https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen ID.4

Duke

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.6.2017
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18a-2020/tm-ajettua-volkswagen-id-4-id-aikakauden-toinen-malli-osuu-automarkkinoiden-ytimeen/

TM-ajettua: Volkswagen ID.4 – ”ID-aikakauden” toinen malli osuu automarkkinoiden ytimeen


ID.4 ON SELVÄSTI pidempi (+32 cm) ja hieman korkeampi (+4,5 cm) kuin ID.3.

Aloitusversioissa vannekoko on 20 tai 21 tuumaa. Alkuvaiheen autot ovat ID.3:n tavoin takavetoisia ja 150 kilowatin tehoisia, mutta akku on sarjan suurin, nettoenergiasisällöltään 77 kWh. Sen pitäisi riittää 520 kilometrin toimintamatkaan. Ensi vuonna tulee 52 kWh:n ja 360 kilometrin versio 109 ja 125 kilowatin tehoisena.

Kun ID.3 on aina takavetoinen, nelosen saa myös nelivedolla. Sen tunnuksena on GTX, ja etuakselille asennetun 75 kilowatin moottorin ansiosta yhteisteho on 195 tai 225 kilowattia.

Perusmallin hinta asettunee noin 7 000 euroa ID.3:n yläpuolelle, mikä Suomessa tarkoittaisi noin 39 000 euroa.
 
Jos ID.4:n lähtöhinta todella asettuu alle neljäänkymppiin kuten TM arvaili, niin on kyllä todella mielenkiintoista nähdä miten isoakkuinen vertautuu Enyaqiin ja mikä on varustetasojen ero. Ihan hirveästi hyvin varusteltu ei voi Enyaqista kalliimmaksi pompsahtaa, muuten Model Y alkaa jäädä halvemmaksi ja ero kolmoseen venyy liian suureksi. Sellainen fiilis, että Helkama joutuu vielä muokkaamaan lopullisia Skodan hintoja hiukan alemmaksi lisävarusteissa. ID.4 tulee olemaan aika hyvä paketti.

Videossa näkyy sisätiloja aika hyvin:

https://youtu.be/YJpaah9h6KQ
 
Miten tosta ID.4:sen keulasta on saatu noin ruma? Isohko auto ja valot ihan pikkuriikkiset. Videon perusteella auto on 5-paikkainen mikä on hyvä. Takapään päätila näytti yllättävän korkealta verrattuna miltä se sivulta näyttää. Mittaristotabletin näytti myös hieman oudoilta. Takakonttikin näytti riittävän isolta, että voisi perheen kanssa pärjätä.
 
Tuollainen kuva putkahti esille ID.4:sta.

Voitaisiinko jakaa tämä ID ketju omiinsa? ID.3, ID.4, ID.5.... jne
 

Liitteet

  • 275ECE62-666E-4319-91F0-EAFD30B0FDBC.jpeg
    275ECE62-666E-4319-91F0-EAFD30B0FDBC.jpeg
    38,6 KB · Katsottu: 435
JiiJii71 sanoi:
Voitaisiinko jakaa tämä ID ketju omiinsa? ID.3, ID.4, ID.5.... jne
Varmaan ihan hyvä idea.

Onko kenelläkään tietoa mihin aikaan ja miten tuo julkaisu (ID.4) tapahtuu tänään?

Edit: tanks Apaju
 
Apaju sanoi:
^
Tänään klo 18.00

Mielenkiintoinen oli ensiesittely. Esittelijä oli kuin tietovuotaja Julian Assange. Selvisikö, mikä oli ID.4 vetomassa? Meni niin nopeasti tuo vaihe ohi, ettei jäänyt mieleen.

Erkka
 
Meni ohi tuon videon osalta, mutta tämän videon perusteella 1200kg.
(kohdassa 3:48). Olis siis sama kuin Enyaq maksimi.
 
Ihan OK:n näköinen tämä uusi ID.4. Ei ruma, mutta ei nyt oikein erityisen hienokaan. Ehkäpä näyttää paremmalta luonnossa, mutta sen näkee sitten, kun näitä alkaa nähdä liikenteessä. Kuvien perusteella Skoda Enyaq vie kyllä voiton.

Hieman mietityttää miksi tuosta "mittaristosta" on pitänyt tehdä noin pieni. Toki ymmärrän, että esim. kierroslukumittaria ei tarvita, mutta itse ainakin laittaisin enemmän infoa mittaristoon, jotta ei tarvitisi katsella keskinäyttöä niin paljoa. Omalle autolle on jo huolto varattuna, joten pitänee samalla käydä ihmettelemässä ID.3:sta ja tutustua tuohon tarkemmin.
 
Enyaq saa täältäkin äänen, mielestäni on selvästi näistä hienomman näköinen. Jotenkin pliisu tuo ID4 keula ja sanaa mieltä pienestä mittaristosta, siihen sitä tietoa kannattaisi laittaa enemmän.

Miksi rumpujarrut perustellut? En jaksa katsoa videota.
 
Herr K sanoi:
Ihan OK:n näköinen tämä uusi ID.4. Ei ruma, mutta ei nyt oikein erityisen hienokaan. Ehkäpä näyttää paremmalta luonnossa, mutta sen näkee sitten, kun näitä alkaa nähdä liikenteessä. Kuvien perusteella Skoda Enyaq vie kyllä voiton.

Hieman mietityttää miksi tuosta "mittaristosta" on pitänyt tehdä noin pieni. Toki ymmärrän, että esim. kierroslukumittaria ei tarvita, mutta itse ainakin laittaisin enemmän infoa mittaristoon, jotta ei tarvitisi katsella keskinäyttöä niin paljoa. Omalle autolle on jo huolto varattuna, joten pitänee samalla käydä ihmettelemässä ID.3:sta ja tutustua tuohon tarkemmin.
Skoda Enyaq keula selkeästi paremman näköinen, kuin ID.4:ssa. Kabiini näyttää minusta taas paremmalta ID.4:ssa. Skodan moniportainen kojelauta on outo.
 
Eikö tuo ole jo Skodaan fiksumpi kombo?


ID.4 1ST

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/2020/syyskuu/ID4-1ST-nro-98-WLTP.pdf



Vakiovarusteet

[80U] AirStop renkaat 235/50 R20 edessä ja 255/45 R20 takana
[2H5] Ajoprofiilin valinta
[J2S] Akku 51 Ah (280 A)
[QQ9] Ambiente-valaistus ohjaamossa (30 väriä)
[9WJ] App-Connect älypuhelinliitäntä. Apple CarPlay ja Android Auto-laitteiden käyttö langattomasti.
[4L6] Automaattisesti himmentyvä sisäpeili
[GW2] Car2X kommunikointi
[QV3] Digitaalinen radiovastaanotin (DAB) FM-vastaanottimen lisäksi
[GM1] e-Sound. Elektroninen moottorin ääni, kuuluu alle 30 km/h nopeudessa.
[7W2] Ennakoiva turvajärjestelmä
[8J3] Front Assist hätäjarrutustoiminto. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistus
[6H1] Hopean värinen lista kattolinjassa ja C-pilarin koristeteippaus.
[3S1] Hopean väriset kattokaiteet
[NZ2] Hätäpuhelupalvelu
[6C2] Ikkunaturvaverhot sivuikkunoissa, sivuturvatyynyt etuistuimissa sekä keskiturvatyyny
[WPU] Ilmalämpöpumppu
[9M3] Ilmalämpöpumppu
[QW5] Infotainment näyttöjen reunusten väri: musta
[3A2] ISOFIX-kiinnityslenkit kahdelle lastenistuimelle takapenkillä ja yhdelle etumatkustajan istuimella (i-Size)
[N4A] Istuimissa Art Velours -verhoilu
[6I1] Kaistanpitoavustin Lane Assist. Aktiiviset ohjausliikkeet.
[8RT] Kaiuttimet edessä ja takana
[8G1] Kaukovaloautomatiikka Light Assist
[3D2] Keskikonsolissa valaistu kannellinen lokero ja kaksi mukitelinettä
[4S1] Keskikyynärnojat edessä
[4I7] Keskuslukituksen kaukosäätö (mukana kaksi avainta), Mukavuuskäynnistys "Press & Drive".
[55J] Kevytmetallivanteet Drammen 8J x 20 edessä ja 9J x 20 takana, black
[VI6] Kiinteä huoltoväli 2 vuotta, ei kilometrirajaa
[2JB] Korinväriset puskurit
[6FG] Korinväriset ulkopeilinkotelot
[J9D] Korkeajännitekku 82 kWh (brutto) / 77 kWh (netto)
[EM1] Kuljettajan väsymyksentunnistus
[3L1] Kuljettajanistuimen korkeudensäätö
[ES7] Latausliitäntä CCS-pikalataukseen
[8IR] Led-ajovalot
[8VG] Led-takavalot
[1LC] Levyjarrut etuakselilla
[QR9] Liikennemerkkien tunnistus
[1PE] Lukkopultit vanteissa
[4A3] Lämmitettävät etuistuimet
[9T1] Lämmitetyt tuulilasinpesusuuttimet
[9ZX] Matkapuhelinvalmius Bluetooth. Bluetooth -audiotoisto.
[8T8] Mukautuva vakionopeussäädin ACC. Nopeudenrajoitin. Pysäytystoiminto DSG-automaatin yhteydessä.
[2FM] Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä , lämmitettävä
[7UT] Navigointi Discover Pro
[EL5] Online-palvelut, omalla ohjainlaitteella ja SIM-kortilla. (Navigaattoreiden yhteydessä)
[KA2] Peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla
[VF4] Poljinpinnat ja jalkatuki harjattua jaloterästä. Play & Pause polkimet
[QH1] Puheohjaus
[7X2] Pysäköintitutkat edessä ja takana. Etäisyysnäyttö ja äänimerkki.
[8AS] Radio "Ready 2 Discover" navigointivalmiudella. Näytön koko 10"
[7K1] Rengaspainevaroitin
[1KB] Rumpujarrut takana
[8N6] Sadetunnistin
[7E7] Sähköinen lisälämmitin (n. 6 kW PTC-elementti)
[1N3] Sähkömekaaninen ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
[6XP] Sähkösäätöiset, lämmitettävät ja sähköisesti sisään taittuvat ulkopeilit.
[3NU] Takaistuimen selkänoja epäsymmetrisesti käännettävissä. Läpilastausmahdollisuus keskikyynärnojassa takana.
[4KF] Takasivulasit ja takalasi tummennettu
[LH3] Tasavirtalataus (DC): 125 kW
[0TD] Tekstiilimatot edessä ja takana
[71G] Tilapäislatauslaite suko-pistoke (8A)
[1S1] Tunkki ja rengasavain
[4UF] Turvatyyny kuljettajalle ja etumatkustajalle, matkustajalta poiskytkettävissä
[9P4] Turvavöiden kiinnittämättömyydestä muistuttava varoitusääni ja -valo
[76C] Type 2 -latauskaapeli julkisiin latauslaitteisiin
[KH4] Täysautomaattinen Air Care Climatronic-ilmastointi. Lämpötilansäätö 2. alueelle.
[U9C] USB-pistoke edessä (C-tyyppi) 2 kpl, USB-pistoke takana keskikonsolissa 2 kpl
[5XJ] Valaistut meikkipeilit häikäisysuojissa
[1T9] Varoituskolmio, ensiapupakkaus ja heijastinliivit
[1M6] Vetokoukku. Sähköisesti esiinvapautettava. Pistorasia 13-napainen. Yhdistelmänvakautus
[4G3] Väistöliikeavustin ja kääntymistilanteen hätäjarrutusavustin
[1J2] Ympäristövalaistus tervetuloa-toiminnolla


Lisävarusteet

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/2020/syyskuu/ID4-1ST-lis-nro-99-WLTP.pdf

 
Helkama joutuu kyllä tarkistamaan vielä lisävarusteiden hintoja. Tuo max jää Enyaqia halvemmaksi äkkiseltään vilkaistuna. ID.4 hinnat ehdottomasti positiivinen yllätys.
 
Kyllä, kova paketti tuo ID4, tuskin konsernin sisäisessä hierarkiassa Skodillac voi kalliimmaksi jäädä, joten mielenkiintoista nähdä miten Enyaqin hinnat kehittyvät.
 
Joo, melko hyvä on hinta. Onkohan tuo Eniaq tavaratilaltaan hieman isompi? Hinta kyllä jopa alle Skodan. Ei pistänyt silmään oliko tuossa max tasossa adaptiivinen vakkari?
 
Näyttää hyvältä. Auto, hinnoittelu ja varusteetkin...

315i sanoi:
Joo, melko hyvä on hinta. Onkohan tuo Eniaq tavaratilaltaan hieman isompi? Hinta kyllä jopa allemmSkodan. Einpistänytbsilmään oliko tuossa max tasossa adaptiivinen vakkari?
A-vakkari, lämpöpumppu, tuulilasin lämmitys ym. tulee vakiona. Sitten eroina on 1.St ja 1.Max jotain erikoisuuksia.
 
Kun yrittää rakentaa suurinpiirtein vastaavilla hiluilla Enyaqin, saan hinnaksi n. 61t€. ID.4 Maxissa on koukku, panoraama ja ilppi mukana valmiina, joten ne on ruksittava tuolta mukaan. Ainoa mitä en löytänyt ID:stä on tuo 230V pistoke, mikä löytyy Skodan Familypaketista + nuo loistavat sleep niskatuet. Muuta eroa en äkkiseltään keksinyt. Enyaq kolmisen tonnia kalliimpi.