https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mainonnan tunnistettavuus

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Milloin Autostadium alkaa noudattaa tai vaatii mainostajiaan noudattamaan vaatimuksia mainonnan tunnistettavuudesta?

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/mainonnan-tunnistettavuus/
Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi se, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja. Mainonnan tunnistettavuus siis edellyttää, että nämä tiedot annetaan esimerkiksi mainostekstin alussa, eikä esimerkiksi sen lopussa tai tekstin keskelle sijoitettuna. Yleisiä periaatteita ovat:
  • Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun viestintään.
  • Mainostaja on markkinoinnissa voitava tunnistaa.
  • Piilomainonta tai peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää.
Kuluttajansuojalain säännökset koskevat kaikkia vastuutahoja; sekä mainostajaa että markkinoinnin suorittajaa.

Käytännössä tämän foorumin yhteistyökumppaneiden jokaisessa aiheessa pitäisi jo otsikossa lukea joko "MAINOS",  "ILMOITUS" tai "KAUPALLINEN YHTEISTYÖ". Muitakin sanamuotoja voi olla, mutta niistä tulee selvästi ilmetä, että kyseisessä kirjoituksessa on kyse kaupallisesta markkinoinnista. Ei siis riitä, että itse kirjoituksessa tämä mainitaan, koska mainos on voitava tunnistaa jo esim. "Viimeisimmät lukemattomat aiheet" ja etusivun "Uusimmat viestit" listoista ja lisäksi mainos on erotettava selkeästi muusta sisällöstä:
Vaatimus mainoksen tunnistettavuudesta koskee mainoksen sisällön ja esitystavan lisäksi myös mainoksen sijoittelua. Mainokset on pidettävä selkeästi erillään muusta aineistosta. Vastaanottajan on voitava tunnistaa myös, missä mainos alkaa ja loppuu. Esitysvälineestä riippuu, miten mainos erotetaan muusta aineistosta.

Mikään tekninen vaikeus ei ole hyväksyttävä selitys sille, että tällä foorumilla esiintyy mainoksia tavallisiksi foorumin kirjoituksiksi naamioituina, kun välineet erottamiseen on oikeasti olemassa.
 
Ehdotan edellämainittujen lisäksi seuraavaa muutosta kaupallisen yhteistyön pelisääntöihin:

Kun avataan uusi keskustelu, niin sen sijaan että avauksen ainoa tosiasiallinen sisältö on linkki ulkoiseen blogitekstiin, niin se koko blogiteskti sisällytetään avaukseen. Halukkaat voivat sitten klikata linkkiä nähdäkseen kuvia sun muuta, mutta tekstisisältö kokonaisuudessaan on sisällytettävä avatukseen.

Mitään tekijänoikeushaastetta tuohon ei liity, kun avaaja kopioi ihan oman tekstinsä.

Vältymme turhilta klikinkalasteluavauksilta, jotka eivät tuo foorumille mitään muuta kuin turhaa kohinaa.

Ymmärrän että blogaaja haluaa mainoseurojen takia kävijöitä suoraan sivuilleen, mutta keskustelufoorumimme funktio ei varmastikaan ole tuottaa mainoseuroja kolmansille osapuolille, vaan olla keskustelufoorumi kävijöille.
 
Selvästi tähän asiaan ei ole tulossa mitään muutosta. Mielestäni myös kummallista on se, kun mainostaja avaa uusia ketjuja täsmälleen samasta aiheesta, kun foorumilla on jo on hyvän aikaa keskusteltu, niin tätä uutta ketjua ei yhdistetäkään vanhaan ja keskustelun annetaan näin hajota useampaan ketjuun. Joo, ei minunkaan mielestäni pitäisikään yhdistää ja siksi nämä keskusteluketjumainokset on ihan älyttömiä.
 
^ Ei noissa mainosketjuissa ole mitään järkeä. Ihmettelin kun tuohon etusivulle oli ilmestynyt Toyota Supraa koskeva uusi ketju, vaikka autosta on jo olemassa keskustelua kolmen sivun verran Toyota-osiossa.
 
Sama bloggaja avaa mielestäni usein ketjuja aiheista joista on jo omat ketjut. Mieleen tulee ainakin Toroidion sähköautoketju.
 
Samalla vaikuttaa että Testikuski on vähentänyt mainioiden koeajovideoidensa määrää foorumille. Nuo vouhotuksen jutut on sitä Penguinin aikaisemmin mainitsemaa klikkihoorausta...mainostajillehan siinä koitetaan antaa viestiä että paljonko heidän tuotoksiaan luetaan netissä että päästään tekemään elantoa turhasta vouhotuksesta.
 
En ole esim noita vouhotuksen juttuja vastaan mutta en näe mitään syytä avata niille omaa ketjua. Esim Supran juttu voisi olla hyvin linkattuna Supran ketjuun ja saataisiin keskustelu samasta aiheesta pidettyä yhdessä paikassa. Mutta ehkä maailma ei vaan toimi niin.

"Mitä mieltä uudesta Suprasta?" No sieltä lukemaan Supra -ketjusta?
 
Nuo ketjut on kuitenkin omalla alueellaan, että sinänsä ei sotke mitään.
 
Vähimmillään pitäisi olla noiden aiheiden otsikossa alussa [Autovouhotus], jotta ne tunnistaisi uusimpien viestien listalta.
 
Tämän aiheen ensimmäisessä viestissä on kerrottuna miten nuo viestit pitäisi olla tunnistettavissa kuluttajansuojalain mukaan. Laki koskee myös tätä foorumia, mutta siitä ei näytetä välittävän. Yksinkertaisestihan asian voisi hoitaa sillä, että mainostajan on laitettava sana MAINOS, jokaisen uuden aloittamansa ketjun otsikkoon ensimmäiseksi sanaksi ja jos mainostaja ei noudata tätä, niin ulos. Ehkä tämän pystyisi jopa pakottamaan foorumisoftalla, en tiedä.