https://yliteippaus.fi/

Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )

P

Peeveli

Vieras
Aloitetaanpa uusi threadi eli kolmos-sukupolven Auris. Esittely Geneven autonäyttelyssä, profiilikuva oheisessa linkissä:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-esittelee-uuden-auriksen-tiiserikuva-julki

Mielestäni tuo on kuvan perusteella hyvännäköinen hatchback. Jos tuon muotoinen olisi joku euromerkin uusi edustaja, sitä pidettäisiin hyvännäköisenä ja yksilöllisenä, mutta koska se on merkiltään Toyota, niin se on ruma. :) Kuvasta saa äkkiseltään sen kuvan, että mallia saa mustalla katollakin. Hybridissä kone olisi parilitrainen. Myyjä sanoi että sama konekombinaatio tulee myöhemmin tarjolle myös C-HR:ään. Tuohon kun myöhemmin lisätään vielä farkkukori, niin hyvä tulee.

Jos ostelisin matalampaa hätsbäkkiä, niin tuo olisi vahvasti mukana valintana. Jo kakkos-sukupolvi oli hyvä ja mukava ajaa pitkälläkin matkalla, ja hybridinä oli vähäruokainen ja teknisesti ongelmaton.
 
Toivottavasti tätä ei kusta maahantuojan toimesta esim. jättämällä tuo tehokkaampi hybridivoimalinja pois ohjelmasta. Mikä ei kyllä yllättäisi. Tuulipuvut kun pärjää 1.8:llakin.
 
Trollsten sanoi:
Toivottavasti tätä ei kusta maahantuojan toimesta esim. jättämällä tuo tehokkaampi hybridivoimalinja pois ohjelmasta. Mikä ei kyllä yllättäisi. Tuulipuvut kun pärjää 1.8:llakin.

Mistä sen tietää. Virossakin varmaan tulee saataville, meille ehkä ei. Toki myyjä sanoi että tulee saataville mutta uskoo ken tahtoo ennen kuin hinnastot ovat tulleet. Saa nähdä tuleeko uusi mallisto myyntiin meillä ennen kesälomakautta.
 
Peeveli sanoi:
Aloitetaanpa uusi threadi eli kolmos-sukupolven Auris. Esittely Geneven autonäyttelyssä, profiilikuva oheisessa linkissä:

Tuohon kun myöhemmin lisätään vielä farkkukori, niin hyvä tulee.

Ei kai Tojon papat taas iske kirvestä kiveen ja jätä farkkua lanseeramatta heti?

Ykköskopastahan ei farkkua tullut lainkaan ja myyntimäärissä otettiin pahasti turpaan.
 
Uusi Auris Hybridi kyllä kiinnostaa, mutta valitettavasti tuo tiiserikuva ei muotoilun puolesta lupaa hirveän hyvää. Jos tuohon on kuitenkin otettu vaikutteita CH-R:stä  hivenen rauhallisemmalla takalistolla, niin miksipä ei. Tekniikan puolesta kyllä kelpaisi. Kilpailu on kovaa, mm. uusi Ceed hybridinä tai Mazda 3 uudella Skyactiv x-bensamoottorilla täytyy ainakin odotella.
 
Antero sanoi:
Uusi Auris Hybridi kyllä kiinnostaa, mutta valitettavasti tuo tiiserikuva ei muotoilun puolesta lupaa hirveän hyvää. Jos tuohon on kuitenkin otettu vaikutteita CH-R:stä  hivenen rauhallisemmalla takalistolla, niin miksipä ei. Tekniikan puolesta kyllä kelpaisi. Kilpailu on kovaa, mm. uusi Ceed hybridinä tai Mazda 3 uudella Skyactiv x-bensamoottorilla täytyy ainakin odotella.
CH-R:n tullessa markkinoille auto vaikutti oikein mielenkiintoiselta kuvista katsellessa. Sitten kun ensimmäinen auto tuli esittelyyn ja pääsi istumaan sisään, niin meikäläiselle tuli ahtaan paikan kammo, ja piti välittömästi siirtyä kokeilemaan Ravia, josko siinä olisi paremmat näkymät.

Auriksella en ole koskaan ajanut, vaikka yhteen aikaan olin kovasti kiinnostunut. Vaimolla on Yaris automaatti ja sillä minäkin tykkään ajella kaupungissa ja motarillakin.

Toivottavasti uuteen Aurikseen tulee aktiivivakkari jo perusversioon - tärkein ajomukavuutta lisäävä lisävaruste.
 
Iero sanoi:
Toivottavasti uuteen Aurikseen tulee aktiivivakkari jo perusversioon - tärkein ajomukavuutta lisäävä lisävaruste.
Ja oikein toteutettuna kuten RAVissa ja CH-R:ssä eli saa tarvittaessa perinteiseen moodiin toisin kuin eräässä konsernissa.
 
Eikös vanhassakin Auriksessa ollut aktiivivakkari vähän aikaa mutta tipahti öö olikohan jossain MY16 tienoilla pois? En kyllä käsitä kun itelläkin on MY18ssa kaikki komponentit olemassa eli kamera, tutkat ja vakkari niin ainoa mitä puuttuu on softaa.
 
Olisiko aika kypsä kahdelle eri hybridille eli perusmalli halvemmalla ja kireämmästä lisähintaa?
 
Uti sanoi:
Netin syövereistä löytyi infoa(?) Auriksen uudesta 2.0 l hybridistä. Tehoa 169 hv, vääntöä 205 Nm.

Eli jos tieto on oikea, hyvä on voimanlähde Aurikseen!

https://www.motor1.com/news/234121/2019-toyota-auris-teased/


Uti
Output stands at 169 horsepower (126 kilowatts) at 6,600 rpm and 205 Newton-meters (151 pound-feet) of torque from 4,800 rpm in cars powered exclusively by the gasoline engine whereas in hybrids output is rated at 144 hp (107 kW) at 6,000 rpm and 180 Nm (133 lb-ft) at 4,400 rpm.
Ymmärtäisin nuo luvut pelkän bensiinimoottoriversion arvoiksi. Hybridissä bensiinimoottori on matalaviritteisempi.
Onko tuo vapari? Arvojen perusteella ainakin näyttäisi vahvasti siltä.
 
TTO sanoi:
Ymmärtäisin nuo luvut pelkän bensiinimoottoriversion arvoiksi. Hybridissä bensiinimoottori on matalaviritteisempi.
Onko tuo vapari? Arvojen perusteella ainakin näyttäisi vahvasti siltä.
Oikeassa olet.
Uti
 
TTO sanoi:
Ymmärtäisin nuo luvut pelkän bensiinimoottoriversion arvoiksi. Hybridissä bensiinimoottori on matalaviritteisempi.
Onko tuo vapari? Arvojen perusteella ainakin näyttäisi vahvasti siltä.

Niinhän tuossa sanotaan, että
"..whereas in hybrids output is rated at 144 hp (107 kW) at 6,000 rpm and 180 Nm (133 lb-ft) at 4,400 rpm."
Hybridissä 2-litraisen polttomoottorin (ICE) teho olisi Toyotan mukaan 109 hp (80kw).
Mutta kyllähän tuossa selvästi tulee lisää tehoa verrattuna nykyiseen hybridijärjestelmään.
 
nordman sanoi:
Niinhän tuossa sanotaan, että
"..whereas in hybrids output is rated at 144 hp (107 kW) at 6,000 rpm and 180 Nm (133 lb-ft) at 4,400 rpm."

Toyotan mainosmateriaalin mukaan tuolla 2-litraisella hybridijärjestelmällä kiihtyvyys paranee 18% ja taloudellisuus 9% verrattuna nykyiseen (2ZR-FE + CVT) 1,8-litraiseen hybridijärjestelmään 8)
 
nordman sanoi:
Niinhän tuossa sanotaan, että
"..whereas in hybrids output is rated at 144 hp (107 kW) at 6,000 rpm and 180 Nm (133 lb-ft) at 4,400 rpm."
Hybridissä 2-litraisen polttomoottorin (ICE) teho olisi Toyotan mukaan 109 hp (80kw).
Mutta kyllähän tuossa selvästi tulee lisää tehoa verrattuna nykyiseen hybridijärjestelmään.

Ero ei kuitenkaan ole suuren suuri jos tuo 144 hp on yhteisteho, kun kakkoskopan 1.8:n yhteistehoksikin ilmoitetaan 136 hp. Tuulipukukansalle tärkeämpi uudistus olisi vähintään 750 kg vetopaino, joka mahdollistaisi jo veneiden ja polttopuukuormien kuskaamisen. Huonona puolena lienee sitten hinnan pomppaaminen, varsinkin jos ulkomitatkin kasvaa lähelle Avensiksen mittoja.
 
Mielenkiinnolla odotan uutta Aurista, voisin hyvinkin harkita seuraavaksi gigottimeksi muutaman muun merkin ohella ellei näytä avaruussukkulalta. Saatavilla pitää myös olla hyvällä voimalinjalla varustettu automaatti.

Paikallisessa huollossa asiointi pelottaisi jo etukäteen, kahdesti ovat kolhineet kahta lähes uutta Toyotaani huollon yhteydessä :(
 
Zaasa sanoi:
...kahdesti ovat kolhineet kahta lähes uutta Toyotaani huollon yhteydessä :(

Oho, kuinka asia on hoidettu kun eihän tuollaisessa tarvitse hyväksyä vain sitä että kolhu tai naarmu korjataan.  :-\
 
ihaa sanoi:
Oho, kuinka asia on hoidettu kun eihän tuollaisessa tarvitse hyväksyä vain sitä että kolhu tai naarmu korjataan.  :-\
Sen verran vihreä autonostaja olin tuolloin etten osannut pyytää hyvitystä, ei sitä tarjottukaan. Ajovaloumpioiden yhteydessä naarmittiin puskuri kummaltakin puolen, asentaja kiisti aiheuttaneensa tuoreet naarmut mutta puskuri maalattiin hyvää hyvyttään firman piikkiin.

Toisella kerralla apparin penkki piti irroittaa syystä jota en muista, isokoinen asentaja raapi penkillä kojelaudan ja oviverhoilun, tätä ei kiistetty. Uudet osat tilattiin mukisematta. Samana päivänä olimme lähdössä reissuun, avokki etsi mihin kiinnittää turvavyön. Penkin asennuksessa oli jäänyt turvavyön lukitsin asentamatta, ei kun takaisin OK autoon ja penkki uudestaan irti jotta saa lukitsimen asennettua joka löytyi asentajan työpöydällä.
Uudet Toyotat kyseisestä puljusta ostin -03, 05 ja 07. Viimeisimmän -07 jälkeen sanoin huoltoneuvojalle etten koskaan enää astu liikkeene kynnyksen yli, lupaus on pitänyt yli kymmenen vuotta tähän saakka.

Meni OT, takaisin Auris 2018
 
tmr97 sanoi:
Sivun
https://newsroom.toyota.co.jp/en/powertrain2018/engine/
mukaan 144hv on pelkän ICE:n teho, hybridijärjestelmän yhteenaskettu teho lienee 170hv nurkilla.
Minusta tuo sivu puhuu vain bensaversiosta, jonka teho on siis tuo 126 kW (169 hp). Hybridijärjestelmän tehon luulisi olevan matalampi kuin 2-litraisen bensakoneen, joten edelleen olisin sitä mieltä, että 144 hp on oikea luku tulevalle hybridille. Sitä pitää verrata nykyisen TNGA:n 122 hp:n hybriditehoon eikä edellisen Auris-sukupolven 136 heppaan.

Mutta kuinka kalliiksi.tuo mahdetaan hinnoitella, se jää nähtäväksi. Toisaalta, jos päästöt pienenevät nykyiseen hybridiin verrattuna, niin verotus hiukan tasaa hintaeroa.
 
Sikäli kun en täysin väärin ymmärtänyt tuon linkin takaa löytyviä muita tiedotteita, niin uuden hybridijärjestelmän tehoksi ilmoitetaan 109hp. Tarkoittaako tuo siis pelkän sähkökoneen tehoa? Sen jos yhdistää uuden bensakoneen (Atkinsson) tehoon 144hp, niin yhdistetty teho voisi hyvin olla tuon 170hp luokkaa.

Muuta mielenkiintoista tuolla oli uusi "direct-shift CVT" ja kaksi uutta 4wd järjestelmää joista toinen tarkoitettu hybrideihin. Eli ehkä C-HR:n saa ensi vuonna 170hp(?) 4wd hybridinä...

 
Juuri eilen tuolla toisessa ketjussa spekuloitiin uuden Auriksen julkaisuajankohtaa. Nyt se sitten tulee.

Kasvavat ulkomitat ja 2-litrainen kone tarkoittavat sitä, että sieltä on tulossa (lähes) nyky-Avensiksen kokoinen hybridi. Toivottavasti tulee myös farkkuna. Jos muotoilussa on pysytty asiallisella linjalla eikä lipsahdettu C-HR:n nuorisomuotoiluun, niin uusi Auris saattaa olla seuraava kulkine meikäläiselle. Pian tuo selviää. Geneven autonäyttely alkaa ensi viikolla, jolloin uutuudesta tulee kuvia julki. Saa sitten nähdä, milloin Auris tulee täällä myyntiin ja mille tasolle se hinnoitellaan.

Tehoakin on ihan mukavasti, jos bensakone on 107 kW ja sähkömoottori 80 kW. Siinä päästään varmaan kokonaistehossa 170 hv:n nurkille. Nyky-Auriksessahan luvut ovat 73 kW (bensakone), 60 kW (sähkö) ja hybridijärjestelmän kokonaisteho 100 kw/136 hv.
 
Miten minulle tulee näistä vakoilukuvista mieleen aikaisemmin omistamani Auris, joka kuului 1. sukupolveen (E150; 2006–2012). Esimerkiksi nuo sivuikkunoiden linjat ovat ihan identtiset.
toyota-auris-corolla-im-spy-shots.jpg

auris-hybrid-front.jpg