https://yliteippaus.fi/

GrandC4Picasso

HatYai

Klassikkoainesta
Liittynyt
1.1.2014
Kesälomareissulla kakkosauto Picassolla, nautinnollista ajoa Itä-Suomessa. Tähän hommaan mitä mahtavin auto ainakin 2.0 HDI koneella ja halveksitulla robottilaatikolla, jota voin kontrolloida isovarpaan kevyellä painalluksella ;D tai rattiläpysköillä niin halutessani. Ehkä pitäis muistaa, että mehulaatikkoversio oli aikanaan päästöjen takia ainakin 3000 euroa kalliimpi ja kuluttaa vähintään litran enemmän löpöä satasella. Käytännön ero ajossa ?? Vaihdevipu Aalle ja menoksi, unohdan loput, kaupunki-ja motariajo, kaikki sujuu, no worries ! Ei mitään sen kauheampaa.

Minulle sopii tämä auto kuin tiukka nahkakäsine, edellinen vastaava kokemus oli Peugeot 607:sta. Omistamani Hondat, Mersut ja VW:t eivät ole vastaavaa tunnetta aikaansaaneet vaikka hienoja autoja nekin olivat, kaikella kunnioituksella. Perverssiä ??? Mazda 3 pääsee kyllä hyvin lähelle Picassoa, varsinkin äänieristyksen jälkeen !


 
Uudessa mehulaattikkoversio on myös tehokkaammalla koneella kuin robotti ja käytännössäkin kulutusero jää maantiellä alle puolen litran. Nämä nykyiset mehulaatikot eivät enää nosta kulutusta samalla tavalla mitä vielä kolme-neljä vuotta sitten ja sitä ennen Citroënin ja Peugeotin kulutukset pomppasivat automaatilla. Siitä johtuen robotit tulevat hitaasti siirtymään historiaan, pienen keskiluokan ja isompien luokkien malleista.
 
Kehitys kehittyy ja uusi tekniikka on parempaa, mutta ei tuo kuusi vuotta vanha robotti mitenkään toivoton ajettava ole, kulutusta ja co2 päästöjä sillä saatiin pienemmäksi. Ajoon lähdön jälkeen sen voi unohtaa ja jättää hoitamaan hommiaan kuten mehuautomaatinkin. Minä ainakin teen niin ja nautin kunnon PSA kyydistä ;D
 
Ainakaan uudessa GrandPicassossa ei ole kulutuksessa mitään eroa manuaalin ja robotin välillä. En tosin ymmärrä miten voisikaan olla, kun kyse on kuitenkin vain automatisoidusta manuaalilaatikosta. On tullut tuota robottia kokeiltua useammassa PSA-mallissa ja pakko sanoa, että dieseleiden yhteydessä se on aika huomaamaton. C4:ssä tuo on ainakin ollut THP 156 bensakoneen yhteydessä ja sen on kyllä hirveä yhdistelmä. Diesel-hybridit taas tekevät robotista täysin huomaamattoman, niin kauan kun ei painavan perävaunun kanssa tarvitse sompailla. Sekin menee vielä eteenpäin, mutta peruutapa ylämäkeen, niin robotilla homma tyssää kytkimen luistattamiseen. Niin se tosin tyssää monella manuaalilla, joten robotti ei siinä mielessä ole yhtään manuaalia huonompi.

Jossain vaiheessa tuli Grand C4 Picassoa katseltua ihan vakavasti, mutta ainakin Helsingissä Veholta on ollut aivan mahdotonta ostaa autoa. Xsara VTS:ää vuosia aiemmin katselin hankintamielessä, mutta se oli sama homma, että esittelyauto liikkeessä olisi ollut, mutta jostain syystä sitä ei koskaan löytynyt koeajoon. En sitten jaksanut lähteä muihin liikkeisiin soittelemaan ja kyselemään, vaan ostin naapurista saman konsernin tuotteen.
 
Itselläni on harkinnassa päivittää rouvan C4 Picasso 1.6 HDi -12 uuteen Grand C4 Picassoon, mutta tuo vaihteisto ohjaa valintaa voimakkaasti. 1.6 HDi:n saa manuaalina, mutta silloin taas ei saa parempia varustetasoja. BMP:nä saa parempia varustetasoja, mutta en sitä edelleenkään huoli, vaikkei uusi ETG6 aivan niin kauhea olekaan kuin vanha BMP. Käytännössä vaihtoehto olisi siis 2.0 HDi perinteisellä automaatilla ja joko Intense- tai Exclusive-varusteilla. Silloin vaan hinta alkaa olla aika kova.

Muutoin auto miellyttäidi kovasti. Ajettavuus on parantunut, jos kohta ei tuo mikään kuljettajan auto ole edelleenkään, mutta perheautona mahtava.
 
Sama auto erinäköisenä ja kooltaan C4 Picasson ja Grand C4 Picasson välilltä kaupan Peugeot 5008 mallina. Siinä ei ole tuollaisia varustetason ja vaihteiston bundlauksia.
 
No joo itseasiassa on, kuin uusi Grand C4 Picasso on sillä uudella pohjalevyllä. 5008 sai juuri faceliftin ja veikkaisin, että vuoden kuluttua syksyllä korvataan uudella mallilla. Pitäisikin käydä ihmettelemässä tätä uutta Crand C4 Picassoa tarkemmin, jotta onko se samanlainen muoviauto kuin samalle pohjalevylle tehdyt 308 ja 308 SW. Minua kun noissa arveluttaa kolariturvallisuus peräänajoissa, kun auton perässä "kaikki" on muovia takapenkin selkänojiin asti. Picasso on kuitenkin 7 paikkainen edelleen, joten siinä on kai oltava vähän peltiäkin perässä.
 
Eikös 5008 ole tehty edellisen 308:n (jatketulle?) pohjalevylle mutta edellinen Grand Picasso taas ei? 308 I:n taidettiin esitellä 2007 ja GC4P 2006, joten voihan se toisaalta tietysti ollakin sama kun kerta samaa aikakautta ovat, vaikka 308:n pohjalle pykätty 5008 tulikin sitten vasta 2010. Voimalinja ja apulaitteethan noissa on tietysti ihan samat.
 
Sitä en tiedä onko 5008 ja edellinen GC4P käyttäneet samaa pohjalevyä 308:n kanssa, mutta keskenään ne ovat olleet yksi ja sama auto. Ero on merkkiulkonäön lisäksi sisustuksen yksityiskohdissa ja pituudessa, 5008:n takaylityksen ollessa pienemmän ja siten auton lyhyemmän. Pituusero on kokonaisuudessaan pois tavaratilasta.

Grand C4 Picasso voitti ylivoimaisesti lasten tekemän autovertailun Ilta-Sanomissa:

1. Citroën Grand C4 Picasso, 19 p
2. BMW 435iA Cabrio, 7 p.
3. Skoda Octavia Combi, 6 p.
4. Nissan Qashqai, 0 p.
4. Subaru BRZ, 0 p.

Lisäys: Citroen Grand C4 Picasso, C4 L ja DS5, Peugeot 307 SW; 308 SW ja 5008 ovat kaikki PSA:n platform 2:n pitkäakselivälisen version päälle tehtyjä. Samalle versiolle on tehty myös Citron Berlingo ja Peugeot Partner, kun taas saman alustan lyhyemmälle versiolle on tehty Peugeot 307, 308, 408, 3008 ja RCZ sekä Citroën C4 II ja DS4.
 
Penguin sanoi:
Sitä en tiedä onko 5008 ja edellinen GC4P käyttäneet samaa pohjalevyä 308:n kanssa, mutta keskenään ne ovat olleet yksi ja sama auto.

Kuten myös töpöperä C4 Picasso. Ainoa ero perän pituudessa, jopa takaistuimet (keski-istuimet Grandissa) ovat täysin identtiset.
 
Alkoi kutkuttaa tämä Grandi sen verran, että buukkasin rouvalle 2.0 BlueHDi Intense automaatin koeajoon, kun hänkin tykästyi ajatukseen 7-paikkaiseen päivittämisestä ja tuosta automaattivaihteistosta.

Löytyi sopivasti juuri haluttu varustelu/moottori/voimansiirto-variantti kokeiluun. Exclusive-mallissa olisi toki kaikkea jännää tingeltangelia, mutta ei ehkä lopulta mitään sellaista, jota nyt oikeastaan tarvitsisi, joten en oikein keksi perusteita 3800 euron hintaerolle. Optiolistalta en varmaan Intenseenkään mitään poimisi -- Xenon-valot ehkä muuten, mutta kun TM:n graafien mukaan valokuvio ei käytännössä eroa halogeneista, niin en tiedä viitsisikö pelkästä paremmasta ulkonäöstä maksaa reilua 1200 euroa.

Katsotaan mikä fiilis koeajon jälkeen on. Ainakin aiemmin kokeilemani 1.6 HDI ETG6 miellytti vaihteistoa lukuunottamatta, joten jos tuo momentinmuunninlaatikko on hyvä, niin palikat ovat aika hyvin kohdallaan.
 
No niin, nyt on Grandi koeajossa. Yksilö siis Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive automaatti. Lisävarusteena ainoastaan "Pack Techno" eli metalliväri, CD-asema, 3D-takavalot ja tummennetut lasit B-pilarista taaksepäin.

Mittapuina perheen nykyiset autot eli Citroën C4 Picasso 1.6 HDi -12 ja Skoda Octavia Combi RS TDI DSG -15.

Moottori ja voimansiirto

Moottori vaikuttaa nöyrältä puurtajalta. Verrattuna 1.6 HDi:hin voimaa on luonnollisesti rutosti enemmän (150 hv / 370 Nm), mutta toisaalta Skodan 184-heppainen TDI on selvästi voimakkaampi. Toki Skoda on paljon pienempikin. BlueHDi on niin sanottu "kusikone" eli tavaratilan pohjan alla on 17 litran AdBlue-tankki.

Erityisen kiitoksen ansaitsee sammutusautomatiikka -- se toimii parhiaten mitä missään aiemmista autoistani. Jalkaa ei yksinkertaisesti ehdi siirtää jarrulta kaasulle ennen kuin kone jo käy, eikä käynnistymistä edes tunne.

Käyntiääneltään 1.6 HDi on pehmeämpi, mutta asia ei häiritse auton sisällä.

Aisinin tekemä 6-vaihteinen momentinmuunninautomaatti toimii hyvin ja pehmeästi. Alaspäinvaihdot tuntuvat hieman teräviltä, mutta eivät häiritsevästi. Vaihde"keppi" on sijoitettu fiksusti ohjauspyörän yhteyteen tilaa viemästä, ratin molemminpuolin löytyvät myös tippiläpät käsin paimentamiseen.

Ajettavuus ja ajo-ominaisuudet

Ajettavuuden suhteen Picasso on ottanut valtavan loikan eteenpäin. Ohjaus on edelleen kevyt, mutta ohjaustunto hämmästyttävän hyvä. Auto ei kallistele ja alusta toimii muutoinkin hyvin. Alustan viritys on selkeän mukavuuspainotteinen, mutta positiivisessa mielessä -- auto on mukavuudestaan huolimatta myös täsmällinen ja tukeva ajaa. Suuntavakaus on loistava, varmaan pitkälti pitkän akselivälin ansiosta.

Mukavuus ja ergonomia

Myös istuimet ovat kehittyneet edeltäjistään. Liiallinen pehmeys on häipynyt ja tilalla on ryhdikkäät ja tukevat istuimet. Säätöjä on vähän, mutta sopivat silti omalle ja rouvan selälle. Sivuttaistuki on hyvin laimea.

Parasta mukavuuden suhteen on auton meluttomuus -- auto on suorastaan käsittämättömän hiljainen. Vertailu Skodaan on julmaa, kun molemmissa on vieläpä renkaat samaa merkkiä ja mallia: Michelin Primacy HP. Koko on Picassossa 205/55R17 ja Skodassa 225/45R17 eli hyvin vertailukelpoiset. Autojen melutasossa on yksinkertaisesti hurja ero.

Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, mutta varsinaisia käyttöpainikkeita ei rattipainikkeita lukuunottamatta käytännössä ole, vaan lähes kaikkea hallitaan suuren kosketusnäytön kautta. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarkoittaa sitä, että jotkut asiat eivät ole ihan yhden hipaisun takana.

Tilat

Tilat ovat yksinkertaisesti loistavat. Keskirivin penkit ovat asialliset, mutta pitkälle istumakorkeus voi olla turhan matala. Kolmas rivi sopii vain lapsille ja tilapäiskäyttöön.

Tavaratila on kaksirivisenä suuri, kolmella rivillä mitätön.

Valot ja näkeminen

Valoista ei kokemuksia. Näkyvyys kuskin paikalta on hyvä, vaikkakin ulkomittoja voisi olla vaikea hahmottaa ilman tutkien ja kameran apua.

Laatuvaikutelma

Kaikin puolin siisti, ei premiumia. Ei hälyääniä, asiallinen viimeistely.

Kulutus

Ei tietoa. Numerot lupaavat hyvää, mutta kun ajotieturin virheestä ei ole hajuakaan, niin turha arvailla.

---

Summa summarum: Tilava, mukava ja erittäin hiljainen perheauto.
 
Ajotietokoneen virhe näissä PSA:n nykymalleissa on ollut 1-2 dl optimistinen eli todellinen kulutus tuon verran ajotietokoneen näyttämää suurempi. Millaisia lukemia se tieturi on näytellyt?
 
5.5 -- ja ajo kaupunkia ja raakaa koeajorääkkiä. Noin 200 kilsaa. Kuulostaa vähän turhan pieneltä isokokoiselle automaatille.
 
Se stop-start tekee kyllä ihmeitä kaupunkikulutukselle ja jos vertaan tuota lukua oman 508:n kulutukseen, niin kyllä tuosta sovellettuna sellainen 5,7 litraa voisi olla jopa varsin lähellä totuutta, jos ei auto ole täynnä tavaraa ja matkustajia. On se kuitenkin kaukana siitä mitä esitteissä lupaillaan. Mitäs se nykyinen Picasso kuluttaa?
 
Marko_K sanoi:
5.5 -- ja ajo kaupunkia ja raakaa koeajorääkkiä. Noin 200 kilsaa. Kuulostaa vähän turhan pieneltä isokokoiselle automaatille.

Huomasinpa, että auto kertoi myös koko historiansa kulutuksen, se näytti nyt 6.2. Vaikuttaa paljon realistisemmalta numerolta, joskin yllättävän pieneltä koeajoautolle. Mutta kuten sanottua, virheen suuruus ei ole tiedossa.
 
Minulla on omassa käytössä kulutus aina painunut reippaasti sen alle mitä koeajokäytössä autojen kulutus on. Niillä kun suurimmaksi osaksi käydään heittämässä sellaista 15 min lenkkiä kone kylmänä ja ajo on kaupunkipainotteista ja sisältää paljoin tyhjäkäyntiä.
 
Jos maantietä enimmäkseen ajat, niin tuo tuskin pienemmällä kulkee mitä nykyinen Picasso. Jos taas paljon taajamapyöritystä ja valoissa seisoskelua, niin luultavasti menee tämä uusi pienemmällä, olettaen ettei tuossa nykyisessä ole stop-startia.
 
Kilometreistä suurin osa tulee maantiellä tai moottoritiellä, mutta toki ajasta suuri osa taitaa mennä nurkkapyörityksessä. Toki pikkukylässä liikenne ei ole nykivää, joten ei sammutusautomatiikka ihan hirveästi töihin pääse.

En ole tsekannut miten paljon painavampi tuo uudempi on. Mallihan on keventynyt merkittävästi itsessään, mutta eiköhän muutokset 1.6 -> 2.0, man -> aut ja Picasso -> Grand Picasso kuitenkin tarkoita painon kasvua.
 
1710 kg sanoo Sitikan nettisivut. Vanhasta en speksiä Googlella löytänyt, muistelisin haarukkaa 1500-1600 kg.
 
Totta. Olikin Picasson paino tuo 1640. Grandissä on vissiin aina ne kolmannen rivin penkit ja saako niitä edes pois sieltä tilaa viemästä?