https://tummennuskalvot.fi/

Vuonna 2016 julkaistua musiikkia

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Mitä kiinnostavaa tai maininnan arvoista on julkaistu vuoden 2016 aikana. Kaikenlainen musiikki, laidasta laitaan, fyysisenä tallenteena albumeina, vinyyleinä, keräilykappaleina, "videona keikoilta" tai sitten suoratoistona netistä. Kerro muille mikä on ollut mieluisaa tänä vuonna tai mihin tutustumista et suosittele.

Minulle on kulunut vuosi ollut hyvin poikkeuksellinen musiikinkeräilyyn liittyen. Yleensä tulen pahasti jälkijunassa vähänkään tuoreemman musan kuuntelussa, mutta sattuneista syistä johtuen, olen päässyt haalimaan uudenkarheata musaa yllättävän paljon.

Listaan tähän höpinöiden kanssa muutamia joita olen ehtinyt kuuntelemaan. Ovat satunnaisessa järjestyksessä.

Jean-Michel Jarre: Electronica 2 - the heart of noise
Olen keräillyt Jarrea useamman levyn ja kaksi viimeisintä (myös viime vuonna julkaistu Electronica 1) tekivät vaikutuksen hieman erilaisella lähestymistavallaan. Enemmän laulettua musaa. Hyvällä tyylitajulla valittuja vierailijoita.

Santana: IV
Tämä jäi musiikillisesti hieman alakanttiin odotuksiin nähden, mutta annan paljon ylistystä siitä että uusi suunta on joka tapauksessa minulle mieleinen. Alkuperäisen bändiSantanan jäseniä palasi takaisin riveihin. Saa näyttämään edelliset albumit aika vaisuilta. Toivottavasti tämä saa jatkoa.

Hawkwind: The machine stops
Vielä liian vähälle kuuntelulle jäänyt, mutta voi sitä tunnetta mikä välittyi kun pistin soimaan. Edelliset bändin tuotokset joita olen kuunnellut ovat nimittäin 70-luvulta. Sama soundi, sama meininki. Mahtavaa.

Joe Bonamassa: Blues of desperation
Epätasainen mutta hyvä veto taitavalta kitaristilta. Soundit toimivat, taustalla vanhoja studiokettuja (sallittakoon sanonta), erityismaininta kahden rumpalin käytöstä.

Steven Tyler: We're all somebody from somewhere
Kiva ylläri. Tykkäsin musasta enemmän kuin viimeisimmistä Aerosmithin levyistä. Vähemmän huutamista, enemmän laulamista ja roots-meininkiä. Toimii.

Paul Youngin uutukainen, pitkän tauon jälkeen oli yllättävän hyvä. Äijän ääni on vain jalostunut ja musa maistuu paremmalta kuin vanhat hitit aikoinaan.

Bonnie Raitt ja Eric Clapton. Vanhat taistelijat. Homma toimii ja fanit tykkäävät, mutta eivät nämä mitään erityistä kuitenkaan esitä.

Mark Knopflerin albumit kiinnostavat aina. Nyt on aisaparina percussionisti Evelyn Glennie. Harmi että albumi on soundtrack. Toivoin reippaampaa irrottelua, nyt lähinnä tyylitellään.

Sitten jatkan siitä miten käytäntö jarruttaa. Koska olen saanut haalittua niin paljon musaa, en ole ennättänyt niitä vielä kuuntelemaan. Tässä hieman listaa mihin odotukseni kohdistuvat sitten kun aikaa löytyy. Mahtavaa että musaa julkaistaan. Vanhassa vara parempi mutta uuden levyn soimaan laittamisessa on aina se oma fiiliksensä.

Volbeat, Steve Vai, Megadeth, Ace Frehley, Jeff Beck, Tedeschi Trucks Band, 2x Tarja Turunen, Willie Nelson, Timo Turpeinen, Eri esittäjien Dylan suomeksi -albumi.
 
juupeli sanoi:
Hawkwind: The machine stops
Vielä liian vähälle kuuntelulle jäänyt, mutta voi sitä tunnetta mikä välittyi kun pistin soimaan. Edelliset bändin tuotokset joita olen kuunnellut ovat nimittäin 70-luvulta. Sama soundi, sama meininki. Mahtavaa.
Oukkidoukki, tuohan pitää sitten tsekata. Oma mielenkiintoni bändin tuotantoon pysähtyy Chronicle of the Black Swordin ja sitä seuranneen liven Live Chronicles kohdalle.

Aika vähän olen tänä vuonna julkaistuja albumeita kuunnellut niin kunnolla, että niistä kehtaisi jotain kirjoittaa. Kolme albumia tuli mieleen ja ne ovat jo saaneet palstatilaa ihan riittävästi täällä :D Eli lyhyesti:

Kansas - The Prelude Implicit Mestariteos!
Demonauta - Tierra Del Fuego Melodista stoneria, ostaisin hyllyyni heti jos sitä vain saisi fyysisenä tallenteena.
Opeth - Sorceress Ei nyt huono, mutta pettymys kuitenkin.
 
Piti tarkistaa hyllystä ja ei mullakaan tuota Demonautaa ole, mulla on vain se luna jotain... niminen vinyylinä. Kokeiles tätä linkkiä: http://oziumrecords.com/product/demonauta-tierra-del-fuego-cd
 
^Ehdin jo innostua... mutta julkaisupäivä maaliskuun lopussa! Latausversio tuli myyntiin jo kesä- tai heinäkuussa ??? No, ei hyvä musiikki neljässä kuukaudessa huonoksi muutu. Kyllä mä sen sitten maaliskuussa hankin ja kiitosta vaan, nyt tiedän mistä niitä saa.
 
Ole hyvä, on ilo olla avuksi [emoji4]. Odottavan aika on pitkä. Mietin pitäisikö itsekin hommata tuo CD kun vinyyliä ei vaan löydy. Etelä-Amerikkalainen stoner tuntuu olevan vaikeasti saatavilla.
 
Classic Rock -lehden toimittajat julkaisivat oman 50 parasta Rock-albumia 2016. Tässä Top10 ja muutama täällä AS:lla mainittu albumi. Mutta missä hel------ä on Kansas?!

1) Iggy Pop - Post Pop Depression
2) David Bowie - Blackstar
3 The Struts - Everybody Wants
4) Marillion - F*** Everyone And Run (F E A R)
5) The Temperance Movement - White Bear
6) Rival Sons - Hollow Bones
7) The Cadillac Three - Bury Me In My Boots
8 ) Rolling Stones - Blue & Lonesome
9) The Answer - Solas
10) Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree

17) Hawkwind - The Machine Stops
24) Opeth - Sorceress
25) Metallica - Hardwired… To Self-Destruct
29) Dream Theater - The Astonishing
 
Piti kaivaa tämä ketju esiin kun jäi kommentoimatta duden laittamaa "asiantuntijoiden" listaa. Vielä kuulematta kokematta olen samaa mieltä Kansasista. Kun kerran se porukka on saatu yhteen tekemään ilmeisen tasokasta musaa, niin jo tuon Topkympin perusteella, poissaolo on paha moka lehdeltä  :(

Tuollaiset listat ovat lähtökohtaisesti mielenkiintoisia. Jos kykenee jättämään aina läsnä olevan hämmästelyn sikseen, voi tehdä ihan kelvollisia löytöjä oman mukavuusalueensa sekä tietoutensa ulkopuolelta  :)
 
Rolling Stones : Blue & Lonesome. 11 vuotta edellisestä studiolevystä. Täytyy sanoa että kriitikkojen kehujen myötä omat odotukset ovat kerrankin korkealla. Ovat olleet studiossa kaksi päivää, vetäneet 12 biisiä "livenä" levylle, ilman päällekkäisäänityksiä. Viereisestä studiosta on napattu Eric Clapton vierailemaan kahdelle stygelle.

Mikä on ollut ilmeisen sopivaa koska kaikki biisit ovat bluescovereita vanhoilta hyviltä ajoilta. Eikä mukaan ole valittu kaikkein puhkisoitetuimpia. Neljän rollarin lisäksi levyllä soittaa bassoa Darryl Jones, koskettimissa Chuck Leavell sekä Matt Clifford.
 
Viime aikoina radiossa soivista valtavirtabiiseistä on nämä pari jääneet jotenkin mieleen mukavalta kuulostavina omasta mielestä:
Clean Bandit - Rockabye ft. Sean Paul & Anne-Marie:

ja jollainlailla "tunnelmallinen":
The Weeknd - Starboy (official) ft. Daft Punk
 
Tämä olikin linkitetty tälle foorumille aiemminkin mutta ehdottomasti mainittava, sen verran hyvä mielestäni :)
Bruno Mars - 24K Magic
 
Kyllähän täällä musajutuissa on ollut puhetta Ben Granfeltista. Tiedän itsekin tämän kitaristin ja ihan viime aikoina olen päässyt jo (soolo)musaa paremmin kuuntelemaan. Nyt sitten osui kohdalle todellinen namu. Otsikon vuonna julkaistu 3CD:n kokoelma kaverin tekemisistä. Time flies when you're playing the guitar.

Äijähän vetää kuin Satriani konsanaan ja tämä on minulta kehu, iso sellainen. Vuodet 1994-2013 taitaa tulla soolotuotannosta katettua. Yksi levy kokonaan livevetoja. Hyvä soundi kitarassa ja hyviä biisejä. Mitäs sitä enempää osaa kaivatakaan. Jos ei ennen ollut loksahtanut ihan kohilleen täällä, niin nyt nasahti  8)