpostiin.

https://www.youtube.com/watch?v=EewYtz8rD48&feature=em-subs_digest

Kannattaahan tuo katsoa, vaikka mainosta se tietysti on, mutta välissä on aina mielenkiintoisia tietoja. Lexus LC 500h:sta ei tullut uutta tietoa. Esittelijän englanti on selkeätä ja hän puhuu sopivan rauhallisesti. Tässä muutamia highlightseja:

-nyt maaliskuussa 2016 Lexus hybridien myynti ylittää miljoonan kappaleen rajapyykin  :)

-vuonna 2015 Lexus myi kaikkiaan 652 000 autoa, joista 150 000 oli hybridejä

-viime vuonna Euroopassa myytiin 40 000 Lexus-hybridiä, tavoite on 100 000 vuonna 2020

-kehittävät autonomous driving-mallia maantieajoon sekä one gesture guidance-mallia kaupunkiajoon

-Lexus tuo markkinoille polttokennokäyttöisen auton noin 2020

-sähköautosta ei mainittu mitään
 
Pariisin autonäyttely (1-16.10.2016) lähenee ja Lexuksen LF-UX konseptista tihkuu lisätietoja:

https://lexusenthusiast.com/2016/09/08/lexus-subcompact-crossover-concept-to-debut-at-paris-auto-show/
https://lexusenthusiast.com/2016/09/08/a-closer-look-at-the-lexus-ux-subcompact-crossover-concept/

Samalla huhut voimistuvat siitä, että konseptin pohjalta kehitettävä pikku SUV korvaisi mallistossa CT 200h:n:

https://lexusenthusiast.com/2016/05/24/lexus-to-cancel-ct-in-favor-of-sub-compact-crossover/

Ennen Pariisin autonäyttelyn avajaisia on konsepti tarkoitus julkistaa 29.9.2016. Mielenkiintoista nähdä ja kuulla mitä siellä UX:stä kerrotaan.
 
UX konsepti julkaistiin Pariisissa 29.9.2016, tässä kuvallinen lehdistömateriaali:

https://lexusenthusiast.com/2016/09/29/full-details-on-the-lexus-ux-crossover-concept/

Niinkuin konseptien julkistuksessa yleensä, tekninen anti jäi laihaksi:

pituus 4,40 m
korkeus 1,52 m
leveys 1,90 m
akseliväli 2,64 m
renkaat 255/50 R21

NX:n akseliväli on 2,66 m ja pituus 4,63 m. UX olisi siis akseliväliltään vain 2 cm lyhyempi ja korin pituudesta olisi typistetty 23 cm pois.

Ööö, mitähän tuohon sanoisi. Konseptimallit poikkeavat onneksi aika paljon tuotantomalleista. ;) Tässä kuvakavalkadi, jonka perusteella jokainen voi päätellä, miltä UX tulisi näyttämään, jos vertaillaan evoluutiota NX:n konseptista lopulliseen myyntimalliin...
 

Liitteet

  • lexus_ux_concept_2016_paris_motor_show.jpg
    lexus_ux_concept_2016_paris_motor_show.jpg
    42,2 KB · Katsottu: 389
  • 13-09-12-lexus-lf-nx-concept.jpg
    13-09-12-lexus-lf-nx-concept.jpg
    26,8 KB · Katsottu: 355
  • 16-09-29-lexus-nx-sport-europe.jpg
    16-09-29-lexus-nx-sport-europe.jpg
    15,2 KB · Katsottu: 342
Arcca sanoi:
Taitaa olla Toyota C-HR:n sisarmalli?
Varmaankin, mutta toivottavasti saa konepeltinsä alle tehokkaampaa hybriditekniikkaa kuin C-HR. Jos näin niin kiinnostaa.
 
Konseptimallit yleensä liian hienoja ollaakseen totta mutta tässä Leka laittaa jauhot katsojan suuhun. Olisikohan messujen ehkä yksi "pelottavimmista" muotoiluista? Jenkkifoorumeilla sanottiin, että kaikki suunnittelija pitäisi potkia ulos koska ne suunnittelevat piirroselokuvien autoja = ovat väärällä alalla.  ;D
 
Noita kuvia kun on hiukan katsellut ja vaikka otin ‘lexus’ lasit pois silmiltä, niin ei tuo UX-konsepti näytä yhtään pahemmalta kuin NX-konseptikaan. Itse asiassa UX:n keula on jopa hiukan parempi omaan silmään. Silti tuotanto NX:stä tuli ihan OK…

Eli odotellaan ja katsotaan. UX:n konsepti on nelipaikkainen, joten peräosan muotoilu on haastavaa, kun vielä senttejä poistuu sieltä NX:ään verrattuna melkoisesti.

====================

(Seuraava menee aurinkoisen syyspäivän jälkimaininkien piikkiin...): Positiivista on voimalinjan numero 250h, eli siinä pitäisi olla enemmän paukkuja kuin esimerkiksi nykyisessä CT 200h:ssa. Lisäksi, kun valmistuksessa hyödynnetään uutta TNGA-pohjalevyä, saadaan kokoonpanossa kustannussäästöjä; voimme siis aikanaan odottaa houkuttelevaa hinnoittelua. ;)
 
LF-NX konsepti julkaistiin syyskuussa 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä ja NX:n tuotantomalli julkistettiin 20.4.2014. NX:n valmistus aloitettiin 8.8.2014 Miyata tehtaalla Japanissa. Ennakkomyynti Suomessa alkoi 1.7.2014.

==================

Jos UX:n markkinoilletulo noudattaisi NX:n aikataulua, niin UX:n pitäisi tulla myyntiin jo ensi vuonna! Tosin tuo voimalinjan merkintä 250 h on aiheuttanut lisäspekulaatioita, koska sellaista ei T/L:llä ole tällä hetkellä. On jopa puhuttu uudesta polttomoottorista. NX:sää vartenhan oli 300h-voimalinja jo 'valmiina'.
 
Onhan se Japanissa myynnissä HS:ssä kuten aikaisemmin jenkeissäkin. Hyvä jos ne skyactiv johdannaiset vihdoin saadaan tuotantoon myös näihin pieniin koneisiin.
 
jf sanoi:
Onhan se Japanissa myynnissä HS:ssä kuten aikaisemmin jenkeissäkin. Hyvä jos ne skyactiv johdannaiset vihdoin saadaan tuotantoon myös näihin pieniin koneisiin.

Yes, puhuin näköjään palturia; 250h on olemassa ja myynnissä Japanissa. Siinä on 2,4 l vapari Atkinson syklillä. Nyt ymmärrän nuo spekulaatiot uudesta moottorista, kun tämä 2,4 l ei oikein istu tuohon voimalinjaketjuun (200h 1,8 l ja 300h 2,5 l ). Lisäksi tuo moottori tulisi luvittaa EU säädöksiin.

Uudeksi polttomoottoriksi sopisi kooltaan noin 2 litrainen, jolloin se voisi olla juuri tuo Mazda/Toyotan yhteistyönä jatkokehittelemä Skyactiv.
 
Tuohon UX:n moottoreiksi valikoima hybridejä, eli mallit UX 200h, UX 250h ja UX 300h, tehoskaala näin ollen 122 hp --> 204 hp. Tuon 250h:n teho ~170 hp. Neliveto sitten optioksi tuohon 250h:n ja vakiona 300h:ssa. Eikös tuossa olisi valmis mallisto? Ja T/L:n tuntien lienee toiveunta, että tehtäisiin oikeasti mallisto hybridejä, tarjotaan yhdellä koneella ja sillä siisti, mitä sitä suotta valinnanvaraa muodostamaan!

Tuommoisen "haavemalliston" moottorien ja nelikkojen suhteen toivoin näkeväni esim. Avensiksen seuraajasta, mutta kuten todettua, tuskin....
 
Tässäkin ketjussa kerrottiin Lexuksen julkistuksesta kevään Geneven autonäyttelyssä polttokennokäyttöisen auton tulosta markkinoille vuonna 2020. Nyttemmin uutinen on saanut lisävahvistusta Auto Express’in haastattelussa:

https://lexusenthusiast.com/2016/11/16/lexus-to-introduce-fuel-cell-vehicle-by-2020/

Lehden haastattelun mukaan polttokennovoimalinjasta tulee huomattavasti tehokkaampi, kuin mitä konsernin nykyisessä Toyota Miraissa (sähköteho 152 hv, kiihtyvyys 0-100 9,6 s) on. ‘Suunnittelussa  pohditaan, miten tekniikka saadaan sovitettua normaalikoriseen autoon; SUV koriin se mahtuu helpommin’, kerrotaan haastattelussa.

Tässä on selvä tavoite T/L:llä tuoda uutta tekniikkaa näkyvästi esille 2020 Tokion olympialaisiin.

====================

Kuten tiedetään, polttokennoauto (FC) on karkeasti ottaen sähkäauto, jossa akuston tilalla on sähköa vedystä polttokennolla tuottava agregaatti. Autojen rakenteessa ja voimalinjoissa on siten paljon yhteistä. Niinpä ei ole yllätys, että spekulaatiot Lexuksen tulosta myös sähköautomarkkinoille ovat vahvistumassa. Tässä yksi:

https://lexusenthusiast.com/2016/11/08/extended-range-electric-vehicles-coming-to-lexus/

Mainiota, jos T/L lähtee (vihdoinkin) tosissaan kehittelemään sähköautoja. Markkinaosuuksien säilyttäminen sitä kyllä tulevaisuudessa edellyttääkin. Vaikuttaa siltä, että T/L hyppää suoraan vetykennoihin ja täyssähköautoihin plug-in'ien jäädessä paitsioon. Tuossa Auto Express’in haastattelussa T/L:n Euroopan pomo sanookin: “We will reach the 95g/km target by 2021 without plug-in hybrids”.
 
Joskus sitä toivoisi kirjoitusvirheiden olevan totta:
Uutistoimiston mukaan valokuvaajat ovat bonganneet Applen tiloista tulleen Lexus TX 450h:n ajavan Piilaakson kadulla. Auto on varustettu joukolla antureita, kuten Velodyne Lidar -yhtiön 64-kanavainen lidar-kartoituslaite, ainakin kaksi tutkaa ja useita kameroita, Bloomberg kertoo.
Valitettavasti odotamme yhä... Ehkä GX:n EOL muuttaa tämän.  :eek:
 
Loppuvuosi on autonvalmistajille kiireistä aikaa autonäyttelyjen suhteen. Frankfurt on juuri menossa, Tokio (28.10 – 5.11) ja Los Angeles Auto Show (1-10.12) tulossa. Jokaiseen näyttelyyn pitäisi tuoda jotain uutta näytille, osoittaa uudistumiskykyä ja vahvistaa merkin imagoa. 

Lexuksella on ollut aika hiljaista tänä vuonna. Uutta LS:ää on esitelty pitkin vuotta ja Frankfurtissa on esillä CT200h ja NX 300h Face Liftit. Nyt Lexus on ilmoittanut esittelevänsä uuden automallin 29.11 LA:n autonäyttelyn yhteydessä. Tokio on myös perinteisesti ollut tärkeä julkistuspaikka erityisesti japanilaisille auton valmistajille.

Lexus Enthusiast-sivuilla onkin käynnistynyt kiivas spekulointi, mitä uutuuksia loppuvuonna esitellään. Tiedossa on, että USA:ssa sedan malliston myynti on tänä vuonna notkahtanut ja SUVien hiukan vahvistunut. Samanaikaisesti Lexus on avannut uusia markkinoita mm. Intiassa ja Kiinassa. Konsensus sivustolla näyttäisi olevan seuraava: LS-F ja UX (pieni katumaasturi) esitellään Tokiossa ja RX-L (7 paikkainen) LA:ssa. LA:ssa voidaan kuulla uutisia myös ES mallista (FL), jota kootaan Kentuckyssa.

Mutta mitä T/L aikoo tehdä plug-innien suhteen? Aiemmin on kerrottu, että EU:n autonvalmistajille asettamiin malliston CO-päästörajoihin Lexus pääsee myös ilman niitä. Nyt on uutta tietoa, että Lexuksellekin plug-in malleja olisi tulossa vuoteen 2020 mennessä:

https://fleetworld.co.uk/lexus-model-line-up-to-include-plug-ins-and-fuel-cells-by-end-of-decade/

==================

Vuosi 2020 on huipputärkeä japanilaisille, koska silloin ovat Tokion Olympialaiset. Kaikki uutuudet ja suuret julkistukset näyttävätkin keskittyvän sinne. Mutta sehän on KOLMEn vuoden päässä... Kamoon, miten tuossa niin kauan kestää. Esimerkiksi NX:ssä ja RX:ssä voimalinja on jo valmiina; takapenkki pois ja uusi Litium akusto NiMH:n paikalle ja uusi ohjelmisto ECU:uun, that’s it.  :rolleyes:
 
^ Nyt hiukan kummastuttaa… Muste on ehtinyt juuri kuivua edellisestä uutisesta, jonka mukaan Lexus tuo sittenkin plug-innit markkinoille, kun tämä uutinen kumoaa sen täydellisesti:

https://lexusenthusiast.com/2017/10/02/lexus-to-skip-plug-in-hybrids-move-directly-to-fuel-cell-and-full-electric-powertrains/

Jopa Lexus Enthusiast sivustokin on niin hämmentynyt, että keskustelu viimeisestä uutisesta on lukittu (= ei aukea foorumilla). Uutisessa mainitaan jo aiemmin esitetty mantra, että Euroopassa vuodelle 2020 asetettu CO2 tavoite 95 g/km täyttyy Lexuksella ilman plug-innejäkin.

============================

Itseäni rupesi kovasti kiinnostamaan, miten tuo mantra on mahdollista toteuttaa, kun tiedossa on, ettei kovinkaan moni Lexuksen yksittäisistä malleista sitä tänä päivänä täytä. Tämän EU-tavoitteen arviointia ja laskentaa on selvitetty tarkemmin mm. täällä (heheh, dieselnet ;)):

https://www.dieselnet.com/standards/eu/ghg.php

Vaikka koko henkilöautomalliston keskiarvon tulee olla pienempi kuin 95, korjataan tavoitetta 95 mallikohtaisesti auton painolla. Isommat autot saavat päästää enemmän kuin pienet. Kaava on seuraava (malliston keskiarvon lisäksi jokaisen vuonna 2021 myynnissä olevan auton tulee täyttää tämä päästötaso):

CO2 = 95 + a * (M – Mo)    [ g/km ]

a    = 0,0457 from 2012 to 2019
a    = 0,0333 from 2020 to 2021
M  = auton paino
Mo =  keskiarvopaino kaikista henkilöautoista edelliseltä kolmelta kalenterivuodelta (vuonna 2016 Mo on 1392,4 kg)

Jos tavoitteeseen ei päästä, joudutaan maksamaan sakkoja maksimissaan 95 euroa/ylitysgramma autoa kohden. Lisäksi säännöt huomioivat bonuksia erityisen vähäpäästöisistä (CO2<50) autoista. Autonvalmistajat voivat halutessaan myös muodostaa pooleja säännösten täyttämiseksi.

Esimerkkilaskelmana  RX 450h Comfortille kaava antaa vuonna 2017 (olettaen Mo = 1392 kg):

CO2 = 95 + 0,0457 * (2175 – 1392) = 131 g/km pätee 2017 – 2019

CO2 = 95 + 0,0333 * (2175 – 1392) = 121 g/km pätee 2020 –>

Kun Comfortin (235/65R18 renkailla) CO2 on 122 g/km ja muun RX malliston (235/55R20 renkailla) 127 g/km, tarvitaan RX hybridillekin vielä yksi facelift (tai muu fiilaus) ennen vuotta 2020.

Keskiarvon 95 g/km suhteen Lexus sisältyy koko Toyota konsernin dataan ja on siten ilmeisesti kuivilla. EU:ssa on jo ehdotettu seuraavaa kiristystä vuodelle 2025, jolloin CO2-taso voisi pudota jopa 68 g/km tasolle. Tuohon Lexuksen viimeiseen uutiseen plugareiden ohittamisesta on kyllä vaikea uskoa, jos tuolle tasolle aiotaan päästä. Mahdollisten sähkö- ja vetyautojenkaan esiinmarssittaminen ei siihen riitä.

Last but not least; ovatkohan dirikat selvittäneet, mitä asiakkaat haluavat. Ainakin itseäni sähköllä ajo koukuttaa niin paljon, että olisi mukava kruisailla sillä pidempiäkin matkoja. Täyssähköauton lisäksi se on Suomessa mahdollista vain plug-in hybridillä.
 
Kattellaanpa nyt rauhassa tuota Litium akku euforiaa, että mitä tuleman pitää. Metallihybridi akut saattaa olla sen verta turvallinen leikkikenttä, että ei jostain syystä ole tullut täydellinen luottamus siirtyä siitä seuraavaan kehitysvaiheeseen.
 
pantero sanoi:
Last but not least; ovatkohan dirikat selvittäneet, mitä asiakkaat haluavat. Ainakin itseäni sähköllä ajo koukuttaa niin paljon, että olisi mukava kruisailla sillä pidempiäkin matkoja. Täyssähköauton lisäksi se on Suomessa mahdollista vain plug-in hybridillä.
Nythän tilanne taitaa olla se, että malleista tulee vain faceliftin-faceliftejä (plugarin vaatimat muutokset hankalia) ja 2020 mallivuodelle sitten ne solid-state akuilla varustetut uudet mallit, jolloin myös plugin vaihtoehtoja saatetaan nähdä.
 
Toyota/Lexus on vihdoin viimeisenä suurista autovalmistajista naulannut tavoitteensa sähköautomarkkinoille. Näyttävä ulostulo lopettaa spekuloinnin Toyotan aikeista.

https://newsroom.toyota.co.jp/en/corporate/20353243.html

Muutamaa päivää aikaisemmin Toyota ja Panasonic julkistivat aloittavansa yhteistyön (aluksi Feasibility Study) prismaattisten paristojen kehittämisestä autoja varten.

Panostusmiljardien sijasta Toyota kertoo suoraan tavoitteensa myytyjen sähköistettyjen autojen määrissä (siitä hatunnosto). Seuraavia lukuja esitetään eri autokategorioihin( BEV =täyssähköauto, FCEV= vetykennoauto, HEV= hybridi, PHEV= plug-in hybridi):

-vuonna 2030 yli 50 %, eli 5,5 miljoonaa myydyistä on sähköistettyjä (BEV, FCEV, HEV ja PHEV). Näihin 5,5 miljoonaan sisältyy 1 miljoona nollapäästöistä (eli BEV ja FCEV)(kuva 1).

-vuonna 2025 jokaisesta Toyota/Lexuksesta on maailmanlaajuisesti tarjolla sähköistetty malli tai optio voimalinjasta. Tämä tarkoittaa myös uusia malleja.

-yli kymmenen uutta sähköautomallia kehitetään 2020 luvun alkupuolelle mennessä. Ensiksi Kiinan markkinoille ja sen jälkeen lisäten tarjontaa asteittain Japaniin, Intiaan, USA:han ja Eurooppaan(kuva 2).

-vetykennotekniikkaa sovelletaan henkilöautoihin, mutta enenevässä määrin myös raskaan, kaupallisen liikenteen kulkuneuvoihin

-nykyhybridiautojen mallistoa kehitetään pohjautuen uusimpaan THS II konseptiin, kehittämällä tehokkaampia, mutta myös yksinkertaistetumpia malleja

-plug-in mallistoa laajennetaan 2020 alussa

Luvut vuodelle 2030 ovat komeita; tuosta 5,5 M autosta 4,5 M on bensahybridejä/pluginnejä ja 1M täyssähkö- ja vetyautoja. Hybrideissä on kasvua nykyisestä 1,47 M:stä siis kolminkertaiseksi. Markkinat kääntyvät kuitenkin hitaasti. Vuonna 2030 Toyotan myymistä autoista puolet käyttää edelleen konventionalista tekniikkaa.

Selkeä tavoiteilmaus T/L:ltä  ja ainakin tuo juupas-eipäs keskustelu pluginneistä sai selkeän päätöksen. Pluginnejä tulee lisää mallistoon ja kuvan 2 mukaan niiden osuus olisi kasvamassa nopeasti. Silti plug-in SUVia joutunee odottamaan vielä muutaman vuoden.
 

Liitteet

  • kuva 1-Sähköistettyjen mallien myynti.png
    kuva 1-Sähköistettyjen mallien myynti.png
    31,5 KB · Katsottu: 217
  • kuva2-Electrification milestones.png
    kuva2-Electrification milestones.png
    29,7 KB · Katsottu: 220
E38 sanoi:
Konseptimallit yleensä liian hienoja ollaakseen totta mutta tässä Leka laittaa jauhot katsojan suuhun. Olisikohan messujen ehkä yksi "pelottavimmista" muotoiluista? Jenkkifoorumeilla sanottiin, että kaikki suunnittelija pitäisi potkia ulos koska ne suunnittelevat piirroselokuvien autoja = ovat väärällä alalla.  ;D

Sama vanha aihe. Lekan etupää aiheuttaa peppukipuja (minun lisäksi) myös muille:

https://carbuzz.com/news/old-lexus-owners-called-to-complain-about-the-new-radical-styling