- 19.3.2018 klo 08:22 / Veneiden telakointi ja siirtäminen
Nosturikäyttöön kyllä. Ja climalla ainakin voisi harrastuksensa kautta olla joku aavistus, mitä tällä nostetaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
traktori sanoi:Nosturikäyttöön kyllä. Ja climalla ainakin voisi harrastuksensa kautta olla joku aavistus, mitä tällä nostetaan.
traktori sanoi:Kyllä. Veneiden nostoon tämän hankin.
Ensimmäistä kertaa nostopaikalla. Olisikohan noilla kourillakin saanut veneen ehjänä ylös?
Fairline 47 nosturissa
Syksy mentiin pikaisella ristikkolevittäjä-muutoksella, mutta talven aikana nosturiin on tehty kiinteästi asennetut levittäjäkehikot, ja pian pääsee taas laskemaan veneitä.
Pahoittelut tästä aika offtopicista, mutta olen edelleen erittäin innostunut tästä nosturista ;D
Tuossa edellisen postauksen ekassa kuvassa näkyy kiinteä nosturi, jolla nostetaan veneet n. 7 tn saakka, ja käsitellään mastot. Painavammat veneet on tosiaan aiemmin nostettu tilatulla autonosturilla, mutta sitä varten on pitänyt järjestellä monia asioita, joten oma nosturi tuo paljon joustavuutta toimintaan. Kyllähän tuollaisen investoinnin kuoletusaika on melko pitkä, mutta joustavuus on jo iso lisäarvo tuolle. Lisäksi nyt pystytään tekemään isoillekin veneille vaurioarvio- ja huoltonostoja pitkin kautta, eikä tarvitse odottaa autonosturia.ePa sanoi:Tämähän on aivan mahtava oivallus hyötykäyttää tälläista raskasta kalustoa!
Onko aikaisemmin tilattu nosturi satamaan tietyksi päiväksi vai mitenkä veneet on saatu ylös? Tämä kalusto ilmeisesti tuo joustavuutta nostopäiviin ja ilmeisesti puomin nokassa veneen voi viedä säilytyskohtaankin sataman sisällä ilman lavettia?
Quality sanoi:Eiköhän tuosta veneiden nostamisesta / maalla siirtämisestä / telakoinnista saisi helposti aiheen, kun jaettaisiin sitä koskevat viestit täältä pohjiksi?
Aihe-ehdotukset ovat tervetulleita.
Pekka T sanoi:Omien veneiden telakoinnista ja muista siirtämisestä löytyisi kyllä ainakin kuvia, mutta minun kirjoitamisen taito kun on mitä on, niin ei niistä mitään oikeen tuu...
Kiva kun tämäkin aihe kiinnostaa Mulla on tosiaan oma satama, telakka ja venekorjaamo, joten mielelläni jaan tietoa näistä asioista. Olemme pääasiassa tekemisissä matkaveneiden kanssa, joten parempi tietotaito löytyy niistä. Avo-/perämoottoriveneistä ei niinkään.ePa sanoi:Onko vastaavia sovelluksia käytössä muualla?
Tämän hankinta ei varmaan ollut ilmainen, mutta käytettyjenkin markkinat taitavat olla rajatut. Tämä kyllä varmasti helpottaa suuresti operointia, kun perinteistä nosturia ei tarvitse tilailla. Senkään kulut ei varmaan ole pienet ja käyttö rajoittunutta.
Nouseeko tällä käytännössä kaikki veneet vai onko isoimmat niin isoja, että joutuu silti miettimään muita ratkaisuja? Vai onko isoimmat talvehtimassa jossain missä meret ei mene jäähän?
Inkoossahan tuollainen on olemassa (varmaan tiesitkin). Toki lähinnä talvisäilytykseen. Laiturit eivät ole edes Helsingin suunnilla vielä loppuneet kesken. Samoin tonttitilaa riittää hyvin lähellä isoja kaupunkejakin, ei ole tarvetta kasvattaa hallia ylöspäin.traktori sanoi:Pienempien veneiden telakointi hyllyssä on kiinnostanut mua ajatuksena jo pidempään. Mutta Suomessa sitä ei ole juurikaan menestyksellisesti tehty.
Joo, toki noita on muutama, lähistön paikoista mm. Kustavissa on talvisäilytystä myös hyllyissä. Mutta aivan oikein analysoitu tuo markkinatilanne, eli vielä pystytään tarjoamaan ”perinteisillä” tavoin laituripaikkaa. Suomalaisille voisi olla myös aika iso henkinen vapaudenriisto, jos vene ei olekaan aina saatavilla laiturissa, vaan se pitäisi etukäteen tilata veteen, vaikka maailmalla tämä toimiikin hienosti monissa paikoissa max 30 min varoajalla.Flinkki sanoi:Inkoossahan tuollainen on olemassa (varmaan tiesitkin). Toki lähinnä talvisäilytykseen. Laiturit eivät ole edes Helsingin suunnilla vielä loppuneet kesken. Samoin tonttitilaa riittää hyvin lähellä isoja kaupunkejakin, ei ole tarvetta kasvattaa hallia ylöspäin.
Noin yleisesti uskon veneiden telakoinnin ja huoltopalveluiden käytön yleistyvän tulevina vuosina. Tekniikka monimutkaistuu veneissä ja huoltaminen itse käy vaikeaksi. Tämä toisaalta tarkoittaa myös harrastuksen kallistumista. Toisaalta perämoottoreissa on huoltovälit kasvaneet ja osa osaa jopa huoltaa itse itsensä talvi kuntoon.
Meillä huolletaan veneet vielä itse, käyttäen tarvittaessa ammattilaista. Tulevaisuudessa voi olla, että siirtyy enemmän huoltoliikkeiden vastuulle, riippuen toki veneen ja moottorin iästä. Tällä hetkellä kun molemmat on vanhoja veneitä niin huolletaan itse. Mutta näin se on duunareiden tehtävä mikäli, vesillä haluaa aikaa viettää.
traktori sanoi:Pienempien veneiden telakointi hyllyssä on kiinnostanut mua ajatuksena jo pidempään. Mutta Suomessa sitä ei ole juurikaan menestyksellisesti tehty. Englannissa ja jenkeissä tuo on hyvin paljon yleisempää, mutta siellä se palvelee samalla laituripaikkaa, koska laituripaikat maksaisivat noissa paikoissa aivan järjettömiä summia. Olin kuitenkin viime vuoden puolella Miamin alueella tutustumassa sikäläiseen venealaan, ja sieltä jäi jotain ajatuksia takaraivoon. Tässä joku kuva sikäläisestä hiukan isommasta venehyllyköstä.
Tässä rakennuksessa oli paikat n. 500 veneelle, viidessä kerroksessa.
Ja kuten näkyy, niin eivät veneet kuitenkaan olleet ihan pieniä, neljä moottoria on ihan normi setti
Tässä trukki ottaa juuri veneen hyllyltä. Tuossa veneessä on muuten 4 x Seven-moottori á 527 hv, yht 2108 hv. AVOVENEESSÄ 8)
Tässä ko. vene tuodaan ulos hallista ja lasketaan veteen. Telakalla on kaksi tuollaista isoa trukkia, ja yksi pienempi. Asiakas kun haluaa lähteä veneilemään, niin telakka lupaa laskea veneen 20 min varoitusajalla 24/7 ympäri vuoden. Hallipaikkaan kuuluu rajaton määrä nostoja ja laskuja...
Tässä vielä kuva n. 2100 hv perämoottoriveneestä:
Ja kun ollaan autopalstalla, niin laitetaan kuva yhden sataman parkkipaikalta:
Oli siellä jotain vaatimattomammallakin teholla olevia veneitä. Noita oli 4 kpl vierekkäinePa sanoi:Oliko tuossa hyllyssä ainuttakaa venettä yhdellä moottorilla?
Tämä viesti olikin jäänyt huomaamatta. (Tai sitten alitajunta oli ohittanut tämän, kun eihän suomalainen osaa ottaa kehuja vastaan...) Mutta kiitokset kehuista!clima sanoi:Sataman ja telakan tunnistankin kuvista vaikka en ole asiakkaana. Muilta veneilijöiltä olen kyllä kuullut hyvää tästä traktorin telakasta.
Kalusto näyttää myös pätevältä, tuo hydraulinen vaunu on itselle uusi tuttavuus ja kiinnitti kuvasta huomiota ettei purkkari olekaan kölin alta tuettu vaan muuten pohjasta. Miten vene siirretään tuosta pukille?
Eipä sadetta ole veneen traileroinnissa tarvinnut mitenkään huomioida. Ainut että jos on etuvetoinen vetoauto ja koukussa reilusti painoa, voi ylämäessä urissa sutaista tyhjää kovalla sateella jos renkaat jo elämänsä loppusuoralla.Huomenna vene kyydissä kohti mökkia. Lupaa rapsakkaa sadetta alkumatkaan. Näin uuvattina, onko tuossa jotain huomioon otettavaa jos vetää venettä ja sataa kovaa? Veneeseen ei ole kuljetukseen peitettä, kun tuo trailerilla käytettävä peite hieman löysä.
Jättäisin ainakin perätulpan pois että veneeseen valuva sadevesi pääsee pois.Huomenna vene kyydissä kohti mökkia. Lupaa rapsakkaa sadetta alkumatkaan. Näin uuvattina, onko tuossa jotain huomioon otettavaa jos vetää venettä ja sataa kovaa? Veneeseen ei ole kuljetukseen peitettä, kun tuo trailerilla käytettävä peite hieman löysä.
Itsetyhjentävä avotila sekä automaattinen pilssipumppi joten pitäisi vesien päästä pois ainakin suurilta ostin. Täytyy jättää päävirrat päälle kuljetuksen ajaksi.Jättäisin ainakin perätulpan pois että veneeseen valuva sadevesi pääsee pois.