https://tummennuskalvot.fi/

Vetäytyykö Ford Euroopasta?

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Fordin ja Vag:n yhteistyökuvio on syventymässä ja autoalan huhut kertovat Fordin harkitsevan luopuvan henkilöautoista Euroopassa. Ford jäisi vain pakumerkiksi Euroopassa.

On kyllä kova uutinen, jos noin kävisi. Ilmeisesti Detroitin autonäyttelyssä Fordson on tuomassa lisäinfoa.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/206373

Yhdysvaltalainen autovalmistaja Ford saattaa luopua henkilöautotuotannosta Euroopassa parantaakseen kannattavuuttaan, alan analyytikot arvioivat. Suosittujen Fiesta-, Focus- ja Mondeo -mallien valmistus näin ollen loppuisi.

Muutos liittyisi Fordin suunnittelemaan rakennemuutokseen, johon kuuluu strateginen liittoutuminen saksalaisen Volkswagenin kanssa. Tavoitteena on kehittää yhdessä sähköautoja ja autonomisesti kulkevia autoja.

Kumpienkin kehityskustannukset ovat suuria. Niiden tuotanto vaatii uusia tehtaita tai olemassa olevien tehtaiden täydellistä modernisointia.

Keskittyisi Euroopassa pakettiautoihin

Fordin yhdysvaltalainen kilpailija General Motors on jo vetäytynyt Euroopasta myytyään Opelin ja Vauxhallin ranskalaiselle PSA:lle vuonna 2017.

Euroopassa Ford keskittyisi pakettiautoihin. Pohjois-Amerikassa painopiste on Mustang-urheiluautoissa sekä avolava-autoissa ja katumaastureissa.

Fordin odotetaan kertovan suunnitelmistaan Detroitin autonäyttelyssä ensi viikolla.
 
Urlaub sanoi:
Euroopassa Ford keskittyisi pakettiautoihin. Pohjois-Amerikassa painopiste on Mustang-urheiluautoissa sekä avolava-autoissa ja katumaastureissa.

Aikamoinen strategiamuutos, ei toki pelkästään Euroopassa. Taitaa tosin USA:ssa jo nykyisellään nuo SUVit ja pickupit muodostaa leijonanosan Fordin myynnistä.
 
Katohan, kohta saa Fordeja halvalla. Käy kuin Chevroletille taannoin. Mutta että Volkkarin kanssa yhteen, hiphei. Toi on kyllä iso mullistus, jos toteutuu, Focus ja Fiesta ovat kuitenkin aika peruskauraa Euroopassa vähän maassa kuin maassa.
 
Marko_K sanoi:
Aikamoinen strategiamuutos, ei toki pelkästään Euroopassa. Taitaa tosin USA:ssa jo nykyisellään nuo SUVit ja pickupit muodostaa leijonanosan Fordin myynnistä.

Kaikkien merkkien myynnistä:

48KIKPMP.gif


Light trucks = Pickupit, SUV/CUV:it
Cars = perinteiset henkilöautot

Ensin mainittuun ryhmään kuuluvia myydään tuplaten henkilöautoihin nähden ja voittomarginaalit ovat suurempia. Pienten henkilöautojen tuotanto voi olla jopa tappiollista, ja ainakaan niillä ei juuri voittoa tehdä. Isoissa Full-Size Pickupeissa sen sijaan saatta olla jopa liki $20k voittoa per ajoneuvo:

http://gmauthority.com/blog/2018/08/gm-banks-17000-profit-per-pickup-on-average/
https://www.trucks.com/2017/01/25/truck-suv-profits-fuel-auto-investment-jobs/
 
En usko että Ford postuu henkilöautovalmistajan Euroopasta, sen sijaan uskon että mallistoa järkevöitetään, tappiollisia marginaalimalleja karsitaan ja tuotantoa siirretään meksikoon, kiinaan yms. Ja tietysti jokainen myytävä malli tulee olemaan sellainen että siitä on HEV/PHEV/BEV-mallit tarjolla.
 
Olisihan tää aika merkittävä muutos Suomenkin markkinoiden kannata. Tosin jotenkin vaikea uskoa, että Ford vetäisi tässä kohtaa suhteen tuoreet Fiestan ja Focusin pois euromarkkinoilta.
 
Keksitäänkö tällaisia uutisia isoin otsikoin tyhjästä jotka saattavat vahingoittaa yhtiötä? Tuskin on savua ilman tulta, saattaisi toimittajalta lähteä mukava istuin alta jos olisi täysin perätön uutinen.

Suomen Fordin edustajien lausunnot ei paljoa paina yhtiön hallituksen tehdessä päätöksiä.
 
IC1970 sanoi:
Katohan, kohta saa Fordeja halvalla. Käy kuin Chevroletille taannoin. Mutta että Volkkarin kanssa yhteen, hiphei. Toi on kyllä iso mullistus, jos toteutuu, Focus ja Fiesta ovat kuitenkin aika peruskauraa Euroopassa vähän maassa kuin maassa.

Tuo yhdistyminen on kyllä sellainen fiasko. Ei ford kumminkaan ole samanlaisessa suossa skandaalien kanssa rypenyt.
 
Raflaavista ja valheellisista otsikoista saattaa langeta isot korvausvastuut jos ovat täysin perättömiä.
 
volovoilija sanoi:
Ai etteikö lehdet tekisi raflaavia tai suorastaan valheellisia juttuja klikkausten toivossa ?

Kuten Keskisuomalaisen uutinen Camryn paluusta?

Toyota Finland kiisti tiukasti.

No tiistaina oltaneen viisaampia.
 
Ennen kuin teen mitään mielenilmauksia..odottelen ensi viikkoon ja mahdolliseen Detroitin autonäyttelyn yhteydessä tuleviin ilmoituksiin.
Jotenkin tuntuu mahdottomalta yhdistyminen Kubelwagenin kanssa. Mutta jostainhan nuo jutut saavat alkunsa.
Mutta onhan noita ennenkin nähty.
Lähi vuosina varmaan ilmoitellaan muistakin mullistavista päätöksistä...ei vain näiden Fordin ja VW:n yhteistyöstä.
Millä tasolla yhteistyö on, se selvinnee piakkoin.
Koska uusia autoja en enää osta, sillä tuskin on omaan käyttäytymiseen autokaupoissa merkitystä.
Mielikuva vain omassa mielessäni tuosta allianssista ei ole välttämättä positiivinen.
Voin olla tietenkin väärässäkin..
 
Ei taida Ford vetäytyä Euroopasta. He siirtelevät tuotantoaan kannattavimpiin tuotanto laitoksiin. Ja sitten on tämä Brexit, joka tuottaa ongelmia. Ainakin Ranskan Bordeux tehdas suljetaan. C-max ja Grand -max lopetetaan. Näin jenkkien mukaan.
VW ja Fordin yhteistyö ei ole mikään uusi asia vaan ovat olleet kimpassa jonkin aikaa. Eiköhän nämä kaksi mieti tulevaisuutta. Tässä mitä Automotive news kirjoittaa aiheesta VW ja Ford.
Ford and VW are likely to provide an update about their industrial partnership plans next week. The framework could include VW investing in Ford's self-driving vehicle business and Ford licensing VW's electric vehicles platform, a source told Reuters.
 
Zaasa sanoi:
Raflaavista ja valheellisista otsikoista saattaa langeta isot korvausvastuut jos ovat täysin perättömiä.

Uutisankkoja on kirjoiteltu ennenkin eikä niistä mitään vastuita lankea, kunhan tuuli huulia heiluttelee.
 
Vissiin tullut kulmahuoneesta satikutia Laakkosilla?

Tämän ketjun aloittanut uutinen oli Karjalaisesta, joka kuuluu Laakkosten omistuksiin.

Iltapäivällä sitten jo Karjalainen kirjoittaa "uutisen" Ford-kaupan mahdottomasta vauhdista:

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/206402

Laakkonen myy Suomessa jo joka viidennen Fordin - uusin FordStore-liike on avattu Espooseen

FordStore-liikkeet ovat Laakkosen tiedotteen mukaan Fordin kansainvälisen liikekonseptin mukaisia lippulaivamyymälöitä, jotka tähtäävät parhaaseen palveluun ja merkkiasiantuntemukseen. Uusi liike sijaitsee kauppakeskus Liilan naapurissa osoitteessa Martinsillantie 14.

Laakkonen arvioi myyvänsä tänä vuonna noin joka viidennen Fordin Suomessa.

- Panostamme voimakkaasti FordStore-konseptiin ja palvelukokonaisuuteen, joka täyttää vaativimpienkin Ford-asiakkaiden tarpeet ja odotukset, sanoo Laakkonen autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen tiedotteessa.


 
Urlaub sanoi:
Laakkonen arvioi myyvänsä tänä vuonna noin joka viidennen Fordin Suomessa.

Ei kuulosta kovin korkealta tuo viidenneksen osuus. Pääkaupunkiseudulla myydään 1/3 Suomen autoista, Ford-myymälöitä on nyt kai 4, joista Laakkosia kaksi. Lisäksi Turku kokonaisuudessaan Laakkosella + Porvoo.
 
Aika pannukakku oli tämä yhteistyö noihin ensimmäisiin otsikoihin verrattuna!

Lehdistötiedote Volkswagen Groupin sivuilta

Eli lyhyesti jo aiemmin uutisoitu yhteistyö pakettiautoissa sai vahvistuksen: Ford tekee pickupin (Rangerin seuraava versio) ja isomman pakettiauton (Transit) molemmille konserneille. Volkkari vastaa pienemmästä (Caddy) pakettiautosta. Yhteistyömalleista ensimmäiset pickupit pitäisi tulla markkinoille 2022.

Tämän lisäksi muita yhteistyömuotoja tutkitaan, mm. sähköautoissa, autonomisissa autoissa ja palveluissa.

Sopimukseen ei kuulu omistusten järjestelyjä.
 
Penguin sanoi:
Lopettaako VW pornsterin valmistuksen sitten tämän yhteistyön myötä?

Ilmeisesti T7 tulee sitten olemaan badge tuunattu Transiitti.

Kyllähän nykyinen Pornstarter jo ikääntynyt onkin kun T6 oli vain vähän suurempi facelift T5:sta.
 
Ainakin nyky-Mondeo tuli Euroopan markkinoille Pohjois-Amerikasta, joten se  lakkautetaan Fusionin mukana. Varmasti perässä menee muitakin tuontimalleja, jos sellaisia on.
 
Jostain aiemmista uutisoinneista olisin näin ymmärtänyt, että Transportteri loppuisi. Mutta tuossa puhutaan "larger commercial vaneista" jotka Ford tekee, ja "city vaneista" jotka VW tekee. Kumpaan Transportteri sitten kuuluu, sehän on samankokoinen Transic Customin kanssa ja Crafter / Transit ovat sitten isompia.