https://yliteippaus.fi/

Ford Mondeo MK4 (2007-2014?)

Vankka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Avataampas topikki tällekkin mallille:D

Olisin tuollasta menossa katteleen ehdokkaaksi passatin tilalle.

Mitäs nuista kannattaa koeajolla tutkailla? KO. kappale ois 2.0 140hv kiisseli titanium business varustelulla ja manuaalinen.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -

 
Vaikka tuntuu kummalta mainita niin hinta-/laatusuhteeltaan paras auto minkä olen omistanut. Mukava, tilava ja loistava Fordin ohjaus mihin muut eivät tunnu edelleenkään pääsevän. Minulla oli vastaava mutta powershiftillä varustettuna. Ei vaihda niin hienosti kuin dsg mutta kestävyyden suhteen ei valittamista. Moottoriversioissa 140 ja 163 heppaisissa on aikamoinen ero. Pienempitehoinen on alhaalta vääntävä ja manuaaliaskin kanssa parempi vaihtoehto 163 hv moottori selkeästi ylävireisempimja alkaa vetoa löytyä vasta sieltä mistä pienempitehoinen alkaa hyytyä.
Itse lastutin promotechin lastulla ja sem jälkeen jaksoi vetää hyvin kahden tonnin vaunuakin.
 
Oma kohtaista kokemusta ei mulla ole käytetyistä, mutta ainakin noista alkupään autoista kannattaa tarkistaa ovien saumoja ja koeajolla tarkkailla suuntavakautta etupään puslien ja nivelien väljyyttä ajatellen.
 
Minulla oli vastaava -09 vuosimallinen Mondeo ja siitä ei jäänyt kyllä mitään pahaa mieleen. Kun uusi Mondeo ilmestyy ja jos siitä tulee nelivetomalli tarjolle, on täysin mahdollista palata Fordin leiriin. Matka-ajossa auto oli aivan loistava ja minkäänlaista vikaa tuossa ei ollut. Erinomainen hinta-laatusuhde, mutta kärsii turhaan pienestä aliarvostuksesta.
 
JakeS sanoi:
Itse lastutin promotechin lastulla ja sem jälkeen jaksoi vetää hyvin kahden tonnin vaunuakin.

Oliko tuolla lastutuksella vaikutusta kulutuslukemiin vaunun vedossa? Tää perus 140 hp vie pienenkin vaunun edessä helposti 12 l satasella.
 
Kiitoskia vaan kommenteista. Nyt päätä hankeen, että jäähtyy vähän.

Jysky sanoi:
Oma kohtaista kokemusta ei mulla ole käytetyistä, mutta ainakin noista alkupään autoista kannattaa tarkistaa ovien saumoja ja koeajolla tarkkailla suuntavakautta etupään puslien ja nivelien väljyyttä ajatellen.

Näistä saumamassoijen irtoiluista löysinki jo tietoa.

EDIT:

Modet vois korjata tuon mallin aikajakson mk4 on 2007-2010 ja mk4.5 eli facelift 2010-2013. Tuosta naaman nostosta nyt en ole varma mut 2007-2013 on tälle mallille oikea aikaväli
 
Topikkia muokattu... annetaan olla 2014 tuolla jos nyt myytävä auto on vieläkin samaa perustaa kuin 2007 esitelty, mutta naamaa nostateltu. Muokataan myöhemmin uusiksi jos tarvetta on...
 
Jysky sanoi:
... koeajolla tarkkailla suuntavakautta etupään puslien ja nivelien väljyyttä ajatellen.

Noihan on kuitenkin helposti ja melko edullisesti vaihdettavia kulutusosia, joiden takia ei mielestäni tiettyä yksilöä kannata hylätä jos se muuten täyttää kriteerit ja on hinnaltaan sopiva.

On muuten totta, että 140hp ja 163hp versiossa on ihan selkeä ero, ja se on juurikin tuo alavääntö. Itse olen päässyt kokeilemaan molempia automaattilaatikolla (uudessa Grand C-Maxissa, ajanut yhteensä 4 yksilöä joista 2 kumpaakin), ja selkein ero normaaliajossa oli se, että 163hp vaihtaa herkemmin pienemmälle esim. ylämäessä ja normaalisti kiihdytettäessa, etenkin isommilla vaihteilla. Toinen ero tulee sitten voimakkaassa kiihdytyksessä, jossa 163hp tuntuu tehokkaammlta kuin mitä tuo 23hp:n lisäys antaa ymmärtää, ja kuten JakeS jo sanoikin niin 163hp versio laulaa esim. ohitettaessa iloisesti vielä siinä vaiheessa kun 140hp versio alkaa puutua.

Maksaisinko 163hp versiosta lisähintaa? Oman kokemuksen perusteella en, koska 140hp:lläkin ehtii hienosti.
 
Marty McFly sanoi:
Noihan on kuitenkin helposti ja melko edullisesti vaihdettavia kulutusosia, joiden takia ei mielestäni tiettyä yksilöä kannata hylätä jos se muuten täyttää kriteerit ja on hinnaltaan sopiva.

Niin tuossa kiikarissa olevassa tulee vuoden takuu. Sinäänsä kaikesta ei tarvi huolestua.
 
Jysky sanoi:
Oliko tuolla lastutuksella vaikutusta kulutuslukemiin vaunun vedossa? Tää perus 140 hp vie pienenkin vaunun edessä helposti 12 l satasella.
12-13 l satasella. En oikein jaksa uskoa siihen väittämään että kulutus tippuu tehon noustessa. Niin voisi kyllä ajatella, että väännön reilulla paranemisella jaksaa vetää vaunua matalammilla kierroksilla ja sitä kautta kulutus pienenee?
 
Mitä vuosikertaa Vankan haave on?  Malliinhan tuli facelift 2010. Ledivalot taakse ja drl:t sekä pieniä varustemuutoksia sekä hieman päivitetty voimalinja (140 hv, 163 hv ja 200 hv). Powershiftin saa kahteen ensimmäiseen tehoversioon ja 200 heppainen on perinteisellä automaattilaatikolla. Hinta vaan pompsahtaa hurjasti (5000) siirryttäessä 163-->200 hv lisääntyneiden päästöjen muodossa. Manuaalimondeota en ole ajanut kuin 1.8 tdci moottorilla ja tämä juuri se surullisen kuuluisa versio mikä stumppaa hyvin herkästi liikkelle lähdössä. Vaiva satiin poistettua lastutuksella.
 
JakeS sanoi:
Mitä vuosikertaa Vankan haave on?  Malliinhan tuli facelift 2010. Ledivalot taakse ja drl:t sekä pieniä varustemuutoksia sekä hieman päivitetty voimalinja (140 hv, 163 hv ja 200 hv). Powershiftin saa kahteen ensimmäiseen tehoversioon ja 200 heppainen on perinteisellä automaattilaatikolla. Hinta vaan pompsahtaa hurjasti (5000) siirryttäessä 163-->200 hv lisääntyneiden päästöjen muodossa. Manuaalimondeota en ole ajanut kuin 1.8 tdci moottorilla ja tämä juuri se surullisen kuuluisa versio mikä stumppaa hyvin herkästi liikkelle lähdössä. Vaiva satiin poistettua lastutuksella.

Loppuvuodesta 2008 otettu käyttöön, valmistus ajankohta ei oo tiedossa. Nyt on vaan homma siinä pääseekö rahoituksesta ja välirahasta sopuun.
 
Vankka sanoi:
Loppuvuodesta 2008 otettu käyttöön, valmistus ajankohta ei oo tiedossa. Nyt on vaan homma siinä pääseekö rahoituksesta ja välirahasta sopuun.

Tuo on ilmeisesti valmistettu lokakuussa 2008 onko sit MY 2009 vai 2008
 
Tällänen se sitten tuli. Tuosta polttoainelämmittimestä onko se eberi vai webbanen? Se ilmeisesti sijaitsee vänkäron puolella lokarin takana?
 
Onneksi olkoon. Ei muuta kuin kovaa ajoa. Minullakin on niin kova ikävä Voorttia kohtaan että kauppakassin tilaussopimus on oikeastaan allekirjoitusta vajaa valmis.
 
Vankka sanoi:
Tällänen se sitten tuli. Tuosta polttoainelämmittimestä onko se eberi vai webbanen? Se ilmeisesti sijaitsee vänkäron puolella lokarin takana?

Webasto siellä lokasuojassa pitäisi pöhistä.
 
Vankka sanoi:

Toi on hyvä toi ohjattavuuus, omassa Mk3:ssä sitä ei ole  :mad:

Minulle sanottiin Foordilla (tosi uskottava lähde :) ) että eeberi se on näissä kaikissa tehdasasenteisissa..

Jude varmaan korjaa, "ammattilainen" kun on  ;D
 
Karvis sanoi:
Ainakin työkaverin motukassa voi tieturista valita pöhiseekö se automaattisesti vai ei, mutta ajastusta ei ole minkäänlaista.
Mulla pystyy ajastaan tietokoneesta, autopolton saa kans kytkettyä pois. Ainut tyhmä juttu tuossa on se ettei saa moottorin ollessa päällä pakotettua polttoa
 
Vankka sanoi:
Mulla pystyy ajastaan tietokoneesta, autopolton saa kans kytkettyä pois. Ainut tyhmä juttu tuossa on se ettei saa moottorin ollessa päällä pakotettua polttoa

Ei kai tuota autopolttoa kannata ottaa talvisin pois, ellei tiedä että tulee vain hyvin lyhyttä ajoa runsaasti? Pakkasillahan tuo pöhöttää aina(jos poltto päällä)..