https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexus ES

J

Juhosson

Vieras
Aloitan nyt tällekin mallille oman ketjun, vaikka Lexus ES:stä joitain juttua onkin tuolla Lexuksen suunnitelmia -ketjussa.

Lexus ES on siis tulossa Suomessa myyntiin ja mallista löytyy jo tietoa Lexuksen suomalaisilta sivuilta. Näkyy Iltalehdessäkin olevan lyhyt artikkeli.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201804282200906941_oa.shtml

Ko. mallia valmistetaan myös bensa-V6:lla (ES350) mutta tänne lienee tulossa vain hybridimalli ES300h. Teknisiin spekseihin en ole tarkemmin tutustunut, mutta voimalinja on käsittääkseni lähellä IS300h:n ja NX:n voimalinjaa eli bensamoottorina 2,5 l rivi-4. Mielenkiintoinen tulokas isojen sedanien luokkaan. Saa nähdä kuinka Lexus ES pärjää Mersun E-sarjaa ja Bemareita vastaan. Toisaalta Lexuksen tarkoituskaan ei ole pyrkiä myyntitilastojen kärkipaikalle vaan tarjota kilpailijoita yksilöllisempi vaihtoehto sellaista haluaville.
 
ES on ollut ilmeisesti jo pitkään Lexuksen myydyin malli USAssa. Osittain syynä on ollut edullinen hinta. Tämähän on muista malleista poiketen perustunut edullisempaan etuveto-platformiin. Käytännössä ES on Lexus-versio USAn markkinoiden Toyota Camrysta.
 
Tuohon taitaa olla saatavilla ainoastaan etuveto? Muutamia kertoja nykysukupolven ES:n kyydissä istunut, Dubaissa tuo on yleinen hotellitaksi. Ihan pätevän oloinen laite.
 
Heikki_67 sanoi:
Käytännössä ES on Lexus-versio USAn markkinoiden Toyota Camrysta.

Ja tähän asti ES:ää ei ole Eurooppaan tuotu, koska täällä ei myydä Camryäkään.

Huhut kertovat, että kohta myydään. Varmasti fiksumpaa tuoda ensin Lexus ES ja vaikka puoli vuotta myöhemmin Camry, niin eivät asemoidu "väärin päin".
 
Myös GS:ää saa 300h:na ja tämä malli tuskin eroaa suorituskykyarvoiltaan tuosta ihan hirveästi, vaikka voimalinja onkin kokenut pieniä uudistuksia. Korkea keskitunneli takana vihjaisee nelivedon mahdollisuudesta (edellisessä ES:ssä ei tuollaista ollut), mutta etuvetoisessa autossa syö etuvedon etuja. ES:n monikäyttöisyys on harmittavan huonolla tasolla. Kun farmarimalleja ei ole tarjolla, eikä ES- tai GS-malleissa saa kaadettua takapenkin selkänojaa, ostajia karsiutuu Euroopassa väistämättä. IS:ssä takapenkin selkänoja sentään kaatuu, mutta siinäkin on syntyvä aukko muistaakseni typerän muotoinen ja kohtalaisen pieni. Ilmeisesti jenkkilässä ja Aasiassa sedaneita ei hankita ainoiksi autoiksi tai tavarankuljetukseen hoidetaan muilla tavoin. Tavaratilassa itsessään on onneksi kokoa ihan kivan oloisesti ja toki täälläkin valtaosa ajoista hoidetaan yhden ihmisen ja n. yhden salkun kuormalla. Multimediajärjestelmässä olisivat saaneet ottaa vähän isomman harppauksen eteenpäin. Vieläkään ei oikein olla nykypäivän tasolla videoiden perusteella. Kokonaisuutena siis yhä ihan mielenkiintoinen tuttavuus, mutta oleellisesti Lexuksen mallistossa ei tämän myötä muutu juuri mikään.
 
Robi sanoi:

Onhan tuo tuntuvasti halvempi kuin GS on ollut, mutta niin pitääkin. ES on ollut selvästi halvemmalla tehty auto ja niin on uusikin malli. Eräänlainen luxus-Camry. Viimeistely on paikoin halvempaa kuin uudessa UX:ssä. Tavaratilassa on tässäkin murskasaranat. Polvitilaa takana on reippaasti, mutta pääntilaa on niukasti niin edessä kuin takana. Käyttöliittymä on aika toivoton. Insinöörijärjellä ei osaa lämpötilaa säätää ilman ohjekirjaa.
 
Tämä ES tulee varmasti syömään mahdollista Camryn myyntiä. Voisin kuvitella että tuolla hinnalla Lekoja voisi löytyä takseista.
Varusteiden suhteen taitaa sekä Camry että ES kyllä kärsiä lisävarusteiden valinnan puutteesta.
Jos esim haluan
- ratin lämmitin
- matrix valot
- aktiivinen cruise
- parempi ääninen radio
Joutuisin mitä ilmeisemmin ottamaan hinnat päättyen mallin missä on sähköiset nahkapenkit ym. mitä en edes halua enkä tarvitse. Varusteille tulee siis törkeä hinta.

 
Nyt näyttäisi olevan jo ES hinnasto mistä varusteet on nähtävillä.
Jos oikein ymmärrän hinnastoa niin perusmallissakin on aika pätevä varustelu.

http://mb.cision.com/Public/11238/2640332/b997045f8b481068.pdf

Mutta 7ke pitää pistää rahaa että saa ratin lämmityksen ja sen päälle vielä 12ke että saa matriivalot.
Adaptiivinen cruise onkin jo vakiona ja ehkä perusäänentoistokin on käypäinen kun Pioneer on sille logonsa sallinut.

Jos perusmallin varusteet riittää niin hienon ja näyttävän auton saa kohtuu rahalla.
 
Aika paljon laskenut hinta GS:ään verrattuna varsinkin täyteen ladattuna. Saa nähdä onko muuten ( tuskin lähellekään ) samalla tasolla.
 
Tietäjä sanoi:
Mutta 7ke pitää pistää rahaa että saa ratin lämmityksen ja sen päälle vielä 12ke että saa matriivalot.

Kuinka niin? Eikös nuo tule jo F sportissa mukana, eli 3 ke pitää laittaa tuon alkuperäisen 7 ke:n päälle lisää.
 
tpu sanoi:
Kuinka niin? Eikös nuo tule jo F sportissa mukana, eli 3 ke pitää laittaa tuon alkuperäisen 7 ke:n päälle lisää.
Kaikki mallit missä nimessä on "sport" ohitan lukematta mitä niissä on. Yleensä niissä on epämukavat leveät renkaat mitkä saa ohjauksen vain vetelemään ja auton vaeltamaan. Lisäksi yleensä noissa on surkea ja ahdas istuin.
Isoin virhe mitän olen tehnyt oli ottaa 3-sarjalaiseen sporttipenkki. 45min oli pisin matka mikä meni pahemmin kärvistelemättä.
Mikään "sport" ei siis ole vaihtoehto missään mielessä. Auton pitää olla mukava.

Outoa että perusmallissa ei ole sadetunnistinta mutta ei se niin paljon haittaa kuin 70ke germaaneista puuttuva risiseläntuen säätö. Monasti sadetunnistimilla ei juuri mitään tee. Näin BMWssäkin.
 
Se oli serkkumies laittanut nimen paperiin uudesta ES:stä kaikilla hiluilla. Vuodenvaihteen jälkeen pääsee sitten koittamaan millainen peli se on verrattuna GS:ään.
 
Tuli taas hairahdettua autokaupoille. Enpä olisi vielä pe osannut aavistaa, että seuraava autoni on es300h. Olin jo varma, että Eemeli tai A6 on next. Lexus myyjä sai ylipuhuttua ja nyt odotellaan muutama kuukausi pirkka mallin lexusta. Luultavasti valintaan vaikutti se ettei minulla ole Lexusta vielä koskaan ollut.

Varmaan nykyinen G30 on autona parempi joka suhteessa, mutta minkäs tälle ikuiselle autokuumeille voi. Nyt pitäisi päättää auton väri ja sisustan väri. Muutahan juttua tuossa ei voi valkatakaan.

 
Onneksi olkoon. Uskonpa, että olet tyytyväinen uuteen ES:sään. Itse vaihdoin syksyllä 2014 MY2013 G30:n Mazda CX5:een, enkä katunut.
Uti
 
Luin eräästä UAE webbisivustostolta ettei tuo ES perustu Camryyn vaan isoveljeen eli Toyota Avaloniin. Akseliväli pitäisi olla siis pidempi. Tässä rampannut Dubaissa useasti viime aikoina ja ES takapenkkiä tullut kulutettua, hiljainen on kyllä kyyti ja ei mitään nitinää eikä kitinää vaikka kilometrejä oli eräässäkin autossa 500k.
 
Sitä tässä toivotaan ettei noita hälyjä ois. F10 ja G30 ovat kyllä olleet pettymys noitten hälyjen suhteen. F20 ja F30 olivat taas hyviä. Kaiketi tämä Es300 on hiukan isompi kuin Camry. Ilmeisesti näitä ovat kuitenkin jo hyvin saaneet ennakkoon myytyä.