https://yliteippaus.fi/

Mercedes-Benz, ML-sarja

V

-velmu-

Vieras
Käytettyjä MB ML autoja 2005> katsellut bensa/diesel versioina ja automaatti lootalla tietenkin. Vetoauton tarve olisi ja ei oikein paljoa vaihtoehtoja ole, kun 3500kg pakettia pitäisi vedellä. Sattuiskohan täältä löytymään omaa kokemusta omaavaa ML-mallista vetokaytössä.

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
 
Mulla oli w163 ja tarinaa löytyy vähän tallin puoleltakin. Nyt alla w164, mutta se ei ole vielä käynyt kärrin edessä.

Melekein sanoisin, että aika passeli veturiksi. Meinas mennä ison Eurowagonin kanssa liianki köykäsesti tasasella ja piti oikein yrittää ajaa rajoitusten mukaan, mutta Jyväskylän seudun ylämäissä joutuu jo tsemppaamaan. Vanhassa oli manuaali jolla sai pidettyä kierrokset kurissa, mutta uudessa automaatti jonka kykyjä ei ole tiedossa. Rattiläpysköillä voi kai jotenkin komentaa. Liikkeellelähdöt täydellä kuormalla on kovia, mutta kun vauhtiin pääsee niin jaksaa kyllä vetää.

Perässä mulla roikkui 970kg traileri ja ~1200kg auto.
 
ePa sanoi:
Mulla oli w163 ja tarinaa löytyy vähän tallin puoleltakin. Nyt alla w164, mutta se ei ole vielä käynyt kärrin edessä.

Melekein sanoisin, että aika passeli veturiksi. Meinas mennä ison Eurowagonin kanssa liianki köykäsesti tasasella ja piti oikein yrittää ajaa rajoitusten mukaan, mutta Jyväskylän seudun ylämäissä joutuu jo tsemppaamaan. Vanhassa oli manuaali jolla sai pidettyä kierrokset kurissa, mutta uudessa automaatti jonka kykyjä ei ole tiedossa. Rattiläpysköillä voi kai jotenkin komentaa. Liikkeellelähdöt täydellä kuormalla on kovia, mutta kun vauhtiin pääsee niin jaksaa kyllä vetää.

Perässä mulla roikkui 970kg traileri ja ~1200kg auto.

Miten muuten onko tuoreemmassa ML:ssä alennusvaihteistoa? Kattellu vanhempia,niin niissä on ollut toinenkin keppi kuvissa ja olen siinä luulossa et ko. on alennusvaihteiston valitsin.
 
-velmu- sanoi:
Miten muuten onko tuoreemmassa ML:ssä alennusvaihteistoa? Kattellu vanhempia,niin niissä on ollut toinenkin keppi kuvissa ja olen siinä luulossa et ko keppi sellainen olisi alennusvaihteiston valitsin.
Offroad paketin yhteydessä. Muuten ei.
 
jf sanoi:
Offroad paketin yhteydessä. Muuten ei.
Eli offroad mallia pitää sitten etsiskellä jos MB;seen päädytään. Bensa koneisenakin miettinyt kun naftavero on aika raaka näissä ja vuotuinen ajomäärä osoittanut hiipumista alle 20tkm/vuosi.
 
Bensakoneisessa on se kulutus ja perusvero vastaavasti aika raaka...
 
Mitäs keppiä se on w163 kattellu?  :rolleyes:

Siinä valitaan alennusvaihde käyttöön napilla radion vasemalla puolella.

En ole tutustunut w164 alennusvaihteeseen ja olen siinä uskossa ettei sitä tuossa ole vaikka off paketti lukkoineen löytyykin. Täytyy selkeästi käydä kokeilemassa möyrimistä...

Aika monessa w164 off paketti on vain ulkoinen ja tekniikka uupuu. helpoiten sen taitaa huomata keskikonsolin "ylimääräsestä" nappula/pyörylä patteristosta.
 
mol sanoi:
Bensakoneisessa on se kulutus ja perusvero vastaavasti aika raaka...

Ja tankilla käydessä vero on sitten polttoaineen osalta maksettu  ;)
Pikaisella katsomisella esim 2006 malleista perusvero bensa 3,5l 423,40e ja dsl 320cdi 386,53e ja siihen naftavero 582e...

ePa sanoi:
Mitäs keppiä se on w163 kattellu?  :rolleyes:

Siinä valitaan alennusvaihde käyttöön napilla radion vasemalla puolella.

Lienenkö unta nähny...  ;D
 
Sen verran täytyy tätä W164 off road pakettia vielä kommentoida, että tuo pohjapanssari on kirjaimellisesti panssari. moottoria ja vaihteistoa suojaa 2-3mm teräslevy joka ei ihan kaikkein pienimmästä säikähdä. On vielä mielestäni kohtuu tukevasti kiinnikin. Optical off roadista en tiedä onko sielä millainen suoja paikallaan.

Nimim. Aika haastava laittaa pois/paikoilleen.  :rolleyes:
 
Eilen kävin w164 korista -09 280cdi:tä katsomassa/ajamassa. Reilu satatonnia ajettu, niin ihan asiallinen peli. Muutoin mietityttää kun ko.autolla jo 6v ikää, että mitä kaikkea remontoimista sitä tulisikaan eteen ja toisekseen Volvosta saatu tarjous oli mielestäni huono.

Mutta onko ePa:lla heittää jotakin ajatuksia mitä noista ML w164 kannattaa tsekkailla ja mitkä lienevät heikot paikat vai onko niitä?. Mutta 2009>uudempaa on etsinnässä.
 
Hmmm...

Konehan näissä on OM642 ja ne tuntuvat olevan pommin varmoja... Ainakin pienen pommin. Turbolle tuleva ilmaletku/putki tihkuu öljyä lohkon väliin joka aiheuttaa pitkässä juoksussa harmia kun imuläppämoottori menee jumiin ja jne. Joihinkin on vaihdettu parempi tiiviste väliin ja joihinkin ei. Tiivisteen pystyy vaihtaa ite jos on harratuneisuutta. Sama vika kaikissa v koneissa, ei pelkästää w164. Suuttimienkaan vuoto ei taida olla niin paha kuin 270cdi koneessa. Nämä featuret näkee kun ottaa suojamuovin pois edestä. Noilla kilometreillä ei ketjukaan pitäisi olla ongelma.

Muutamia ruostuneita oven helmoja nähnyt eli kannattaa tsekata, mutta potentiaaliset yksilöt ovat ymmärtääkseni vanhempia.

Autohan on iso ja painava ja nivelet tulee jossain vaiheessa vaihdettavaksi, mutta todennäköisesti vasta joskus 200+ tkm huitteilla. Riippuen tosin ajoympäristöstä.

Jossain vaiheessa 09-10 tuli facelift. Miten on tämän yksilön kanssa? Veikkaan pre fl jos kerran 280. 320 taisi päivittyä 350 bluetec koneeksi ja valot+peillit muuttuivat. Eipä vissii paljoa muuta sitten muuttunutkaan.

On tuo kyllä mahti matka-auto. Tosi mukava taivaltaa ja sisältä hiljainen. Naftaahan tuo vie, mutta ite ajatellu muutenkaa osallistua pisaralla pisimmälle hommiin. Nyt kulutus seka-ajossa pysyny 9,5 ssä. Tankillisella pääsee yli 1000km kun ajaa nätisti. Esilämmitys vaikuttaa tosi paljon kulutukseen eli jos ei ole mitään lämmitystä, niin kannattaa harkita. Ilmeisesti letkulämppäri on käytännössä ainoa vaihtoehto. Asennus mallia helppo ja nopea.

Halutessaan tuosta koneesta saa voimaakin ulos jolloin kuulema kyseessä "ihan eri auto"... Itsellä ei kokemusta, vaikka tuossa pöydällä olisi p&p Brabuksen viriboxi. Saatan vaikka luopua siitä jos kiinnostaa.

Siinäpä pikaisesti ajatuksia/kokemuksia kysy vaan lissää jos mieltä askarruttaa. Mulle tulee ~500-1000km viikko ajoa joten kokemusta kertyy kuskin paikalta kokoajan.
 
Mikäs sen jakoketjun päälle käy noissa ? Netissä oli juttua että vaihteistoa pitäisi huoltaa aktiivisesti, että toimii hyvin. Onko tietoa mikä lienee huoltoväli? En ny sitten ihan osaa sanoa et oliko mikä variaatio mutta alkuvuodesta -09 rekisteröity. Keulassa näytti lohkon pistoke olevan, sen enempää en vielä syynänny onko siellä lämppärikin. Pitänee mennä uudestaan katsomaan kun toisaaltakin himpun sain vinkejä mitä pitäisi katsella. Se korroosio tietty noissa rupeea mietityttämään kun ikää on.
 
Eikai sen ketjun päälle varsinaisesti mikään käy vaan on ihan normi kulumaa. Kyllä sillä pitkääle yli 200tkm pitäs pystyä huoletta ajamaan. Öljyn täyttö korkista näkee kiristimen josta voi kuutioida venymää ja pitääkö km lukema paikkaansa. Ei siis samanlaista huolta kuin VAG tsi koneissa...

Vaihteistolle ei nyt varsinaisesti mitää pysty tekemää, öljyt vaihtamaa jossain vaiheessa, mutta sekin on kähinnä normaalia huoltoa. Vaihdelaatikko "oppii" ja sen pystyy nollaamaan jos edellinen kuski on ajanut kovin erilailla. Vaihtoväliä en nyt muista mutta ei sitä hirveän usein tehdä.

Omastani en ole löytänyt mitään korroosion alkuakaan, mutta sitä ei koskaan tiedä. Kokeile kurkkia kumilistojen alle. Näihin on vissii joskus vaihdeltu ovia takuuseen.

Oletkohan kurkkinut Porissa myynnissä olevaa yksilöä? Onko vuosimallirajaukselle joku syy, jos saa kysyä? Tällä hetkellä kannattaa kyllä katsella ulkomaan tuontia. Tämän hetkisestä kotimaantarjonnasta joutuisi kovasti tinkaamaan, että olisi euroissa mitattuna järkevää ostaa täältä.
 
ePa sanoi:
Oletkohan kurkkinut Porissa myynnissä olevaa yksilöä? Onko vuosimallirajaukselle joku syy, jos saa kysyä? Tällä hetkellä kannattaa kyllä katsella ulkomaan tuontia. Tämän hetkisestä kotimaantarjonnasta joutuisi kovasti tinkaamaan, että olisi euroissa mitattuna järkevää ostaa täältä.

Juu, kävin sitä katsomassa. Edellisellä omistajalla ollut itsetunto ongelmia kun halunnut 420merkinnän konttiin ;-) Ei kai sille vuosimalli rajaukselle sen erikoisempaa syytä ole kun se että kohtu ikänen pitäisi olla ja tuonkin yksilön kilsat alkaa olla ylärajoilla. Varmaan saksasta löytyisi, mutta se on kans oma projektinsa ruveta sieltä ostamaan kun ei lähipiirissä ketään "asiaan vihkiytynyttä" ole. Reippaat pyynnit kotimaassa on ja tarjonta aika niukkaa. No tässä ollaan vielä vahvasti katselu/mietintä linjalla.
 
-velmu- sanoi:
Juu, kävin sitä katsomassa. Edellisellä omistajalla ollut itsetunto ongelmia kun halunnut 420merkinnän konttiin ;-)
...
Onkohan ohjelmoitu ja siksi 'päivitetty' myös merkintä.. vähän outo kuvio? OM642 koneesta saa ohjelmalla varsin paljon voimaa ulos.

Turbolle tuleva ilmaletku/putki tihkuu öljyä lohkon väliin...
Tuo tiiviste on tosiaan helppo vaihtaa, mikäli tarkoitetaan turbolle ilmanputsareista tulevaa y-putkistoa. Putki irtoaa n. minuutin työmäärällä.

Hehkutulppien rele-moduuli on kait jonkinlainen tyyppivika noissa ja tuon ikäisissä -09 kieppeillä koneissa ja siitä on tullut uudempi versio. Maksaa luokkaa 160€ (Saksasta tilaamalla) ja helppo vaihtaa itse. Vaihdoin omaani syksyllä ja samalla kaikki hehkutulpat vaikka niissä ei kaiketi vikaa ollutkaan.

7G-tronic öljynvaihtoväli on minusta luokkaa 60tkm.. voi olla autokohtaisiakin eroja? Omaani vaihdettiin 75tkm kohdalla laatikon öljyt, kun siihen kohdalle on huolto sattunut. Tuo ei taida niin tarkkaa olla.

Noin muuten OM642 on kutakuinkin varminta konetekniikkaa mitä Mersu on tehnyt.

Kun nostat se koneen suojamuovin irti, niin kurkkaa, että ilmanputsarien kotelot on kiinnityksiltään ehjät. Laiska huoltaja saattaa vain raottaa ruuveja ja vaihtaa filtterit => jonkun ruuvin kohdalta saattaa mennä ripa halki. Tämän rikkoivat minulla huollossa, eikä tietenkään myöntäneet. Varmaankin yksittäistapauksia, mutta saattaahan Veholla & joillain huoltojampoilla olla pikku oikaisu käytäntönäkin? :)

Kurkkaa samalla, että turbolta eteenpäin intercoolerille menevän putkiston saumoista ei vuotanut öljyä.. ts. että tiivisteet ok. Pikkujuttuja, mutta noita nippeleitä on ikävä metsästää jos ei tiedä osanumeroita.. ja muutaman minuutin vaihtotyöt on pajalla hinnoiteltu vähemmän kulkuttajaystävällisesti.

Kuulostele ilmastoinnin puhallinta eri puhaltimen kierroksilla. ML:ssä lähes samanlainen puhaltimen moottori kuin omassa GLK:ssa ja samoja vikoja raportoitu keskustelupalstoilla, eli alkaa vinkumaan, vaikka muuten toimii. Uusi moottori on kallis, mutta sen voi putsata ja öljytä itse ja toimii taas kuin junan vessa. Sijaitsee haskalokeron takana ja irroitus ei ole paha rasti.

Tukivarret on mersuun kalliita.. esim. etu-alatukivarret yli 300€ / kpl. + työt. Aja hiljaa jonkun kynnyksen yli ja kuulostele klonksuuko eturenkaan pudotessa alaspäin.

Tuossa nyt jotain mitä tuli mieleen.
 
Kiitokset nokivasara vinkeistä  :) Ja ei peffa dynolla mitattuna ollut lähelläkään 420:stä  ;D
 
Tuo kyseinen yksilö on mielestäni vähän ylihinnoiteltu ja on aika kuli varusteilla. Taitaa olla ns suomi-auto. Autohan ei ole muuttunut 06- 09 välillä ollenkaan ja jos haluat tuoreempaan, niin koita katsella facelifit mallia. Jos vuosiluku ole niin justiinsa, niin Espoossa olisi 112tkm ajettu peli 320 versiona. Seinäjoella on FL malli, mutta vanhalla koneella. Ja taitaa olla halogeenivaloilla kuten Porin autokin, kun valokatkaisijan vieressä on korkeuden säätörulla.

Tuontipelejä nämä kaikki on ja nämä viime aikaisissa tuonneiss osasta puuttuu penkinlämmittimet. joillekin voi olla deal breaker ja toisille ei. Tekniikka noissa kumminkin on sama. Lisäherkkujen määrä vaihtelee vaan.

Mielestäni juuri tällä hetkellä, kun loppuvuodesta tuli autovero päätös, niin se kannustaa jättämään nykyiset vaihtoehdot kauppaan ja hakemaan rajojen ulkopuolelta yksilöä. Palveluita on monia ja kokemuksia voi lukea ympäriinsä. Mutta jos ei oo niin tarkkaa eurojen kanssa ja on "varaa" maksaa useampi tonni ylihintaa niin ei muuta kuin ostohousut jalkaan ja kaupoille. Nyt myynnissä olevat autot on hinnoiteltu korkean vero% mukaan ja kun hakija on jättänyt korjauspyynnön, niin hän saa euroja takaisin tullilta joskus ja nyt myy auton korkeaan hintaa = tuplavoitto. Paitsi sille joka sen ostaa ylihintaan.
 
Hyviä pointteja verotuksesta. Tosin pienemmät verot koskee vain ennen 2008 ensirekisteröityjä. Onkos w164 (2006-2011) tullut muutoksia välissä, vai kaikki samoja? Moottorit kaiketi ainakin päivittyneet. Vähän ajettu 2007 olisi varmaan tuontipelinä optimi verojen puolesta.
edit: tarkistus.. 2009 tosiaan pikku facelift.
 
2008 tuli 320 --> 350 muutos koneeseen ja 2009-> mallit pitäisi olla jo 350cdi mallisia, mutta näyttää että käytännössä vasta 10 malliset on uudemmalla koneversiolla.

Konehan on edelleen sama 3l V6 / OM642.
 
-velmu- sanoi:
Varmaan saksasta löytyisi, mutta se on kans oma projektinsa ruveta sieltä ostamaan kun ei lähipiirissä ketään "asiaan vihkiytynyttä" ole.
Tuskaa voi keventää hakemalla "nuoren tähden". Nykyään pitäisi jo toimia ihan OK, kun ovat veholla saaneet opastusta ei-suomiautojen olevan myös marsuja. Mobilesta valitset " Junge Sterne". 337 koukulla varustettua Ml:ää ensi hätään...
 
Kiitokset vastauksista muillekkin "raatilaisille"  :) Se on kun tarjonta niukkaa ja en niin aktiivisesti noita ole seurannut niin vaikea noihin hintapyyntöjen kohdallaan oloa havaita. Mutta kiitos ePa ajatuksistasi. Ja todettakoon, hyvitys volvosta mielestäni huono niin pitänee katseet suunnata toiseen yksilöön tai merkkiin  :rolleyes:
 
Päivitystä asian tiimoilta. Kävimme kuitenkin uudestaan potkimassa renkaita, auto olisi kuitenkin ihan jees vaikka nuukalla varustuksella, kun sitä perävaunu massaakin saisi olla reilusti ja kori muutoin ihan ok. No kurkkasin sinne öljykorkkiin taskulampulla, ja mitäs sieltä näkyikään. Kiristimen öljyreikä näkyi kokonaan ja mittarissa 123000km eli ketju jo vaihtokunnossa... Siinäpä venähti autokauppiaan naama kun kerroin faktat  ;D No keskustelua asian tiimoilta ja kyllä lupaisivat korjata jakopään ja vaihteistoon tehdä huollon kun sekin alkaa olla käsillä kun eka tehty ~73000km. Huoltokirjasta nappasin kuvat kännykällä ja tässä niitä katsellut. Aika pitkä lista alkaa olla asioita joita pitäisi tehdä ja sen lisäksi välirahasta on erimielisyyttä. Hiukan alkaa mietityttää kun jakoketju loppu jo noin vähillä kilsoilla, että onkohan tässä kyseessä ns.pommi joka pitää kiertää kaukaa...

Niin juu ja pieniä juttuja takaluukun verho rikki, ja keskikonsolin niiden takaraitisilma suuttimien alta puutuu jotakin, kotelo vai peitelevy? Onko ePa:lla kuvaa vaikkapa mitä siinä pitäisi olla?
 
-velmu- sanoi:
Päivitystä asian tiimoilta. Kävimme kuitenkin uudestaan potkimassa renkaita, auto olisi kuitenkin ihan jees vaikka nuukalla varustuksella, kun sitä perävaunu massaakin saisi olla reilusti ja kori muutoin ihan ok. No kurkkasin sinne öljykorkkiin taskulampulla, ja mitäs sieltä näkyikään. Kiristimen öljyreikä näkyi kokonaan ja mittarissa 123000km eli ketju jo vaihtokunnossa...
Onkohan kaikki kilsat mittarissa?
Ohessa kuvia 200tkm ja 274tkm (joka alkanut rallattamaan) ajettujen autojen (OM642) kiristimestä:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=52760&sid=a0cbd57ad240bc599a3f580fdced1329
 
Minusta tuo auto kannattaa unohtaa, jos kerran noin paljon on puutteita ja välirahakin iso.
 
-velmu- sanoi:
Niin juu ja pieniä juttuja takaluukun verho rikki, ja keskikonsolin niiden takaraitisilma suuttimien alta puutuu jotakin, kotelo vai peitelevy? Onko ePa:lla kuvaa vaikkapa mitä siinä pitäisi olla?

Ööp. Siis mistä?

Takapenkin suuttimien alta vai kojetaulusta?