https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?

JarnoF

Vakiokalustoa
Liittynyt
29.12.2014
Astralle luvattiin vanhan mittaustavan mukaan melkolailla optimistiset kulutuslukemat: 5,6 litraa/100 km, eli 126 gramman päästöt / km. Todellisuus on huidellut tuolla 162 gramman ja 7 litran tietämissä.

Uuden hinnaston mukaan WLTP lupaa hiilidioksidipäästöiksi 156 grammaa kilometrille, eli melko tarkkaan kohdilleen! Näyttäisikö siltä, että WLTP:n lukemaan voisi jopa varauksin luottaa?!? :eek:

Mitenkäs muiden foorumilaisten jo ostettujen, vielä myynnissä olevien automallien kanssa? Onko uusi mittaustapa kohdillaan?
 
Opelilla ennakoitiin aika hyvin tuo muutos ja mm. Astra K:n ja Insignia B:n päästöt oli jo vanhan mittaustavan mukaan paljon realistisemmat kuin joillakin kilpailijoilla. Opelin malleista monissa hinnat pysyivät samana tai laskivat mitaustavan muutoksen myötä. Mm. 2.0 diesel-Insignian hinta manuaalina laski 2100 e.
 
3008 ja 5008 1.2thp koneet nousseet 120g 156grammaan
Uskon tuon lähempänä totta... Mitenhän käy liisareiden päästöjen???  :eek:
 
Nissan Leafille luvataan yhdistetyn WLTP-rangeksi 270 km, joka nyt jokusen päivän kokemuksella on hyvinkin realistinen. Keskikulutus on mittarin mukaan 14,4 kWh / 100 km ja kun akun kapasiteetti on 40 kWh, ollaan hyvin tontilla.
 
V90 CC:n hinnastossa 1.9.2018 D5-mallin WLTP:n mukainen CO2-arvo on 187 g/km ja autovero n. 25 000 € (Ocean Race -varustelu). Vuosi sitten toukokuussa hankkimani liki vastaavan auton (Pro-varustelu) CO2-arvo on 139 g/km ja autoveroa maksoin n. 17 000 €. Hivenen on hinta nousussa ja päästöarvo ampuu yli omassa ajossani toteutuneen keskikulutuksen 6,4 l/100 km mukaisen päästön...
 
TeBsu sanoi:
3008 ja 5008 1.2thp koneet nousseet 120g 156grammaan
Uskon tuon lähempänä totta... Mitenhän käy liisareiden päästöjen???  :eek:
Varmaanknín firmoissa muutetaan päästörajoja vastaamaan WLTP-mittaustapaa. Luulen, että meillä käyttöetuautojen päästörajaksi tulee 180 g/km ja vapaan edun autojen 150 g/km. Aikaisemmat rajat olivat 160 g/km ja 140 g/km.
 
JarnoF sanoi:
...
Mitenkäs muiden foorumilaisten jo ostettujen, vielä myynnissä olevien automallien kanssa? Onko uusi mittaustapa kohdillaan?

Auris hybrid TS:n yhdistetyt WLTP-arvot alkavat olla yläkantissa. Oman autoni  (hybrid TS Premium) lukemat ovat Toyotan sivuilla 117 g/km ja 5,2 l/100 km. Kulutus näyttää vakiintuvan 4,5-4,7 tasolle. Maantiellä se vie noin 5 litraa, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaan - siis mittarivirhe huomioiden - mutta taajamaan tullessa kulutus tippuu.

Olin toissaviikolla pohjoisessa ja siellä tuli ajeltua Auris TS hybrid Editionilla 730 km. Kulutus oli tankkauksen perusteella 4,4 l/100 km. Sen WLTP-lukemat ovat 112 g/km ja 5,0 l/100 km.

Näiden Auris hybridien kohdalla WLTP-lukemat ovat ainakin meikäläiset ajoprofiililla ja -tyylillä jo aika pessimistisiä. Parempi kuitenkin niin päin.

Samanlaisia kokemuksia on ollut muillakin. Ei tuolla sekalaisessa ajossa saa poltettua viittä litraa tai yli ellei kuski polje autoa kuin kanttori urkuja.

 
Juhosson sanoi:
Olin toissaviikolla pohjoisessa ja siellä tuli ajeltua Auris TS hybrid Editionilla 730 km. Kulutus oli tankkauksen perusteella 4,4 l/100 km. Sen WLTP-lukemat ovat 112 g/km ja 5,0 l/100 km.
Onpa todella taloudellisia Auris Hybridit :rolleyes: 1.4 150hv TSI A3 ajaa reipasta matka-ajoa alle 5l/100km ilman pihistelyä, eikä tarvitse olla letkan vetäjänä.
 
Olen jo niin väsynyt maailman pelastamiseen että jos päästöt jää kilometrillä alle 1kg niin tyhjään tuhkakupin ikkunasta tielle...
 
^Litran tai puolitoista tuohon saa omissa ajoissani lisätä. Ajoni painottuu taajamiin. Yllättynyt olen A kolmoseni vähäisestä polttoaineen kulutuksesta. Uuutena kulutti enemmän, 23tkm ajettuna kulutus on pienentynyt.
 
dingdongpingpong sanoi:
Olen jo niin väsynyt maailman pelastamiseen että jos päästöt jää kilometrillä alle 1kg niin tyhjään tuhkakupin ikkunasta tielle...
Päivän patad lohkaisu👍
 
Talvi ja lyhyt kaupunkiajo kylmällä moottorilla nostaa Toyotan hybrideissäkin kulutusta reilusti. 150tkm rullasin gen 3 Priuksella ja 5,2 se osui pumpulta mitattuna osui. Varsin realistinen lukema

Juhosson sanoi:
Auris hybrid TS:n yhdistetyt WLTP-arvot alkavat olla yläkantissa. Oman autoni  (hybrid TS Premium) lukemat ovat Toyotan sivuilla 117 g/km ja 5,2 l/100 km. Kulutus näyttää vakiintuvan 4,5-4,7 tasolle. Maantiellä se vie noin 5 litraa, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaan - siis mittarivirhe huomioiden - mutta taajamaan tullessa kulutus tippuu.

Olin toissaviikolla pohjoisessa ja siellä tuli ajeltua Auris TS hybrid Editionilla 730 km. Kulutus oli tankkauksen perusteella 4,4 l/100 km. Sen WLTP-lukemat ovat 112 g/km ja 5,0 l/100 km.

Näiden Auris hybridien kohdalla WLTP-lukemat ovat ainakin meikäläiset ajoprofiililla ja -tyylillä jo aika pessimistisiä. Parempi kuitenkin niin päin.

Samanlaisia kokemuksia on ollut muillakin. Ei tuolla sekalaisessa ajossa saa poltettua viittä litraa tai yli ellei kuski polje autoa kuin kanttori urkuja.
 
mmb sanoi:
Talvi ja lyhyt kaupunkiajo kylmällä moottorilla nostaa Toyotan hybrideissäkin kulutusta reilusti. 150tkm rullasin gen 3 Priuksella ja 5,2 se osui pumpulta mitattuna osui. Varsin realistinen lukema

Kyllähän pätkäajo talvikelissä nostaa hybridinkin kulutusta reilusti, kun polttomoottori lämmitetään aina käynnistyksen jälkeen. WLTP-testi ei tietääkseni kuitenkaan huomioi talvikeliä ja WLTP-lukemaa pitäisikin verrata oman auton kesäkulutukseen. En nyt ihan varma ole, mutta lämpötila WLTP-testissä on muistaakseni 23 astetta ja saatu päästölukema korjataan vielä johonkin alhaisempaa, noin 15 asteen lämpötilaan.
 
Riippuen autosta ja käytöstä, osuvat molemmat kohdilleen.

Omassa 0,9 bensaturbossa (Dacia Logan farmari) keskikulutus kesähelteiden ilmastoinnit lukien 5,3L/100km uudesta asti eli 9tkm matkalta. Matka-ajossa menee alle viiden ja moottoritiellä saa viemään enemmän.

Ilmoitettu NEDC ostaessa oli 4,9L/100km ja nyt hilpeät 7,2L/100km. Ei tätä autoa ainakaan saa kuluttamaan yli 7L vaikka ajaisi vain moottoritietä! Ehkä yli kuuteen voisi päästä kaupunkiajossa.
 
Juhosson sanoi:
Auris hybrid TS:n yhdistetyt WLTP-arvot alkavat olla yläkantissa. Oman autoni  (hybrid TS Premium) lukemat ovat Toyotan sivuilla 117 g/km ja 5,2 l/100 km. Kulutus näyttää vakiintuvan 4,5-4,7 tasolle. Maantiellä se vie noin 5 litraa, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaan - siis mittarivirhe huomioiden - mutta taajamaan tullessa kulutus tippuu.

Olin toissaviikolla pohjoisessa ja siellä tuli ajeltua Auris TS hybrid Editionilla 730 km. Kulutus oli tankkauksen perusteella 4,4 l/100 km. Sen WLTP-lukemat ovat 112 g/km ja 5,0 l/100 km.

Näiden Auris hybridien kohdalla WLTP-lukemat ovat ainakin meikäläiset ajoprofiililla ja -tyylillä jo aika pessimistisiä. Parempi kuitenkin niin päin.

Samanlaisia kokemuksia on ollut muillakin. Ei tuolla sekalaisessa ajossa saa poltettua viittä litraa tai yli ellei kuski polje autoa kuin kanttori urkuja.
Onko näissä "ei lataus-hybrideissä" mitään järkeä? Mulla menee BMW G30 X20d nopeusrajoituksella maantiellä helposti 5 ltr/100 km, ja allekin. Vajaan 30 tkm:n matkalla keskikulutus on 6,3 tankkauksista laskettuna, kaupunkiajoa ehkä vajaa puolet, loput yleensä maantietä max 100 km/h rajoituksella ja huviveron verran ylinopeutta yleensä menen.

Meinaan vaan että kun aika erilaisia autoja ovat painoltaan, suorituskyvyltään ja vetotavaltaan, niin jos kulutusero Toyotan hybrideihin on noin pieni, niin missä on pointti? Ei kovin vakuuttavaa teknikkaa tuokaan....
 
^
Tuntuisi että nämä ei lataus-hypridit  ovat  hyviä suurkaupungeissa esimerkiksi takseina, auto saattaa olla jatkuvasti ajossa ja latauspaikkaa ei ole tarjolla.
 
Yaris Hybrid nousi 84g -> 108g  (4,8 l/100km). Aika kova nousu ja oma odotus on, että alle tuon mennään vaimon ajoilla.
 
kahe sanoi:
Yaris Hybrid nousi 84g -> 108g  (4,8 l/100km). Aika kova nousu ja oma odotus on, että alle tuon mennään vaimon ajoilla.


Olen ajanut toukokuusta lähtien noin 8,5 tkm uudella Yaris Hybridillä ja keskikulutus on tähän mennessä 4,9 l/100 km. Kesä oli lämmin ja suht kuiva. Pääasiassa 90 tietä, jolla ajonopeus 94 km/h vakkarilla gps:llä tarkistettuna. Noin 20% on kaupunkiajoa.

Saa nähdä kuinka paljon kulutus kasvaa talven tullessa.


RAV4H:lla ensimmäisen vuoden keskikulutus oli 6,7 l/100 km. Kesällä 6,4 ja talvella 7,2.
 
Sportsvan oli ennen uudistusta ehdolla seuraavaksi työsuhde kulkineeksi. Hinta on edelleen sopiva (30k€) mutta päästöt melko suuret verrattuna esimerkiksi BMW:hen. 220d:n kulutus on varmaan hinnastossa väärin ja pitäisi olla 5,7.

Volkswagen Golf Sportsvan Highline 1,6 TDI SCR 85kW (115 hv) DSG-automaatti EU-yhd 5.5l/100km, päästöt 144gr/km
BMW 216d A 85kW (116 hv) EU-yhd 4.9l/100km, päästöt 128gr/km
BMW 218d A xDrive 110kW (150 hv) EU-yhd 5.5l/100km, päästöt 144gr/km
BMW 220d A xDrive 140kW (190 hv) EU-yhd 7.7l/100km, päästöt 145gr/km
Skoda Octavia Combi 1.6TDI Style DSG 85kW (115 hv), EU-yhd 5.3l/100km, päästöt 139gr/km
Volvo V60 D4 Business aut 140kW (190 hv),  päästöt 145gr/km
Volvo V40 D3 Business aut 110kW (150 hv), päästöt 144gr/km
Mercedes B-sarja, ei hinnastoa saatavilla
 
Oman auton kohdalla WLTP sattuu juuri kohdalleen.

Insignia B 1.6 CDTI A6, WLTP-päästöt 163 g/km. Todellisen, tankkauksista mitatun kulutuksen mukaan päästöt nyt 161 g/km ja kulutus 6,1 l /100 km. Ja minulla vielä Webasto nostaa kulutusta, keskikulutus olisi todennäköisesti alle kuuden ilman sitä.

Näyttää siltä, että tähän WLTP-mittaustapaan voi oikeasti monien automallien kohdalla luottaa!
 
Rakensin omaa vastaavan octavian configuraattorilla: 1.0 TSI DSG combi style sport dynamic winter.

WLTP Bensiini
Vaihe l/100km
Yhdistetty 6.6
Hidas 8.0
Keskinopea 6.4
Nopea 5.7
Moottoritienopeus 6.8

Eli 149g/km

Toteutunut
5.8 l /100km
Pienin tankillinen 5.1 l /100km, syksyllä kun ei ilmastointitarvetta, ilman telineitä jne. Useampi 5.2 tankki tullut myös.

Ajossa keulalla lisävalot, katolla kattoteline ja kesällä 2 pyörätelinettä, talvella ei parhaiten aerodynaaminen boksi.
Minun silmään WLTP arvo on jopa pessimistinen, sillä lähimpänä kohdallaan oleva WLTP arvo on nopea ajo.

Ajoprofiilissa toki iso osa koostuu pahimman ruuhkan sivussa ajetusta kehästätiestä, keskinopeudella 60. Puhdasta kaupunkia vähän. 1/3 ajoista menee nelostielle, niissäkään ei ajeta tikkari + 15 vaan todellinen +4 80 alueella ja +1 satasen.


Vanhaan NEDC arvoon ei pääse ikinä kun se ei huomioi kunnolla edes rengaskokoa (225/45R17)
NEDC Bensiini
Vaihe l/100km
Yhdistetty 5.0
Kaupunki 5.7
Maantie 4.6
 
Rav4 Hybrid Edition NEDC 115 CO2 on noussut WLTP 143 CO2 ja yhdistetty kulutus vastaavasti  4,9 > 6,3 L/100km.
Nyt viimeisin oma tankillinen osui aika lähelle noiden puoltaväliä eli 5.7 L/100km (ajosta 10% moottoritietä, 30% maantietä ja 60% taajamassa ajoa. Nopeusrajoitusten mukaan ajettu ja norm. ajo mode sekä ilmastointi päällä)
 

Liitteet

  • Rav4 kulutus.jpg
    Rav4 kulutus.jpg
    33,5 KB · Katsottu: 91
Eikös wltp vastaa lähinnä kaupunkiajoa ja harva sitä koko tankillista ajaa. Parempi olisi verrata omaa keskikulutusta wltp mittauksen maantie ja keskikulutuksen keskiarvoon.
 
Omat kokemukset myös puoltaa manuaalia. Automaatti vie kylmänä ja kaupungissa enemmän kuin manuaali. Nyt tämä uusi sykli antaa oikeamman kuvan. Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..