- 20.1.2017 klo 16:49 / Talvella liikkuminen entisaikaan
Koen itseni fossiiliksi, ja aivan vapaasti foorumin valtaosin minua nuorempi aktiivijoukkokin saa kokea. Enkä välitä, vaikkei ketään kiinnostaisi näitä toistuvia jorinoita menneisyydestä lukea - kirjoitan silti, koska olen "muisteluiässä". Kuvittelen, että AS:lla on ainakin yksi, jota jutut kiinnostavat .
Ihmettelyketjun tämän päivän teema on ollut lasten kuskaus autolla harrastuksiin, kouluun ja ties mihin. Siitä ei todellakaan ole kovin monta vuosikymmentä, kun hevoskyyti olisi ollut ainoa mahdollisuus viedä lapsia jonnekin. Mutta kovin vähän oli reissaamista vaativia harrastuksia, harrastaa piti kotipihalla ja "suksen matkan päässä" lähimetsissä tai järven jäällä.
Lapsuudenkodissani ei ollut edes hevosta, eikä talvella tiestäkään ollut tietoa, joten silloin hiihdettiin. Ladut olivat kovassa iskussa, niin koululle kuin kylätienkin varteen. Me pojat teimme ladut metsään, ja niitä kiersimme innokkaasti, sillä jokainen hiihtokilometri merkittiin kansanhiihtokorttiin. Suoritukset piti aikuisen varmentaa. Oli myös itse rakennettu hyppyrimäki, joka sijaitsi suunnilleen samalla paikalla, jossa tätä kirjoittelen. Oli jyrkkyydeltään ja pituudeltaan erilaisia mäkiä sekä "mutkamäkiä", joissa pujottelukeppeinä olivat kasvavat puut!
Etäisyydet eivät olleet huimia, koska jäätä pitkin päästiin oikaisemaan. Kyläkouluun oli matkaa 2 km. Ja niinä talvina, jolloin tehtiin tukkiautoille jäätie, oli juhlavaa päästä pyörällä kouluun! Eikä koskaan vanhemmat varoitelleet pyörää talvella käyttämästä, päin vastoin. Usein vaan oli sen verran lunta, että se oli mahdotonta. Mutta syksyllä, heti kun järvi oli jäätynyt, painuttiin peilikirkkaalle jäälle pyörällä. Tosin siellä pääsi myös potkukelkalla, jotkut varmaan luistumillakin, mutta sellaisia ylellisyyskapineita ei meillä ollut. Pyörän renkaisiin kiinnitettiin ketjut, jotka kyllä tekivät matkanteosta aika raskasta, mutta ne edes hiukan ottivat kiinni sileään jäähän. Mitään nastarenkaita ei ollut, ei edes autoissa.
Kun menin oppikouluun, asuin viikot kirkolla milloin minkinlaisessa kouluasunnossa. Lauantain kolupäivä oli hiukan lyhyempi, mutta vasta iltahämärissä ehdin kotiin. Linja-autolta oli kotiin matkaa yli kahdeksan kilometriä, ja ellei joku ollut tuonut suksia tai pyörää tien varteen, piti kävellä, sillä omat sukset olivat koululla.
********
En yritä kertoa, että oman lapsuuteni ja nuoruuteni kokemukset kuuluisivat tähän päivään, päin vastoin. On hyvä, että elämänolosuhteet kehittyvät ja elintaso nousee. On kuitenkin tarpeen muistuttaa, että vielä 50 vuotta sitten elämän ehdot olivat aikalailla toiset kuin tänään.
Jo -60-luvun loppupuoliskolla myös oma elämäni muuttui oleellisesti, kun muutimme 11 km:n päähän kirkolta. Oli yhtä juhlaa polkea tuo matka pyörällä, kun ei tarvinnut odotella, milloin seuraava linja-auto sattuisi lähtemään. Ja kun täytin 15, sain mopon ;D. Lukioaikana en muista montakaan kertaa linja-autolla kouluun kulkeneeni.
********
Moneskohan kerta oli, kun kirjoitin tämän AS:lle? Antakaa sekin anteeksi, tässä iässä se on aivan normaalia .
Ihmettelyketjun tämän päivän teema on ollut lasten kuskaus autolla harrastuksiin, kouluun ja ties mihin. Siitä ei todellakaan ole kovin monta vuosikymmentä, kun hevoskyyti olisi ollut ainoa mahdollisuus viedä lapsia jonnekin. Mutta kovin vähän oli reissaamista vaativia harrastuksia, harrastaa piti kotipihalla ja "suksen matkan päässä" lähimetsissä tai järven jäällä.
Lapsuudenkodissani ei ollut edes hevosta, eikä talvella tiestäkään ollut tietoa, joten silloin hiihdettiin. Ladut olivat kovassa iskussa, niin koululle kuin kylätienkin varteen. Me pojat teimme ladut metsään, ja niitä kiersimme innokkaasti, sillä jokainen hiihtokilometri merkittiin kansanhiihtokorttiin. Suoritukset piti aikuisen varmentaa. Oli myös itse rakennettu hyppyrimäki, joka sijaitsi suunnilleen samalla paikalla, jossa tätä kirjoittelen. Oli jyrkkyydeltään ja pituudeltaan erilaisia mäkiä sekä "mutkamäkiä", joissa pujottelukeppeinä olivat kasvavat puut!
Etäisyydet eivät olleet huimia, koska jäätä pitkin päästiin oikaisemaan. Kyläkouluun oli matkaa 2 km. Ja niinä talvina, jolloin tehtiin tukkiautoille jäätie, oli juhlavaa päästä pyörällä kouluun! Eikä koskaan vanhemmat varoitelleet pyörää talvella käyttämästä, päin vastoin. Usein vaan oli sen verran lunta, että se oli mahdotonta. Mutta syksyllä, heti kun järvi oli jäätynyt, painuttiin peilikirkkaalle jäälle pyörällä. Tosin siellä pääsi myös potkukelkalla, jotkut varmaan luistumillakin, mutta sellaisia ylellisyyskapineita ei meillä ollut. Pyörän renkaisiin kiinnitettiin ketjut, jotka kyllä tekivät matkanteosta aika raskasta, mutta ne edes hiukan ottivat kiinni sileään jäähän. Mitään nastarenkaita ei ollut, ei edes autoissa.
Kun menin oppikouluun, asuin viikot kirkolla milloin minkinlaisessa kouluasunnossa. Lauantain kolupäivä oli hiukan lyhyempi, mutta vasta iltahämärissä ehdin kotiin. Linja-autolta oli kotiin matkaa yli kahdeksan kilometriä, ja ellei joku ollut tuonut suksia tai pyörää tien varteen, piti kävellä, sillä omat sukset olivat koululla.
********
En yritä kertoa, että oman lapsuuteni ja nuoruuteni kokemukset kuuluisivat tähän päivään, päin vastoin. On hyvä, että elämänolosuhteet kehittyvät ja elintaso nousee. On kuitenkin tarpeen muistuttaa, että vielä 50 vuotta sitten elämän ehdot olivat aikalailla toiset kuin tänään.
Jo -60-luvun loppupuoliskolla myös oma elämäni muuttui oleellisesti, kun muutimme 11 km:n päähän kirkolta. Oli yhtä juhlaa polkea tuo matka pyörällä, kun ei tarvinnut odotella, milloin seuraava linja-auto sattuisi lähtemään. Ja kun täytin 15, sain mopon ;D. Lukioaikana en muista montakaan kertaa linja-autolla kouluun kulkeneeni.
********
Moneskohan kerta oli, kun kirjoitin tämän AS:lle? Antakaa sekin anteeksi, tässä iässä se on aivan normaalia .