https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda CX-5

P

pantero

Vieras
Eiköhän tänne avata myös ihan oma Mazda CX-5 ketju. Itsellä kun on CX-5 2.2 D Skyactiv AWD manuaali, jolla kohta tulee ensimmäinen käyttövuosi täyteen.

Kerrotaan siis kohta lisää kokemuksista. Kaikki CX-5 kuskit ja muutkin tietysti tervetulleita mukaan keskusteluun.

================

Sorry Avatarista, tämä saitti kun tuli vähän äkkiä eteen. Pitänee kehitellä sitä vielä edelleen...
 
CX-5:n ensimmäinen käyttövuosi on nyt takanapäin ja Mazdassa on tasan 20000 mittarissa. Onkin paikallaan tarkastella kulunutta ajovuotta hiukan tarkemmin:

-ajomatkaksi tuli siis tarkalleen 20000 km, josta hieman yli 7000 km vedettiin korkeakopallista (120 cm) peräkärryä
-ajosta puolet oli maantieajoa, loput paikallistie- ja kaupunkiajoa
-koko ajon keskikulutukseksi muodostui 6,83 l/100 km
-kulutus vaihteli välillä 9,26 – 5,6 l/100 km
-startstop systeemi oli toiminnassa yhteensä 9h 52 min koko 20 000 km aikana
-öljynvaihtohuolto tehtiin 15000 km kohdalla (suositus on 20000 km, mutta peräkärryn vetämisestä johtuen vaihtoväliä lyhennettiin)
-talvirenkaiksi hankittiin Michelin X-ice North xin2 nastarenkaat koossa 225/65 R17 ja RS Move aluvanteet 7,5 x 17 (yhteensä renkaat+vanteet 4x340 = 1360 €)
-nastarenkailla ajettiin vuoden aikana noin 6000 km
-keväällä 2013 autolle tehtiin ruostesuojaus ja alustan massaus (Finikor-käsittely)

Kaikki auton tekniikka on toiminut koko vuoden ajan ongelmitta. Öljynvaihdon lisäksi marmorille on ollut asiaa vain lisävarustehankinnassa (takapuskurin päälle tuleva suojalista). Kesällä oikeaan eturenkaaseen ilmestynyt ruuvi poistettiin ja rengas paikattiin.

Auto on vakaa ja hyvä ajettava maantiellä kelissä kuin kelissä. Ura- tai sivutuuliherkkyyttä ei ole. Ajomelu maantieopeuksissa on kohtullista ja hiljeni vielä vähäsen massauksen jälkeen. Skyactiv-sivuilla alustan suunnittelija kertoo tasapainottaneensa ajo-ominaisuuksia sekä normaali- että huippunopeuksia silmälläpitäen. Todellakin tuntuu siltä, että auton kulku vaan paranee mitä suurempi sen nopeus on. Kateellisena sitä katsookin You-tubesta, kun CX-5 kiihdytetään autobaanalla huippunopeuteen ja sillä ajetaan 200 lasissa. Hämmästyttävän vakaasti ja tärisemättä se kulkee.

Valot on valoteholtaan kohtuulliset (lyhyet hyvät, pitkillä pärjää jotenkuten) ja valoautomatiikat miellyttävät. Oikeastaan vasta nyt syksyn pimeillä tuli kunnolla testattua kaukovalojen vaihto- sekä käännösautomatiikat. Pimeällä kun lähtee liikkeelle ja siirtää valovivun automaattiasentoon, auto hoitaa valot itse. Pitkien vaihtoon vaikuttaa vastaantulevan auton lisäksi myös muu katuvalaistus ja oman auton nopeus. Niinpä esim. kotitiellä, jossa nopeus on pieni, ei auto enää vaihda pitkille. Kääntyessä sisäkurvin puoleinen poltin kääntyy jakaen valoa sopivasti. Kaukovaloautomatiikkaa tuli käytettyä säännöllisesti, kun toiminta oli loogista ja luotettavaa.

Kiinteään naviin (itsellä lisävarusteena, 880 €) päivitettiin verkon kautta koko ohjelmisto ja tuntuukin, että laite muuttui himpun aiempaa nopeammin reagoivaksi. Navia tulee kyllä käytettyä paljon. Varsinkin sen jälkeen, kun syksyn ensimmäisessä sankassa lumipyryssä ja liukkaassa kelissä maalla meinasin ajaa T-risteyksen pitkäksi. ABS:t ja XYZ:t toimivat tosi hienosti ja auto pysyi tiukassa mutkassa hyvin hallinnassa. Tämän jälkeen lumipyryssä käytän aina navia, se kun näyttää milloin risteys on edessä.

Radiosoittimessa on hyvät liitännät; ipod ja Lumia kytkeytyvät ongelmitta johdoilla tai Btoothilla. Isohko 7” näyttö kertoo, mitä laitteessa tapahtuu, mutta itse radio on herkkyydeltään aika huono. Pk-seudulla asemat kuuluvat vielä kohtalaisesti, mutteivät enää kaikissa paikoissa maantiellä.

Moottoria on useissa yhteyksissä tullut kehuttua. Diesel-sana antaa hiukan väärän mielikuvan sen ominaisuuksista. Kone vääntää nykimättä alakierroksilta lähtien ja mahdollistaa 2:s ja 3:s vaihteilla ajamisen kaupunkiristeyksissä bensakoneen tavoin. Kaksoisturbo on viritetty tässä mielessä oikein. Kone lämpenee myös huomattavasti nopeammin kuin aiemmat dieselit. Maantiellä ajo onkin sitten tosi miellyttävää, kun vääntöä riittää kaikilla nopeusalueilla. Lisäksi moottori on dieseliksi erittäin kierrosherkkä; AutoMotor und Sport on kellottanut sille 0-160 km/h kiihtyvyysarvoksi 30,5 s!

Manuaalivaihteisto ja neliveto toimivat pääsääntöisesti hyvin yhteen. Vaihteisto voisi olla vieläkin juohevampi. Voimalinja on toiminut moitteetta ainakin itsellä kun vedän max 750 kg peräkärryä. Neliveto ei ole kytkeytynyt pois missään vetotilanteissa. Siinä tuntuu kuitenkin tietty vedon jousto manuaalivaihteistosta ja kiinteästä kytkimestä johtuen. Jos aikoisi maksimikuormia (2100 kg) paljolti liikutella, automaatti olisi silloin suositeltavampi.

Yhteenveto

CX-5 on hyvä ja tilava matka-auto, jonka ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Touring-mallin varusteet (vakkari, takaa tulevan liikenteen seuranta, kaistanvalvonta, valoautomatiikat) toimivat hyvin ja mahdollistavat stressittömän matkanteon.

Kaupungissa manuaali ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta maantie- ja lähiöajossa voimalinja ja vaihteisto toimivat hyvin yhteen. Talvella neliveto on tietysti poikaa.

Auton tekniikka on osoittautunut toimivaksi ja ongelmattomaksi.

Parannusalueita:

-radion herkkyys
-likaantumiselle herkät etuovien kangaskahvat (luin jostakin, että 2014 mallissa on jo muovipäällykset)
-navin hitaus (parani ohjelmistopäivityksessä hieman, mutta kosketusnäytön reagointi saisi olla vieläkin nopeampaa)

============

Tuolla toisella sivustolla Mazda CX-5:n matkaa on seurattu vuoden mittaan yksityiskohtaisesti. Jatkossa raportointi kuitenkin keskittynee tänne.
 
Tämän auton matkaa seuraan mielenkiinnolla ja olisi mukavaa nähdä se myös autotallin puolella!

Sen verran vielä, että miten olet kokenut takakontin koon riittävyyden? Onko ollut mitään ylimääräisiä korin nitinöitä ja natinoita?
 
Sande sanoi:
Sen verran vielä, että miten olet kokenut takakontin koon riittävyyden? Onko ollut mitään ylimääräisiä korin nitinöitä ja natinoita?

Se on selvästi tilavampi kuin esim. Tiguanissa. Mökkimatkalla on huomannut, että samojen kassien, kylmälaukun ja muiden 'pakaasien' sijoittelu on huomattavasti helpompaa.

Lisäksi nuo takakontin kahvoista erikseen vetämällä kaatuvat takaselkänojat ovat kätevät, kun ei tarvitse takaovien kautta sitä tehdä.
 
Suuret kiitokset panterolle erinomaisesta, huolellisesti kirjoitetusta raportista, josta saa runsaasti sekä fakta- että kokemuspohjaista tietoa. Tällaiset ovat juuri sitä sisältöä, jota autopainotteiselta keskustelusivustolta kaivataan.

Koska CX-5 sijoittuu samaan segmenttiin kuin oma XC60, seuraan suurella mielenkiinnolla näitä kokemuksia edelleen. Kun Volvon mittariin on matkaa kertynyt kahdessa vuodessa yli 50000 km, ei enää ole jaksanut kovin tarkasti havaintoja kirjata, mutta pitänee tehdä parannusta myös siinä.

Luinko huolimattomasti vai eikö raportissa ollut mainittu yhtään sellaista ongelmaa tai moitetta, joka olisi edellyttänyt takuunalaisia toimia?
 
Eipä ole tarvinnut, kun kaikki toimii (kop, kop). Takuuhan on kaikkiaan kolme vuotta, josta siis kaksi vuotta jäljellä. Toivottavasti marmorille ei tässä mielessä ole jatkossakaan asiaa.

============

Itse en halua lasitaloissa vierailla muuten, kuin määräaikaishuolloissa ja silloin kun olen uutta autoa hankkimassa.
 
Hieno raportti ja mielenkiintoinen auto. CX-5 on itsellänikin vahva ehdokas, kun jossain vaiheessa mietin Scoutille korvaajaa.
Miten tuo Mazdan nelveto toimii verrattuna esim. Haldexiin joka on Skodassa? Sähköisesti ohjattuja molemmat, mutta mitä eroja? Tai löytyykö jopa käytännön kokemuksia?

CX-5 näyttää aika isolta autolta, miten olet kokenut sen viemisen ahtaissa paikoissa? Metsätiet/-polut tms.?
 
Mazdassa on myös haldex-tyyppinen ratkaisu nelivedossa kuten VAGeissa. Neliveto toimii siis periaatteessa samalla tavalla kuin exVAGeissani (Tiguan, Yeti). Eroa on kytkimen/vauhtipyörän rakenteessa. Mazdassa on perinteinen kytkin ja vauhtipyörä, joka on käytössä jäykempi kuin VAGien kytkin/kaksoismassavauhtipyörä. Tämän kokee ajossa, jos hyvin nopeasti nostaa kytkintä. Aika nopeasti tottuu kyllä tuohon oikeaan kytkimen käyttöön.

Positiivista onkin sitten se, että VAGien kaksoismassavauhtipyörän tapaisia ongelmia ei Mazdassa ainakaan voi esiintyä.

Eteenpäin näkyvyys on hyvä ja auton kääntösäde suht pitkällä akselivälillä normaali. Peruutettaessa näkyvyys ei ole hääviä ja peruutustutka (tai kalliimmissa varusteluissa peruutuskamera) on kyllä välttämätön. Auto tööttäilee myöskin eteenpäin estettä lähestyttäessä, joten parkkeeraaminen on OK.

Maastossa liikkuminen on 22 cm korkean maavaran vuoksi hyvää. Auto on jonkinlainen suosikki Venäjällä, siellä kun tiet on mitä on. Keula rakenne on spoilerin vuoksi kyllä sellainen, että tuntemattomaan, tiettömään maastoon en CX-5:llani lähtisi.
 
Tätä topiccia luen suurella mielenkiinnolla. Kiitos Pantero hyvästä tekstistä.

On muuten Top Gear lehden "tallissa" pidemmässä koeajossa CX-5 dieselinä, ja kovasti tuntuu kehuja keräävän. Jossain vaiheessa täytynee koettaa saada yön yli koeajolle tuo malli. Pitäis vain olla koukku mukana, niin vois kokeilla hieman veto-ominaisuuksia.
Ei ole vielä yhtään vaanaria tavannut joka ois CX-5:llä vetänyt.
 
Jos enemmänkin ja isoja taakkoja vetää, suosittelen melkeinpä tuota nelivetoa automaatilla.

Jos olen oikein ymmärtänyt, siinä on lukittuva välitys, joka säästää maantiellä. Käsissäni olevassa Skyactiv-esitteessä lukee:
Uusi momentinmuunnin laajennetulla kytkimen lukituksella synnyttää käsivalintaisen vaihteiston tuntuman ja parantaa polttoainetaloutta 7 %.

 
pantero sanoi:
Jos enemmänkin ja isoja taakkoja vetää, suosittelen melkeinpä tuota nelivetoa automaatilla.

Näinhän se. Itselle "ainoa vaihtoehto" on momentinmuunnin automaatti. Ja tässä kohtaa Mazda osuu sektoriin ollen kiinnostava. Täytyypä käydä lukemassa mitä uudesta laatikosta interweb osaa kertoa. Tuo kunnon automaatti ja hyvä maavara on likimain tärkeämpiä kuin neliveto. Ainakin suurimman osan aikaa, kun omaa käyttöä tarkastelen.
 
tuRboman sanoi:
... Tuo kunnon automaatti ja hyvä maavara on likimain tärkeämpiä kuin neliveto. Ainakin suurimman osan aikaa, kun omaa käyttöä tarkastelen.

Tuota jatkuvan nelivedon tärkeyttä olen itsekin pohtinut.

Jonnekin kirjoitinkin ihmettelyni, miksi neliveto-ominaisuus ei ole erillisen kytkimen takana. On käsittääkseni aika helppoa toteuttaa nykyisessä 'Haldex'-tekniikassa. Oisko syynä normipäästöjen määritys, vai mikä?

 
pantero sanoi:
Tuota jatkuvan nelivedon tärkeyttä olen itsekin pohtinut.

Jonnekin kirjoitinkin ihmettelyni, miksi neliveto-ominaisuus ei ole erillisen kytkimen takana. On käsittääkseni aika helppoa toteuttaa nykyisessä 'Haldex'-tekniikassa. Oisko syynä normipäästöjen määritys, vai mikä?

QQ:ssa on juurikin noin toteutettu, minä taas olen pohdiskellut miksi käyttää 2 WD modea missään tilanteessa. Polttoaineen säästö on niin marginaalista että sitä ei juuri pysty mittaamaan ja olenkin päätynyt pitämään 4 WD:n aina päällä jos vaikka jossain hirvenväistötilanteessa tms. sattuisi tarvitsemaan. No joo, onhan QQ:ssa sen kytkimen yhtenä vaihtoehtona "lukittu neliveto". Tarkoittaa että etu- ja taka-akselille menee molemmille yhtä paljon voimaa.
 
Haa, tuohan on fiksu toteutus. Sen toivoisi kyllä yleistyvän.

Uskon kyllä itse, että kun turhat akselit eivät pyöri mukana, siitä polttoaineen säästöäkin tulee. CX-5:ssa normikulutusten ero on jopa 0,6 l/100 km 2-vedon hyväksi.

============

Kysyit CX-5:n natinoista. Tänään lauantaiajelulla kuulostelin tarkasti, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Joskus tosi kovalla pakkasella auton ollessa jääkylmä, jotain ylimäärästä joskus kuuluu, mutta aiheuttajaa ei pysty paikallistamaan. Heti, kun auto vähän lämpeää, äänet (ehkä ne on nitinöitä) poistuvat. Samanlaisia muistoja on jääkylmistä VAGeistakin...
 
Kumpi on edullisempi käytössä, Bensa vai Diesel?

TM on suorittanut Mazda CX-5 Skyactiv-G autolle 60000 km käyttötestin numerossaan 14/2013. Kun itsellä on CX-5 Skyactiv-D, ja siinä nyt 20000 km mittarissa, pääsee vertaamaan (karkeasti) bensa- ja dieselmoottorien käyttökustannuksia.

TM:n auto oli etuvetoinen ja siinä ei ollut vetokoukkua. Bensaa kului 7,42 l/100 km. Startstop toimi yhteensä 34,5 h 60000 km matkalla (siis keskimäärin 11,5 h 20000 km matkalla).

Oma CX-5 on 4x4 ja peräkärryä vedettiin 35 % matkasta. Dieseliä kului 6,83 l/100 km. Startstop toimi 9,9 h 20 000 km aikana. Jos (karkeasti) muuntaa kulutuksen vastaamaan TM:n autoa, niin 4x2 ja 4x4 dieselautojen normikulutusten ero on 0,6 l/100 km. Lisäksi koppakärryn veto lisää kulutusta maantiellä siten, että kulutuslisä koko 20 000 km:n matkalle laskettuna on n. 0,2 l/100 km (vastaten havaitsemaani 0,5-0,6 l/100 km lisäkulutusta peräkärryn kanssa maantiellä). Tästä saamme etuvetodieselin korjatuksi kulutukseksi varsin tarkalleen 6,0 lt/100 km.

TM:n autoa käytettiin todennäköisesti hiukan enemmän kaupunkiajossa, kuten Startstoppeja vertaamalla voi päätellä. TM-auton normikulutus on 6,0 ja todellinen oli 7,42 lt/100 km eli ylitystä oli 1,42 l/100 km. Diesel 4x2:n normikulutus on 4,6 ja todellinen(korjattuna) oli 6,0 lt/100 km eli siinäkin on (laskennallista) ylitystä 1,4 l/100 km.

Dieselvero (perus + käyttövoima) on 560 euroa. Bensa-auton ajoneuvovero on 121 euroa.

TM on käyttänyt bensalle hintaa 1,63 €/l ja dieselille 1,48 €/l. Polttoaineiden hintaero on laskelmissa siis 0,15 €/l.

Näillä tiedoilla saadaan dieselin breakeveniksi 13800 km. Eli käyttökulujen puolesta kannattaisi valita diesel, jos ajaa enemmän kuin tuon 13800 vuodessa.

Kannattaako sitten maksaa dieselistä lisähintaa, kun CX-5 on dieselinä 2500 – 3000 euroa kalliimpi? Tämä on mielestäni lähinnä maku- ja mieltymysasia. Lisäksi se riippuu paljon myös auton käyttötarkoituksesta.

Sitäkin on vaikea arvioida, tuleeko diesel lopulta kalliimmaksi koko auton käyttöaikana, vai ei. Dieselin vaihtoarvo kun saattaa olla suhteellisesti bensaversiota korkeampi. Lisäksi itse säästin noiden 6200 'lisä'kilometrin aikana 200 euroa polttoaineen hinnassa yhden vuoden aikana.

Jos ajaa enemmän kuin tuo itsellä toteutunut 20000 vuodessa, alkaa vaaka kallistumaan siis entistä selvemmin dieselin puolelle.
 
Juurikin noin, ja kun sinullakin tulee noinkin paljon peräkärryn vetoa, niin dieselissä se ei lisää kulutusta niin paljoa kuin se bensiinikoneessa tekee. Ja onhan peräkärryn veto dieselillä huomattavasti rennompaa puuhaa, kun on voimaa tarjolla pienilläkin kierroksilla. Tämä vaan korostuu mitä raskaampi kärry perässä on. Itselläkän ei tule ajoa kuin 17 000 vuoteen, mutta mielestäni tämän tyyppiseen autoon ainut oikea vaihtoehto on diesel. Noh, hyvä on, jos valitaan 2 wd SUV ja ei ole tarkoituskaan vetää mitään eikä juurikaan poistua auratuilta teiltä ja ajoa tulee 5-10 tuhatta km vuoteen, niin voihan sitä valita bensiinikoneen...

Oliko muuten niin, että sulla oli ennen Tiguan? Mikä sai vaihtamaan merkkiä?
 
pantero: Voisiko tuon ansiokkaan CX-5 bensa vs. diesel -vertailun kopioida myös samannimiseen ketjuun, jossa se voisi saada enemmän näkyvyyttä aiheen kannalta? Harmi vain, että tuo on otsikoitu nyrkkis-malliin. Pitänee harkita otsikon muuttamista.
 
Sande sanoi:
Oliko muuten niin, että sulla oli ennen Tiguan? Mikä sai vaihtamaan merkkiä?

Tiguan vaihtui Mazdaan.

Tigussa oli kaikenlaista pientä ja (vähän) isompaakin ongelmaa. Yhteensä kolmisen extra päivää pajalla (useampaan eri otteeseen) huoltojen lisäksi. Ei tosin tarvinnut itse maksaa ja pidennetty takuukin toimi, mutta se harmistus ja ylimääräinen vaiva (sijaisauto tai hakujen organisointi, yms) tietysti rupesi pännimään (tästä varmaankin syntyi tuo oma 'marmorikauhuni'...).

Kuitenkin hyvin hoidettu 'aftersales' piti kokonaispinnat sen verran plussalla (Tiguhan on ihan ok SUV, hyvä myös maantiellä), että vaihdon tullessa ajankohtaiseksi Tigu FL oli mukana pohdinnassa ja pääsi loppusuoralle CX-5:n kanssa. Sen CX-5 voitti useallakin mittarilla arvioituna ja on vastannut hyvin odotuksia.
 
Quality sanoi:
pantero: Voisiko tuon ansiokkaan CX-5 bensa vs. diesel -vertailun kopioida myös samannimiseen ketjuun, jossa se voisi saada enemmän näkyvyyttä aiheen kannalta? Harmi vain, että tuo on otsikoitu nyrkkis-malliin. Pitänee harkita otsikon muuttamista.

Pistän sen vähän stilisoituna sinne.
 
Semmoista kyselisin että mihin kohtaan olette kiinnittäneet sisälämmittimen,keskikonsoliinko?
 
Omassani ei ole sisälämmitintä. Aikoinaan RAV4:een sen asensin keskikonsoliin, mutta tuntui, että se on tiellä. Kyllähän sen CX-5:kin keskikonsoliin saa laitettua, mutta paljonko siitä on haittaa, on makuasia. Yksi mahdollisuus on, jota itsekin käyttäisin, jos sisälämmittimen asentaisin; vain läpivienti matkustajan puolelle ja erillinen irtolämmitin lattialle tarvittaessa.

Viime talven pakkasissa (15 - 20C max) kokemus oli, että lämmintä ilmaa sai tuulilasille varsin pian käynnistyksen ja ikkunoiden ulkopuhdistuksen jälkeen.
 
Tervehdys kaikille,hämmästelin tuota panteron 7"näyttöä onkoniitä sekin kokoisia luulin
että kaikki on 5,8"näytöllä.Sitten utelisin noista Misukan piikkipyöristä minkälaiset on ajossa
onko pitoa,kuinka hiljaiset?
 
rasvari sanoi:
Tervehdys kaikille,hämmästelin tuota panteron 7"näyttöä onkoniitä sekin kokoisia luulin
että kaikki on 5,8"näytöllä.Sitten utelisin noista Misukan piikkipyöristä minkälaiset on ajossa
onko pitoa,kuinka hiljaiset?
5, 8" tuuman näyttö, kuten kutosessakin.
 
rasvari sanoi:
...Sitten utelisin noista Misukan piikkipyöristä minkälaiset on ajossa onko pitoa,kuinka hiljaiset?

Itselläni on Michelin X-ice North Xin2 nastarenkaat koossa 225/65 R17 ja RS Move aluvanteet 7,5 x 17 . Renkaat ja vanteet maksoivat yhteensä 340 euroa per pyörä. Nuo aluvanteet näkyvät autotallin kuvassa. Ovat aika lähellä alkuperäisiä, jotka ovat kesärenkaissa.

CX-5:n renkaiksi käyvät kyllä ihan tavalliset henkilöauton renkaatkin, koska auto painaa 1530 kg. Ei mielestäni tarvitse mitään SUV erikoisrenkaita, maksavat vaan maltaita. Rengaskokohan on sellainen, että siihen tulee automaattisesti vahvempi runkorakenne.

Nämä renkaat ovat osoittautuneet hyviksi allekirjoittaneen talvikäytössä. Pitoa on joka kelille ja melu on kohtuullista. Renkaalla on 50 km/h kohdalla pieni ulinapiikki, sen jälkeen hiljenevät. Tietysti nastojen ääni pikkuhiljaa voimistuu ajonopeuden kasvaessa.

Keväällä kun ilmat lämpenevät, alennan painetta renkaassa (käytän talvella 2,6 ja keväällä 2,3). Silloin tulee ajeltua paljon paljaalla asfaltilla ja Michelinit ovat poikkeuksellisen hiljaisia tällöin.

Nyt on kaupassa uusin, X-ice North Xin3, joka on nastoitukseltaan ihan eri rengas. Siitä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Se on saanut vähän ristiriitaisia tuloksia testeissä, eikä palaute käyttäjiltäkään ole ollut varauksettoman myönteistä.