https://yliteippaus.fi/

Toyota ottaa käyttöön Linux pohjaisen Info näytön

tlp98106

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
2.7.2015
Tämä on hyvä uutinen. Itsekin käytän vain Linux Minttiä. Winnkkari kun alkoi tökkimään ja viimenen villitys oli se kun alkoi keräämään käyttäjän tietoja ja lähettämään niitä ämerikkaan...

Mikäs muuten nykyisin tuo käyttis on näissä uusissa autoissa, ajotietokoneissa ym.?
 
Mielestäni tämä on kuluttajan kannalta paskempi juttu. Ilmeisesti Carplayn ja Android auton lisenssit ovat turhan kalliita ja niitä ei saada auton hinnassa nyhdettyä takaisin kuin bemarin asiakkailta.

Infotainment kehittyy nykyään sellaista vauhtia että jo muutaman vuoden vanha auto on ihan antiikkia verrattuna älypuhelimiin jotka saavat koko ajan uusia päivityksiä. Tämä tekee autosta vanhahtavan oloisen vaikka se muulta tekniikaltaan olisi aivan soiva peli.

Carplay jossa auto toimii pelkkänä käyttöliittymänä jne. on mielestäni hyvä idea koska näin päivitysrumbasta huolehtii puhelimen valmistaja ja systeemit pysyvät ajan tasalla. Varsinkin kun autovalmistajien infotainment ohjelmistojen päivityksiä ei tunnu merkkihuollosta saavan edes rahalla.
 
Koko auton omasta infotaiment-järjestelmästä pistäisi saada kaikki äly pihalle. Auton näytön tulisi olla pelkkä näyttölaite, johon yhdistetty tarvittava audiovahvistin ja kaiuttimet sekä ohjausnäppäimet. Älyn tuottaisi sitten kännykkä. Android Auto ja CarPlay jo tarjoavatkin pieniä viitteitä, mitä tuo mahdollistaisi. Esimerkiksi auton oma navigaattori tuntuu 15-vuotta vanhalle tekniikalle verrattuna vaikkapa Android Auton kautta käytettyyn Google Mapsiin.
 
Japsit on kyllä jääneet pahasti jalkoihin tässä hommassa joka on aika outoa. Mazdalla on edelleen se sama 2013 peräinen infotainment uusissakin malleissaan, Toyotalla samoiten omansa ollut sama jo vuosia, Subarukaan ei järin vakuuttanut. Hondan uusimpia viritelmiä ei ole tullut näprättyä.
 
Subarun audio vaikuttaa sellaiselta kosketusnäytön prototyypiltä jossa on mukana hyviä ajatuksia, mutta toteutus on jäänyt lähtötelineeseen.

Mielenkiintoinen juttu tämä Toyotan valinta. Itsekin Linux käyttäjänä en ainakaan suoralta kädeltä tyrmää. Mutta MMV:n kanssa samoilla linjoilla, ettei tämä nykyinen ratkaisu ole hyvä kun multimedia kehittyy sellaista vauhtia, että muutaman vuoden vanha järjestelmä on usein auttamatta ihan "kivikaudelta".
 
lortti sanoi:
Mielestäni tämä on kuluttajan kannalta paskempi juttu. Ilmeisesti Carplayn ja Android auton lisenssit ovat turhan kalliita ja niitä ei saada auton hinnassa nyhdettyä takaisin kuin bemarin asiakkailta.

Patonkeihin tuon kuitenkin tuntuu saavan jopa vakiovarusteeksi, joten ei kai tuo ihan mahdottoman hintainen ole.
 
Penguin sanoi:
Patonkeihin tuon kuitenkin tuntuu saavan jopa vakiovarusteeksi, joten ei kai tuo ihan mahdottoman hintainen ole.

Patongit varmaan laskevat että tässä segmentissä se on auton valintaan vaikuttava tekijä.  Bmw luottanee muihin kilpailutekijöihin ja nyhtää tämän siksi asiakkaalta.
 
MMV sanoi:
Koko auton omasta infotaiment-järjestelmästä pistäisi saada kaikki äly pihalle. Auton näytön tulisi olla pelkkä näyttölaite, johon yhdistetty tarvittava audiovahvistin ja kaiuttimet sekä ohjausnäppäimet. Älyn tuottaisi sitten kännykkä. Android Auto ja CarPlay jo tarjoavatkin pieniä viitteitä, mitä tuo mahdollistaisi. Esimerkiksi auton oma navigaattori tuntuu 15-vuotta vanhalle tekniikalle verrattuna vaikkapa Android Auton kautta käytettyyn Google Mapsiin.

Mutta älyluuri ei aina ole mukana tai se on rikki. Kyllä perustoiminnallisuus tarvitaan ja siihen kyllä saisi kuulua myös perustason navi. Erillinen navi maksaa satasen ja navi.ominaisuus auton järjestelmään usein jopa liki tonnin?! Tuo toyotan ratkaisu siitä, että järjestelmä on linux-pohjainen ei mitenkään estä AA tai ACP yhteensopivuutta.