https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Arbiter - yhden sähkökitaran huoltoa, puunausta ja tarinaa...

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tällainen kaunistus kulkeutui käsiini. Eli jäsen Juupelin pyynnöstä otin hänen kitaransa "lainaan" tutkiskelua, soittoa ja huoltoa varten.

6a4d8221dd002eb91b956ad56850eeb5.jpg


Kyseinen kitara, merkiltään Arbiter, on lähinnä Gibson SG Custom mallin kopio. Pienin poikkeuksin alkuperäiseen verrattuna. Eli tästä yksilöstä löytyy Bigsby-tyylinen kampi. Eli ei alkuperäinen Bigsby kuitenkaan.

a7abfc59b21182baed7318dece07bda9.jpg


Kitaran vuosimalli lienee 1977. Ainakin sen on silloin kaupasta kertoman mukaan Juupeli ostanut. Kertonee itse lisää hieman tarkemmin tästä hankinnasta. Netistä tutkiskelin merkkiä ja vaikuttaisi siltä, että Arbiter sinällään ei ole valmistaja, vaan jälleenmyyjä/maahantuoja, joka tilasi eri mallisia kitaroita. Ja kitaran malllista riippuu myös mistä/miltä tehtaalta se on tullut. Budjettiluokan soittimia, mistä rakennekin joiltakin osin kertoo. Mutta voivat olla hyvinkin laadukkaita. Riippuen vahvasti mallista ja mikä tehdas on kitaran valmistanut.

Tästä yksilöstä löytyy kaulan kiinnityslevystä teksti Made in Japan ja jopa ilmeinen sarjanumero kyseiselle mallille. Valitettavasti en ole onnistunut löytämään minkäänlaista koodia siitä mitä tämä numero kertoisi kitaran valmistuksesta/ajankohdasta/mallista tai mistään.

39adb7657737b58535f8b523baf1b011.jpg


Netin syövereistä kitarafoorumeita selaillen jäljet johtaa Japanilaiseen Fuji Gen Gakki tehtaaseen taikka Kawai Teisco tehtaaseen, jotka ovat valmistanut mm Ibanez, Greco, Yamaha yms merkkisiä erittäin laadukkaita kopiokitaroita 70-luvulla. Tähän saan vielä hieman vahvistusta jahka ruuvailen mikrofonit irti ja näen mitä B-puolelta löytyy...

Se, että kyseessä on ns halvemman puolen soitin, paljastuu esim kaulan pulttiliitoksesta sekä sähköjen toteutuksesta etupuolelta pleksillä peittäen, eikä takapuolelta kaivertaen kuten Gibson teki. Mutta nämä mainitut elementit eivät missään nimessä tee kitarasta huonoa ( esim kaikki Stratocasterit on tällätavalla toteutettu ) mutta alkuperäiseen verraten näissä on säästetty valmistuskuluissa.

72ead660d6f8e8c4e2a7e5f1f1542f43.jpg
207a86957a061ae2b7cd6aefd7fba36f.jpg


Muuten kitarasta löytyy hienoja elementtejä, kuten reunoilta listoitettu kaula, kaksinkertaisin listoin koristeltu kaulanpää ( joka on muuten mallia "lawsuit", eli muodoltaan 1/1 Gibsonin lapaan verrattuna ), aidon SG:n mukaisesti muotoiltu reunoilta kevennetty body, kullanväriset kromiosat, näyttävä Bigsby kopio jne.

39e5eff006da8a5c1edaf2b3df1fba2d.jpg


Kitara menee selkeästi painavammalle puolelle vaakaa kuin kevyemmälle puolelle. Punnitsen ja laitan tarkempaa dataa myöhemmin esim Gibsoniin verraten. Kaulapainoinen hieman, kuten esikuvansakin.
Kaula on muotoilultaan ´59 round ( fat baseball bat ). Eli kohtuu leveä ja pyöreäprofiilinen. Näin näppituntumalla. Tästäkin on tarkoituksenani ottaa tarkat mitat ja laittaa ne näytille noin vertailun vuoksi. Minun käteen erittäin istuva kaula. Tukeva ja tanakka.

7d2f8a96f0d847e32b82863872e162ad.jpg


Nauhat taas on ohuet, matalat ja kapeat. Eli sinne musavisasta tuttuun fretless wonder osastolle mennään. Tästä löytyikin yksi ensimmäisistä silmiinpistävistä käytönjäljistä. Eli muutamaan nauhaan on kulunut aika selkeät kolot kielten kohdalle kaulanpään lähelle. Tätä täytyy tutkia onnistuuko viilata/hioa kuopat pois. Kuitenkin rajat asettaa matalat nauhat. Pelivaraa ei ole hirveästi. Oman soittimen ollessa kyseessä harkitsisin jopa nauhojen vaihtoa. Mutta se on työläs ja listoitettuun kaulaan hieman riskaabelikin juttu, joten sen saan ( mielestäni arvokkaan ) lainakitaran kanssa unohtaa.

5120a1726870681117665bc6eaeebfe0.jpg


Toinen huomiota vaativa seikka on liian matalaksi viilattu satula. Varsinkin ala-E kieli on ensimmäisen nauhan kohdalla niin alhaalla, että se ihan koskettaa nauhaan ja särisee sitä vasten. Tämän korjaus taas vaatii omat kikat, joista myöhemmin. Satulaakaan en lähde vaihtamaan koska se on nätisti maalattu & lakattu kaulaan kiinteäksi, eikä sitä kohtuutyöllä saa siististi vaihdettua.

be64026e6d532ea6b6054e6ecd372272.jpg


Muita pieniä, mutta merkittäviä huoltokohteita, mitä nyt on silmiin pistänyt, on esim puuttuvia ruuveja pleksistä/mikeistä jne. Sekä kammessa on hieman klappia, mikä vaatii kampimekanismin irroituksen ja uudelleen säädön.

33818fa9f0b42f3af769650eff6292e8.jpg


Talla taas liikkuu nätisti kehdossaan, mutta tuntuu epänormaalin väljältä, joten tähänkin täytyy kiinnittää huomiota. Ja mikkien korkeussäätö on pielessä. Keskimmäinen mikki osuu kieliin jos soittaa 15-nauhan yläpuolelta.

Kaulassa on vuosien patinaa. Helmiäisupotukset ( vaikuttavat aidoilta mother of pearl paloilta ) on toteutettu alkuperäisestä poiketen pyöristetyin nurkin, mikä on mielestäni erittäin hieno yksityiskohta.

8b04a6e84bccdd50154f41aef2154290.jpg


Sähköiseltä puolelta mainitsen tässävaiheessa vain lyhyesti, että kitara rutisee ja paukkuu & ääni katkoo kun johtoa heiluttelee. Potikat rahisee ja mikinvalitsin ei aina kytke keskimmäistä mikkiä käyttöön sekä mikki kuulostaa epänormaalin heikolta. Näihin paneudun myös myöhemmin kun tulee sopiva aika.

- - - - - - - - - - - - -

Siis tässä topicissa on tarkoitukseni käydä läpi tämä kitara. Esitellä eri työvaiheita joita tarkoituksenani on käydä läpi kitaraa huoltaessani. Ja mieluusti kuvien kera. Tuleepa samalla mahdollisesti esiteltyä pari erikoistyökalua ja niiden käyttötapoja, sekä mahdollisesti jokunen niksi miten tiettyjä juttuja fiksataa / tarkistetaan.

Ja mieluusti saa kommentoida & kysellä. Mutta koetetaan pitää topic aika tiukoissa raameissa, kun meillä on jo yleisempia soitintopicceja. Joten josko tämä koskisi lähinnä vain tätä yhtä kitaraa.
 
Hyvä topikki [emoji1303] vaiken kitaraa soitakaan enkä niiden tekniikastakaan mitään ymmärrä.
Tämmöisiä on aina mukava seurata. Saisi foorumilla olla enemmän vastaavia restaurointiprojekteja, kitaroiden lisäksi tietenkin vanhoista autoista, huonekaluista jne ihan mistä vaan.
 
Kiitos ja kumarrus tuRbomanille. Jo tässä vaiheessa. Kitaran tarina on suurin piirtein tällainen.

Minä ja minun muistini. Pää sanoo 1977, mutta tietyt faktat 1976. Ei rääkätä päätä sen enempää vaan jatketaan. Olin siis vuoden -76 tai -77 kesällä kuukauden kielikurssilla Englannissa, Torquayssa. Olin varannut mukaani käteistä sen verran että saisin ostettua kelpo nipun LP-levyjä sekä elämäni ensimmäisen (ja ainoan) sähkökitaran. Siihen asti käsissäni oli ollut Landolan nailonkielinen postimyyntikitara. Mukana taisi olla Heikki Laurilan soitto-opas kirjanen jolla pääsin alkuun.

15-16 vuotiaana ei järki paljoa päätä pakottanut kun painelin paikalliseen musiikkikauppaan. En voi sanoa että näimme toisemme jo ovelta mutta kun katselin vieri vieressä olevia kitaroita roikkumassa, tämä yksilö pysäytti minut. Ulkonäkö miellytti kovasti. En halunnut Les Paulia enkä Stratocasteria vaan tässä nimenomaan viehätti hieman tuntemattomampi SG-malli. Aitoon eivät rahani riittäneet joten kopioon päätyminen oli alusta lähtien selviö. Arbiter nimi tuntui typerältä mutta taisin ajatella ettei kukaan kiinnitä siihen niin huomiota.

Kitara tuntui heti hyvältä käsissä. En muista yhtään mitä se maksoi, ostin siihen mukaan ohuen nahkaisen vetoketjullisen pussukan missä sitä edelleenkin kuljetan sekä muutaman plektran. Sainkohan minä siihen kaupan päälle olkahihnan jonka olen aikojen saatossa hukannut. Kitara tuntui helpommalta soittaa kuin Landola, varmaan sen takia ettei kieliä tarvinnut painaa niin voimakkaasti. Vaikka kielet olivat lähempänä toisiaan, totuin siihen suht nopeasti.

Muutaman vuoden soitin sillä paljon. Oli meillä bändikin, treenejä ja jonkin putkivahvistimen hankin noihin aikoihin. Sitten se kaveriporukka hajosi ja soittelin vielä jonkin aikaa itsekseni. Sitten jäi sekin. Kitara lepäili pussukassaan, muutti sinne minne minäkin, vuosien kuluessa. Ehkä joku 5-10 vuotta sitten ajattelin että voisihan tuon laittaa seinälle roikkumaan. Ostin seinäpidikkeen ja kaveri tuli poraamaan kunnon pulteilla kiinni. Sieltä se löysi tiensä tuRbomanin hoteisiin. Tulin vaan sanoneeksi kerran kun tapasimme että niin onhan minulla sellainen sähkökitara. Siinä ei sitten muuta vaihtoehtoa ollutkaan kuin toimittaa se miehelle arvioitavaksi.

Muistin sen että jotain ongelmia siinä oli kun sen liitti vahvistimeen. Juuri niin kuin tuRboman kuvaili. En ollut koskaan ajatellut kitarastani mitään sen kummempaa, kitara kuin kitara. Keskustelut tuRbomanin kanssa ovat syventäneet ja avanneet käsitystäni kuinka suurinpiirtein jokainen kitara on yksilö ja mitä kaikkea niihin voi liittyä asiaan perehtyneille. Se oli hieno hetki kun olimme tuRbomanin olohuoneessa, miehen ottaessa kitarasta ensi vaikutelmiaan. Herrasmies kuvaili tunnelmiaan varsin kohteliaasti  :)
 
Hienoa, tässäpä mielenkiintoinen projekti! Samalla saatiin juupelin soittomenneisyydestä taas vähän lisätietoa. Sitä kun tulee niin harvoin ja niin pienissä erissä :D Laita vaan tuRbo rapsaa huollon edistymisestä mielellään kuvien kera!

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun minulla ei ole kokemusta erilaisista kitaroista niin jäi mietityttämään kun tuossa on kolme mikkiä mutta vain kahdet volume ja tone-potikat?
 
That 70s dude sanoi:
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun minulla ei ole kokemusta erilaisista kitaroista niin jäi mietityttämään kun tuossa on kolme mikkiä mutta vain kahdet volume ja tone-potikat?

Saat siis vähintään yhtä tyhmän vastauksen. Edes Musavisassa heitetä näin surkeita arvauksia että kolmeasentoinen vipu olisi vaikka etu-kaikki-taka mikkien säädin. Juu, ihan pihalla ja varmaan pysynkin täällä ...pitkään  :)
 
juupeli sanoi:
Saat siis vähintään yhtä tyhmän vastauksen. Edes Musavisassa heitetä näin surkeita arvauksia että kolmeasentoinen vipu olisi vaikka etu-kaikki-taka mikkien säädin. Juu, ihan pihalla ja varmaan pysynkin täällä ...pitkään  :)
Pisteet siitä että silti uskallat kommentoida :) Joo se vipu varmaan fungeeraa noin. Mullakin lespassa noin, mutta mulla molemmille mikeille on sitten omat volume- ja tone potikat eli sillä logiikalla sulta puuttuu yhdet. Professori tuRbo varmaan valaisee...
 
That 70s dude sanoi:
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun minulla ei ole kokemusta erilaisista kitaroista niin jäi mietityttämään kun tuossa on kolme mikkiä mutta vain kahdet volume ja tone-potikat?

Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Näitä kun on monella kytkennällä. Gibsonin alkuperäinen Custom-mallien kytkentä on toteutettu siten, että mikkivalitsimen asennot menee < kaulamikki / keski+tallamikki / tallamikki > Eli keskimikkiä ei saanut yksinään päälle. Keskimikki on vastavaiheessa tallamikin kanssa antaen ovelan nasaalin äänen. Ja keskiasennossa siis toimii tallamikin Volume & Tone potikat kytkennästä johtuen. Mutta aika yleinen lienee myös kytkentä jossa on yksi Volume ja kolme Tone potikkaa. Jokaisella mikillä omansa, mutta vain yksi yhteinen Volumesäädin.

Tästä Juupelin Arbiterista en vielä voi oikeastaan sanoa mitään kytkennästä, kun ei kitara sen vertaa toiminut sähköisesti että sillä olisi ollenkaan voinut soittaa. Jotain ääntä sai ulos, mutta kauhean rutinan saattelemana ja tosiaan keskiasennosta ei oikeaa ääntä. Hurinan takaa vaimea sointi. Mutta tämäkin selviää kun ehdin tutkiskella lisää. Valitettavasti aika on sen verran kortilla, että tämä voi olla pitkä projekti. Jos veikata pitää, niin uskon näin vanhasta soittimesta löytyvän alkuperäistä Gibson kytkentää jäljittelevä tapa.

Ajatuksena kuitenkin on dokumentoida koko juttu kuvin/mitoin/sanoin ja kertoa se täällä.
 
tuRboman sanoi:
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Näitä kun on monella kytkennällä. Gibsonin alkuperäinen Custom-mallien kytkentä on toteutettu siten, että mikkivalitsimen asennot menee < kaulamikki / keski+tallamikki / tallamikki > Eli keskimikkiä ei saanut yksinään päälle. Keskimikki on vastavaiheessa tallamikin kanssa antaen ovelan nasaalin äänen. Ja keskiasennossa siis toimii tallamikin Volume & Tone potikat kytkennästä johtuen.
Okei, selkis. Monenlaista toteutusta sitä onkin.
 
Mielenkiintoinen topikki.

Kuvista kiinnitti huomiota nauhojen kuluminen: ovatkohan kovin pehmeät kun ovat noin kuluneet?

Tuo "Dymo-tuunaus" hymyilytti.  :D
 
clima sanoi:
Kuvista kiinnitti huomiota nauhojen kuluminen: ovatkohan kovin pehmeät kun ovat noin kuluneet? Tuo "Dymo-tuunaus" hymyilytti.  :D

Juu, tuota mietin itsekin. Ei sitä nyt niin paljoa ole kuitenkaan soitettu.

:D  Oi niitä aikoja  :D
 
Todella mielenkiintoinen topikki. Asiantuntija kun on äänessä niin tällainen osaamaton ja tietämätön tollo on mykkänä kunnioituksesta. Juupeli kyllä todella pitää kynttilää vakan alla näissä musajutuissa. Mutta pikkuhiljaa salaisuuksien verho avautuu...
 
clima sanoi:
Mielenkiintoinen topikki.

Kuvista kiinnitti huomiota nauhojen kuluminen: ovatkohan kovin pehmeät kun ovat noin kuluneet?

Tuo "Dymo-tuunaus" hymyilytti.  :D
Jep. Kun soiton määrästä ei itsellä ole kovin tarkkaa tietoa paitsi mitä Juupeli on kertonut, niin ei tarkemmin osaa arvioida. Mutta veikkaan pehmeämpää metallia. Yleensä tuollaista kulumaa näkee todella paljon soitetuissa soittimissa. Onhan tällä toki ikää 40v ja soittoa alla, joten arvio voi olla perin väärä. Pääsyy tuollaiseen kapeaan kielenkohdalta kulumiseen on kieli liian lähellä nauhoja. Tämä on oma mielipiteeni. Aina sointua lyödessä ottavat tuntumaa nauhoihin ja syö niitä pikkuhiljaa.

Dymo-tarra on kyllä hyvä :)
Soittimen ikä ja luonne huomioiden tarroja ei missään nimessä poisteta vaan ne on kiinteä osa soitinta.

Poistettavia tuhruja löytyy ihan toisaalta.
ef87641ad35859fb77cef5adeb0f138c.jpg

Tuolla on ollut joku tarra ja liima on ikävästi imaissut lakkapintaan. Mutta eiköhän tuokin siistiydy kun kunnolla puhdistaa. Virittimet on selkeät kopiot Gibsonin Deluxe mallista. En ole vielä tutkinut millä välityksellä nuo on, eli kuinka tarkat on säätää. Yleensä aika harva välitys näissä kopiosoittimissa. Tuossa olisikin yksi mahdollinen updaten paikka mikäli ihan aktiivisoittoon olisi kitara tulossa. Oma valinta olisi Klusonit:
2eaeb537f38f4a52f5b56baf3dfb6156.jpg


Mutta kuten sanottua, kitara pidetään alkuperäisenä mahdollisimman hyvin ja tällaiset modaukset unohdetaan heti alkuun.
 
Hattu päästä! Turbon kitaratietämys tuntuu olevan kovalla tasolla. Mitään en kitaroistakaan tiedä, mutta mielenkiinnolla seuraan tätä ketjua.
 
MMV sanoi:
Hattu päästä! Turbon kitaratietämys tuntuu olevan kovalla tasolla ...
Se on juuri näin.
Milloinkahan tuRbo järkkää bändinsä kanssa keikan AS:läisille. Olis mukava päästä kuuntelemaan [emoji846]
 
tuRboman sanoi:
Dymo-tarra on kyllä hyvä :)

Poistettavia tuhruja löytyy ihan toisaalta.

Kiinnostaa nämä minun höpinät tai ei, niin yritän aina muistella vanhoja kun topicci etenee. Dymo-tarraan liittyy sellainen stoorin tynkä että yhdellä jampalla oli se laite ja muistan miettineeni mikä "termi" kuvastaisi parhaiten bändin musan ja sen komppikitaristin asennetta. Kun muistetaan ajankohta, hevi tai heavy ei ollut ihan sitä miten se tänään käsitetään. Nuoren juupelin ajatusmaailmaan istui paremmin tiukempi hard rock.

Tuo ruma sotku ei paljoa kilkata kelloa. Eräänlainen "laatta" siinä oli kaupasta lähtiessä enkä edes muista mitä siinä luki. Yksi kulma laatasta alkoi irrota ja vääntyä. Ei tainnut käydä mielessäkään yrittää kiinnittää sitä uudestaan vaan repäisin sen pois ja eihän tuo ainakaan paremmalta näytä  :rolleyes:

Kerrottakoon sekin että tälle projektille on annettu se aika minkä se tarvitsee. Ensin on tarkoitus selvittää asioita ja sen jälkeen arvioida mitä sille voi tai kannattaa tehdä. Pidämme tuRbomanin kanssa parempana käydä neuvonpitoa topicin ulkopuolella mahdollisista tehtävistä hankinnoista ja muista kuluista. Tehdyt päätökset ilmenevät sitten aikanaan luonnollisena jatkumona tässä ketjussa.

Tiesin odottaa tuRbomanilta tästä hyvää selontekoa, mutta jo tähänastinen esittely on sellaista tasoa jota en olisi osannut ikäpäivänä kuvitellakaan  8)
 
Mukava kun tämä topic herätti joissakin kiinnostusta. Asiantuntemuksesta en kyllä tiedä. Yrityksen ja erehdyksen kautta opittua juttua. Kitaralehdistä ja kirjaston kirjoista löydettyjä huoltovinkkejä. Opittu isolta osin ennen internet aikaa ;)

Nythän kaikkeen löytyy varmaan hyvä video-ohjeet youtubesta...

Mutta jatketaan taas lyhyesti havainnointia. Eli otin kielet pois jotta pääsi taas hieman syvemmin tutkimaan osia ja kitaran kuntoa. Luonnlllisesti kieliä irroittaessa ensimmäisenä huomion sai virittimet. Jotka on kyllä valitettavasti aika huonossa iskussa. Eli eivät ole erityisen laadukkaat ja valitettavasti osin juuri tästä johtuen ovat aika kuluneet. Yksi jopa niin, että sen voi todeta olevan rikki. Eli on niin väljä mekanismi, että pääakseli jäi käteen kun otin kieltä pois paikoiltaan. Tämä video selventänee:
http://youtu.be/KZQCXpbIl4o

Tallanpuolellakin kulumista ja ajan patinaa on havaittavissa. Mutta kainki on periaatteessa ehyttä.
12257ad6bd68e9922187272d4358ab26.jpg

Tallan säädettävä tune-o-matic kopio on hyvässä kunnossa. Vain runkoon kiinnittyvät piikit on jyrsineet koloihinsa jäljet.
af999e385b9364e2095ce839bd1606c9.jpg

Ja tallan pohjassa on hienosti kerrottu kyseessä olevan japanilainen kopio Les Paul Bridgestä:
9a9fe46be187b9e0052343b01401eecb.jpg

c588c5495dab002bfafd9c57abb05e46.jpg

748e176c62c8a1b172b13c26ce979194.jpg

Ja samalla kun kielet on irti, näkee paremmin kuinka otelautaan on tarttunut vuosien töhkät ja miten nauhat on hapettuneet laidoilta aika pahoin.
3c1833870a0da094fa30a765f88a8258.jpg


Tästä on tarkoituksena jatkaa purkamalla sähköpuoli ja tutkia tarkemmin mitä konepellin alta löytyy. Ainakin syy rutinaan ja pätkimiseen on tarkoitus selvittää ja tietty myös korjata. Samalla tsekkaan häiriönpoistot, jotka tämäntyyppisissä kitaroissa tuppaa olemaan aika hutaisten toteutettu. Onneksi se on pienellä vaivalla paranneltavissa.

Jatkuu...



Lähetetty minun HT20 laitteesta Tapatalkilla

 
tuRboman sanoi:

Okei. Huh. Toisaalta liian hyvässä kunnossa olevasta kitarasta ei saisi kunnon stooria...  :eek:

Täytyy varmaan palata töihin että saa tienattua rahaa korjauksiin ja osiin  ;D
 
Pidetään budjetti sopivana. Ja vielä ei ole tullut vastaan mitään sellaista joka olisi pakko vaihtaa. Toki nuo virittimet on jo siinä kynnyksellä. Mutta minulta voi jopa löytyä soveltuvia osia laatikoista. Sellaisia mitä on purettu pois toisista projekteista tai kavereille kunnostetuista kitaroista. Joten ei huolta. Kustannukset pysyy kurissa ;)

Esim virittimiä löytyy aika huokeasti jos Kiinanlaatu kelpaa:
Cream button Vintage Kluson lp guitar machine heads
http://s.aliexpress.com/QryMZz2m
Jos taas haluaa huippulaatua niin Thomannilta saa siinä 40-50€ hintaluokassa Schalleria, Gibsonia jne.


Lähetetty minun HT20 laitteesta Tapatalkilla

 
Lyhyesti jatkoa tähän tarinaan:

Ruuvailin kitarasta mikit pois sekä pleksin jossa potikat ja kytkin. Mitäs paljastui? Ainakin täsmällista Japanilaista työnjälkeä tinausten puolesta. Erittäin siististi ja särmikkäästi toteutettu. Kaikki johdot on hyvin kiinni ja juotokset asiallisia. Johtojen pituudet on katkottu sopivasti, eikä ole jätetty ylimääräistä lenkille, kuten esim halvoissa Kiinankitaroissa tuppaa tulemaan vastaan.

Harmillisesti itse mikit eivät paljastaneetkaan kitaran alkuperästä sen enempää, vaikka kitarafoorumeilla tällaista juttua löytyy. Mutta näin se joskus menee. Käsittääkseni mikit kuitenkin on alkuperäiset? Ilmeisesti joskus kuitenkin irroitetut, ainakin jäljistä päätellen?

Ja kuten edellä jo arvelin, häiriösuojausta ei runkoon ole toteutettu ollenkaan. Näissä kun vois olla johtavalla maalilla/kuparifoliolla yms toteutettu "faradayn häkki" sähköjen ympärillä. No, minä teen tähän sellaisen kunhan kasausvaiheeseen edetään.

Kuvia tulee kohta...
 
tuRboman sanoi:
Käsittääkseni mikit kuitenkin on alkuperäiset? Ilmeisesti joskus kuitenkin irroitetut, ainakin jäljistä päätellen?

Juu, alkuperäiset ovat. Ei mitään muistikuvaa että niille olisi tehty mitään.
 
ccca4e90a2fdc6c28eb7e3825ed5590b.jpg
9f751265bfe27a4d010c26550cc439b4.jpg


Siinä kytkentöjä. Perus osia. Pätkimiseen ja rutinaan lienee syynä mikkivalitsin kun juotokset on hyvässä kunnossa.

9dded4eb6ee1018f78d3a4fce47e7c45.jpg


Näissä ei valitettavasti lue alkuperää.

76b1478edc47540efd810b7283a75640.jpg
ea07186d8d4a272da3a459fe8b794c99.jpg


Runko on kustannussäästö syistä toteutettu sandwich rakenteella, eli kahdesta ohuemmasta palasta. Ihan kuten esim Gibson teki samoihin aikoihin. Puusta ei varmalla osaa sanoa kun maali peittää, mutta "huokoisuus" ja syyt mikkikolojen reunoilla muistuttaa mahonkia.

Eli mikinvalitsin kaipaa huomiota. Umpinainen rakenne joten puhdistus ei nätisti onnistu. Mutta näitä saa edullisest.
 
Tuli vastaus Dudelle tuolla edellä kysytyyn. Tässä nimenomaisessa kitarassa tallamikki ja keskimikki on kytketty samaan, eli ovat aina päällä yhtäaikaa.
Valitsin valitsee siis: tallamikki+keskimikki / kaikki mikit / kaulamikki. Erikoinen ratkaisu, johon olisi tarjolla pientä lisämaustetta kytkentää muuttamalla siten, että myös keskimikki olisi tarjolla erikseen. Esimerkiksi yhden potikan jos vaihtaa push/pull tyyppiseksi ja sillä poistetaan vaikkapa tallamikki matkasta. Tai toisella push/pull potikalla myös toinen mikki...tai tehdään ns blend kytkentä jolla keskimikkiä lisätään soundiin. Vaihtoehtoja löytyy ja omistaja päättää miten tässäkin edetään.

Itse pitäytyisin hyvin todennäköisesti alkuperäisessä, mutta ehdottomasti testaisin esim väliaikaiskytkennällä miltä keski ja tallamikit kuulostavat yksinään.

Tässä näiden kahden mikin juotos samaan pisteeseen:
3e7d9e0c87a3a81720366f0ee7eced39.jpg

Eli valkoiset johtimet.
 
tuRboman sanoi:
Itse pitäytyisin hyvin todennäköisesti alkuperäisessä, mutta ehdottomasti testaisin esim väliaikaiskytkennällä miltä keski ja tallamikit kuulostavat yksinään.
Ilman muuta testaat kaikki mahdolliset variaatiot, kääntelet mikkejä väärinpäin jne. Saadaan juupelin Arbiterista vielä Greenyn kaltainen uniikkisoundinen legenda :D
 
Tämä juttu eteni hieman. Ajankäytön haasteita, joten näyttää kestävän. Mutta hiljaa hyvä tulee ;)

Eli kaula oli saanut vuosien tauhkan itseensä ja oli niin likainen sekä nauhat hapettuneet, ettei pelkällä öljyllä saa puhtaaksi.
7bfd2c1d0f79bb8cfdf4f755d0c9434b.jpg

112ca7ef2836c12bd0d42c6f27bd07b6.jpg

Joten otin astetta tehokkaammat työmenetelmät käyttöön. Teräsvillaa, erittäin hienoa sekä Zippo bensaa, joka on varsin erinomainen puhdistusaine kun haihtuu kokonaan pois eikä liuota kitaroiden liimoja yms.
60783baa65bb9a85683c36f8d41c7c9f.jpg

0c6a6f27b0ace7a2c89a27bc5e6c47ee.jpg


Samaten puhdistelin satulan kieliloveja jotta voi tarkemmin tsekata mitä niille täytyy tehdä. Ja kolmen alimman kielen osalta täytyy tehdä ns täyttö operaatio ja uudelleen viilaus. Urat on ihan liian syvät ja kielet ottaa ensimmäiseen nauhaan syöden nauhaa ja säristen.
4a66ca949b97c8dc68ba2d91ab2e0f55.jpg


Pikkuhiljaa sieltä alkoi paljastua nätti ruusupuinen otelauta sekä erittäin sirot nauhat. Jotka onneksi ei ole kuitenkaan niin kuluneet kuin ensinäkemällä ajattelin. Joten pieni pintahivaisu ja uusi crown-viilaus niin eiköhän niistä hyvät tule.
e0e11387eac729a9f65645792ff96bec.jpg

8a2ec4b78055ffd3d0d794ed641dbde7.jpg

 
Kaulanpään takana oli ikävä liimatahra jostain tarrasta. Ja valitettavasti se oli jo ehtinyt värjätä myös lakkaa. Ja oli erittäin tiukassa. Joten myös lakkapinnan kiilto kärsi. Mutta onneksi vain niin vähän, että sen saa ihan kiillotusaineella varmasti kuntoon kun irroitan virittimet.
daee57e54ab1d3c5ee4089223d0f0214.jpg

Kuva tahrasta oli tuolla edellä.

Samalla tuli otettua kaulasta hieman mittaa. Otelaudan kuperuus, eli radius vastaa aikalailla Gibsonin käyttämiä. Arbiterin kaula on koko matkalta 12" radiuksella.

Eka nauhalta
12369dde78dc8753518e2aed4777dbb9.jpg


Ja 15 nauhalta
b40f62539f0fa3317d0f2b118ddf2905.jpg


Jatkuu taas...