https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Subarusta

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ohjailin tänne RS topicista. Sallittanee.

Peeveli sanoi:
Jaahas, XT turbohan se oli. Googlasin ja aika rivakka on vakiona, 5,9 sek satkuun ja saattoi olla tuo yksilö viilattukin. Koska neliveto on käynyt mielessä, tuohan olisi ihanneauto: ei jää jalkoihin, ei jumitu liukkaalla, korkea maavara jne ja olisi uusia autoja halvempi. Pitäisköhän tehdä hintaluokan downgreidaus mutta muutoin upgreidaus...ja eikös nuo bensasubit ole tekniikaltaan pirun lujia vehkeitä? Ai niin mutta se taitaa olla manuaali joten ei sitten oikein käy....

Tuollainen XT Forester on tosiaan melkoinen Sleeperi ja kulkee kelissä luin kelissä. Valitettavasti vain vuoden 2008 jälkeen ei enää alle 7sek kiihtyvää Forea ollut tarjolla. Seuraava korimalli (siis MY2009 ) on hitaampi ja muutenkin pöökkelömpi ajettava. Tuollainen 2004-2008 mallin Fore on sopivan matala ja näppärä (lyhyt akseliväli ) ajaa, että se tarjoaa huvia koko rahalla. Yks työkaveri hommasi vajaa pari vuotta takaperin 2006 XT:n josta penkitetty kuulemma n. 300hv. Voi vain kuvitella. Kun vakiokin on sellainen, että pienikokoisena autona ja kuitenkin 20cm maavaralla tuntuu, että tehoja on tarpeeksi.
Mullakin oli tuollaiseen välillä kiva polte vuosia sitten, mutta tyssäsi kontin pienuuteen kun taloudessa oli isohko koira.

Onhan noissakin ongelmansa. Kansipahvit 2.5 turbossa kuulemma on ongelmallisia. Ja automaatit ei ole nopeita verrattuna manuaaliin. Automaatti kun on 4-lovinen mehumaija.

Mutta hauskoja autoja!
 
Entäs tämä, http://www.caranddriver.com/reviews/subaru-forester-sti-mini-test-road-test

Take a look at the spec sheet, and what one notices is that underneath the librarian-friendly exterior of the Forester lie the mechanicals of the U.S.-spec WRX STi. The 2.5-liter turbocharged flat-four from the STi is under the hood and making 265 horsepower, 55 more than the next-hottest Forester, the 2.5XT. A six-speed manual, a larger intercooler, and a low-back-pressure exhaust system round out the changes. Shift throws are short and tight, and the top three ratios of the box are 14 percent taller to match the engine's torque curve
.
.
And for about $28,000 in Japan, it's a bargain.
 
On näistä uudemmistakin suorituskykyisiä versioita. Mutta ei meillä. Enkä laske mukaan niitä kolmea itsetuotua "postiautoa".
 
Vanhan sukupolven Mehumaijatomaatti harmittavasti syö liikaa Fore xt:n kulusta. Olisi muutoin hauska vehje. Miksi Subaru ei ole kehittänyt enää yhtä hauskaa versiota Foresta tai Outbackista? Liian kesyjä koneita ja automaattina vain kuminauhalootaa...edes uusi Levorg ei ole tarpeeksi riuska vaikka sporttisena mainostetaankin.
 
tuRboman sanoi:
On näistä uudemmistakin suorituskykyisiä versioita. Mutta ei meillä. Enkä laske mukaan niitä kolmea itsetuotua "postiautoa".

Tarjotaan vissiin vain jenkeille ja venäläisille? Mitäs sitä tänne suljettuun kansantasavaltaan...
 
Peeveli sanoi:
Tarjotaan vissiin vain jenkeille ja venäläisille? Mitäs sitä tänne suljettuun kansantasavaltaan...
Ei pelkästään tänne kekkoslovakiaan vaan koko prkl:een eu:hun. Pätee yleisesti japsivalmistajiin. Eurooppaan tehdään jotain ihme karvalakkikippoja ja sitten muualle autoja moottoreilla ja kivoilla tekniikoilla sekä asiallisilla varusteilla... Katselin eilen juuri toyon japsiminivan osastoa ja kun sitä vertasi meikäläiseen versoon 1.6 manuaalidisuun, niin eihän kukaan nyt haluaisi recliner erillistakapenkkejä, nelaria, tomaattia, ~sataa lisäkaakkia, takaosan erillisilmastointia ynnä muita pikku detaljeja...  :(

ps. arvatkaa kumpi noista maksaa enemmän.
 
Kun pääsee siitä oikealta ajamisen angstista eroon niin aukee ihan eri tavalla vaihtoehtoja. Esim. STi Forester on ihan huikea käyttöpeli Suomen olosuhteissa.
 
Taisi noiden bensaturbojen tuonti loppua päästöjen vuoksi. Uuten Foresteriin taitaa saada bensaturboa, mutta se on vain 2- litrainen
 
ocram sanoi:
Taisi noiden bensaturbojen tuonti loppua päästöjen vuoksi. Uuten Foresteriin taitaa saada bensaturboa, mutta se on vain 2- litrainen

jep. Mutta tuo DI-turbo on yhtä tehokas kuin edeltävä 2.5t vakiona. Kulutus vain pari litraa pienempi. Kuluttaa saman käytännössä kuin 2.0i CVT. XT:ssäkin on siis CVT vaihteisto.
 
Mulla oli toi XT, 2006-mallinen ja paljon oli hupia ton kanssa. Tarkoitus oli hieman (350hp) virittää, millä kiihtyyvyys olisi ollut jo nelosella alkava. G-techin mukaan tasan 4.  ;D

Sitten tuli tilantarve ja vaihtoon oli laitettava 5 vuoden ikäisenä, ei vian vikaa koko aikana. Nytten nähnyt 3 samalaista pyörimässä samoissa nurkissa kun asun, joista yksi meidän vanha. Hienosti kulkee näköjään edelleen ja ei ole ruostetta missään (kävin tarkistamassa).  ;) Karsea karjapuskuri oli vaan keulalla...  :eek:

 
50:50 neliveto niin pitää varmistaa asioita.

215/50 17" ja 225/50 17"
1,5% ero / 5mm kyljen korkeudesta. Aiheuttaako tuo vielä ongelmia jos etupäässä on 215 ja takana 225?

Tosin 225 olisi 2mm enemmän käytetty mitä 215 kumi.
 
Manuaali-Subaruun en laittaisi tällaista rengastusta. Kun manuskojen mukaan ei saa laittaa samaa kokoa, joissa toinen pari ois kulunut. Viskokytkin voi tuosta ottaa itseensä. Eli mahdollisimman samankokoiset renkaat niin ei hajoita viskoa.
Ei ole kyllä omakohtaisia kokemuksia, mutta mitä nyt foorumeilta olen lukenut niin tällainen mielikuva on.

Mulla on Mitsussa viskolla keskitasauspyörästö ja en missään nimessä laittaisi tuollaista rengastusta.

Edit: mulla oli aiheesta yks tech-tip
https://www.dropbox.com/s/l5ntwv1wi0z6ztx/circumference%20of%20tires%20caution.jpg?dl=0

Eli nyrkkisääntönä max kehäero on alle 1/4 tuuman. Tuossa em rengastuksessa menee yli.
 
tuRboman sanoi:
Eli nyrkkisääntönä max kehäero on alle 1/4 tuuman. Tuossa em rengastuksessa menee yli.

6,35mm olis tuo 1/4".
10mm tuossa halkaisija, mutta jos 2mm pintaa vähemmän niin se on 4mm.
Jolloin se on 6mm halkaisija ero loppupeleissä.

Vianor sanoo Vierintäkehä 197.3 vs 200.3

Jos uuden parin ostan niin siinä tulee pari mm kuitenkin eroa.
 
Olipas osuva kirjoitus! Niin naulan kantaan monelta osin. Varmaan jopa jonkun mielestä ärsyttävässä määrin korostetaan merkin erilaisuutta.

Jälleen tämä linkki Saab vs Subaru.

Kyllähän tuosta merkistä yleensä "automiehet" tykkää ja tekniikka kiinnostaa. Vaikka kauppa  ei meillä oikein käykään.
 
Olipas hyvä kertomus Subarusta.
Oon aina luullut että olisi isompikin tehdas mikä tekee satoja autoja tunnissa.  :eek:

Nyt nousee Subarun arvostus vielä enemmän ainakin minun silmissäni.

OT: Eilen oltiin eukon kanssa liikenteessä mun Subarulla ja eukko ajo.
Reilun 100km ajo ja tokas: On varmana hänen paras auto millä ajanu. Kehu kuinka menee suoraan eteenpäin vaikka tie olisi minkälaisessa kunnossa ja kehu kuinka kevyt ajettava ja kaikki hallintalaitteet niin helposti käytettävissä.
 
Tämä täytyy nostaa tuolta jutusta esiin:

" Subaru tarvitsisi mielestäni jonkinlaisen rohkean, automaailman huomion kiinnittävän staran, joka tekisi merkistä taas ”coolin”. "

Subarullahan on useampikin malli joka varmasti olisi "cool" juttu. Mutta meidän ja koko euroopan CO2 kouhkaaminen tekee niiden tuonnista kannattamatonta.

Löytyy Levorgista 300hp turboversio, Outback 3.6 litraisella kuusisylinterisellä bokserilla cvt:n kera, Exiga seitsenpaikkaisena 2.0 turbo ( 220 hv ) ja näiden lisäksi Legacy GT jne. Valikoimaa ois jos vain hinta ois mahdollista viilata meikäläisittäin soveliaaksi.

Dieselkin on Subarulle ihan marginaalijuttu. Sen näkee jo konevalikoimasta. Ainoastaan yksi versio kaikille markkinoille. "Pakkoraossa" kehitetty eurooppalaisille ja ausseille.

Niin hienosti kuin auto tänne Suomeen soveltuukin, ei kauppa ole sen mukaista. Ja hinta lienee suurin este? Toki on muita ominaisuuksia, jotka eivät käyttäjää miellytä.

Hienoa myös, että kirjoituksessa huomioitiin oman identiteetin säilyttäminen lähes väkisin. Eikä ainakaan toistaiseksi ole lähdetty avaamaan kovin paljoa mainstream suuntaan hävittäen niitä Subaru-ominaisuuksia, jos näin voi sanoa. Oikeastaan karmilliset ikkunat on sellainen "antautuminen" markkinoiden paineessa.

Toivotaan, että merkki pysyy riittävän itsenäisenä ja vakaana jatkossakin mahdollistaen hieman tavallisesta  poikkeavan konstruktion.
 
tuRboman sanoi:
Niin hienosti kuin auto tänne Suomeen soveltuukin, ei kauppa ole sen mukaista. Ja hinta lienee suurin este? Toki on muita ominaisuuksia, jotka eivät käyttäjää miellytä.

Olin aina kuvitellut, että hinta on este, että Subaru on kallis. Mutta kun malleja lähtee käymään läpi, niin mielestäni  Forester on oikein sopivasti hinnoiteltu ja Outback hyvinkin kilpailukykyinen mm. Superbin ja Passatin varusteltujen nelivetomallien kanssa ja selvästi vanhaa XC70:stä edullisempi. Impreza on ehkä tuotteena vähän valju ja Levorgia voi pitää muutaman tuhatlappusen tyyriinä, vaikkei sille selvää suoraa kilpailijaa ehkä markkinoilta löydykään (RS 4X4 Combi? Joka on tosin sekin Levorgia kalliimpi, tosin tehokkaampi, tilavampi ja arvatenkin helpompi myydä eteenpäin). WRX taas on oma erikoisuutensa, ja ehkäpä tuossa hintaluokassa sporttista nelivetoa hakevat kääntävät katseensa esim. Audi S3:een. Yksi tekijä voi kyllä olla se, että esim. sisätilojen laatuvaikutelmassa Subaru ei ole viimeistä vuotta-paria saakka ollut etenkään eurooppalaisten kilpailijoidensa tasolla, ja tuolla voi olla täkäläisille ostajille isokin merkitys. Jenkit ovat tottuneet sikäläisten autojen ämpärimuoviin sekä irvistäviin listoihin että hansikaslokeroihin (joita ei tosin Subaruissa näe), joten ainakaan siellä tuo sisätilojen ulkonäköasia ei ole noussut myynnin esteeksi ja merkillä menee ja on mennyt hyvin.

Veikkaan, että kyse on ensisijaisesti heikosta näkyvyydestä ja harvinaisuudesta. Perusostajalle ei välttämättä tule edes Subaru vaihtoehtona mieleen autonvaihtopohdinnoissa, kun ei merkkiä juuri näy telkkarissa, kadunvarsilla (no pun intended) tai tien päällä.

Toisaalta suuren yleisön silmissä merkki ei muutu cooliksi tai tunnetuksi tuomalla markkinoille 3.6-litraista pataa tai turbobensakoneita. Ralli oli hyvä heitto, millä tunnettuutta saisi taas nostettua, mutta nielee äkkiä kymmeniä miljoonia, mikä on iso raha "vain" miljoona autoa vuodessa ulos tuuttaavalle "putiikille".  Lyhytkestoiset tv-kampanjat jäävät nekin vaikuttavuudeltaan varsin lyhytaikaisiksi.

Onhan tuo vaikea yhtälö, minkä jokainen autovalmistaja varmasti haluaisi ratkaista - miten päästä kustannustehokkaasti monessa mediassa sekä itse maksetuilla, toimitusten kirjoittamilla, edustajien työllä että käyttäjien kertomilla jutuilla paremmin koko kansan tietoisuuteen. Pelkkä "tehdään perinteinen, hyvä tuote" ei siihen valitettavasti nykypäivänä riitä. Esim. tuo kertomus pistokehybridien pois jättämisestä, dieselien tuonti ohjelmaan pakon edestä, kaksoiskytkinautomaattien hylkääminen, downsizingin vältteleminen ynnä muut kertovat tarinaa siitä, kuinka merkki haluaa tehdä luotettavan, laadukkaan auton vaikka sitten käyttäen perustaltaan 20 vuotta vanhaa joskin pienin askelin eteenpäin kehitettyä tekniikkaa. Loistava juttu luotettavaa pitkäaikaista autoa omalla rahallaan ostavalle henkilölle, mutta pitää merkin koko ajan askeleen-pari teknisen kehityksen luoman uutuusarvon, kiristyvien co2-rajojen ynnä muiden takana ja omalta osaltaan varmistaa sitä, että merkki pysyykin niche-brändinä. Sinänsä näistäkään ratkaisuista huolimatta en näe mitään estettä esim. mainitsemani uudistuneen Foresterin tai Outbackin myynnille, ovat oikein hyviä, moderneja ja kilpailukykyisiä paketteja.
 
Hammi sanoi:
Olin aina kuvitellut, että hinta on este, että Subaru on kallis. Mutta kun malleja lähtee käymään läpi, niin mielestäni  Forester on oikein sopivasti hinnoiteltu ja Outback hyvinkin kilpailukykyinen mm. Superbin ja Passatin varusteltujen nelivetomallien kanssa ja selvästi vanhaa XC70:stä edullisempi. Impreza on ehkä tuotteena vähän valju ja Levorgia voi pitää muutaman tuhatlappusen tyyriinä, vaikkei sille selvää suoraa kilpailijaa ehkä markkinoilta löydykään (RS 4X4 Combi?

Forester ja Outback on kyllä ihan hyvin hinnoiteltu. Ehkä se juuri on se näkyvyys mikä on ollut ongelmana. Oulun seudulla Rinta-Joupin autoliike otti Subarun myyntiin niin sen jälkeen Subarun näkyvyys paikallisissa mainosmedioissa on noussut reilusti eli ehkä jälleenmyyjäverkostossakin on ollut ongelmaa?

Mutta tosiasiahan on, että Subarulla ei ole kilpailukykyistä vaihtoehtoa siinä myydyimmässä luokassa joka lienee 30k ja alle. Impreza 1.6 vapareineen on pahasti alakynnessä nelivedostaan huolimatta ja Levorg tosiaan vähän kallis, vaikka suorin kilpailija Octavia Style 1.8TSI 4x4 DSG on vähän kalliimpi, mutta aavistuksen varustellumpi ja suorituskykyisempi.
 
Hammi sanoi:
Veikkaan, että kyse on ensisijaisesti heikosta näkyvyydestä ja harvinaisuudesta. Perusostajalle ei välttämättä tule edes Subaru vaihtoehtona mieleen autonvaihtopohdinnoissa, kun ei merkkiä juuri näy telkkarissa, kadunvarsilla (no pun intended) tai tien päällä.

Tämä on ihan totta, ainakin osittain. Itseasiassa Outbackkia ja Foresteria näkee säännöllisestikin esim kehä III:lla, mutta kun ovat tietyllä tavalla silmiinpistämättämiä, ei ne jää normiautoilijoille mieleen.

Olen töissä taannoin kertonut kolleegoille että ostettiin vaimolle Subaru XV. Kukaan ei tiennyt mikä/minkänäköinen auto se on.  :rolleyes:

Tosin viimeaikoina Subarun mainostus on mielestäni lisääntynyt lehdissä. Myyntimenestyksen lisäämiseksi Subaru pitäisi ennekaikkea saada mukaan vertailutesteihin. Tietysti olisi hyvä vielä pärjätä niissä, mutta sekään ei ole mitenkään itsestään selvää auton luonteen takia.
 
Tuttavapiirissä on useampikin Subaru ja voisin itsekin harkita Foresteria nyt kun dieselin saa automaattilaatikolla ja ovat saaneet bokserin käyntiääneltään sivistyneemmäksi.
Yhtä juttua en vain ymmärrä. Mainonnassa hehkutetaan bokserimoottorin tuomaa alhaista painopistettä. Jos se olisi autosuunnittelussa tärkeä asia, kai joka merkillä olisi boksermoottori?
 
Mainonnassa hehkutetaan bokserimoottorin tuomaa alhaista painopistettä. Jos se olisi autosuunnittelussa tärkeä asia, kai joka merkillä olisi boksermoottori?

Tämä lienee juuri niitä valmistajan painotusjuttuja. Eli mihin panostetaan ja mihin ei. Bokserin valmistus on oikeastaan lähteistä riippumatta mainittu kalliimmaksi kuin rivinelosen. Miksi näin, en kyllä tarkkaan osaa sanoa. Onhan siinä toki kaksi erillistä kantta ja pakosarjaa aina. Toisaalta taas tasapainoakseleita ei tarvita. Rivinelosen korvaaminen bokserilla on lienee käytännössä mahdotonta. Eli se vaatisi koko konstruktion uutta suunnittelua. Moottori on lyhyt ja matala, mutta erittäin leveä. Kiinnitykseltään ja voimalinjan liitoksiltaan eroaa myös rivinelosesta aikalailla.
Porsche käyttää edelleen bokseria 911 mallissa. Ja tuskin aivan heti ovat vaihtamassa sitä mihinkään toisenlaiseen rakenteeseen. Siinäkin varmaan lyhyys ja matala painopiste aika tärkeitä ominaisuuksia?

Kun ajoimme Rukalle viime lauantaina, pistin merkille, että uusinta korimallia Forestereita tuli jopa yllättävän paljon vastaan ja näki muutenkin tienpäällä. Liekö niitä myyty hyvin tänne koilismaalle vai oliko sattumaa? Soveltuvuus tänne ois mielestäni aivan erinomainen.
Itse ajattelin tuossa edellä, että hinta on kompastuskynnys. Jos verrataan jenkkimarkkinoille jossa Subaru myy hyvin. Siellä Subaru on edullinen kotimaan kokoamisella kierretyin tullein yms. Jos vertaa Subarun hintaa kilpailijoihin, on se edullisempi suhteessa kuin mitä Suomessa. Ja jenkit nimenomaan Rakastavat Subarua.

Uskoisin Suomessa käyvän tasan näin, jos autoja saataisiin hieman enemmän kaupaksi. Eli moni varmasti yllättyisi ajo-ominaisuuksista ja monesta muusta jutusta. Mutta nyt merkki ei kuulu edes harkittavien joukkoon niin ei sitä mennä koeajamaan.

Omassa lähipiirissä aiheuttaa hyväksyvää nyökyttelyä, mutta ei sitä omakseen moni haluaisi. Erikoinen tilanne.
 
Malle sanoi:
Mainonnassa hehkutetaan bokserimoottorin tuomaa alhaista painopistettä. Jos se olisi autosuunnittelussa tärkeä asia, kai joka merkillä olisi boksermoottori?

Ja riippuu vähän mallistakin, Subarun enempi maastomalleissa tuosta ei liene niin paljon etua mutta sitten siinä Toyon kanssa tehdyssä BRZ/GT86-tutkielmassa onkin sitten jo eri ääni kellossa, kun ajetaan mutkaan niin matalampi painon keskipiste otetaan avosylin vastaan.
 
tuRboman sanoi:
Bokserin valmistus on oikeastaan lähteistä riippumatta mainittu kalliimmaksi kuin rivinelosen. Miksi näin, en kyllä tarkkaan osaa sanoa. Onhan siinä toki kaksi erillistä kantta ja pakosarjaa aina. Toisaalta taas tasapainoakseleita ei tarvita. Rivinelosen korvaaminen bokserilla on lienee käytännössä mahdotonta. Eli se vaatisi koko konstruktion uutta suunnittelua. Moottori on lyhyt ja matala, mutta erittäin leveä.

Luontevimmin bokseri sopii pitkittäisasennuksiin. Kun lähes koko alemman luokan autokanta on poikittaismoottorista, pitäisi pitkittäismoottorinen kansanauto tehdä puhtaalta pöydältä, ja sen jälkeen se olisi erittäin epäyhteensopiva merkin muun voimalinjaston kanssa. Kyllähän jokainen merkki julkistaa uuden platformin kymmenen vuoden välein, mutta että koko mallisto tehtäisiin yhteensopivaksi, siinä olisi liikaa työtä. Pitkittäismoottorisissa Audi, Bemari ja Mersu pystyisivät luontevammin sovittamaan bokserin, mutta niillä on niin vahva identiteetti jo entuudestaankin, että pysynevät valitsemissaan rakenteissa.

Tosiseikka se bokserin työläs kasaaminenkin on. Osia on enemmän, ja niiden kokoonpanojärjestys on kompleksisempi. Katselin joskus youtubesta Subarun kuutosbokserin kasaamista, ja olipahan aika velmu. Vrt. rivineloskone, jossa ei ole edes niitä tasapainoakseleita. Lähinnä pinoon pulttaamista.

tuRboman sanoi:
Porsche käyttää edelleen bokseria 911 mallissa. Ja tuskin aivan heti ovat vaihtamassa sitä mihinkään toisenlaiseen rakenteeseen.

911 on niin menneisyytesä vanki, ettei se ole relevantti millekään bokserin perustelulle. 911:ssa on bokseri takana koska 911:ssa on bokseri takana :) Ei tuollaista tänäpäivänä puhtaalta pöydältä noin tehtäisi. Bokserina ehkä, mutta ei varmasti takamoottorisena. Mutta koska se on takamoottorinen, on bokseri sellaiseen paras ratkaisu (heti wankelin jälkeen :D).

Sellainen asia minua muuten on häirinnyt tuossa Subarun korostamassa symmetrisyydessä, että eihän se bokserimoottori ole symmetrinen  :D Eri puolen pytyt ovat limittäin. Ero on senttiluokkaa eli pieni, mutta silti. Puhumattakaan turbomalleista, joissa pakosarjat yhdelle turbolle ovat pituudeltaan erittäin pahasti epätasapainossa, minkä kuulee jo siitä Subaruille ominaisesta ontuvasta soundista.