https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mini Countryman

T

Trollsten

Vieras
http://www.mini.fi/mallisto/uusi-mini-countryman/

Countryman on juuri uudistunut. Tätä mainostetaan kaikkien aikojen suurimmaksi Miniksi.

Mikä tästä tekee kiinnostavan on Plug-in hybridi, jota ei valitettavasti ole vielä hinnoiteltu Suomeen. Saapa nähdä millaisen hinnan sorvaavat. Kärsiikö olla kalliimpi tai saman hintainen kuin BMW 225xe?
 
Trollsten sanoi:
http://www.mini.fi/mallisto/uusi-mini-countryman/

Countryman on juuri uudistunut. Tätä mainostetaan kaikkien aikojen suurimmaksi Miniksi.

Mikä tästä tekee kiinnostavan on Plug-in hybridi, jota ei valitettavasti ole vielä hinnoiteltu Suomeen. Saapa nähdä millaisen hinnan sorvaavat. Kärsiikö olla kalliimpi tai saman hintainen kuin BMW 225xe?
Mielenkiintoinen tuo PIH Mini. Tosin tuo sähköllä kulku ois voinut olla pitempi kuin 40km(optimi olosuhteissa toki tuokin)
 
völvöxc60 sanoi:
Mielenkiintoinen tuo PIH Mini. Tosin tuo sähköllä kulku ois voinut olla pitempi kuin 40km(optimi olosuhteissa toki tuokin)
Tekniikkahan on tuosta em. Bemarista, joten todellinen range lienee jotain 20-30km.
 
Trollsten sanoi:
Tekniikkahan on tuosta em. Bemarista, joten todellinen range lienee jotain 20-30km.
Tuota luokkaa aika tarkalleen on. Kesällä körötellessä voi likelle 40km päähän päästä. Ei ainakaan monta km joudu kävelemään, Jos polttoainekin on lopussa ;D
 
Tuli eilen käytyä koeajamassa uusi Countryman Cooper D. Auto oli 150hv 8-pykäläinen automaatti. Laatuvaikutelma on erinomainen. Kovasti on uusi malli suurempi kuin edellinen. Toki sisällä on Minimäisen ahdas tunnelma edessä mutta takana tilat riittävät hyvin. Samoin takakontti on hyvän kokoinen. Itse tykkään myös värien muokattavuudessa eli voit valita erivärisen katon ja peilien kuoret sekä raidat konepeltiin. Varsinainen lanseeraus on ensi viikonloppuna mutta koeajollekin pääsi jo nyt.

Koeajo autossa oli melko kattava varustus. Avaimeton järjestelmä, mm. sähköinen takaluukku, sporttipenkit ja ajomoodin valitsin ja renkaina 17" vanteilla nokian kitkat. Sisältähän auto on hyvin omaperäinen ja keskellä oleva informaationäyttö on aluksi ainakin hieman sekava käyttää. Omaan silmään sisuta on oikeastaan aika onnistunut mutta uskoakseni monelle suorastaan kauhistus.

Voimalinja on suoraan Bemarista ja toiminta on hieno. Upeasti liikkui Cooper tällä yhdistelmällä, eikä jäänyt lisätehoja kaipaamaan. Tunnin koeajo vierähti nopeasti. Ohjaus on melko raskas, mutta  kohtuullisen suuntavakaa, joskin auto jää kaartamaan jos lasket kädet ratista - eli ohjaus ei kunnolla palauta. Jousitus on myös melko pintakova mutta parempi näin kun liian pehmeä. Rengaspaineet näkyi olevan kaikissa renkaissa 2.7bar ja auton ovenpielessä ohjeistus on 2.4bar. Ajomoodi vaikuttaa selkeästi sekä ohjaukseen, kaasuvasteeseen että vaihteiston toimintaan.

Yksi kummallisuus löytyi nimittäin penkinlämmittimet. Jo ykkösteholla penkki lämpiää niin kuumaksi että lämmitys on sammutettava hipaisukytkimestä. Myyjä ei osannut sanoa kummalliseen toimintaan juuri mitään.

Mitä jäi koeajosta käteen. Uusi Countryman on upeasti uudistunut ja nyt 4300mm pituisena, 1820mm leveänä ja 75 kasvaneena akselivälinä on ainakin itselle ensimmäinen todella kiinnostava Mini. Tämä tehottomampi dieselkone on päivittynyt edellisen mallin 116hv/270nm arvoista 150hv/330nm tehoihin. Myös tehokkaampi dieselmalli on hinnastossa. Neliveto on myös saatavilla kaikkiin malleihin.

Uuden mallin myötä myös hinnat on nykytrendin mukaan pompsahtanut selvästi.  Kattava Business varustelu ja lukematon määrä lisävarusteita hinaa hinnat lähes preemium autojen tasolle. Minin ongelma suomessa tuli myös vastaan kun kyselin tarjousta. Suomessahan on vain yksi myyjäliike joka sijaitsee Herttoniemessä Laakkosen vieressä(Laakkonen tuo Miniä suomeen). Vaihtohyvitys oli täysin luokaton omasta Audistani joten kauppa jäi tekemättä. Esim Autoverkkokauppa lupasi selvästi halvempaan autoon vaihtohyvityksenä 4200€ paremman hyvityksen :eek:. Myös muut hyvitykset ovat olleet samalla tasolla tai jopa parempia. Vielä kun katsoo että Minejä on rekisteröity tammikuussa kokonaista 18 kappaletta, niin vika ei taida ollakaan itse Minissä vaan Laakkosen hyvityshinnoissa.
 
Trollsten sanoi:
Mikä tästä tekee kiinnostavan on Plug-in hybridi, jota ei valitettavasti ole vielä hinnoiteltu Suomeen. Saapa nähdä millaisen hinnan sorvaavat. Kärsiikö olla kalliimpi tai saman hintainen kuin BMW 225xe?
40900€ lähtö eli aika kallista.
 
Koeajoin tänään Countryman S E Plug-in Hybridin, parin tunnin ajan oli auto kokeiltavana mutta vein takaisin noin 1,5 kohdalla.

Mukava auto ajaa kaupungissa, tyypillistä hybrideille. Lisäksi SUV:ista näkyy mukavasti ympäristö.

Voimalinja toimii erittäin mukavasti, pienissä vauhdeissa tuntuu jopa olevan jonkinverran voimaa käytössä (noin 90 km/h vauhtiin asti) mutta satasen jälkeen puutuu merkittävästi. Todella paljon tehokkaampi ja moottori huutaa vähemmän kuin Toyotan 1,8 litraisissa hybrideissä (Auris, CT200h tms) niinkuin pitää ollakin koska tehoa on paperillakin enemmän.

Esittelyautoon oli ladattu paljon varusteita, panoraama kattoluukku, sporttipenkit, iso navi, HK stereot ja muuta. Kysyin esittelyauton hinnasta mutta tarkkaan eivät osanneet sanoa, ehkä lehemäpä 60k myyjän mukaan (?). Tämä hinta on kyllä liikaa.

Riittävän tilava pienperhekäyttöön, riittävän tehokas myös päivittäiseen käyttöön mutta ei todellakaan mikään sportti ja hyvin vähän jäljellä "minimäisestä" ajettavuudesta. Mikäli ruuvaa asetuksia sportille niin ohjaus jäykkenee aika hilpeästi mutta eipä se mitään tuntoa lisää.

Hybrid-modeja oli save, auto ja "e" eli siis save säästää sähköä myöhemmäksi (auto on etuvetoinen), auto tekee mitä tietokone katsoo parhaaksi ja e:llä sitten pyritään kulkemaan pelkässä sähköllä (takavedolla). Akut eivät olleet kerinneet latautua edellisen koeajajan jälkeen kuin noin 20% ja "e" asennolla olisi päässyt noin 6 km. Latailin siksi save:lla akkuja mutta kovin hitaasti latautuu normaalissa ajossa. Eli sähköajoa oli hyvin vähän.

Kokonaisuutena mukava kärry, ei natinoita tai nitinöitä ja sisustus kiinnostava, osittain käytännöllisyyden kustannuksella. HK stereot ei kovin kummoiset, peruutuskamera aika surkea (liian kalansilmä = vääristää kuvaa). HUD on hyvä varuste sillä haluan nopeuden numeroina selkeästi näkyviin ja mittariston onnettoman näytön koko ei siihen riitä. HUD on kuitenkin tuollainen levy-tyyppinen ja sinällään jopa häiritsevä verrattuna esimerkiksi 2003 mallin Corveten toteutukseen jossa HUD heijastetaan tuulilasiin, miksei tässä samoin?

Käypäinen kokoonpano sporttipenkeillä ja mm chili-paketilla ja adaptiivisella vakkarilla kustantaisi noin 45k. Alennukset minimaalisia (pun intended).

 
Mini Countryman hybridi ajossa, ensimmäiset fiilikset pirteän positiiviset.

Sisusta on kovin persoonallinen ja bemarilla ajanut näkee autossa paljon tuttua. Mutta siis uudella tavalla persoonallisesti aseteltuna.

Ensimmäisenä huomaa mikroautomaisen fiiliksen, ohjaus on terhakas ja nykyautoksi raskas. Tuntuma on yllättävän hyvä, mutta sen vastapainona vetelee kyllä voimakkaasti urissa ja tien pinnan mukana. Alusta on jämäkkä, mutta vauhdin kasvaessa kyyti herkästi nypyttää. Kaikkein parhaiten tämä auto soveltuu kaupunkiajoon. Maantiellä myös paikallaan. Tiukat mutkat tulee ihan ilolla ajettua turhan kovaa.

Viikko sitten mulla oli Volvon V90 T8 ajossa ja siihen verrattuna tämän ajettavuus on tasapainoisempi. Numeroiden valossa niin sen pitäisikin olla, kun edessä on yli 130 ja takana yli 80 hevosta. Kiihdyttäessä puskee ja vetelee kuten Volvo, lievemmin mutta kuitenkin. Reagoi kaasuun kivasti ja välitön tuuppaus sähköllä on tuntuva. Auto tuntuu tehon puolesta todella terhakkaalta, mutta se hiipuu 80kmh jälkeen. Varsinkin 120kmh paikkeila auto tuntuu jo huomattavan nihkeältä. Tämä on hieman omituista, sillä autossa on kuitenkin yhteensä yli 220 hevosta ja kun sitä vertaa mun omaan 530e hybridiin, niin ero tuntuu suurelta, siis paljon suuremmalta kuin miltä 30 hevosta kuulostaa.

Negatiivista tulee mieleen nyt ainakin rengasmelu sekä ohjauksen ja alustan levottomuus kovemmassa vauhdissa.
 
Minin ongelma on kuin irtokarkkikaupassa eli miten rakentaa mahdollisimman maukkaan paketin. Vaihtoehtoja on melkein liikaa.
 
Urlaub sanoi:
Minin ongelma on kuin irtokarkkikaupassa eli miten rakentaa mahdollisimman maukkaan paketin. Vaihtoehtoja on melkein liikaa.

Tämä "ongelma" on pitkälti poistunut faceliftin myötä (03/18 -->). Nyt on tarjolla irtokarkkien sijaan karkkipusseja eli uusia paketteja, joita on kolme. Toki vieläkin on irtokarkkeja tarjolla mutta valikoima on supistunut.

Jos Miniä mielit - joko ALL4 tai JCW -versiota niin kannattaa speksaaminen ja tilauksen ajaminen järjestelmään toteuttaa ennen kesäkuuta. Muussa tapauksessa menee homma noin vuodella eteenpäin, koska WLTP. Tuotanto siis pysäytetään:

Based on the information we’ve gathered from sources this will affect all JCW models in Europe (even the JCW Engine Kit as mentioned yesterday).

F56/F57 JCW & ALL4: Production stop from 06/18 to 03/19
F54/F60 JCW: Production stop from 06/18 to 07/19


 
TT_rex sanoi:
Muussa tapauksessa menee homma noin vuodella eteenpäin, koska WLTP. Tuotanto siis pysäytetään:

On kyllä mielenkiintoista nähdä, ovatko muutkin kuin BMW näin hukassa WLTP:n tyyppihyväksyntäprosessin ja Euro 6d:n kanssa: suuri osa malleista on jäissä suuren osan mallivuotta. Onko BMW vain muita aktiivisempi näiden ongelmien ennakoivassa ilmoittamisessa vai onko heillä jostakin syystä suurempia ongelmia?
 
Käsittääkseni ovat muutkin valmistajat hieman lirissä. Diesel-kohun myötä kippasi dieseleiden myynti ja tuloksena oli, että keskimääräiset CO2 -arvot lähtivät nousuun, koska ei ollut enää riittävästi diesel-kauppaa pitämässä CO2 -arvoja kurissa. Jotain muuta piti keksiä. Veikkaanpa, että vastaavia tuotantokatkoksia tullaan näkemään myös muilla - Esim. BMW M-sarjassa ja Audin RS-kotteroissa.
 
Plug-in hybridi Countrymanissa näköjään 224 hp kokonaisuudessaan, joista 88 sähköllä takana ja polttomoottorilla edessä 136.

EU-paino on 1735 kg. Luulin kyllä että painaisi vähemmän omaan 530e bemariin verrattuna, vain 100 kg vähemmän! Niin paljon heppoisemman oloinen ja pienemmältä näyttää sekä tuntuu tämä Mini.

nemos sanoi:
Onko BMW vain muita aktiivisempi näiden ongelmien ennakoivassa ilmoittamisessa vai onko heillä jostakin syystä suurempia ongelmia?

Tästä vois varmaan jatkaa paremmin bemarin topicissa. Olen huomannut, että bensa-malleja tippuu paljon euroopan markkinoilta, mutta diiselit vaikuttaa siltä, että käytännössä koko kattaus jatkaa suoraan myös wltp-aikakaudella.  Euroopassa bemarin myynnistä valtaosa taitaa olla diiseliä.
 
Joku tällainen viritys tulee paikkaamaan JCW:tä tuotantokatkoksen ajaksi:

One note for the European market. Due to the interruption in JCW offerings, MINI is planning to offer a European only “special edition” Cooper S + JCW Power kit + Aero kit. There’s not much known about this model yet but look for details in the coming months.
 
Ihan pienet jutut onnistuu yhdessä päivässä raivostuttamaan!

Joka kerta kun lähden autosta ja lätkäisen ovet lukkoon, niin auto tööttää "sammuta moottori" ... jolloin kävelen takaisin autolle, avaan oven, lätkäisen on/off vipua (kyllä se on vipu!! voi kuinka ihastuttavaa) ja sitten ovet lukkoon uudemman kerran. Oma bemari sammuttaa moottorin kun laitan ovet kiinni.

Ajastin illalla aamuksi lämmitystä. Menin autolle, avasin ovet ja ihmettelin, että miksei auto tuo näyttöön lataus- ja ajastusasetuksia heti oletuksena, kuten taas se oma bemari samassa tilanteessa. No ei hätiä, painan vaan ilmanvaihdon asetusten menua ja homma sillä selvä.. paitsi että en löytänyt autosta mitään tämmöistä painiketta (omasta bemarista taas tuttu) ... joten lopulta "oma mini" valikon syövereistä löysin latauksen ohjauksen takaa lämmityksen ajastuksen. Ehkä se olisi ollut jossain helpomminkin.

Bonuksena vielä kun i-drive ohjain on "väärin päin" bemariin verrattuna, mikä bemarissa selaa ylös on tässä alas.

Autossa on hemmetin ihastuttavaa, että bemarista ei ole otettu mitään nappuloita, vaan kaikki on tehty persoonallisesti täysin uudestaan eri tavalla. Mutta samalla on menetetty myös paljon, mm. ajotilan kytkin on tässä sijoitettu niin, että en edes ylety painamaan sitä omalla ajoasennolla ilman vakavaa kurottelua.

o2KixQ9.jpg
 
2019 vaihtui isompi (7,7kWh -> 10kWh) ajoakku hybridiin? Näkeekö sen jostain selkeästi että on isommalla akulla kun nettiautoa selaa? Hinnat taitaa seilata enemmän varusteiden mukaan?
 
8kk/6tkm on tullut ajeltua 2018 mallilla, mikä kuitenkin on pienempiakkuinen ja puuttuu nuo etäpalvelut (koska Suomen maahantuoja päätti lopettaa niiden tuen vanhemmalta raudalta)

Tuli perjantaina ilmoitus:"Voimansiirto viallinen". Sain varattua tiistaille ajan, jota tsekkaavat tuon. Lauantain ajelin polttomoottori pakotettuna päälle ja kun kotiin pääsin, syttyi moottorin vikavalo... taattua bmw-laatua :D. Johan tuolla on ikää 3v/32tkm niin on aikakin hajota.
 
Aivopurkki ajettiin sileäksi ja asennettiin uusin ohjelmisto kun vikakoodeja pukkas vähän sieltä ja täältä. Sähköajo siis kunnossa.

Polttomoottorin seokset oli rikkaalla, siksi moottorin vikavalo.

3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.

Nyt loppu lataaminen, ajan vain bensalla tästä alkaen ja sport-modella niin pitää polttiksen pakotettuna päällä & pienempää vaihdetta & korkeampia kierroksia käytössä.
 
Noni, nyt on pakonokka vaihdettu ja RVS G6 kipattu öljyn sekaan, joska pääsisi jatkossa ilman ruostuvia sisuskaluja.

Tuolta nokka näytti ennen vaihtoa 4v/33tkm ajetussa. Pistesyöpymää ja naarmuja ja kaikkein huolestuttavin on tuo miten keppi itse nokan vierestä, eli tuo matta-osio on aivan kuiva ja alkavassa ruosteessa...
 

Liitteet

  • IMG_7715.JPG
    IMG_7715.JPG
    54,1 KB · Katsottu: 120
Ompahan kyllä härveli. Ei mini itsessään vaan tuo motti/voimalinja…

Onko siinä tammikuun huollossa käynyt jotain jos öljyt on puuroutuneet? Luulisi ettei tuoreet liukasteet aivan hevin menisi puuroksi. Se puurohan ei tosiaan voitele mitään, jolloin paikat kyllä kuluu ym. Oliko nokkien alla kulumaa?

Mutta tuo, että paikat on pintaruosteessa kertoo jo siitäkin että ei se öljy sinne yläkertaan tykkää nousta oikeen muutenkaan. Ja toisaalta valuessaan pois, siellä sitten on kosteutta ja happeakin :p
 
Ei varmaan muuta kuin olivat 2v vanhat öljyt. Sinänsä muutenkin outoa, sillä muutama viikko ennen vikailmoitusta ajoin 150km jääradalle, jossa annoin autolle happea tankillisen verran ja ajoin saman verran takaisin kotiin, että luulisi kosteuden ja bensan haihtuneen öljyn seasta...

Autolla on ajettu keskin 8tkm/a eli kohtuu vähän. Itse olen vasta 10kk tällä ajanut niin en tiedä miten paljon edellinen omistaja ajoi sähköllä/bensalla. Itsellä ei kotona ole latauspistettä niin 10kk/7tkm keskikulutus on 6,7l/100km joten bensalla tulee kilsoja...
 
Okei, tuo aiempi 3kk/1000km antoi olettaa että tammikuussa olisi öljyt vaihdettu. Purkissahan öljy ei vanhene, mutta motissa ovat 2v ainana hyvinkin voineet imeä sekaansa kosteutta.

Tuota öljyjen tilaa toki ei näe juuri muuten kuin kurkkimalla täyttökorkin aukosta ajon jälkeen sisään - onko kermaa vai tavan öljyä sinänsä. No… ei tämä ihan uusi ilmiö ole bensoissa, mutta korostuu kun ”kovasti ajavalla” sähkö auttaa :p

Toivotaan että kilsoja vielä jäi mottiin ajettavaksi, mutta isossa kuvassa - eihän tuo hyvä homma ole jos pitää osata ajaakkin oikein.
 
Siis kyllä tammikuussa oli öljyt vaihdettu ja tammikuuta edeltävästi 2v aiemmin. Eli uudet öljyt olivat tehneet kermaa siihen öljyntäyttöaukon korkkiin. Noita naarmuja ja syöpymiä mietin, että johtunevat pitkästä öljynvaihtovälistä ja paljosta sähköajosta. Minissä ei ole sen vertaa älliä, että mistään näkisin minkä verran on ajettu polttiksella ja sähköllä.

Täytyy talvella jatkossa kurkkia tuota korkkia ja jos näyttää että kermaa muodostuu niin ajella vielä enemmin polttiksella. Sillaihan tuo ei ole mikään uusi ilmiö pätkäajossa. Olen myös miettinyt, että askartelisi keulaan suojat niin lämpenisi moottori talvella nopsemmin.

Tuolta muuten näyttää bmw 225 xe kun on ajettu liikaa sähköllä. Kuva lainattu Schmiedman korjaamopäällikön julkaisusta.

Tsekkaas myös eka kommentti... tavis polttiksessakin samaa ongelmaa...bmw laatu :D
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2022-4-12 kello 8.33.55.png
    Näyttökuva 2022-4-12 kello 8.33.55.png
    46,6 KB · Katsottu: 128
Joo, tuttu kuvio siis mutta ei ole pelkän bemmin ”ongelma” opiskeluaikaan 1.6 Golfi teki pätkäajossa myös kermaa jonkin verran…

Mutta siis ei hyvä. Toivotaan että sulla Mini pysyy nipussa nyt taas rempan jälkeen. :)

Itse koitan aktiivisesti skipata plugari-välivaiheen. Mulla Minissä tuo täyssähköisyys riittää kohtuu ajomäärille mukavasti. Ehkäpä Mini merkkinä voisi sähköistyä enempikin…