https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kesärenkaiden kulumismittaushaaste 2019

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Pistetäänpäs tällainen haaste pystyyn. Nyt kun kesärengaskausi on kohta alkamaisillaan niin haastankin innokkaita seurailemaan kesärenkaiden kulumista keväästä syksyyn koko tämän vuoden käyttöajalta. Pyrkikää tarkastamaan rengaspaineet kylmistä renkaista edes kuukauden välein jotta pysyvät vähintään suosituspaineissa, suosituksia korkeammista paineista ei ole haittaa. Pyrkikää mittamaan kevään ajalta hieman tiheämmin, esim. 500 km välein, koska tuolloin tapahtuva kuluminen on suurimmillaan jonka jälkeen vaikuttaisi hidastavan ja tasaantuvan. Varmistakaa myös mielellään että auton pyöräkulmat ovat rengaspaineet ovat kunnossa, varsinkin jos huomaatte epätasaista kulumista yhdessä renkaassa tai toisen puolen rengas näyttäisi kuluvan nopeammin kuin toinen rengas.

Urien syvyysmittaukseen soveltuu ihan työntömitta, mutta se on hankala työkalu jo alla olevien renkaiden mittailuun.
Linkin takana asiaan soveltuvampi työkalu:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384876/Urasyvyysmittari-0-26mm-Rema-Tiptop
Paineiden mittaukseen olen käyttänyt esimerkiksi seuraavaa mittaria:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451323/Digitaalinen-rengaspainemittari-015-83-bar

Ohjeet mittaukseen:
• Ilmoita ajoneuvo
• Ilmoita rengasmerkki, -malli, -koko ja tehtaan autolle antamat suositusrengaspaineet kyseiselle koolle
• Kirjaa mittauspäivä
• Kirjaa ajetut kilometrit mittaukseen mennessä
• Urasyvyys keskiurien kohdalta mitattuna vetäviltä pyöriltä, nelivetoisessa seuraa pääsääntöisesti kovimmalla rasituksella olevia renkaita. Ota useampi mittaus molempien renkaiden keskiurista ja molemmista pyöristä ja laske näistä keskiarvo. Varmista että mittaat varmasti uran pohjalta saakka.
• Kirjaa mitatut rengaspaineet ja lämpötila (ei pakollinen, mutta suositeltava kun ehtii ja mittari löytyy)


Tämän otsikon alle jokainen voi sitten lähettää tilannetietojaan esimerkiksi seuraavaan tyyliin:

“Lexus CT 200h Comfort 2011
Michelin Primacy 3, 205/50R17 93H XL, FSL.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,3  ja taakse 2,2 bar

Mittaukset:
• pvm. 9.4.2018, ajettu: 0 km, urasyvys: 7 mm, paineet: VE 2,62 / OE 2,63 @ +4 °C
• pvm. 28.4.2018, ajettu: 664 km, urasyvys: 6,7 mm, paineet: -
• pvm. 10.5.2018, ajettu: 1184 km, urasyvys: 6,55 mm, paineet: VE 2,68 / OE 2,69 @ +10 °C …”


Tavoitteena olisi että saisimme koostettua syksyllä hienot käyrät mittauksista loppuyhteenvetoineen ja voisimme yhdessä spekuloida tuloksia. Lopuksi laitan liitteeksi ja ehkä motivaattoriksi itse vääntämänii todelliset esimerkkimittaukset viime kesältä 2018.

Edit: viestiä täydennetty Foxitin pyynnöstä
 

Liitteet

  • Kesärenkaiden kuluminen.png
    Kesärenkaiden kuluminen.png
    57,1 KB · Katsottu: 265
Hyvä ajatus, mutta heitän vaan että hommaa samalla ilmanpainemittarin ja mittaa paineet samalla -> tulee samalla seurattua miten paineet käyttäytyy kauden mittaan. Eikä niin että paineet tsekattu lähtötilanteessa ja sitten unohduttu. :)
 
Hyvä idea. Taidan lähteä mukaan. Saisi ehkä samalla itseään niskasta kiinni, että pitäisi parempaa huolta renkaiden ilmanpaineista. Nyt menty vaan auton ilmoitusten perusteella.
 
Tämä on myös mun mielestä hauska idis. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja lähteä kummankin auton kanssa mukaan.
 
Mitä tässä nyt tavoitellaan, siis muutakin kuin perus-insinöörin kiimaista puuhastelua erilaisten mitattavien numeroiden kanssa ???
 
Tässä saadaan viitteitä eri renkaiden kulumisesta Suomen asvalteilla. Käsittääkseni mikään autolehti ei testaa kulumista meidän karkeilla teillä. Pitää itsekin osallistua vaikka tuota vanhaa Michelin Energy Saver rengasta ei enää myydäkään.
 
Juuha sanoi:
Tässä saadaan viitteitä eri renkaiden kulumisesta Suomen asvalteilla.

Mutta jotta tulos olisi tilastollisesti edes jotenkin uskottava, pitäisi näytemäärän (=autojen lkm) olla todella valtava, jotta sieltä saataisiin poissuljetuiksi kaikki autoon, kuormaan, kuljettajan ajotapaan... liittyvät tekijät pois = mission impossible - eikä vielä edes puhuttu eri puolilla Suomea eri teillä käytetyistä erilaisista pinnotteista yhtään mitään :(
 
HiTec sanoi:
Mutta jotta tulos olisi tilastollisesti edes jotenkin uskottava, pitäisi näytemäärän (=autojen lkm) olla todella valtava, jotta sieltä saataisiin poissuljetuiksi kaikki autoon, kuormaan, kuljettajan ajotapaan... liittyvät tekijät pois = mission impossible - eikä vielä edes puhuttu eri puolilla Suomea eri teillä käytetyistä erilaisista pinnotteista yhtään mitään :(
Tuskin tässä nyt tilastotiedettä ollaan tekemässä. Uskoisin sen olevan selvää.

Tässähän voi vuosien varrella tulla vertailutietoa eri renkaista samalla kuljettajalla jos vain auto ja reitit suuriinpiirtein pysyvät samoina. Parhaimillaanhan tämä on mukavaa puuhastelua jos tämän sellaiseksi kokee. Tähän ei kannata suhtautua kovin ryppyotsaisesti.
 
Varmasti tulee seurattua tätä ketjua tulevaisuudessa. Vaikka en itse lähtisikään (aika/jaksaminen) mukaan mittailuun.
 
Hienoa että on näinkin paljon asiasta kiinnostunutta porukkaa. Ei tosiaan kannata ottaa tätä liian ryppyotsaisesti vaan sopiva pilke silmäkulmassa kannattaa lähteä haasteeseen mukaan. Nyt onkin hyvä ajankohta ottaa lähtötilannemittaukset kesärenkaista ennen kuin kumit ovat alla. Samalla tulee tarkastettua onko kulumisessa ollut isojakin eroja mikäli kyseessä käytetyt kesärenkaat. Tämän perusteella voi pelata renkaiden paikkaa eri akseleille tasaisemman kulumisen takaamiseksi jatkossa.
 
Minäkin ainakin seuraan. Joudun ostamaan uudet renkaat kesken kesää, joten menee mittaukset vähän vinksalleen.
 
Saisikos tässä käyttää auton ilmoittamia paineita, jos siihen on mahdollisuus?
Alle laittaessahan voisi verrata ulkoisen mittarin ilmoittaman, auton näyttöön, jolloin tietäisi onko eroa.
Ainakin omalla kohdalla tulisi varmemmin seurattua. Kun siinäkin kohti on tuo oma pää viallinen, jotta minusta paineet pysyvät varmemmin oikeina, kun venttiileitä sorkkii mahdollisimman vähän.  :-[
Voisin yrittää mukaan surantaan, kun pääsee aloittamaan uusilla renkailla, lumien sulettua.
Tosin minulla voi tulla niin vähän kilometrejä, ettei seuranta vastaa tarkoitustaan. Ainakin tuota kevään tihennettyä mittausmatkaa on lyhennettävä viidestäsadasta kilometristä, kerkeää muuten tulla täysi kesä, ennen uusinta mittausta.  ;D

Alussa oli ohjeet, mitata nelivedon enemmän rasittuneista pyöristä. Tarkoittaako tuo sitä onko auto etu- vai takaveto painotteinen (esim. Audi etuvetopainotteinen, BMW takavetopainotteinen)?
 
epjbmw sanoi:
Saisikos tässä käyttää auton ilmoittamia paineita, jos siihen on mahdollisuus?
Alle laittaessahan voisi verrata ulkoisen mittarin ilmoittaman, auton näyttöön, jolloin tietäisi onko eroa.
Ainakin omalla kohdalla tulisi varmemmin seurattua. Kun siinäkin kohti on tuo oma pää viallinen, jotta minusta paineet pysyvät varmemmin oikeina, kun venttiileitä sorkkii mahdollisimman vähän.  :-[
Voisin yrittää mukaan surantaan, kun pääsee aloittamaan uusilla renkailla, lumien sulettua.
Tosin minulla voi tulla niin vähän kilometrejä, ettei seuranta vastaa tarkoitustaan. Ainakin tuota kevään tihennettyä mittausmatkaa on lyhennettävä viidestäsadasta kilometristä, kerkeää muuten tulla täysi kesä, ennen uusinta mittausta.  ;D

Alussa oli ohjeet, mitata nelivedon enemmän rasittuneista pyöristä. Tarkoittaako tuo sitä onko auto etu- vai takaveto painotteinen (esim. Audi etuvetopainotteinen, BMW takavetopainotteinen)?
Saa toki käyttää auton ajotietokoneen ilmoittamia rengaspaineita. Kieltämättä nelivedolla voi olla vaikeaa tietää millä akselilla renkaat kuluu eniten. Tämä kannattaisi selvittää mittaamalla kaikki renkaat, varmasti enemmän joutuu näkemään vaivaa, mutta varmasti palkitsee myöhemmin. Ei tarvitse sitten arvuutella että miten renkaat kuluvat kyseisellä autolla ja eri nelivetotyypillä.
 
epjbmw sanoi:
Alussa oli ohjeet, mitata nelivedon enemmän rasittuneista pyöristä. Tarkoittaako tuo sitä onko auto etu- vai takaveto painotteinen (esim. Audi etuvetopainotteinen, BMW takavetopainotteinen)?

Onko pitkittäismoottoriset Audit etuvetopainotteisia?  ???
 
Ja ultra-quattro on 50:50 painotteinen, vaikka takaveto onkin kytkeytyvää tyyppiä. Tuo on kuitenkin kokemukseni mukaan lukossa aina kun tarvitaan.
 
Nyt on renkaat mittailtu ja merkitty. Katsellaan sitten, jos saisi laitettua vaikka tulevan parin viikon sisään auton alle. Renkaat on siis Priuksen mukana tulleet alkuperäiset Toyon NanoEnergy R41 (215/45R17). Aika hyvin on vielä pintaa renkaissa (6,6-7,1 mm) kun ajattelee että noilla on oletettavasti jo kaksi kesää ajettu.
234687a32c5c7fe4f04db32c65f765be.jpg


Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

 
Tämähän on kiinnostava. 156:ssa on jo kesät alla mutta ovat valmiiksi niin kuluneet että voisin vasta 166:lla liittyä mukaan enskuusta alkaen vaikke paljoa kilometrejä tulekaan kesässä.
 
Mittari olisi jo. Nyt kun saisi vielä ne renkaat, mitä mitata.  ;D
Ei tuon tarkkuus taida aivan huippua olla, mutta sehän heittää saman verran joka mittauksella, alusta loppuun.  :p

 

Liitteet

  • Ura_Mitta.jpg
    Ura_Mitta.jpg
    59,5 KB · Katsottu: 184
epjbmw sanoi:
Mittari olisi jo. Nyt kun saisi vielä ne renkaat, mitä mitata.  ;D
Ei tuon tarkkuus taida aivan huippua olla, mutta sehän heittää saman verran joka mittauksella, alusta loppuun.  :p
Älä muuta sano. Itse menin tuon samaisen mittarin itsekin hankkimaan ja pettymys oli suuri kun selvisi että tarkkuus tuossa onkin vain 1 mm luokkaa! En siis suosittele tuota mittaria mikäli tarkempia tuloksia haluaa. Saa suositella parempia 0,1 mm tarkkuuteen pääseviä mittavälineitä työntömitan lisäksi.
 
Samanmoinen on mulla. Saa kelvata millin tarkkuus. Jos se kelpaa metallimiehelle niin kelpaa kyllä mullekin. (Se millin tarkkuus)
 
Totta kai jokainen arvioi oman tarkkuustarpeensa mutta lähtökohtaisesti hyvä mittari on sellainen jota haluaa käyttää  :)