https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Riittävä vaihtoaika Hki-Vantaalla?

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Kesälomareissulle tähyilen juuri lentolippuja ja paras hinta&aikataulukombinaatio vaatii kahden eri lentoyhtiön käyttöä, mutta paljonko pitää varata Helsinki-Vantaalle vaihtoaikaa ettei jää seuraavalta lennolta kyydistä?

Roi-Hki väli pitäisi lentää porkkananokalla ja Helsingistä eteenpäin SAS:lla eli käsittääkseni matkatavaratkin pitäisi noukkia itse hihnalta ja siirtää seuraavalle lennolle, menomatkalla aikaa olisi hiukan reilu 2 tuntia mutta paluumatkalla vain 1t10min :rolleyes:

Kokeneempien näkemys, onko tuollainen aikataulu tuhoon tuomittu parin tenavan kanssa matkatessa? Lennot Finnairilla kustantaisi n.350€ enemmän, joten mielellään hiukan puljaisi eri yhtiöiden yhteyksillä...
 
Se vähän riippuu. Jos ensimmäinen lento on aikataulussa, voi onnistua hyvinkin, mutta jos se on myöhässä, ei ole varmaa. Jos on riittävän hyvin perillä Hki-Vantaan l-as. nykyjärjestelyistä, pitäisi tunnissa selvitä, mutta jos sattuu jokin hässäkkä, voi käydä  heikommin. Jos taas seuraava lento lähtee myöhässä, on mukaan pääsy tietenkin todennäköisempää ;). Tosin aika harvoinhan ne putken päästä myöhässä lähtevät, odottelua on siinä kentällä.

Itse olen kerran aika kokemattomana matkustajana vaihtanut Frankfurtissa 40 minuutissa ja saanut matkalaukunkin samalle lennolle (itse siihen ei kyllä tarvinnut koskea).
 
Riippuu pitkälti siitä mihin aikaan ja minä päivänä olette liikenteessä. Jokunen vuosi sitten kun schengenin ulkopuolelta tullessa piti matkatavarat viedä Helsingissä tullin läpi package droppiin niin n.45 min vaihto onnistui reippaalta nuorelta mieheltä vielä ihan kohtuudella. Kerran jos toisenkin tosin laukut tuli erimatkaa kotiin kuin matkalainen. Tunti on yllättävän pitkä aika ja siinä ajassa on tehty monesti vastaava vaihto paljon isommillakin kentillä.

Pikaisesti arvioiden matkalaukut on käsissä 10-15min päästä siitä kun kone on portilla, tuosta 10min ja laukut on siirretty package droppiin ja ruuhkasta riippuen taas toiset 10-15min turvatarkastuksen läpi takaisin portille. Ei siinä paljon jää särkymävaraa ja miettisin kyllä taktiikan valmiiksi jos perheen kanssa on reissussa, mutta jos aikataulut pitää niin onnistuu.

Se kannattaa muistaa että eri lentoyhtiöiden välillä (jos siis ei ole samaa liittoumaa) mennään eri lipuilla. Jos siis myöhästyt jatkolta niin pahimmassa tapauksessa joutuu ostamaan uudet liput.
 
MInä olen vaihtanut NY JFK:lla 1 tunnissa AA lennolta finnairille, ei transitoa Dom Repin tulijoille, eli tullimuodollisuudet/maahantulokaavake piti täyttää ja pakaasitkin piti hakea sekä siirtää toiselle lennolle.
Tuossa piti toki käyttää röyhkeästi kyynärpäitä tuloaulassa  8). Mutta 10 minsaa ennen portin sulkua olimme siellä.

Enää en kyllä tuollaissiin uskaltaisi ;D
 
Kyllähän nuo ajat riittävät meidän normaalisti hyvin toimivalla pikku kentällä. Sitten on eri juttu jos joku osio/prosessi lakkoilee.

Eikös nettifoorumikihot voi jo bookata Wihurilta "taksin" (vaikka kotikentältä kohteeseen) -  8)
 
Meno olisi heinäkuisena maanantaina 15.30 jolloin vaihtoaika se 2t, paluu saman viikon sunnuntaina 15.55 ja tuossa siis olisi reilu tunti aikaa :rolleyes: Niin ja eihän sitä matkalaukkua tarvi koko porukalla lähteä siirtämään, senhän voi käydä siirtämässä yksin sillä välin kun mamma viihdyttää junnuja, eikös?

Terminaali 1 on meikäläiselle varsin tuntematon mesta, mutta tuskimpa tuo on paljon kakkosta kummempi...
 
Docw sanoi:
Se kannattaa muistaa että eri lentoyhtiöiden välillä (jos siis ei ole samaa liittoumaa) mennään eri lipuilla. Jos siis myöhästyt jatkolta niin pahimmassa tapauksessa joutuu ostamaan uudet liput.

Tämä fakta kannattaa kyllä pitää näissä tilanteissa mielessä. Nykypäivänä lentoyhtiöltä ei enää välttämättä liikene goodwilliä halvimalla turistilipulla matkustavalle, jos hän myöhästyy check-innistä. Ja jos et ole käyttänyt halvan turistilipun ekaa legiä, aika usein myös paluumatka mitätöityy!

Paluumatkallahan tämä ei ole aivan mahdoton katastrofi, kun aina siten jotenkin pääsee Helsingistä Rovaniemelle, mutta jos menomatkalla missaa Helsingin päässä check-innin, niin se voi latistaa lomatunnelmia aika rajusti. Luottokortin luottorajan on yleensä syytä olla kunnossa, jos haluaa normilentoyhtiöltä ostaa yhtään mitään lippuja lennoille jotka lähtevät 12 tunnin sisällä.

Porkkananokka on mulle uusi termi, mikäs yhtiö tämä onkaan?
 
Vempula sanoi:
Tämä fakta kannattaa kyllä pitää näissä tilanteissa mielessä. Nykypäivänä lentoyhtiöltä ei enää välttämättä liikene goodwilliä halvimalla turistilipulla matkustavalle, jos hän myöhästyy check-innistä. Ja jos et ole käyttänyt halvan turistilipun ekaa legiä, aika usein myös paluumatka mitätöityy!

Paluumatkallahan tämä ei ole aivan mahdoton katastrofi, kun aina siten jotenkin pääsee Helsingistä Rovaniemelle, mutta jos menomatkalla missaa Helsingin päässä check-innin, niin se voi latistaa lomatunnelmia aika rajusti. Luottokortin luottorajan on yleensä syytä olla kunnossa, jos haluaa normilentoyhtiöltä ostaa yhtään mitään lippuja lennoille jotka lähtevät 12 tunnin sisällä.

Juuri tämän takia olen hieman huolissaan tuosta tunnin vaihtoajasta, toki tämä koskee vain paluumatkaa mutta jos lennon missaa niin viimeinen etappi kotiin maksaakin äkkiä satasia :-\ Ja nuo halpayhtiöt on varmasti kaikkein nihkeimpiä joustamaan minuuttiakaan annetuista aikarajoista...


Vempula sanoi:
Porkkananokka on mulle uusi termi, mikäs yhtiö tämä onkaan?

Norwegian ;D

Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_737-300_Pichugin.jpg


Vai olisiko tenunenä sittenkin sopivampi nimike :p
 
Karvis sanoi:
Juuri tämän takia olen hieman huolissaan tuosta tunnin vaihtoajasta, toki tämä koskee vain paluumatkaa mutta jos lennon missaa niin viimeinen etappi kotiin maksaakin äkkiä satasia :-\

Ei se menomatkankaan onnistuminen ole mitenkään kirkossa kuulutettu. Lennot ovat harva se päivä kunnolla myöhässä eri syistä johtuen. Jos SAS ryhtyy nihkeäksi myöhästymisen jälkeen, niin pahimmassa tapauksessa menetät sekä menon että paluun. Halvimmissa menopaluulipuissa kun on lähes aina se ehto, että pelkkää paluulentoa ei voi käyttää.

Norwegian onkin mulle vieras yhtiö, joten eipä ihme, ettei tullut mieleen :)
 
Varmintahan olisi ostaa koko reissu samalta yhtiöltä samalle lipulle, niin silloin vastuu myöhästelyistä ja laukkujen roudauksista jäisi lentoyhtiölle :rolleyes: Toki jos yritäisi käydä reissun käsimatkatavaroilla niin jäisi se ruumassa oleva laukku pois, me joudutaan kuitenkin ostamaan oikea lippu molemmille lapsillekin eli käsimatkatavaroita saisi olla 4x10kg
 
Tänään kyllä euroopan lennot ovat enemmänkin edellä aikataulujaan  :D
 

Liitteet

  • Lennot.JPG
    Lennot.JPG
    98,9 KB · Katsottu: 221
Rauska sanoi:
Tänään kyllä euroopan lennot ovat enemmänkin edellä aikataulujaan  :D

Mutta Mr Murphy on aina taustalla vaanimassa juuri oikeaa hetkeä :D Hän on viisas mies ja ei käytä resurssejaan turhaan hötkyilyyn.
 
Uusi suunnitelma :p

Autolla Roi-Luleå 260km ja sieltä porkkananokalla yhdellä vaihdolla köpikseen, säästöä 400€ verrattuna yhdellä lipulla Roi-Cph :rolleyes: Molempiin suuntiin 3t vaihtoaikaa ja samalla yhtiöllä, joten pakaasit siirtyy heidän toimestaan. Hmm...
 
Niin lomalle olitte menossa?  :-X Kannattaa miettiä onko 7h autoilua ja 3h ylimääräistä kituutusta kentillä 400€:n arvoista? Siihen vielä polttoaineet ja viikon pysäköinti kentällä päälle niin jäisi itseltä kyllä säästäminen seuraavaan kertaan :) Toki voihan sitä uskotella itselle, että sen Luulajan reissun voi ottaa myös osana lomailua  ;)
 
Docw sanoi:
Niin lomalle olitte menossa?  :-X Kannattaa miettiä onko 7h autoilua ja 3h ylimääräistä kituutusta kentillä 400€:n arvoista? Siihen vielä polttoaineet ja viikon pysäköinti kentällä päälle niin jäisi itseltä kyllä säästäminen seuraavaan kertaan :) Toki voihan sitä uskotella itselle, että sen Luulajan reissun voi ottaa myös osana lomailua  ;)

Valitettavasti meikäläinen on sen verran persaukinen että tuollainen 400€ on selvää rahaa ja säästän sen oikein mielellään. Toki lennot Rovaniemeltä olisi paras vaihtoehto, mutta silloin joutuu lentämään finskillä ja hinta on sen mukainen. Ja maksamaan se pysäköinnin joutuu täälläkin... :rolleyes:

Tai sitten lentää tuolla eka viestissä mainitulla combolla ~samaan hintaan, ja olla jännässä ehtiikö seuraaville lennoille.
 
Karvis sanoi:
Valitettavasti meikäläinen on sen verran persaukinen että tuollainen 400€ on selvää rahaa ja säästän sen oikein mielellään. Toki lennot Rovaniemeltä olisi paras vaihtoehto, mutta silloin joutuu lentämään finskillä ja hinta on sen mukainen. Ja maksamaan se pysäköinnin joutuu täälläkin... :rolleyes:

Tai sitten lentää tuolla eka viestissä mainitulla combolla ~samaan hintaan, ja olla jännässä ehtiikö seuraaville lennoille.
Itse en edes uskaltaisi lähteä perheen kanssa "persaukisena" reissaamaan :D
 
Karvis sanoi:
Varmintahan olisi ostaa koko reissu samalta yhtiöltä samalle lipulle, niin silloin vastuu myöhästelyistä ja laukkujen roudauksista jäisi lentoyhtiölle :rolleyes: Toki jos yritäisi käydä reissun käsimatkatavaroilla niin jäisi se ruumassa oleva laukku pois, me joudutaan kuitenkin ostamaan oikea lippu molemmille lapsillekin eli käsimatkatavaroita saisi olla 4x10kg

Ota huomioon kaikki se krääsä, mitä emäntä ja lapset ostavat itselleen. Eli et tule pärjäämään noilla neljällä lentolaukulla kabiinissa.

Itse ottaisin samalta lentoyhtiöltä koko reissun, huomattavasti helpommalla selviää.

Itse myöhästyin marraskuussa finskin jatkolennolta Hki- Göteborg, kun kone Kuopiosta oli 20 minuuttia myöhässä. Lippujen vaihto seuraavaan putkeen ja kolmeksi tunniksi loungeen kiskomaan punkkua ja konjakkia. Ehti vaan valitettavasti tulla jo krapula Hki-Landvetter välillä, kun oli se supistettu catering- tarjoilu, eikä saanut välillä muuta, kuin vettä ja tuoremehua  :mad: Mutta palautti finski sitten vakiokorvauksen yli kolmen tunnin myöhästymisestä.
 
Bepop sanoi:
Ota huomioon kaikki se krääsä, mitä emäntä ja lapset ostavat itselleen. Eli et tule pärjäämään noilla neljällä lentolaukulla kabiinissa.

Itse ottaisin samalta lentoyhtiöltä koko reissun, huomattavasti helpommalla selviää.

Joo kyllä tuo 4:n lentolaukun taktiikka on ulkona kuvioista, ei tule toimimaan.

Mikähän tuossa Finskin hinnoittelussa on juju, kun samat lennot eri lipuille varattuna on 140€ halvemmat kuin jos ne varaa samalla lipulle ??? Finnairin lennoillehan matkatavarat voi selvittää perille asti, joten ne vaihtaa konetta ilman omia toimia vaikka lennot olisikin eri lipuilla. Tuossa vaihtoehdossa olisi 1,5 tuntia vaihtoaikaa menomatkalla ja tunti paluumatkalla, palatessa matkatavaroiden jääminen Helsinkiin ei olisi edes mikään katastrofi :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Joo kyllä tuo 4:n lentolaukun taktiikka on ulkona kuvioista, ei tule toimimaan.

Mikähän tuossa Finskin hinnoittelussa on juju, kun samat lennot eri lipuille varattuna on 140€ halvemmat kuin jos ne varaa samalla lipulle ??? Finnairin lennoillehan matkatavarat voi selvittää perille asti, joten ne vaihtaa konetta ilman omia toimia vaikka lennot olisikin eri lipuilla. Tuossa vaihtoehdossa olisi 1,5 tuntia vaihtoaikaa menomatkalla ja tunti paluumatkalla, palatessa matkatavaroiden jääminen Helsinkiin ei olisi edes mikään katastrofi :rolleyes:

Noilla vaihtoajoilla ehtii hyppien keikkuen tavarat mukaan. Mie aika paljon liikun Kuopio - Berliini väliä ja 10 minuutin vaihtoajallakin (Kuo-Hel väli myöhässä) ovat finskillä tavarat ehtineet Saksan koneeseen. Mulla tulee sellaiset reilut 50 lentoa vuodessa, joten aika tuttuja paikkoja on nuo terminaalit.

Mutta aina välillä noita mutkia matkaan ilmaantuu, toissa syksynä väli Berliini-Kuopio kesti vaivaiset 22 tuntia, kun Embrarer hajosi kesken nousukiihdyksen Tegeliin ja sitten lenneltiin Tegel-Arlanda-Helsinki-Kuopio ja joka kentällä sai aika pitkään odotella, mutta laukut olivat samaan aikaan perillä.
 
pokkus sanoi:
Ottakaa matkavakuutus joka korvaa menetykset jos lennot myöhästyy tai omasta syystä töppäilee kentällä.

Miltä firmalta saa tuollaisen matkavakuutuksen, ja pitääkö se ostaa ennen lippujen varausta vai ehtiikö myöhemminkin? Kotivakuutuksessa meillä on matkavakuutus, mutta se ei taida kattaa paljon muuta kuin matkatavarat.
 
Muistaaksi löytyy useilta vakuutusyhtiöiltä, mm. If
 
pokkus sanoi:
Jotkut luottokortithan antavat matkustaja-, matkatavara- ja matkavakuutuksen automaattisesti, jos matka on ostettu kyseisellä kortilla. Ainakin Amexilla on mielestäni näin.
Amexilla toimii näin ja ylipäätään heidän palvelunsa on loistavaa vaikkei se halvin olekaan... Kortti kun katoaa, niin seuraavalle päivälle saat uuden (taisi maksaa jonkun kympin, mutta tuossa tilanteessa reissussa ihan sama).
 
Tänään pääsee sitten kokeilemaan vaihtoajan riittävyyttä hki-vantaalla, alunperinhän aikaa piti olla tunti mutta finski ystävällisesti ilmoitti koneen olevan 30min myöhässä eli aikaa jää se puolikas tunti jos myöhästymistä ei tulee lisää :-X Matkatavarat taitaa jokatapauksessa tulla kotiin eri kyydillä... :rolleyes: