https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua asunnon ostamisesta/myymisestä/kiinteistönvälittäjistä

Käytän myytävien tai vuokrattavien asuntojen haussa seuraavia palveluita

  • Etuovi.com

    Ääniä: 54 71,1%
  • Oikotie.fi

    Ääniä: 41 53,9%
  • Jokakoti.fi

    Ääniä: 7 9,2%
  • Välitysliikkeiden omia sivustoja

    Ääniä: 3 3,9%
  • Muita verkkopalveluita

    Ääniä: 0 0,0%
  • On hyvä, että verkkopalveluissa on kilpailua

    Ääniä: 9 11,8%
  • Yksi kokoava markkinointisivusto riittäisi

    Ääniä: 14 18,4%
  • Yksityisten ja välitysliikkeiden myynnissä olevien asuntojen pitäisi olla eri sivustoilla

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    76

Mrk

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Onks meil tämmöstä vielä? No nyt on.

Ja aiheeseen. Olen tässä nyt työstänyt kämpänvaihtoa isompaan ja uudempaan. Oma on myynnissä ja uusi kohdekin on löytynyt ja "ostettu". Vaan kun ei ole kun touhu alkaa olla semmoista s**tanan vekslaamista.

No tarjosin tuossa taannoin kiinnostavasta kohteesta varovasti, myyjäpuoli vastasi ja näkemysero aika iso. Noh sitten uutta tarjousta ja viime viikolla tein välittäjän kanssa paperille uuden tarjouksen, vapautumiset ja yms. ehdot kohdilleen ja ihan järkeviä. Jo tuolloin välittäjä sanoi että kyllä tällä "kaupat syntyy", tarjoukseni oli voimassa perjantaille. No ei siitä tietenkään mitään vastausta kuulunut määräaikaan mennessä.

Alkuviikosta mailia välittäjälle, ei vastausta. Seuraavana päivänä sain puhelimella kiinni. "Juu kaikki kunnossa, on hyväksytty tarjous" No eilen sain sen sitten sähköpostiin vielä. Ja v*tut, olikin vastatarjous, jossa kauppasumma kyllä ok mutta vapautuminen olikin "yllättäen" 1,5 kk myöhemmin. Ohhoijjaa.

Tämähän on helvetti kuin autokaupassa asioisi. Kaveri on vieläpä toimistonsa joku sirkustirehtööri ja ihan kohtuukokoinen firma. Lisää kivaa, omani on samassa putiikissa välityksessä, eri kaveri vaan. Luonnollisesti kun omaa laitettiin myyntiin, niin tää on hyvää myytävää ja menee päivässä ja pyyntiä kovemmalla hinnalla (en tietenkään uskonut mitään). Ja kas kummaa nyt sitten kun oman asunnon myynti on uuden ostotarjouksen ehtona, niin annetaan rivien välistä ymmärtää että kyllä tässä on vielä paljon tekemistä nykyisen luolani myynnissä, olivat aikaistaneet senkin myymisen takarajaa parilla viikolla, turhahan sitä minulle oli puhelimessa mainita. Tuli kyllä oikein kunnon naurut.

Äsken tein vaihteeksi tarjouksen omine ehtoineni ja taas varmaan pelleillään viikko. Muistin toki mainita mailissa että oman asuntoni myyminen ei varmasti ole ongelma kun sitäkin hoitaa paras mahdollinen välittäjä... saas nähdä mitä kommentoi.
 
Sellaistahan se useasti on ammattilaisten kanssa.

Otin opikseni ja myyn nykyään sekä asunnon, että auton itse. Tulee säästöäkin samalla.
 
K70 sanoi:
Sellaistahan se useasti on ammattilaisten kanssa.

Otin opikseni ja myyn nykyään sekä asunnon, että auton itse. Tulee säästöäkin samalla.

Asunnon myyminen on vaan melkoista puuhaa..

Aikanaanniin myimme omaa asuntoamme itse 2kk ilman tulosta, pari soittoa tuli, mutta mitään muuta ei..

Sitten hintaa korotettiin ja laitettiin ihan samoilla kuvilla ja melkolailla samoilla teksteilläkin, välittäjälle myyntiin, ja kaupat tuli kuukaudessa ja saatiin ihan pikkasen enemmän kuin alunperin itse pyydettiin..

Mitä tästä opimme? Suomalaiset ovat outoa kansaa!
 
Tarkoituksella jätin mainitsematta asunnon sijainnin merkityksen. Jos sijainti on hyvä ja hinta kohdallaan, niin helppoa pitäisi olla myyminen. Ainakin osakehuoneiston.

Omakotitalot on varmaan asia erikseen, varsinkin kun mennään yli puolen miljoonan hintoihin.
 
Sattupas sopivasti. Meillä ois ensiasunnon osto ja kiikarissa ois rakenteilla uudiskohteesta rivarinpätkä. Miten nuista on mahdollista neuvotella hinnasta tai kinuta muutostöitä samaan rahaan?
 
Hinnasta voi neuvotella ihan niin kuin yleensäkin, sanoo että maksaa sen ja sen verran. Ei kai siinä mitään. Kyllä ne kertoo sitten myyvätkö sillä hintaa. Tosin siinä voi näköjään vähän kestää...
 
Ai niin, unohtui paras juttu. Tuo myyjän viimeinen vastatarjous oli voimassa maanantai klo 16 asti. Sain sen itse siis eilen torstaina. Ei jeesus mitä touhua.
 
Vain kaksi asuntoa olen ollut perheelleni ostamassa, molemmat uutena, joten välittäjää ei tarvittu. Ensimmäisen niistä myimme naapurille, no problem, ja toisessa asumme edelleen.

Nuorempi poikani myi yksiönsä pari vuotta sitten ja pyysi minua avuksi. Laitoimme Oikotielle ilmoituksen, mutta unohdimme mainita, että välittäjät, älkää vaivautuko. Niinpä soittojen ja sähköpostien tulva oli aivan käsittämätön. Ostajaehdokkaita oli huomattavasti vähemmän kuin välittäjiä. Kämppä meni kaupaksi täyteen hintaan ensimmäisellä näytöllä ja välittäjät jäivät nuolemaan näppejään.

Välittäjistä on kokemuksia vain asuntoesittelyistä ja täytyy sanoa, että heissä on eroja. En jaksa kaikkia kuvailla, mutta alttius ottaa selvää ja toimittaa pyydettyjä tietoja indikoi aika hyvin ammattitaitoa ja todellista kaupankäyntihalukkuutta. Oikeastaan kiinnostaisikin tietää, millä perusteella valitsette välittäjän?
 
Quality sanoi:
Välittäjistä on kokemuksia vain asuntoesittelyistä ja täytyy sanoa, että heissä on eroja. En jaksa kaikkia kuvailla, mutta alttius ottaa selvää ja toimittaa pyydettyjä tietoja indikoi aika hyvin ammattitaitoa ja todellista kaupankäyntihalukkuutta. Oikeastaan kiinnostaisikin tietää, millä perusteella valitsette välittäjän?

Kun olimme 3-4v takaperin asuntoa ostamassa niin asuntomarkkinat pyöri vielä varsin mukavasti, silloin Rovaniemellä asuntoja oli myynnissä ~250-300kpl kun niitä on nyt kaupan yli 700kpl ja osa on ollut myynnissä jo todella kauan.
Silloin osa välittäjistä oli todella ylimielisiä ja lisätietojen saanti oli aika nihkeää, silloin kävi vielä usein niinkin että kun näytössä sovittiin seuraavalle päivälle jatkokeskusteluja niin asunto olikin jo myyty näytön jälkeen illalla.
Nyt on toinen ääni kellossa ja ne silloiset välittäjät ovat kaivelleet vanhoja yhteystietoja esille ja heiltä tulee aina silloin tällöin puheluita josko asunnolle olisi vielä tarvetta, turha ylpeily on siis karissut varsin tehokkaasti ja välittäjät ovat nyt nöyrää poikaa/tyttöä.

Mutta ylimielisten ja hyvää palvelua tarjonneiden nimet on kyllä mielessä ja näitä muistellaan sitten jos asunnon vaihto on ajankohtainen, jokainen varmasti tietää millainen välittäjä me noista valitaan :rolleyes:
 
Vankka sanoi:
Sattupas sopivasti. Meillä ois ensiasunnon osto ja kiikarissa ois rakenteilla uudiskohteesta rivarinpätkä. Miten nuista on mahdollista neuvotella hinnasta tai kinuta muutostöitä samaan rahaan?

Jos on esim. kahdeksan asunnon taloyhtiö josta viisi asuntoa on myyty kaksi kuukautta ennen valmistumista niin eipä paljon tai siis yhtään rakennuttaja hinnasta neuvottele. Rakennusliikkeelle se kun on ihan sama, että maksaako joku siitä asunnosta nyt xxx€ vai 1½ kuukauden päästä pyyntihinnan. Jos taas talot alkavat olemaan valmiita/ovat valmiita ja asunnoista on vasta vaikka 30% myyty niin tällöin hinnassa voi olla joustoa.  Ihan reippaastikin..
Kauppahintaan voi kyllä neuvotella esim. maalauksia ja tapetointeja mutta jos haluat laadukkaamman lattian tai hienomman suihkun niin erotuksen maksaja on kyllä ostaja. Tämäkin siis tapauksessa jossa yli puolet on jo myyty. Ja jos olet ostamassa isolta rakennusliikkeeltä niin lähtökohtaisesti hintaan kuuluvat materiaalit ovat valittu sieltä hintatason alapäästä. Pienen rakennusliikkeen kohteissa saattaa saada ilmoitetulla myyntihinnalla vähän parempaa laatua. Näin siis yleensä.

Itse olen yhden asunnon myynyt ja kaksi ostanut. Välittäjät, sekä ostettaessa että myydessä ovat olleet melko peruskauraa. En valitsisi näistä ketään välittämään nykyistä asuntoani.
 
Jubilee sanoi:
Jos taas talot alkavat olemaan valmiita/ovat valmiita ja asunnoista on vasta vaikka 30% myyty niin tällöin hinnassa voi olla joustoa.  Ihan reippaastikin..

Tämän hetken tilanne taitaa olla sellainen, että kuokka lyödään maahan vasta kun vähintään puolet asunnoista on myyty ja loput pyritään markkinoimaan rakennustöiden edistyessä.
 
Tampereella taitaa olla vielä joillakin uhkarohkeilla luottoa menekkiin koska täällä aloitellaan rakennushankkeita konkreettisesti samaan aikaan kun ennakkomarkkinointi alkaa. Toki kyllä täältäkin löytyy taloyhtiöitä jotka ovat valmistuneet viime kesänä ja tarjolla on vieläkin asumattomia asuntoja.
 
Just tänään kävimme katsomassa paria kohdetta, kun iski joku outo asunnonvaihtokuumekin. Uusi kohde kiinnostaisi eniten, mutta Tuusulassa on nyt tarjolla vain yksi kiinnostava. Kerrostalo entisen Shellin vieressä, Hinnat ovat aika korkeat, ja hiukan tuossa riipoo se, että tontin on kunta myynyt jollekin sijoittajalle (Ky -tyyppinen omistaja). Tonttia hän myy tai vuokraa palasina huoneistojen ostajille, ja näköjään vuokra (=korko) tontin palaselle on 7%. Tuolla maapalalla omistaja tekee rahaa.

Kiinnostuin tuosta, kun muutamaan asuntoon luvataan valmius rakentaa iso kattoterassi. Kun kävin paikan päällä tänään, niin selvisi, että sille ei ole rakennuslupaa, ja rakennettakin on muutettu niin, että homman saa unohtaa.

http://www.hartela.fi/hartela_projects/asuntokohde_kohdesivu.jsp?housingcompanyid=H58
 
Markku J sanoi:
Kiinnostuin tuosta, kun muutamaan asuntoon luvataan valmius rakentaa iso kattoterassi. Kun kävin paikan päällä tänään, niin selvisi, että sille ei ole rakennuslupaa, ja rakennettakin on muutettu niin, että homman saa unohtaa.

Käytännössä homma menee niin, että grynderi hakee kohteen valmistumisen lähestyessä muutoslupaa asukkaiden kaikille muutoksille samalla kertaa. Tämä on alalla ihan normaali menettely. Se, että rakennetta on menty muuttamaan niin, että terassin rakentaminen on asiakkaalle kohtuuttoman kallista, on valitettavaa. Voit toki pyytää tarjousta asunnosta terassin kanssa.

Ja sen osakkeeseen kohdistuvan tontin osuuden voi aina lunastaa itselleen niin ei tarvitse maksaa kyseistä vastiketta. Tämä on vain yksi tapa hilata asunnon myyntihintaa alemmaksi.
 
Pyysin tarjousta terassin rakentamisesta Hartelalta. Vastaus oli, että eivät tee sitä. Rakennuslupaa ei ole. Ongelmana on se, että ovat nostaneet kattoa, johon terassin piti tulla. Sen taso on nyt reilusti kyseisen huoneiston lattian yläpuolella - olisko 30 cm. Ovi ei siis voisi olla normaalikokoinen. Tosin tuokaan ei haittaisi minua. Mutta hiukan jäi outo maku näin ison firman kuin Hartela markkinoinnista, kun esitteissä mainitaan tuo terassin rakentamismahdollisuus muutamaan asuntoon.
 
K70 sanoi:
Sellaistahan se useasti on ammattilaisten kanssa.

Otin opikseni ja myyn nykyään sekä asunnon, että auton itse. Tulee säästöäkin samalla.

Vuoden vaihteessa möimme puolisoni kanssa kerrostalokaksiomme Kuopiossa neljässä päivässä saaden hiukan voittoakin kun huomioi myös välittäjän palkkion. Mietimme ensin että myisimme osakkeen itse, mutta sitten löysimme kiinnostavan OK-talon, josta teimme tarjouksen. Tässä vaiheessa nopeasti päätös laittaa oma asunto myyntiin, neljä välitysfirmaa teki kartoituskäynnin meidän asuntoomme. Lopulta päädyimme valitsemaan saman välittäjän joka välitti myös tarjoamaamme taloa. Arvelimme, että hänellä on motivaatiota cloussata tuplakauppa nopeasti :)

Aikanaan ostimme kerrostalokaksion myös välittäjän kautta, tosin eri firma ja välittäjä. Tällä kokemuspohjalla aion jatkossakin käyttää välittäjää, kun en kiinteistöalaa tarkemmin tunne. Molempia käyttämiämme välittäjiä voisin jopa suositella!

Välittäjiä tuntuu olevan kyllä monenlaisia, nyt vuodenvaihteessa tapasimme ja jututimme noin kymmentä eri välittäjää näytöissä. Qualityn kommentin kanssa olen samaa mieltä, että välittäjä kuka selvittää asioita, vastaa puhelimeen sekä sposteihin, tekee kauppaa.
 
Markku J sanoi:
Pyysin tarjousta terassin rakentamisesta Hartelalta. Vastaus oli, että eivät tee sitä. Rakennuslupaa ei ole. Ongelmana on se, että ovat nostaneet kattoa, johon terassin piti tulla. Sen taso on nyt reilusti kyseisen huoneiston lattian yläpuolella - olisko 30 cm. Ovi ei siis voisi olla normaalikokoinen. Tosin tuokaan ei haittaisi minua. Mutta hiukan jäi outo maku näin ison firman kuin Hartela markkinoinnista, kun esitteissä mainitaan tuo terassin rakentamismahdollisuus muutamaan asuntoon.

Eipä siinä sitten selittelyt auta. Lupaan viedä palautteen asuntomyyntiin ja markkinointiin.
 
En periaatteessa tykkää kopioida naapurifoorumin puolelta omaakaan tekstiä, mutta koska tämä sopii threadiin hyvin, niin tässä ainoa oma kokemus kiinteistövälittäjistä:

Meillä huonot kokemukset Jyväskylän Huoneistomediasta. Olimme myyvänä osapuolena kerrostalo-osakkeessa ja kilpailutimme myyntiprovisiota, HM teki parhaan tarjouksen ja muutoinkaan emme olleet kuulleet mitään huonoa ko. firmasta. Välittäjä tuli tekemään myyntisopparia ja määritteli hinnan merkittävästi alemmas kuin markkinahinta mielestämme oli erityisesti vastaremontoiduissa asunnoissa. Koska meillä ei ollut mitään myyntikiirettä, laitoimme pari tonnia välittäjän ehdottaman maksimihinnan päälle. Tämäkin osoittautui lopulta liian alhaiseksi ainakin sen perusteella kuinka nopeasti myynti tapahtui (myyntiintulon jälkeen 2h). Tämän jälkeen ko. asunto tuli myyntiin 2 vuoden kuluttua noin 30% suuremmalla hinnalla, kun normaali hintakehitys olisi ollut ko. alueella enintään +10%. Käytännössä olimme tuolloin 30-kymppisinä sen verran sinisilmäisiä että meitä höpläytettiin ja ilmeisesti välittäjä petasi kaupan jollekin.

No, jotta tämä ei olisi riittänyt oli mukana vielä parvekelasiepisodi. Kerroimme sopimusta tehdessämme että taloon on SUUNNITELTU parvekeremonttia ja jonka toteutuessa parvekkeeseen tulisi myös lasitus. Myyntisopimukseen tuli merkintä: parvekeremontti suunnitteilla, jossa yhteydessä lasitus. No, pari kuukautta myynnin jälkeen uusi omistaja otti yhteyttä meihin ja vaati hinnan alennusta, koska asunnossa ei ole parvekelasitusta. Hiukkasen olin hölmistyneenä että mitä?? Sanoin, että eihän parvekkeella ole koskaan ollut lasitusta eikä myyntisopimuksessa edes niin väitetä. Sain mutkan kautta ostajan saaman esitteen, jossa välittäjä oli merkinnyt "parvekelasitus". Soitin uudelle omistajalle ja kerroin, että välittäjä on myyntisopimuksen vastaisesti kirjoittanut esitteeseen omiaan. Tämä ei tietenkään ostajalle kelvannut vaan vaati parvekelaseja, koska hänen sopimuksessaan niin lukee. Soitin välittäjälle, joka kieltäytyi kaikesta vastuusta ja ilmoitti että esitteissä jne. voi olla inhimillisiä virheitä ja kertoi ettei välittäjällä ole mitään intressejä olla tässä ostajan ja myyjän välisessä riidassa.

Huoneistomedia pesi täysin kätensä kaikesta omasta virheellisestä toiminnastaan ja välittäjä jopa lopetti vastaamasta soittoihini. Lähetin osakkeen nykyiselle omistajalle kopion meidän myyntisopimuksesta ja kerroin, että voi haastaa Huoneistomedian vaikka oikeuteen, mutta me emme maksa parvekelaseja. Ostaja ahdisteli puheluilla minua varmaan puolitoista vuotta, jonka jälkeen ilmoitin hänelle että mikäli minulle tulee vielä yksikin yhteydenotto asian tiimoilta, siirrän asian poliisille. Tämän jälkeen ostajasta tai sen kummemmin Huoneistomediasta ei kuulunut mitään.

Jäi melkoisen paska maku koko kiinteistovälitystoiminnasta ja Huoneistomediasta.
 
Tänään huoneistonäytöllä käydessä kyselin Kiinteistömaailman palkkiota välityksestä. Hiukan alle 4% oli tarjous ilman sanomalehtimainontaa. Eli 12 th paikkeilla meidän kämpässä. Melko kovana pidän tuota ja melkein kokeilisin itse myyntiä ensin.
 
Asunto-osakkeen myynnin voi ihan helposti hoitaa itsekin, koska se ei ole määrämuotoinen ja siten täynnä mahdollisia sudenkuoppia kokemattomalle, kuten kiinteistön kauppa. Etenkin tuo kannattaa silloin kun tietää, että omalle kämpäle riittää kysyntää, kuten esim. yksiölle tai kaksiolle Helsingin Kalliossa. Pankin lakimies/nainen tekee tarvittaessa sopimukset pientä (muutama huntti) korvausta vastaan, ja tarvittaessa pankki hoitaa myös varainsiirtoveroonkin kiittyvät pienet paperihommat pois jaloista.

Vastaavasti omakotitalo esim. Salossa kannattanee suosista antaa välittäjälle.
 
Markku J sanoi:
Tänään huoneistonäytöllä käydessä kyselin Kiinteistömaailman palkkiota välityksestä. Hiukan alle 4% oli tarjous ilman sanomalehtimainontaa. Eli 12 th paikkeilla meidän kämpässä. Melko kovana pidän tuota ja melkein kokeilisin itse myyntiä ensin.

Me myytiin Tuusulasta itse meidän vanha kämppä. Surkein lähtöhinta, mitä yksi välittäjä kehtasi kämpästämme ehdottaa, oli x euroa. Välityspalkkiota olisi tinkaamisen jälkeen tällä summalla tullut vähän reilu kymppitonni.

Myimme sitten itse kämpän x+19 000 eurolla ja luonnollisesti skippasimme reilun kymppitonnin välityspalkkion. Lakimiehelle maksoimme 400 euroa kauppakirjan tekemisestä lähinnä tehdäksemme ostajan tyytyväiseksi. Itse kauppakirjat allekirjoitettiin pankin tiloissa. Ja pankin täditkin katsoivat ne luonnollisesti läpi.

Oletetaan, että tuosta lähtöhinnasta olisi vaikka viisi tonnia vielä tinkastu välitäjän huseerauksessa, niin mitä se tarkoittaa?

Käytä välittäjää:

x - 5000 (tinkivara) - 11 000 (välityspalkkio) = 16 000 euroa alle lähtöhinnan.

Myy itse:

x  + 19 000 euroa.

Näiden kahden tilanteen erotus? Vaatimattomat 35 000 euroa jonnykässiä.

Toki tämä oli ääriesimerkki, koska kahden muun välittäjän lähtöhinnat pyörivät x + 12-15 000 alueella. Mutta välityspalkkio olisi ollut korkeampi. Meidän tapauksessa välittäjillä ei ollut mitään hajua alueen todellisista myyntihinnoista, koska kyseessä oli uusi alue ja kämppiä ei oltu vielä juurikaan myyty. Tai sitten tämä alhaisimman lähtöhinnan esittäjä yritti pedata meidän kämppää jollekin tutulleen.

Me myytiin kämppä hyvään aikaan ja itse kämppä oli ihan hyvä, mutta ei poskettoman hintainen, joten itse myymällä homma toimi tällä kertaa varsin hyvin.

p.s. Ikinä en ole kämppää välittäjää käyttämällä myynyt ja ikinä en ole autoa antanut autokaupalle vaihdossa, kun uusi on haettu. Ehkä mulla on vain hyvä säkä, tai...
 
No just. Tuollaista mallia itsekin mietiskelin. Aika huimat säästöt tuli kotiin. Katsellaan häipyykö asuntokuume. Pieni ostokuume on päällä, ja jos tuohon uuteen kerrostaloon menisimme, niin voisin omaa kaupitella aluksi itsekin.
 
Markku J sanoi:
Aika huimat säästöt tuli kotiin.

Ja jos samaan pakettiin lasketaan ne tonnit mitä saimme voittoa myymällä autotkin samaan aikaan itse, niin potti vaan kasvaa. Ja kaikki tietysti kylmänä käteisenä. Summat ovat oikeasti varsin hurjia.
 
Suomessa kun aika tulee oma kämppä myydä, niin en kyllä ajatellut välittäjiä vaivata asian kanssa. Jos DI:n paperit omaavana en itse kykene selvittämään mitä myymisen eteen tarvitaan, niin sitten en ole koulussa mitään oppinutkaan :) Uskon omiin "myyjäntaitoihin" tarpeeksi, että saan kämpän myytyä ilman ammattilaisen apua. Kämppä on muutenkin aika halutulla alueella eikä aivan järkyttävän hintainen, niin ostajiakin varmasti riittää. Lakiteknisissä jutuissa kannattaa toki neuvotella osaavampien kanssa kuten Vempulakin teki.
 
pokkus sanoi:
Suomessa kun aika tulee oma kämppä myydä, niin en kyllä ajatellut välittäjiä vaivata asian kanssa. Jos DI:n paperit omaavana en itse kykene selvittämään mitä myymisen eteen tarvitaan, niin sitten en ole koulussa mitään oppinutkaan :)

Isoin ongelmahan on se, että suostuuko ostaja ostamaan ilman välittäjää. Mutta tässä auttaa se, että palkkaa lakimiehen tekemään sopparin. Se vaikuttaa heti tilanteeseen. Ja voi sanoa ostajalle, että hänkin voi halutessaan valita lakimiehen.

Ja sopparit kuitenkin allekirjoitetaan pankissa ja pankin tädit haluavat luonnollisesti tarkastaa paperit etukäteen, joten kyllä sekin auttaa psykologisesti paljon. Pankkihan sen kämpän kuitenkin usein käytännössä omistaa, niin toki ne haluavat katsoa paperit tarkkaan läpi.

Omakotitalo voisi olla jo vaikeampi rasti, mutta osake on aika selkeä juttu.