https://tummennuskalvot.fi/

Citroën C5:n suosio

CeeViis

Sisäänajettu
Liittynyt
17.1.2014
Suosio laskusuunnassa.
C5-vuosittain.jpg

Tykkään tilastoista. Siksipä tarkistettuani viime kuun ensirekisteröinnit (omani siellä mukana :) tilaston Trafin sivulta päädyin tutkimaan tilastoja vähän pidemmältä ajalta.
Keräsin tiedot taulukkoon.

Jäin miettimään miksi myynti on sakannut vuosituhannen alun jälkeen voimakkaasti. Minusta auto on vuosien varrella kehittynyt paljon parempaan suuntaan. Vuoden 2005 facelift-mallin selvät parannukset sekä ulkonäköön että muutenkin ei myynnissä näkynyt. Saati sitten kokonaan uuden mallin esittely 2008. Vain pieni hetkellinen piristys tuonna vuonna.

Olisiko kyse siitä, ettei C5 ei ole tarpeeksi Citroën-mainen? Muistuttaa kieltämättä ulkonäöltään kovasti kilpakumppaneita. Toisaalta ei C6 myöskään myynyt. Se sentään näytti Citroënilta perinteisellä tavalla. Ja oli minun mielestäni oikein hieno ja haluttava. Harmi, ettei minulla ole ollut sellaiseen varaa. C5 menestys ei varmaan ole hinnasta kiinni. Se on luokassaan kilpailukykyinen. Mietin vain kenen leiriin Citroën-kuljettajat ovat siirtyneet?

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Tykkään tilastoista.

Olemme selvästi sukulaissieluja ;). - Pitkän aikasarjan olet jaksanut kasata, siitä pointsit! Ja itse ongelmaa pohdiskelet aiheellisesti, mutta todellista vastausta on aika hankala löytää.
 
Itelle jäi ainoat muistot 2002 vuodelta c5:sta kun oltiin luokkaretkellä yläasteella ja mentiin moisella autolla tampereen keskustasta särkäniemeen. Kun muut kävelivät.. Ihan kiva ranskalaiseks, mutta kun saksalaisiin tottunu, niin se ei oikein istu. Jos en tietäsi citikan ongelmista niin voisin ostaakki. Tosin eihän ongelmatonta autoa ole  ???
 
Tuolloin C5:n huippuvuotena 2002 myytiin Renault Lagunaa 2144 kpl ja Peugeot 406:tta 1555 kpl. Vuonna 2013 myytiin Lagunaa 5 kpl ja 508:aa 624 kpl.

Keskiluokassa myyntiä ovat kasvattaneet esim. BMW 3-sarja 1214->2248 kpl ja Octavia 1195->4779. Myyntiä on siirtynyt katumaastureihin ja luultavasti myös Kia Cee'd -tyyppisiin farmarimalleihin. Ranskalaisilla on kaiken kaikkiaan mennyt Suomessa heikosti viime vuosina. Tällaista ranskalaismerkkien myynnin laskua ei ole nähty esim. muissa Pohjoismaissa.
 
CeeViis sanoi:
C5 menestys ei varmaan ole hinnasta kiinni. Se on luokassaan kilpailukykyinen.
Onko se oikeasti kilpailukykyinen? Omilla optioilla yleensä kun olen sen hintaa katsonut on se ollut aivan liian lähellä V70:stä tai vaikka A6:tta ja ihan heti en miellä C5:ttä samalle viivalle. Farkussa vaateet kun olivat xenonit ja tomaatti. Sitikalla sekä pököllä nämä versiot ovat yleensä hinnoiteltu aivan pihalle... Nytkin farkku tomaatti premium nahkoilla ja hälyllä melkein 40 rahaa eikä nämä perinteisesti ole kauhean hyvin pitäneet arvoaan...  :(
 
Itse malliin en voi ottaa kantaa, kun ei ole omakohtaista kokemusta.

Osatekijöitä rekisteröintilukujen laskussa lienevät ainakin se, että merkki on käsittääkseni poistunut monien yritysten työsuhdeautotarjonnasta sekä kunnollisen automaattivaihteiston puute / saatavuus vain rajoitettuihin malleihin
 
En tiedä mistä nuo tilastot on otettu, mutta itse olin vielä viimevuoden alussa töissä autoliikkeessä jossa oli renaultin myynti. Ja jo pelkästään siitä liikkeestä meni varustelun läpi enenmmän lagunoita kuin nuo 5kpl.
 
Jude sanoi:
En tiedä mistä nuo tilastot on otettu, mutta itse olin vielä viimevuoden alussa töissä autoliikkeessä jossa oli renaultin myynti. Ja jo pelkästään siitä liikkeestä meni varustelun läpi enenmmän lagunoita kuin nuo 5kpl.

Nämä ovat Trafin sivuilla olevia lukuja. Oletko aivan varma, että vielä 2013 puolella toimitettiin Lagunoja? Heinäkuun 2012 hinnastossa oli enää yksi malliversio ja hinta laitettiin sellaiseksi, ettei kukaan erehdy ostamaan. Tai sitten varastoihin jääneitä autoja laitettiin kilpiin 2012 puolella ja toimitettiin 2013.
 
jf sanoi:
Onko se oikeasti kilpailukykyinen? Omilla optioilla yleensä kun olen sen hintaa katsonut on se ollut aivan liian lähellä V70:stä tai vaikka A6:tta ja ihan heti en miellä C5:ttä samalle viivalle. Farkussa vaateet kun olivat xenonit ja tomaatti. Sitikalla sekä pököllä nämä versiot ovat yleensä hinnoiteltu aivan pihalle... Nytkin farkku tomaatti premium nahkoilla ja hälyllä melkein 40 rahaa eikä nämä perinteisesti ole kauhean hyvin pitäneet arvoaan...  :(
Onhan V70 ja A6 tosiaan eri viivalla kuin C5. Mutta myös eri hintaluokassa. Ei minun mielestäni kovin lähellä edes. Kävin äsken selaamassa em. mallien nettisivuja ja tsekkasin, että autoveroton hinta samaa tasoa kuin C5:n verollinen..

Arvon säilyminen on tosiaan yksi asia, joka ei puolla raskattaren hankintaa. Mutta eipä se ole vuosituhannen alussa ollut yhtä iso jarru myynnille kuin nyt?

Toinen asia, jonka nyt taas muistin. Omaa autoa konfiguroidessani huomasin, että valittavia lisävarusteita, eikä värejä ole C5:n listassa kovinkaan paljoa. Onneksi tuon Premiumin varustetaso on runsas jo sellaisenaan. Mutta oman auton räätälöintimahdollisuudet kieltämättä ovat rajalliset.

Kun punnitsin muita vaihtoehtoja, niin A6 eikä V70 niihin todellakaan kuuluneet. Octaviaa harkitsin eniten.
 
Vuonna 2008 sain työsuhdeautokseni uusikorisen farkku c5 diesel-automaatin. Kävin ajamassa useita autoja ja kyllä tuo c5 oli sellainen auto, että tuli heti koeajon ensimetreillä sellainen "tahtoo tämän" fiilis. Auto oli vaan niin mukava ja hiljainen. Työnantajan kanssa tuli pieni vääntö, kun ei oikein olisikaan ranskalaista autoa saanut ottaa, mutta pienen väännön jälkeen homma oli kuitenkin selvä ja auto meni tilaukseen.
Tuo 3 vuotta ja 85tkm meni autolla oikein mukavasti, muutama ylimääräinen huoltokäynti tuohon kolmeen vuoteen mahtui, toinen etusivuikkuna ei enää auennut kun oli joku vaijeri poikki ja webaston kanssa oli hieman savutusongelmia. Kaiken kaikkiaan olin autoon erittäin tyytyväinen, aivan omaa luokkaansa mukavuuden kannalta jousituksen osalta ja melutaso miellyttävä aina laillisillle moottoritienopeuksille saakka.
Auto oli kyllä laadukkaampi, kuin muutamat muut omistamani eurooppalaiset autot.
Viime aikoina kun jonkunlaista autokuumetta on ollut, niin on kyllä tuo c5 ollut useinkin mielissä, mutta nyt kun pitäisi omalla rahalla auto ostaa, niin kyllä se vaan tuo ajatus arvon alenemisesta hieman rajoittaa innokuutta uuden c5:n ostoon, ehkä olisi järkevää ostaa sopivasti käytettynä?
Myyntiä siis varmaan haittaa se, että kaikki työnantajat eivät kelpuuta ranskalaisia autoja riveihinsä ja yksityiset pelkäävät arvonalenemaa sekä kuulopuheet ranskalaisten ongelmista, vaikkei niitä onhelmia varmaan tänä päivänä ole ainakaan yhtään enempää kuin on joillain eurooppalaisilla volyymimerkeillä.
 
nemos sanoi:
Nämä ovat Trafin sivuilla olevia lukuja. Oletko aivan varma, että vielä 2013 puolella toimitettiin Lagunoja? Heinäkuun 2012 hinnastossa oli enää yksi malliversio ja hinta laitettiin sellaiseksi, ettei kukaan erehdy ostamaan. Tai sitten varastoihin jääneitä autoja laitettiin kilpiin 2012 puolella ja toimitettiin 2013.

Kyllä niitä toimitettiin vielä 2013. En tiedä kuinka paljon meni yksityisille, mutta oli jokin diili yhden ison firman kanssa joka osti 2000 rellua 2012-2013 vuosina. Autot laitettiin kilpiin silloin kun auto luovutettiin asiakkaalle, koska ei voinut ajaa ilman koekilpiä tankkaamaan.
 
Pekka P sanoi:
merkki on käsittääkseni poistunut monien yritysten työsuhdeautotarjonnasta

C5:n lanseerauksen aikaan ymmärtääkseni juuri yritysautomyynti veti erittäin hyvin; Liisarihinta oli kokoon ja varusteisiin nähden varmastikin paikallaan, ja autoa meni paljon merkkiin vihkiytymättömillekin. Liekö sitten jälleenmyyntiarvon todellisen laidan paljastuminen vetänyt hinnat ylös ja siten yritysasiakkaat muualle?
 
CeeViis sanoi:
Onhan V70 ja A6 tosiaan eri viivalla kuin C5. Mutta myös eri hintaluokassa. Ei minun mielestäni kovin lähellä edes. Kävin äsken selaamassa em. mallien nettisivuja ja tsekkasin, että autoveroton hinta samaa tasoa kuin C5:n verollinen..
Volvo V70 D2 business xenoneilla ja kangasnahkoilla 44 500€, joten ei hirveän iso ero.
 
jf sanoi:
Volvo V70 D2 business xenoneilla ja kangasnahkoilla 44 500€, joten ei hirveän iso ero.

Citikan saa samantehoisella koneella ja automaatilla alle 31 tuhannen euron, niin onhan tuossa hintaeroa ihan reilusti.

Minunkin mielestä suuri syy heikkoon myyntiin, on merkin puuttuminen  liisarivalikoimista monessa firmassa. Tämmöinen farkkuna olisi kyllä itseänikin kiinnostanut. Olisin saanut Golfin hinnalla isomman farkun, mutta ei ole meidän firmassa sallittu liisarina. Ja BMP-vaihteistokaan ei itseäni olisi ajanut pois tästä mallista, kun sen kanssa on oppinut C4:n kanssa elämään.
 
Pepeto sanoi:
Citikan saa samantehoisella koneella ja automaatilla alle 31 tuhannen euron, niin onhan tuossa hintaeroa ihan reilusti.
Mites ne xenonit?
Edit mun moka disuun ainakin näytti saavan. Bensaan taas ei pikku koneeseen?
 
Tuo on varmaan totta, että leasing -firmat ovat ohjanneet asiakasyrityksiään pois ranskalaisista. Muistan, kun minun ex-työpaikassani tehtiin tuo liisarifirman suosituksesta. Kaikki ranskalaismerkit, ja myös italialaiset, pudotettiin pois perustuen arvioitua jäännösarvoa huonompaan kauppahintaan liisarikauden päättyessä.
 
Eräällä tutulla on liisarina jo toinen C5 peräkkäin, tämä nykyinen on sillä kiukkuisimmalla dieselillä varustettu ja varsin tyytyväinen hän tuntuu autoon olevan. Ensimmäisessä oli ollut webaston kanssa murheita useampaankin otteeseen, mutta muuta siinä ei muistaakseni ollut joten päätyi sitten auton vaihtuessa samaan malliin puhdikkaammalla koneella.
 
Viimeisin C5 kokemus on taksin takapenkiltä. Piti oikein kysyä kuskilta, että onko kitkat alla, kun auto oli niin hiljainen. Nastat siinä kuitenkin oli. Erittäin mukava auto matkustajan näkökulmasta.
 
Työsuhdeautojen osuus on noin 20 % myynnistä. Vaikka se C5/Laguna/406-tapauksessa olisi ollut 10 vuotta sitten lähes puolet, niin suunnilleen yhtä rankasti on myynnin täytynyt pudota yksityispuolella.
 
Nuo nemoksen laittamat luvut tosiaan kertovat aika vahvasti siitä, että kilpailijat ovat onnistuneet houkuttelemaan asiakkaita leiriinsä. Valinnanvapaus varustelun suhteen on varmaan yksi osatekijä, mutta toisaalta esimerkiksi Octavia on jo pitkään tarjonnut myös ominaisuuksiltaan varsin kilpailukykyisen paketin tässä hintaluokassa. Citroënillä ei ole ihan hirveästi varsinaisia myyntivaltteja ollut, jollei välttämättä ole halunnut kaasunestejousitusta. Saa nähdä piristyykö tuo C5:n myynti yhtään toukokuussa saapuvan Cross Tourerin myötä.
 
Omalla kohdalla C5:sen hankinta kaatuu kahteen asiaan. Jälleenmyyntiarvoon ja vikatilastoihin. Jälleenmyyntiarvon totaalinen romahtaminen löytyy TM:n käytettyjen autojen hinnastosta ja vikatilastoja löytyy monelta eri taholta.

Automaattivaiheistokin on pieni kompastuskivi. Mutta sen verran pieni, että lapsiperheen työsuhdeautoksi vitonen olisi oiva peli!
 
Automaattivaiheistokin on pieni kompastuskivi. Mutta sen verran pieni, että lapsiperheen työsuhdeautoksi vitonen olisi oiva peli!

Itse pidin tuota Aisinin 6-lovista perinteistä automaattilaatikkoa hyvinkin toimivana. Vaihtoi hienosti ja käytti moottorin vääntöä hyvin, ilman tarpeetonta alaspäin vaihtamista.

(edit: Korjasin lainaukseen hakasulkeet kohdilleen - Markku J)
 
skt1 sanoi:
Itse pidin tuota Aisinin 6-lovista perinteistä automaattilaatikkoa hyvinkin toimivana.

Kaikki eivät vain nykyaikana pidä perinteisistä mehumaijoista. Premiumien modernit 7-9 -vaihteiset mehumaijat ovat sitten toki aivan eri asia.

Ja oliko jossain vitosessa myös robottiakin, mikä on ainakin minuun makuuni vielä surkeampi vaihtoehto. Tämä tosin vain hyvin huterana muistikuvana ja saatan nyt sekoittaa vaihteistot pösön lootiin.
 
Vempula sanoi:
Kaikki eivät vain nykyaikana pidä perinteisistä mehumaijoista. Premiumien modernit 7-9 -vaihteiset mehumaijat ovat sitten toki aivan eri asia.

Ja oliko jossain vitosessa myös robottiakin, mikä on ainakin minuun makuuni vielä surkeampi vaihtoehto. Tämä tosin vain hyvin huterana muistikuvana ja saatan nyt sekoittaa vaihteistot pösön lootiin.
Itse olen kovasti ihastunut tuohon Aisin-Warnerin 6-vaihteiseen mehumaijaan. BMP-robottivaihteistoa en halunnut. Sellainen on tarjolla halvimpiin malleihin. Pienimmällä bensakoneella ja BMP-vaihteistolla 26 500 €. Pieninmpään dieseliin sama BMP tarjolla. Työkaverin Berlingossa BMP, josta hän ei ole yhtään tykännyt. Kauppaa tehdessä Citroën-myyjäkin tuumasi, ettei minun kannata mennä koeajamaan BMP-vaihteistolla olevaa koeajoautoa, koska omani tulee olemaan ihan erilainen. Ja olen viimeiset kuusi vuotta ajanut momentinmuunnin-automaattilla. Edellisessä oli pahamainen AL4-laatikko. Sekin tosin toimi ilman murheita koko sen ajan kun auto minulla oli. Mutta tämä uusi vaihtaa hienommin ja huomioi hyvin sen, että moottori jaksaa vääntää.

DSG oli myös merkittävä syy miksen sitten Octavian tarjontaan tutustunut tarkemmin. 1.8 TSI Elegance DSG Autom. olisi ollut likimain saman hintainen. Momentinmuunnin-automaatit taitavat olla häviämässä ainakin näistä halvemmista hintaluokista kokonaan  ???
 
CeeViis sanoi:
DSG oli myös merkittävä syy miksen sitten Octavian tarjontaan tutustunut tarkemmin.

Kaksoiskytkimet on yksi merkittävä syy miksi minä taas olen aika tukevasti VAG-leirissä :) En minäkään kuivista DSG:istä ole kiinnostunut, mutta öljykylpyiset DSG:t on omaan makuun loistavia lootia.

Budjettisyyt estävät modernien 7-9 -vaihteisten mehumaijojen ostamisen, sellainenkin toki kelpaisi.