https://tummennuskalvot.fi/

S-MAX kysymyksiä

Bemmisti

Sisäänajettu
Liittynyt
19.3.2017
Hello, kyseinen peli sai kiinnostukseni heräämään. Kävin koeajolla ja ihastuin ajettavuuteen ja alustan toimintaan. Tilat loistavat samoin kuin varusteetkin titanium tasolla.

Nykyinen rav4 hybrid saa melko todennäköisesti lähteä vaihtoautorivistöön :)

Johan tuolla Ravilla ehdittiinkin ajella 5 kk.

Onko täällä kellään kokemuksia noista uudemmista s-maxeista?

Kaupat on jo lähes lukkoon lyöty. Päänvaivaa tuottaa se et otanko tuohon madalletun alustan vai normi. Myyjällä ei ollut kokemusta tuosta sport-alustasta eikä siten osannut kehua tai moittia sitä. Onko foorumin porukalla antaa vinkkejä ton suhteen?
 
Minulla on uusi ässä ja kokemuksia 170 tkm:n matkalta  :)
Normialustalla 2,0 tdci 150 hv power shift.
Luokassaan hiljainen auto ja ajettavuus kohdillaan kunhan renkaat ovat kunnossa.
Varusteita on titaniumissa useimmalle riittävästi. Muistaakseni lisävarusteet omassa autossa ovat ainoastaan peruustuskamera, sähköiset 3-rivin penkit, tummennetut takasivulasit sekä nahkapenkit (sähkösäädöt tuli niiden mukana).

Laatuvaikutelmassa on hieman toivomisen varaa. Koelaudan kovamuovit mm. radion ympärillä häiritsee ja muutenkin autosta kaikkine pimpelipom-äänineen jää hieman lelumainen vaikutelma.

Toimivuus ollut ihan ok. Jossakin vaiheessa oli kaikenlaista ärsyttävää pikkuvikaa jotka vaativat huollossa ravaamista liiankin tiuhaan mutta nyt on tästä vaiheesta päästy yli ja meno on ollut huoletonta.
Sisustakin on kestänyt kovaa käyttöä ihan mukavasti. Kuljettajan penkin vasen reuna alkaa painua mutta talven aikana vaihdetaan sivupala ja penkki saadaan taas ryhtiin.

Menohaluiltaan tuo on aika rauhallinen. Hyvin liikenteen tahdissa pysyy mutta jos täydellä kuormalla ohittaa hiemankin tiukemmassa paikassa niin saa kyllä polkimen tunkea konehuoneeseen saakka. Jotenkin tuntuu, että edellinen ässä oli nopeampi vaikka hevosia kymmenen vähemmän.

Ihan tyytyväinen olen autoon ollut. Moni asia on paremmin kuin edellisessä korimallissa ja juurikin loistava siinä mihin se on tehty, suuremman porukan matka-autoksi.
 
Kiva kuulla, että löytyy aitoa kokemusta autosta. Sulla on kilsoja tullut reippaasti. Eikös ensimmäiset autot tulleet Suomeen loppuvuodesta 2015?

Oletko kaivannut alustaan jämäkkyyttä lisää? Sulla varmaankin Sonyn soitin? Tuleeko sen mukana 9 vai 12 kaiutinta ja onko mukana subbari. Jostain luin, että tuon sonyn paketin mukana tulis akustiset sivulasit? Pitäneekö paikkaansa ja onko ns. Laminoidut?

Toisaalta jos sijoittaisi 5 t lisää saisi galaxyn joka tilavampi. No joo tuolleen kun alkaa miettimään niin aina löytyy parempia vaihtoehtoja.

Eihän tässä tietenkään mitään järkeä ole vaihtaa ravia pois. Mutta toi ravi on vaan niin tylsä, että ehdin jo kyllästyä siihen. Hajuton ja mauton auto. Kaikki toimii kuin junan vessa mutta ajamisen iloa se ei kyllä tuota.

Edittiä: sullahan on toi auto alta vuoden vanha. Löytyy infoa tosta toisesta viestiketjusta. Mitenkä toi navi toimii? Saako siihen veloituksetta päivittää kartat ja jos saa niin miten ja kuinka pitkään etu kestää?

 
7.12.2016 rekisteröity ja ammattikäytössä joten kilometrejä tulee reilusti...

Alustaan en ole kaivannut jämäkkyyttä lisää. Kevyellä kuormalla muutenkin hieman pintakova verrattuna edelliseen malliin vaikka rengaskoko on autoon sopivampi (235/55 vs 225/50).

Sonyn radio on mutta kaiuttimien määrää en muista (voin kyllä tarkistaa). Tämä puoli on ollut toissijainen minulle aina. Radio kuuluu hyvin ja se riittää minulle. Sivulasit ovat tosiaan laminoidut ja siitä kiitos auton hiljaisuudelle.

Galaxyn hinta on malliuudistuksen myötä noussut liikaa. Ennen mallien hintaero oli 2000€ ja nykyinen 5000 on aika paljon pelkästä takakontista. Jos vaihtoehtoa miettii, niin kannattaa ehdottomasti koeajaa koska alustojen säädöissä on eroja. S-max on sportisempi ja galaxy pehmeämpi.

Navi käytettävyydeltään tyydyttävä. Parempiakin toteutuksia on paljon vaikka autossani on sync-3. Pitoaika minulla on vain 2 v ja autoon laitettu kiinteällä latauksella varustettu 7" samsungin tabletti jossa waze, tom tom ja se kolmas naviohjelma joten auton omsn navin käyttö on vähäistä ja karttojen päivityksestä ei ole tietoa.

Huoltoväli on 30 tkm ja menee nurkka-ajossakin lähelle tuota ennen kuin auton huoltovalo syttyy. Mootorissa 0w-30 öljyt ja ensimmäinen fordi johon joutuu huoltojen välissä lisäämään öljyä. Yleensä se litran purkki mutta kertaalleen on jouduttu toisenkin kerran lisätä. Auto kuitenkin käy sen 16-20h/vrk.

 
Parasta testiähän tuollainen ammattiajo on. Taitaa tosiaan olla marginaali auto, kun muita omistajia ei ole ilmaantunut. Lueskelin tuolta ford foorumilta noita uuden Mondeon käyttäjäkokemuksia ja säikähdin. Noissahan on vikoja ihan mielettömästi. Liekkö tämä s-max sen parempi?
 
Bemmisti sanoi:
Lueskelin tuolta ford foorumilta noita uuden Mondeon käyttäjäkokemuksia ja säikähdin. Noissahan on vikoja ihan mielettömästi.

Lueskellessa mitä hyvänsä merkkifoorumia tämä sama ilmiö nousee esille, mitään autoa ei voisi ostaa jos merkkifoorumeiden kirjoitusten perusteella pitäisi autoa hankkia...
 
Teknisestihän se on sama auto kuin mondeo. Aikaisemmin mainitsin, että oli kausi jolloin pikkuvikaa oli jatkuvasti mutta nyt viimeinen 70 tkm menty ilman mitään murheita. Laturi on ollut suurin vika tähän mennessä.
Ensi lauantaina vaihdatan kaikki jarrupalat ja levyt joka nurkkaan niin sekin on hoidossa. Sähkövatkainta autossa on kyllästymiseen saakka mutta ei merkkivaloa tms. kun jarrupalat alkaa olla lopussa.
Laskin kaiuttimet. 9 kpl löytyy autosta...

Näitä tila-autoja on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut useampi. 2×galaxy, 2×s-max ja vw sharan.
Kalleimmaksi on tullut viimeinsenä mainittu.
 
Bemmisti sanoi:
- - -
Eihän tässä tietenkään mitään järkeä ole vaihtaa ravia pois. Mutta toi ravi on vaan niin tylsä, että ehdin jo kyllästyä siihen. Hajuton ja mauton auto. Kaikki toimii kuin junan vessa mutta ajamisen iloa se ei kyllä tuota.
- - -

Jos tylsyys vanhassa vaivaa sekä haluat hajua ja makua, niin käypä koeajamassa uusi Citroen Grand C4 Picasso!

https://www.is.fi/autot/art-2000005189330.html
 
Näin siinä vaan kävi et Rav lähtee kiertoon. Tänään tuli lyötyä kaupat lukkoon. Ehkä paha moka😀 Mut on se ajoltaan vaan ihan eri planeetalta kuin Ravi. Jakella on varmaan ehtinyt tulla kokemusta et mitkä renkaat sopii parhaiten autoon?. Lähinnä meluttomuus ja ajettavuus. Voin valkata vielä talvirenkaat vapaasti. Alustavasti ajattelin ottaa contin kitkoilla.

Auto menee kuulemma tuotantoon joko joulukuussa tai sit heti tammikuussa. Eli periaatteessa auto ajossa helmikuun pinnassa.
 
Onnittelut.  Ihan soiva peli on. Millä tekniikalla tilasit ?
Eilen ajoin ässällä sen 450 km ja muistui taas mieleeni sivupeilien kuraantuminen, aina umpisavessa mutta siihenkin tottuu  :)

Minä olen vallan käyttänyt good yearin kitkoja.  Huomattavasti sopivammat kuin mukana tulleet noksun kitkat. Luulen, että contitkin voivat olla hieman vetelän tuntuiset Ässäsä. Korkea ja painava kaipaa jäykempää rengasta.
 
Vaihtoehdot moottorin suhteen oli vähissä. Halusin ehdottomasti automaatin ja en halunnut motista maksaa älyttömyyksiä. Joten disukka 150 hv tuli tilattua. Mielestäni hintaeroa 180 hv malliin oli liikaa. Tehoero taitaa olla ihan ohjelmallinen? Bensana toki olisin halunnut mut kun tomaattia ei ois saanut kuin siihen 240 hv malliin.
 
150 hevosella pärjää kyllä vaikka hieman ahdistaakin isommissa nopeuksissa ja isommalla kuormalla. Ei varmaan juurikaan eroa rav:n verrattuna.
Omassa on sama pannu. 180 hv version suurin ero on, että vetoa riittää kierrosten ylärekisterissä ihan toiseen malliin kuin pienemmässä moottorissa.
Promotechiltä saa oivallisen boxin juuri tuohon koneeseen. Olen noita Fordeissa käyttänyt ja koskaan ei ongelmia eikä huollon puolella ole asiaa huomattu  :)
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=34612
 
Onkohan missään päin maailmaa ford huolto ajanut 150 koneisiin 180 softaa. Tosin voi olla, että ford on tuon mahdollisuuden blokannut.
 
En tiedä, mutta eiköhän se ole muuttuvat päästöt mikä kyseistä harrastusta haittaa. Onko sitten muuta eroa kuin softa niin sitä en tiedä.
 
JakeS sanoi:
Onko sitten muuta eroa kuin softa niin sitä en tiedä.

Eiks nuo Fordin dieselit noiden osalta edelleen ole PSA:n kaksilitraisia? Ymmärtääkseni ainakin PSA:n omissa versioissa hypättäessä 150 -> 180 hv sinne moottoriin tulee joku ylimääräinen tasapainoitusakseli eli EI ole sama pata. Lähdettä en tähän hätään ryhtynyt kaivamaan, ihan oma muistikuvani vain.
 
On ne näköjään ulkomailla onnistuneet saamaan 180 hv softan noihin 150 malleihin. Onko jopa niin, että sama ohjelma mutta vaatii vaan jonkun täpän jonnekin kohtaan koodia. Mitä noita mondeo foorumeita lueskelin niin nähdäkseni ihan sama kone molemmissa. Eli ei mitään mekaanista eroa?

Auto tulee meillä pysymään vakiona. Toki jos tollasen päivityksen merkkihuollossa sais niin sit pois harkita ihan oikeastikin.
 
Tänään tuli tunnin lenkki pyyhällettyä tollaselle essarilla. Tässä renkaina oli Contin kitkat. Auton ajettavuus se vaan jaksaa ihastuttaa. Vaikka Ravikin menee vakaasti niin tämä meni selkeästi vakaammin. Melussakin Ford näytti kyntensä.

Eli renkaiksi valitsen Contin kitkat. Toki Goodyear ja noksu tekis mieli testata. Mutta en usko, että ne sen kummempia ovat.

Alusta vaikutti tässä jämäkämmältä kuin galaxyn. En uskalla ottaa sporttialustaa tähän. Voi mennä jo liian kovaksi.
 
Fordit yleensä ottaen olleet kivoja ajaa. Jopa uusi s-max vaikka pientä takapakkia mentiin siirryttäessä sähköiseen tehostajaan.
Luokassaan se on hiljainen ja luulen, että teit hyvän valinnan kun jätit sporttialustan pois. Ei ehkä se paras varuste tila-autoon ? Normialustakin on aika jämäkkä ja volkkarimaista pintakovuutta esiintyy.
 
Nyt kun huumasta on selvinnyt :) Niin yksi negatiivinen asia jäi myös mieleeni. Eli kun teki täyskaasu kiihdytyksen niin huomasin yllättävän paljon vetelyä. Muutoin ajettavuudeltaan oli yksi parhaita autoja millä olen ajanut. Juu, puhun nyt reipasvauhtisesta motariajosta. Mutkatie kanttailuun ei ehken sovellu :)

Myyjillä ei tuntunut olevan varmaa tietoa miten tohon Sync 3 saadaan ladattua uusimmat kartat. Toinen sanoi, että ne pitää ajaa huollossa ja hinta n. 100 € toinen taas oli sitä mieltä, että ne latautuu automaattisesti kun auto on "netissä". Ehken tuon ensimmäisen myyjän näkemys lähimpänä oikeaa. 
 
Mondeo vetelee myös. Samoin vetopito ei ole kummoinen.
Jos sama järjestelmä, kartan päivitys onnistuu sim kortin vaihtamalla.
En tosin tiedä onko tuota systeemiä muutettu. Mondeossa sim on kyynärnojan sisällä lokerossa.
 
Kitkoilla vetely kiihdyttäessä korostuu,  erityisesti kun renkaat hieman kuluu. Juuri tästä syystä olen herkkähipiäinen rengasvalintojen suhteen.
Minulla on sync-3 wifi-asento päällä ja se näkyy näytössäkin mutta en ole saanut mitään järkevää tapahtumaan. En kyllä saa bemarissakaan ja tälläisiin asioihin perehtyminen ei todellekaan ole minun vahvinta aluetta.  Kunhan saan radion toimimaan niin se riittää minulle :)
 
Kettu sanoi:
Mondeo vetelee myös. Samoin vetopito ei ole kummoinen.

Onkohan tähän tullut downshiftausta kun aikanaan omistamassani 2002 mondeossa oli mainio vetopito, ei vedellyt ja ohjaus oli kuin cartingautosta. Mitä ne on siellä voortilla oikeen touhunneet ?

Edit: tuossahan jakes yläpuolella mainitsi sähköisen ohjaustehostimen...tämähän se on monesta autosta ajotuntuman vienyt.