https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kodin lukitus ja murtosuojaus

teme565

Vakiokalustoa
Liittynyt
18.2.2017
Aloitetaanpa tällainen threadi tuon murtohälytysjärjestelmäthreadin kaveriksi käsittelemään lukituspuolta.

Kannattaa myös lukaista läpi Finanssialan keskusliiton julkaisema kodin murtosuojausohje. Valitettavan usein murtosuojauksen tärkeyteen havahdutaan vasta siinä vaiheessa, kun varas on jo käynyt ja sitten ryhdytään toimenpiteisiin, vaikkei siinä kohtaa enää mikään kiire ole. Varkaat harvemmin lyhyen ajan sisään vierailevat samassa talossa uudestaan.

Onko lukitus kunnossa ja käytetäänkö lukitusta myös asianmukaisesti?

Omassa taloyhtiössä toivottavasti havahduttiin lukituksen tärkeyteen, kun yhdessä asunnossa kävi muutama viikko sitten murtovaras. En alkanut kysellä, miten sisälle oli menty, mutta rappukäytävään lienee päästy numerokoodilla tai sitten on oltu esim. "tupakalla" oven edustalla ja menty jonkun asukkaan kanssa samalla ovenavauksella sisään.

Porraskäytävän alaovessa on "tyhmä" numerolukko, eli mitään kulunvalvontaa ei ole, vaan näppäinpaneeliin on asetettu kiinteä koodi ja tuon koodin näppäilemällä näppäimistö vetää solenoidilukon auki. Tuollainen yleiskoodi leviää melko äkkiä ja koodiakin vaihdetaan harvakseltaan, noin kerran vuodessa.

Itse asuntoon epäilen että on menty ikivanhalla rautalankakikalla, eli (vanhanmallisen) postiluukun kautta ujutetaan rautalanka tms. koukku avauspainikkeen (eli kansankielellä ovenkahvan) ympäri ja vedetään. Vetolenkin ympärille kun taiteilee vaikka palasen vanhaa pyöränkumia, niin tarttuu oikein hyvin. Tällöin, jos ovi ei ole takalukossa, se aukeaa.

Myös, mikäli ovi ei satu olemaan huullettu, tai siinä ei ole murtosuojarautaa, saa takalukitsemattoman oven avattua elokuvista tutulla "luottokorttitempulla", eli sopivalla ohuella työkalulla työnnetään oven raosta telki auki.

Itse kun asun yksin, niin pidän oven aina takalukossa niin ei tarvitse moisesta huolehtia aina kotoa lähdettäessä. Kulkeminen itsellä hiukan hidastuu, koska lukosta puuttuu takalukkokiila, jolloin telki on takalukossa aina ulkona, eikä ovea voi vain työntää kiinni. Sisäpuolelta pitää vääntönupista vetää telki sisään ja sitten ovi kiinni. Ulkoapäin pitää avaimella vetää telki sisään ja sitten työntää ovi kiinni. Hyvä puoli tuossa on se, että avaimet eivät voi unohtua kämppään, kun ovea ei saa lukkoon ilman avainta.

Varmuuslukkoa ovessani ei ole, kun olen katsonut että käyttölukko takalukossa riittää, eikä asunnossa ole mitään helppoa varastettavaa. Rahaa ja arvoesineitä ei ole, ja televisiota/pöytäkonetta/stereoita tai vastaavaa halpaa kuluttajaelektroniikkaa ei varsinkaan kerrostalo-olosuhteissa ala kukaan kantamaan ulos. Saatava hyöty kiinnijäämisen riskiin verrattuna on sen verran suuri. Suurin harmi itsellä todennäköisesti olisi paikkojen sekoittaminen kun etsitään turhaan jotakin varastettavaa.

Olen kyllä miettinyt varmuuslukon asentamista, varsinkin kun omassa kerroksessani kaikilla muilla sellainen näkyy ovessa olevan.

Parvekkeen ovi kannattaa myös huomioida, ainakin 1. ja 2. kerroksissa. Mikäli ovi on mallia, jonka saa auki sisäpuolelta vain avaimella, ei kannata säilyttää avainta lukkopesässä. Tällöin ei riitä, että ovilasiin tekee pienen reiän, josta saa käden ulotettua avaimeen, vaan on hajotettava koko lasi jotta pääsee ikkunasta sisään.

Samaan asiaan liittyen, huomasin taas kerran, että kaikille murtosuojaus ja lukituksen tärkeys ei näytä olevan yhtä itsestään selvää. Taloyhtiössämme suoritettiin viikolla viemärien painehuuhtelua ja huomasin, että huoltokäynnin jäljiltä oman asuntoni oven lukko oli laitettu päiväkäyttötilaan eikä sitä oltu käynnin päätteeksi palautettu takalukkoon. Tästä laitoinkin työstä vastanneeseen yritykseen ystävällisen, mutta jämptin huomautuksen ja pyysin käymään asian läpi henkilöstön kanssa, jotta vastaavanlainen toiminta ei tulevaisuudessa jatku.
 
teme565 sanoi:
Itse asuntoon epäilen että on menty ikivanhalla rautalankakikalla, eli (vanhanmallisen) postiluukun kautta ujutetaan rautalanka tms. koukku avauspainikkeen (eli kansankielellä ovenkahvan) ympäri ja vedetään.

Joskus olen ollut mukana kun laskuharjoituksia varten piti noutaa lainassa ollut säätötekniikan kirja, Asunnon haltijan poissaolo ei haitannut kun harkkapari osasi em. kikan. Katsoin sivusta ihmeissäni. Myös syy murrolle lienee melko harvinainen, mutta tapahtumapaikkakin oli opiskelija-asuntola  ;D

teme565 sanoi:
takalukitsemattoman oven avattua elokuvista tutulla "luottokorttitempulla", eli sopivalla ohuella työkalulla työnnetään oven raosta telki auki.

Itse kun asun yksin, niin pidän oven aina takalukossa niin ei tarvitse moisesta huolehtia aina kotoa lähdettäessä. Kulkeminen itsellä hiukan hidastuu

Tuosta "takalukitus"-termistä olen edelleen hämmentynyt. Sinäkin näytät käyttävän sitä sekä siitä lukon toiminnosta, että kiinnipainettua ovea ei voi salvasta luottokortilla tms. kiilaamalla avata, että siitä että myös sisäpuolelta avaamiseen tarvitaan avain. Ensinmainittu on meilläkin käytössä, jälkimmäinen ei. Kumpaa se tarkoittaa, mielestäni nimityksen mukaan jälkimmäistä?

 
Takalukitus tarkoittaa teljen lukittumista ääriasentoonsa ulos siten, että sen saa auki vain avaimella tai vääntönupilla.

Tuota avaimella sisäpuolelta avaamista käsittelin parvekkeen oven tapauksessa, jossa itsellä on joku bodan peruslukko, jonka saa vain sisäpuolelta avaimella lukittua. Ulkopuolella ei ole avainpesää lainkaan.

Kaksipuoleinen avainpesä ei tarkoita takalukitusta. Tuossakin tapauksessa, jos lukko on päiväkäyttötilassa, saa oven auki painikkeesta painamallaa. Jos taas ovi on takalukossa, tuo on ehdottoman varma, koska kummaltakin puolelta avaamiseen tarvitaan avain.

Kaksipuoleisella avainpesällä olevia lukkoja ei nykyään saa poistumistieoviin turvallisuussyistä asentaa, vaan poistumaan on aina päästävä ilman avainta.
 
Ok. Nämä kysymykset kun joskus asuin 70-luvun talossa jossa sisänupin vieressä oli avainpesä jolla sisänupin sai poistettua käytöstä. Sitä sanottiin meillä takalukoksi. Ja vaikka sisänuppi olikin käytössä, telki lukittui edelleen ulos siten ettei sitä kampeamalla auki saa. Tällaista ei varmaan nykysäännöillä saa asentaa.

Entä saako varmuuslukko olla edelleen täysin avainkäyttöinen? Poistumistievaatimus varmaan koskee vain arkilukkoa. Toisaalta vanhan duunipaikan varmuuslukon sisäavainpesä oli vaihdettu nupiksi. Ja samalla koko vankka teräsovi (ei edes vanha) oli vaihdettu kirveellä läpimentäväksi.
 
Tulipa tämä topicci mieleen kun pohdin tuossa naapurin kanssa näitä lukkoasioita mökin osalta. Naapuri haluaa uusinta tekniikkaa olevat avaimet/lukot ja vimosen päälle kamerat ja hälyt. Minulla on mökissä vanha Abloyn avain/lukko, feikkinä pari kameraa rakennusten nurkalla  ja kyltti "kameravalvonta"...ja se tehokkain eli auto pihassa.

Ovetkin on monesti jääneet lukitsematta, harva konna uskaltaa mennä avonaisesta ovesta...

Itse päädyin vanhaan avaimistoon siksi että kun laskin mökin irtaimiston hintoja päädyin muutamiin tonneihin, kalliimpi remontti tulisi oven rikkomisesta joten mitä helpommin konna pääsee sisälle sen vähemmän vaurioita, eikä ole kivellä ikkunaa rikottu!

 
dingdongpingpong sanoi:
Itse päädyin vanhaan avaimistoon siksi että kun laskin mökin irtaimiston hintoja päädyin muutamiin tonneihin, kalliimpi remontti tulisi oven rikkomisesta joten mitä helpommin konna pääsee sisälle sen vähemmän vaurioita, eikä ole kivellä ikkunaa rikottu!

Mökin lukitusturvallisuuden kannalta ei ole juurikaan merkitystä onko se lukko perinteinen Classic, Sento vai Protec, ei siitä normi murtomies mene sisälle rikkomatta paikkoja. Senton yms. hyöty tulee isompien kokonaisuuksien avainturvallisuudesta kun kopioita ei saa suutarin tiskiltä.
 
Jos ovessa on ulkoneva avainpesä, kuten usein vanhemmissa omakotitaloissa on, niin se irtoaa helposti putkipihdeillä kiertäen. Sen jälkeen pääsee avaamaan lukon vaikka ruuvimeisselillä. Se on 5 sekunttia ja voro on asisällä. Ovi on muuten entisellään, mutta ulkoneva avainpesä puuttuu. Tätä taas kukaan normikulkija ei huomaa, joten voron osalta kaikki on kunnossa.
 
kt sanoi:
Jos ovessa on ulkoneva avainpesä, kuten usein vanhemmissa omakotitaloissa on, niin se irtoaa helposti putkipihdeillä kiertäen. Sen jälkeen pääsee avaamaan lukon vaikka ruuvimeisselillä. Se on 5 sekunttia ja voro on asisällä. Ovi on muuten entisellään, mutta ulkoneva avainpesä puuttuu. Tätä taas kukaan normikulkija ei huomaa, joten voron osalta kaikki on kunnossa.

Tuollaisessa tapauksessa on jo heti lähtöön tehty asennusvirhe, ei sitä avainpesää kannata niin ulos tuoda että siitä saisi jollakin kiinni otettua.
 
Karvis sanoi:
Tuollaisessa tapauksessa on jo heti lähtöön tehty asennusvirhe, ei sitä avainpesää kannata niin ulos tuoda että siitä saisi jollakin kiinni otettua.

Kyllä toi mökin lukkopesä on ainakin 2-3cm ulkoneva...enkä keksi millä sen saisi sisemmäs ?
 
kt sanoi:
Jos ovessa on ulkoneva avainpesä, kuten usein vanhemmissa omakotitaloissa on, niin se irtoaa helposti putkipihdeillä kiertäen. Sen jälkeen pääsee avaamaan lukon vaikka ruuvimeisselillä. Se on 5 sekunttia ja voro on asisällä. Ovi on muuten entisellään, mutta ulkoneva avainpesä puuttuu. Tätä taas kukaan normikulkija ei huomaa, joten voron osalta kaikki on kunnossa.

Helposti on suhteellista, sanoisin että lukkopesän helasta on melko haastavaa saada ote putkipihdeillä, no helan irrottua pitäisi vielä saada lukkopesä irti. Tulee sitten roppakaupalla haastetta jotta pesän saa irti lukkorungosta ja pääsee kääntämään oven auki ruuvarilla tai puukolla.
Jos nyt välttämättä pitäisi mennä ovesta ilman avaimia, poraamalla pääsisi helpommalla.
 
VILLE66 sanoi:
Helposti on suhteellista, sanoisin että lukkopesän helasta on melko haastavaa saada ote putkipihdeillä, no helan irrottua pitäisi vielä saada lukkopesä irti. Tulee sitten roppakaupalla haastetta jotta pesän saa irti lukkorungosta ja pääsee kääntämään oven auki ruuvarilla tai puukolla.
Jos nyt välttämättä pitäisi mennä ovesta ilman avaimia, poraamalla pääsisi helpommalla.

Kyllä hyvät putkitongit tarttuu helposti siihen pesään, ja isoilla ei tartte kummoinen ruutirepe olla kun keposasti vääntää ne ohkaiset ruuvit poikki.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kyllä hyvät putkitongit tarttuu helposti siihen pesään, ja isoilla ei tartte kummoinen ruutirepe olla kun keposasti vääntää ne ohkaiset ruuvit poikki.

Jos tuo kasataan oikein, niin ei siitä kyllä oteta millään kiinni.

cy028_avainpesa_cylinder_medium-800x700.jpg
 
Eipä noilla lukitusjärjestelmillä loppu viimeksi ole oikeastaan mitään merkitystä. Se, että on 100% varma, että  ylimääräisiä avaimia ei ole maailmalla, lienee ainoa jollain tasolla merkityksellinen seikka. Jos joku haluaa väkisin tulla sisään, niin kyllähän se tulee. Varsinkin rivareihin ja ok-taloihin. Ei ole rakettitiedettä murtautua suomalaiseen ok-taloon.

Ainoa juttu mikä tässä tilanteessa auttaa edes jossain määrin, on hälyt.
 
Vempula sanoi:
Ainoa juttu mikä tässä tilanteessa auttaa edes jossain määrin, on hälyt.

Minä en halua mitään "livelähetystä" mökiltä, veetuttais katsella kun konnat kantaa mun ikivanhaa 55" töllöä ulos, tai sitten kuolisin nauruun 😀.

Tässäkin asiassa tieto lisää tuskaa...
 
dingdongpingpong sanoi:
Minä en halua mitään "livelähetystä" mökiltä,

Joo, ei meilläkään mitä kameroita ole. Hälyfirman kaverit lähtevät katsomaan, että mikä on tilanne, jos meidän mielestä kenenkään ei pitäisi olla kotona.
 
dingdongpingpong sanoi:
isoilla ei tartte kummoinen ruutirepe olla kun keposasti vääntää ne ohkaiset ruuvit poikki.

Varsinkin kun niissä on ne valmiit katkoskohdatkin jo, kuten tuosta kuvastakin näkyy siloset osuudet. Ja kun se kuori on ensin saatu pois, niin ihan samalla kierros-menetelmällä irtoaa se pesäkin kyllä rungosta, samanlaisilla ruuveillahan se on sekin siinä kiinni :-\

Tuossa erästäkin lukkoseppää sivullisena katselin toimissaan kun poliisin piti päästä asuntoon eikä avaimista ilm. ollut tietoa, niin kyllä se sekunneissa laskettiin aika siitä kun lukkoseppä oli ovella ja ovi jo auki. Akkuporakoneeseen vain siopiva terä ja oikeasta kohdasta poraten, niin se lukkohan aukesi justiinsa. No sinisten mennessä sisään, seppä sitten uusi hetiperään ne rikkomansa lukon osat ja kaikki olivat taas tyytyväisiä - josta tuleekin sitten se toinen juttu jos kaverilla vaan on lukkofirman haalarit päällä ja tekee homman ihan samalla tavalla, murrosta jää edes jälkiä vak.yhtiölle esiteltäväksi, kun porukan toiset hemmot muuttofirman tai huonekaluliikkeen haalareissaan kantelee kamat kämpästä pihalle. Eikä varmasti kukaan epäile saati kysele yhtään mitään keskellä kirkasta päivää :-\

No meillä on Senton pesät ja Verisuren hälyt, joten silleen ennaltaehkäisy on hoidettu siinä määrin mitä nyt yksityinen kykenee tai muuten on edes järkevää riskiinsä nähden 8)
 
Ja olen aika varma että noista kun jommat kummat kietoo tuollaisen lukkopesän ympärille ei paljon tartte vääntää että kuuluu riksraks...ja siitä olen aivan varma että kiinni tarraa ja helposti.

 
dingdongpingpong sanoi:
ja siitä olen aivan varma että kiinni tarraa ja helposti.

Itse en olisi ihan niin varma, tuo kuori kun on aika kovaa tavaraa ja sileää siinä ei ole kuin tuo muutaman millin kaistale ihan oven pinnassa. Sen jälkeenhän se on pelkkää viistettyä liukasta pintaa, johon ei ihan helposti sitten enää tartutakaan kun jo ote lipsahtaa. Mutta kokeilemallahan toki se selviää ;)

Samalla tavalla voisi ajatella jotain avaimen kaltaista kovametallipuikkoa sinne lukkopesän sisään, pieni kierto s.e. se ottaa niihin haittoihin kiinni, iskuvasara puikkoon kiinni ja reilu nyppäsy. Tuleeko pesä kuorineen irti? ???
 
dingdongpingpong sanoi:
Minä en halua mitään "livelähetystä" mökiltä, veetuttais katsella kun konnat kantaa mun ikivanhaa 55" töllöä ulos, tai sitten kuolisin nauruun 😀.

Tässäkin asiassa tieto lisää tuskaa...
Samaa mietin kollegan kanssa ja todettiin, että tuossa tapauksessa pitäisi kameran yhteydessä olla myös kaiutin, josta voisi sitten huudella rosmoille, että "kamoon, älkää nyt kaikkea viekö. Jättäkää edes se mikrouuni".

Omalla kesämökillä hoitaa murtovalvonnan virkaa Celotronin Centro. Tuon hankin alunperin lämpötilavalvontaan, kun tönöön tulee kunnan vesi, niin pitää olla talvisinkin lämpö päällä. Ovissa on mankkarit, jotta tietää, jos joku menee luvatta sisään niin osaa mennä sulkemaan ovet. Ja toisaalta, sireenin pärähtäessä soimaan rosmokin huomaa että nyt joku tietää paikalla olevan kutsumattomia vieraita ja täten toivon mukaan visiitti jää lyhyemmäksi, kun ei voi tietää, mistä kaukaa joku on tulossa paikalle.

Jos vaan osaamista ja harrastuneisuutta on, niin omakotitalon tapauksessa laittaisin ehdottomasti 1-2 kameraa kuvaamaan pihaa. Näillä on jo ennaltaehkäisevä vaikutus ja jos kuitenkin rosmo vierailee, niin on se aina eteenpäin, jos voi yleisölle näyttää että minkänäköinen varas alueella liikkuu
 
HiTec sanoi:
Samalla tavalla voisi ajatella jotain avaimen kaltaista kovametallipuikkoa sinne lukkopesän sisään, pieni kierto s.e. se ottaa niihin haittoihin kiinni, iskuvasara puikkoon kiinni ja reilu nyppäsy. Tuleeko pesä kuorineen irti? ???

Ei tule, ja vaikka tulisikin niin hela on edelleen siinä haittaamassa oven avausta. Uudet helat onkin sitten umpinaisia ja porasuojattuja, niistä ei lukkoseppäkään mene sekunnissa sisään.
 
HiTec sanoi:
No meillä on Senton pesät ja Verisuren hälyt, joten silleen ennaltaehkäisy on hoidettu siinä määrin mitä nyt yksityinen kykenee tai muuten on edes järkevää riskiinsä nähden 8)

Mä en halua tuota verisuren kameravalvontaa omaan kotiin. Voi yök..
 
Meillä on pohdittu taloyhtiön lukituksen uusimisesta. Ei ole mikään pikkujuttu sekään.
Minulla on kuitenkin käsitys, että nykyään esim. ei ole sallittu sellainen lukitusmalli, että asunnon pääovi on mallia avaimenreikä molemmin puolin. Ts. asunnosta ei pääse ulos ilman avainta. Pitääkö paikkansa?
Tällöin kuitenkin lienee parasta, että ovi on mallia postiluukuton? Sitä kauttahan pitkäkätinen ja -kyntinen pääsee operoimaan lukkoa.