https://yliteippaus.fi/

Citroën Berlingo Multispace (2019 ->)

BarrelNut

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.9.2015
Uusi Berlinco Multispace on tulossa myyntiin sekä 5- että 7-paikkaisina versioina eri pituuksina. Automaattivaihteistona on 8-vaihteinen Aisinin valmiste ja moottoreina pihejä ja moderneja konsernituotteita.

Infotainment systeemistä löytyy Android Auto ja CarPlay tuki.

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg
 
Tuo Berlingo näyttää itse asiassa aika hyvältä  8) Toisin kuin Opelin vastine, joka näyttää vanhalta Berlingolta  :-X Järkikampe, tilaa löytyy tavaroille ja matkustajillakin mahtuu pää mukaan kyytiin.
 
On todellakin uusi Berlingo melko hienon näköinen. Ulkokuori jakaa taatusti mielipiteitä mutta omasta mielestäni se tuo tietynlaista pirteyttä perinteisesti melko tylsään perheliikuttimeen. Vielä kun jaksaisivat markkinoida tätä vähän enemmän niin saattaisi Suomessakin kauppa käydä nätisti.

Tuo Opelin versio taasen... Kai siitä olisi tietty tylsemmänkin näköisen saanut?
 
Kerrankin pääsisi kokeilemaan automaattia pyörivällä valitsemalla, vaan joutilasta tilaa ei ole hyödynnetty mitenkään, ei edes kunnon juomatelineelle.
 
kahe sanoi:
Kerrankin pääsisi kokeilemaan automaattia pyörivällä valitsemalla, vaan joutilasta tilaa ei ole hyödynnetty mitenkään, ei edes kunnon juomatelineelle.

Samat tutut pylpyrät löytyy myös nykyisestä Berlingosta, sekä aut.vaihteiston että Grip Controlin pyörylä, kuten tuon "keskikyömyn" muotokin jo nykyisestä korimallista "perittyä". Tosin nyt esim. ikkunoiden käyttökytkimet on siirretty vihdoinkin perinteisemmin oviin, pois tuosta keskikyömystä jossa ne ovat olleet jo 90-luvun ekasta korimallista lähtien. Ja paremmassa varustelussa on nyt myös takana sähköikkunat, vaatimattomampien tasojen tyytyessä vielä Berlingo-perinteisiin läppäikkunoihin, jotka nekin oli jo tuossa I-koppasessa 8)

Nykyinen aut.vaihteinen Berlingo
citroen__citroen_berlingo_ehdi_90_fap_egs6_automatic_multispace_2011_6_lgw.jpg
 
Joo, itsekin tykkään. Tällainen voisi olla aika passeli perheauto automaagilla kunhan turvallisuus on kunnossa eikä auto olisi aivan hirveä melupesä. Taka/keskiriviltäkin löytyy kolmet isofix-kiinnikkeet.

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg

2018-citroen-berlingo.jpg
 
Nykyinen pienten Citroënien muotoilu toimii tässä mainiosti. Opel-versio ei näytä läheskään yhtä mielenkiintoiselta.
 
Koivari sanoi:
Tuo Berlingo näyttää itse asiassa aika hyvältä  8) Toisin kuin Opelin vastine, joka näyttää vanhalta Berlingolta  :-X

Prkl kun ovat tehneet Berlingosta ruman! Edellinen malli oli omalla vaatimattomalla tavallaan nätti. Vaan onneksi tästä uudesta saa eri näköisiä versioita :)

Nyt kun tulee tarjolle tulee minullekin kelpaava voimalinja l. bensa-automaatti, niin tämä saattaisi olla ensimmäinen ajokki jonka voisin kuvitella jopa ostavani uutena.
 
BarrelNut sanoi:
Tällainen voisi olla aika passeli perheauto automaagilla kunhan turvallisuus on kunnossa eikä auto olisi aivan hirveä melupesä. Taka/keskiriviltäkin löytyy kolmet isofix-kiinnikkeet.

Isossa kopassa kumisee aina jonkin verran, sille nyt ei vain voi mitään :-\ Mutta omasta kokemuksesta jo lyhkäsessä I-korisessa pystyi esim. lastenvaunut nostaa sellaisinaan, kasaanlaittamatta peräkonttiin poikittain. Tuonne meni myös vaikka 50cc Noppeli-mönkijä poikittain, takapenkkejä kaatamati. Ja korkeussuunnassa 8 pullalaatikkoa päällekkäin, kahteen pinoon = 16 pullalaatikkoa yhteensä meni konttiin yhä istuinpaikoista tinkimäti - ja tästä uudesta on saatavissa vieläpä jatkettu XL-mallikin :)

Suzuki-Noppeli-23a4c0f7d6762e59-large.jpg


Nykyisessä korimallissa noissa liukuovissa on epämukavat möykyt liukuovien takareunoissa syömässä hartiatilaa ja kenties tästä syystä nuo irtojakkarat ovat varsin kaposen epämukavan tuntuiset aikuiselle. Toivottavasti tässä uudessa ovet on muotoiltu tuolta kohdin sisäpuolelta uusiksi ja jakkaroihin saatu näin ne muutamat sentit lisäleveyttä. Vaan yhä tuo keskijakkaran turvavyö on katossa, nyt siirretty keskeltä kontin kuskinpuoleiseen reunaan => keskipaikalla turvavyön käyttö on melko epämukavaa ja varsinkin 7-paikkaisessa versiossa tuon vyön leijaillessa toisen 3. rivin matkustajan silmissä kokoajan. Miksei sitä vyötä ole voitu vain yksinkertaisesti siirtää keskijakkaran runkoon? :-\
 
nemos sanoi:
Nykyinen pienten Citroënien muotoilu toimii tässä mainiosti. Opel-versio ei näytä läheskään yhtä mielenkiintoiselta.

Sanoisin vain, että Citroen muotoilu toimii. Tämäkin näyttää just sellaiselta passelilta mutta ei ole ämpäriruma ollakseen tuollainen tilatötterö. Viimeinkin oikealla automaatilla tarjolle!

...vielä kardaani, kiitos!  8)
 
Kumma kun ei tämän Berlingon hinnoista ole vielä mitään tietoa vaikka syksyllä pitäisi tulla myyntiin...
 
Mahdetaanko Citroënillakin suorittaa WLTP:n mukaisia päästötestejä ja mahdollisia muutoksia moottoreihin, ja sen takia ei saada vielä julkaistua hinnastoja?
 
Liekö sitä bensa-automaattia tulossa noihin loppuihinkaan kun ei Opelin hinnastosta löydy?

Muutenkin kummallisia koplauksia, oliko mm. niin että adaptiivisen vakkarin saa vain manuaalin.
 
tai sanoi:
Liekö sitä bensa-automaattia tulossa noihin loppuihinkaan kun ei Opelin hinnastosta löydy?

Muutenkin kummallisia koplauksia, oliko mm. niin että adaptiivisen vakkarin saa vain manuaalin.

Ilmeisesti Berlingoon on tulossa Puretech 130 + 8-vaihteinen automaatti, tosin ei ole tietoa että tuleeko se Suomeen. Toivotaan niin.
 
Koivari sanoi:
Ilmeisesti Berlingoon on tulossa Puretech 130 + 8-vaihteinen automaatti, tosin ei ole tietoa että tuleeko se Suomeen. Toivotaan niin.

Ja tulee, tänään kysyin asiaa myyjältä, samalla kun kävin katsomassa tämmöistä Vantaan Autoverkkokaupassa. Siellä on yksi kappale tämän viikon nähtävillä (lehdistöauto tms.), auto lähtee kuulemma sen jälkeen takaisin Ranskaan. Hinnastoa ei ollut vielä saatavilla. Ihan vaikutti asialliselta härveliltä. Kattokaiteet on hirveän näköiset vänkyrät, muuten kyllä silmä lepää  ;D
 
Pyörähdin tänään veholassa ajatuksena koeajaa käytetty vanha malli mutta siellähän olikin tämä uusi esillä. Kuulemma tullut tällä viikolla, samoin kuin myyjät olleet koulutuksessa. Koeajamaan pääsisi ensi viikolla (joku diesel). Myyjä jatkoi että hinnasto tulee marraskuun alussa, mutta se bensa-automaatti tulee Suomeen vasta ensi kesäksi.

Demoauto oli tämä lanseeraus- (pahvin?) värinen. Sisällä kojelaudassa ja ovissa tehostevärinä oli tumman vihreä. Pehmeitä muoveja ei tästä autosta kannata etsiskellä, em. vihreä muovi oli sentään pinnoitettu kumimaalilla. Sinällään sisällä ajatukset utilitaarisesta tavara-autosta ovat etäällä. Paljaita peltipintoja ei näy vaan tunnelma on ihan henkilöautomainen. Ajoasento oli yllättävän hyvä, ratti ei ole kuten linja-autossa vaan riittävän henkilöautomaisen pystyssä ja niin lähellä että siihen yltää mainiosti kapteenintuoli-malliselta kyynärnojalta. Infotainmenttia en päässyt räpeltämään kun näytöllä oli tuttu eco-mode. Samoin vakionopeussäätimen viiksi on malliltaan edelleen sama kuin omassa 16 vuotta vanhemmassa Sitikassani  :rolleyes:

Youtube-videoissa auto näyttää korkealta kuin oikea pakettiauto. Konehuoneessakin on moottorin päällä tyhjää korkeutta 20cm. Kohdevaloissa luonnossa katseltuna olemus ei ollutkaan niin massiivinen, vaikka korkeutta on kattokaiteineen luokkaa 180+cm. Sisällä korkeus oli kuitenkin hukattu korkealla oleviin istuimiin ja panoraamalasin yhteydessä katossa olevaan surffilautamaiseen hyllyyn. Ihan jees niille jotka noista piirteistä tykkäävät, mutta omien kuljetustarpeiden kohdalla pitäisi mittanauhan kanssa varmistaa korkeuden riittävyys. Takakontin pituus näytti tässä lyhyessä mallissa silmämitalla lyhyemmältä kuin 5008:ssa.

Mitä Berlingon ja sisarusten ulkonäön paremmuusjärjestykseen tulee, niin olen minäkin tässä kuukausien mittaan jo kasvanut pitämään tästä Sitikan versiosta eniten. Keula on tälläiseksi kumma-autoksi juuri sopivan erilainen verrattuna Pösön ja Opelin tavanomaisuuteen. Sen sijaan mustiksi maalatuista A-pilareista en tykkää missään autossa, enkä varsinkaan tässä jossa tuuli- ja sivulasit eivät ole edes samalla korkeudella toisin kuin esim. jossain Minissä.

UzgQBpH.jpg

 
Niin sitä on vettä parissa vuodessa Vantaassa taas virrannut ja Berlingo -20 löytänyt tiensä allekirjoittaneenkin talliin ;D

Täyssähkö ... No ei ainakaan ihan heti mitään innostuksen ryöpsäyksiä nostata, 280km toimintasäde ja vaatimattomat vetomassat eivät tuosta tee mitenkään allekirjoittaneen autoa. Ja toisaalta näpsäksi täyssähköiseksi city-kinneriksi tuo on jo varsin massiivinen, jopa lyhkäsenä M-mallina, joten pikkasen pitää ihmetellä mihin saumaan tällä nyt tähdätään. Pakuna toki jakeluliikenteessä tuolle voisi olla paikkansa mutta että henkilöautona :rolleyes:

Miksi ei tehty hybridiä? Plugarissa olisi yhdistetty molempien maailmojen plussat ja näin käyttöaluekin olisi jo huomattavasti laajempi, auto sopisi täyssähkäriä monipuolisemmin vähän joka tarpeeseen. Ja sähköauton tekniikastahan sopisi akut välipohjaan kuten tuossakin ja moottori taka-akselille PSA:n valmiilla Hybrid4 paketilla. Näin se polttis voisi olla keulalla ihan normaalisti ja meillä olisikin toimiva hybridi :)