https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ilmankuivain autotalliin

I

inspired

Vieras
Lämmin talli 38m2, jossa ei ole viemäriä, korkeus varmaan se 2,6m, joten kuutioita 100m3. Lämmitys ILP:llä 12 C, painovoimainen ilmanvaihto. Tarkoitus pitää ajaa auto sisään aina kun se on kohtuukuiva. Kuitenkin jonkun verran kosteutta tulee väkisinkin talliin ja mietinnässä ilmankuivaimen osto. ILPissä on kosteudenpoisto ominaisuus, mutta silloin kun se toiminto päällä, niin viilentää vain ilmaa. Katsellut TROTECin kuivaimia, onko suosituksia mallista vai ihan joku muu merkki? Vesisäiliöt noissa 5-6 litraa, joten täytyykö tyhjäillä usein, tuollaisessa käytössä, toki ylivuotosuoja noissa on.

https://www.trotec24.fi/koneet/ilmankuivaimet/ilmankuivain-ttk-s-sarja-ammattikayttoon

Ps.En löytänyt sopivaa ketjua, joten perustin uuden.
 
Mulla on tallissa TTK 171 EKO ja sitä tulee silloin tällöin käytettyä. Ennen ILPpiä oli kovemmassa käytössä, mutta nykyään pölyttyy hyllyn alla.

Kyllä se kosteutta poisti, kun ohjasin vedet suoraan kaivoon. Vaatii kyllä tallin olevan reilusti lämmin, jotta kenno ei mene jäähän. Saattaa se vielä toimia +5 asteessa, mutta huomattavasti heikommin kuin vaikka +20.

Taitaa näissä "miesten tavarataloissa"; Puuilo, Tokmanni, Robin Hood tms olla myös myynnissä vastaavia.
 
Eikö ihan vaan ILP:llä lämmittäminen vähän reippaammin poista kosteutta? Sitten vaan venttiilejä sen verran auki että ilma pääsee tallissa kiertämään.

Mökin vanha ILP on Sharp (IVT) ja siinä on sellainen valvontatoiminto ja anturit kosteudelle. Eli kun se on 10 asteen ylläpitolämpötilassa ja havaitsee että sen mielestä kosteutta on liikaa, niin se nostaa sisälämmön 18 asteeseen. Tähän offtopicina kerrottakoon ettei Sharpin pumpussa mukamas ollut tuota toimintoa, eikä kaukosäätimessä edes nappia sille, mutta liittämällä se IVT:n SMS ja kosteusanturiin tuo toiminto tuli käytettäväksi ihan itsestään. Kakeen askartelin yhden painikkeen vanhasta Nokian puhelimesta kun piirikortilla oli painike, mutta kuoresta se puuttui  :D Tosin turhahan tuo painike kakessa on, kun toiminnon saa aktivoitua SMS:llä.
 
Lattiakaivottomuus tekee tuosta jännää. Tuosta nyt joka tapauksessa syntyy tilanne, jossa kosteudenpoistaja viilentää ja ilppi lämmittää. Oletko koittanut nostaa lämpötilaa, se ei ilmeisesti riitä?

Itse yllätyin kuinka paljon paremmin kosteus pysyy hanskassa kun sain talliin ilp ja lämpötilaa tuuppasin samalla hieman korkeammalle. Nyt kun ulkolämpötila on tippunut kymmeneen ja alle, niin on huipparin pyörittely loppunut. Lämpötilaero riittää kuivattamaan ja vauhdittaa osaltaan painovoimaista ilmanvaihtoa.
 
Sande sanoi:
Eikö ihan vaan ILP:llä lämmittäminen vähän reippaammin poista kosteutta? Sitten vaan venttiilejä sen verran auki että ilma pääsee tallissa kiertämään.

Poistaa ajallaan, jos ilma vaihtuu. Ja ainahan se vaihtuu tuollaisessa horossa autotallissa. Kun lätäköt ovat sulaneet autotallin lattialle ja kadonneet ilmanvaihdon kautta ulos, saavutetaan lämmittämisen kautta etenkin talvella varsin rutikuiva tilanne. Mikäli kosteutta on paljon ja poistumistie hyvin kylmä, voi kosteus alkaa jäätyä jo ilmanvaihdon poistoon.

Tehokkaampaa ja nopeampaa on kuitenkin varsinainen kuivaimen käyttö. Kuivain sekä lämmittää tilaa että laskee suhteellista kosteutta tiivistämällä veden ilmasta. Se valutetaan sitten viemäriin, myös kesällä.
 
inspired sanoi:
ILPissä on kosteudenpoisto ominaisuus, mutta silloin kun se toiminto päällä, niin viilentää vain ilmaa. Katsellut TROTECin kuivaimia, onko suosituksia mallista vai ihan joku muu merkki? Vesisäiliöt noissa 5-6 litraa, joten täytyykö tyhjäillä usein, tuollaisessa käytössä, toki ylivuotosuoja noissa on.

Periaatteessa voisi yrittää myös tehdä itse ja säästää, mikäli tuo ILP onnistuu talvella tiivistämään ilmasta kosteutta kuivatuksen ollessa käytössä. Laitat pienen mikrokontrollerin ohjaamaan sitä ILPpiä syklisesti niin että se välillä kuivaa ja välillä lämmittää. Kuivauksen ajan se jäähdyttää, valutat kondenssin sitten johonkin säiliöön (sisään).

https://lampopumput.info/foorumi/threads/ilmal%C3%A4mp%C3%B6pumpun-et%C3%A4ohjaus-arduinolla-ja-%C3%A4lypuhelimella.18509/

Arduino vaan lähettämään IR-ledillä käskyt ajastetusti ILPille, keksit sopivan ajastuksen ja teet yksinkertaisen viiveloopin kahdelle käskylle siihen Arduinoon. Osat maksaa alle kympin, lisäksi virtalähde sitten jostain vanhasta laturista.

Tuosta arduino 3,5€ https://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmega328P-CH340G-Development-Board-USB-Cable-For-Arduino/153640122291

Lisäksi tarvitset IR-ledin ja etuvastuksen (ei maksa juuri mitään) sekä sen USB-virtalähteen, joita nyt on kaikilla nurkissa.

Hifistelijä lisää tuohon kosteusanturin ja käynnistää kuivatussyklin vain kun on tarvetta.
 
euroshopperi sanoi:
Ihan järjetöntä alkaa rakentelemaan jotain Hokkus pokkus juttuja. Ilman vaihtoa lisäämällä poistuu kosteus, kun tuleva kylmä ilma sisältää aina vähemmän ksteutta, kuin lämmin ulos. Laittaa vain kunnon vaihdon päälle ja antaa sen ILPn lämmittää kunnolla.

https://www.biottori.fi/tuote/ilmanvaihtolaite-mitsubishi-electric-lossnay-mini-vl-50?gclid=EAIaIQobChMIoZm_ypmU5QIVTuWaCh2vqwuSEAAYAiAAEgKxN_D_BwE

Niin, tuollainen saattaisi jollain aikajänteellä ehkä maksaa itsensä takaisin, jos ilmanvaihdon saisi kosteuden mukaan säätyväksi. Noin muuten tuollainen lisää ilmanvaihtoa niin paljon että siitä saattaa tulla (lämmitys) kustannuksia.

Plus että ei tuo herätä hirveästi luottamusta:

"Jos ulkoilman lämpötila on alle -10  ̊C, paneeliin tai laitteen sisälle saattaa tiivistyä kosteutta tai muodostua huurretta.Koska tiivistymisen ja jäätymisen muodostuminen vaihtelee sisäilmassa, ilmanvirrassa, jne. tapahtuvien pienten vaihtelujen vuoksi, vaihda toimintatilaa tai lopeta laitteen käyttö, jos olosuhteet näin vaativat.Jos  laitteen  pinnalle  tiivistyy  kosteutta,  pyyhi  se  pois.Vaihda  laite  tarvittaessa  Vain  ilmanpoisto  -tilaan seuraavien  ulkoilman  lämpötilarajojen  mukaisesti.(Lisätietoja tästä toimintatilasta on sivulla 6.)

Koodi:
Ulkoilman lämpötila
Käytössä                    -10° C tai lämpimämpi
Vain ilmanpoisto -tila      -10 °C – -20 °C
Pois päältä                 -20° C tai kylmempi
"
 
euroshopperi sanoi:
Ihan järjetöntä alkaa rakentelemaan jotain Hokkus pokkus juttuja. Ilman vaihtoa lisäämällä poistuu kosteus, kun tuleva kylmä ilma sisältää aina vähemmän ksteutta, kuin lämmin ulos. Laittaa vain kunnon vaihdon päälle ja antaa sen ILPn lämmittää kunnolla.

https://www.biottori.fi/tuote/ilmanvaihtolaite-mitsubishi-electric-lossnay-mini-vl-50?gclid=EAIaIQobChMIoZm_ypmU5QIVTuWaCh2vqwuSEAAYAiAAEgKxN_D_BwE
Aika arvokas minusta tuollainen laite. Minä lähtisin parantamaan autotallin ilmankiertoa tällaisellä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus

Vastaavan olen laittanut mökillä hormiin ja käytän samaan aikaan kun on tarvetta liesituulettimelle. Vie hyvin käryt keittiöstä.
 
Sande sanoi:
Aika arvokas minusta tuollainen laite. Minä lähtisin parantamaan autotallin ilmankiertoa tällaisellä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus

Vastaavan olen laittanut mökillä hormiin ja käytän samaan aikaan kun on tarvetta liesituulettimelle. Vie hyvin käryt keittiöstä.

Tuo vaikuttaa hyvältä! Ei jäädy, ohjautuu kosteudella, ei ole liian kalliskaan. Eikä tartte muuta kuin lämmittää ILPillä.
 
Sande sanoi:
Aika arvokas minusta tuollainen laite. Minä lähtisin parantamaan autotallin ilmankiertoa tällaisellä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus

Vastaavan olen laittanut mökillä hormiin ja käytän samaan aikaan kun on tarvetta liesituulettimelle. Vie hyvin käryt keittiöstä.
Tuskin riittää tuollaisen laitteen kosteusohjaus/tunnistus autotallikäyttöön?
Käsittääkseni nämä on enemmän suihkutilaan jossa vesihöyryä paljon.

Samanlainen puhallin (ilman kosteustunnistusta) esim ajastimen perään voisi olla myös ratkaisu ?
 
Kaapo sanoi:
Tuskin riittää tuollaisen laitteen kosteusohjaus/tunnistus autotallikäyttöön?
Käsittääkseni nämä on enemmän suihkutilaan jossa vesihöyryä paljon.

Samanlainen puhallin (ilman kosteustunnistusta) esim ajastimen perään voisi olla myös ratkaisu ?
Näin voi olla. Tuollainen mainitsemasi tapainen se on minulla mökillä keittiössä. Narusta nykäisten käyntiin ja pois. Ei mitään automatiikkaa. Hinta taisi olla muutaman kympin luokkaa.
 
Autotalliin riittää ihan painovoimainen, lautasventtiili oven alalaitaan ja tallin perälle ylälaitaan...ilppi hoitaa lopun.
 
Monenlaista vaihtoehtoa täällä on tarjoiltu. Tämä kuulostaa parhaalta hinta/laatusuhteeltaan, tuohon kun yhdistää vielä lämpötilan noston niin koitetaan pärjätä tällä, jos ei niin sitten ilmankuivaimen ostoon:

Sande sanoi:
Aika arvokas minusta tuollainen laite. Minä lähtisin parantamaan autotallin ilmankiertoa tällaisellä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus

Mites tuollaisen asennus, sopisikohan suoraan poistoventtiiliin, autotalli L muotoinen ja molemmissa L-sakaran päissä alhaalla tulo ja L-sakaroiden yhdistymiskulmassa 1 kpl poistoilmaventtiili. Oisko nuo poistoilmaventtiilin 110mm halkaisijaltaan.

Ongelmana tuntuu olevan tällaiset +10C kelit syksyllä, kun ilmankosteus ulkona korkea ja sama lämpötila tallissa niin eihän se kosteus poistu kuin ilmankuivaimella/lämpötilan nostolla.
 
Losnayn idea on kylläkin, että sillä saadaan poistettua vähintään 5 x ilmamäärä verrattuna poistopuhaltimeen, ilman lämmityskustannusten nousua. Se toimii erinomaisesti juuri autotalli käytössä. Lämmittää vain tallia kunnolla, niin poistoilma sisältää enemmän kosteutta ja lämmöstä saadaan talteen kuitenkin +80%. Nuo suihkutuulettimet on ihan leikkikaluja autotallin ilmamäärään laitettuna. Lämmityksenhän voi syklinä vaikka. 12 tuntia 12 asteeseen ja 12 tuntia 20 astetta.
 
inspired sanoi:
Mites tuollaisen asennus, sopisikohan suoraan poistoventtiiliin, autotalli L muotoinen ja molemmissa L-sakaran päissä alhaalla tulo ja L-sakaroiden yhdistymiskulmassa 1 kpl poistoilmaventtiili. Oisko nuo poistoilmaventtiilin 110mm halkaisijaltaan.
Pitäisi sen sopia, mutta voihan siihen tarkistusmittauksen vielä tehdä. Minä lähtisin vielä ohjaamaan ilmavirtausta siten että kuristaisin pinemmälle tallin kuivempaa osaa ja ottaisin enemmän ilmaa sisään sieltä kosteammalta (auton ?) puolelta.
Ongelmana tuntuu olevan tällaiset +10C kelit syksyllä, kun ilmankosteus ulkona korkea ja sama lämpötila tallissa niin eihän se kosteus poistu kuin ilmankuivaimella/lämpötilan nostolla.
Näinhän se on ja siksi mökilläkin pitää koettaa pitää vähän kovempaa ylläpitolämpötilaa kuin ulkona että kosteuden saa ajettua nurkista.
 
inspired sanoi:
Oisko nuo poistoilmaventtiilin 110mm halkaisijaltaan.

Ilmastointihommissa röörit ovat 100mm tai 125 mm. 110 mm on viemäriputken halkaisija.

Onkohan tarkoituksella eri kokoinen, ettei voi käyttää samoja osia
 
inspired sanoi:
Monenlaista vaihtoehtoa täällä on tarjoiltu. Tämä kuulostaa parhaalta hinta/laatusuhteeltaan, tuohon kun yhdistää vielä lämpötilan noston niin koitetaan pärjätä tällä, jos ei niin sitten ilmankuivaimen ostoon:

Mites tuollaisen asennus, sopisikohan suoraan poistoventtiiliin, autotalli L muotoinen ja molemmissa L-sakaran päissä alhaalla tulo ja L-sakaroiden yhdistymiskulmassa 1 kpl poistoilmaventtiili. Oisko nuo poistoilmaventtiilin 110mm halkaisijaltaan.

Ongelmana tuntuu olevan tällaiset +10C kelit syksyllä, kun ilmankosteus ulkona korkea ja sama lämpötila tallissa niin eihän se kosteus poistu kuin ilmankuivaimella/lämpötilan nostolla.

Ennen kuin painat tilausnappia, niin mieti vielä tuota. Ei tule paljon työnosuutta, jos on edes yksi putki Tallissa.

https://www.biottori.fi/tuote/huonekohtainen-ilmanvaihtoventtiili-atlantic-lto-df-lammontalteenotolla
 
antsu sanoi:
Ilmastointihommissa röörit ovat 100mm tai 125 mm. 110 mm on viemäriputken halkaisija.

Onkohan tarkoituksella eri kokoinen, ettei voi käyttää samoja osia

No juu kai se on jompi kumpi 100/125, muistelin vaan että jotain satasen luokkaa/päälle.
 
Näköjään tuo ilmankosteus tipahtaa aika mukavasti kun lämmittää vaan. Esim. ulkona +90% suhteellinen kosteus 10 asteen lämpötilassa, sisältää vettä 8.5 g/m3. Kun sen ilman lämmittää 20 asteiseksi, niin suhteellinen kosteus tipahtaa noin 50%:iin tai jos lämmittää 15 asteeseen tipahtaa se noin 60%iin.

https://sites.google.com/site/tekevillex/ilmankosteus ja tuosta tuo taulukko.

Mennään tällä lämmönnostolla ja seurataan tilannetta. Tarkoitus kun ei ole tosiaan tuotttaa talliin ylimääräistä kosteutta hirveästi, auto vain sinne kohtuukuivana, joten tämä lämpötilan nosto näillä syyskosteilla voisi riittää.
 
Lämpötilan nostaminenhan ei siis poista sitä kosteutta (=vettä ilmasta) pätkän vertaa, mutta laskee toki suhteellisen kosteuden %:ja. Jos sitten ihan oikeasti haluaa sitä kosteutta alas (=vettä pois), niin ilmakuivaimet on sitä varten. Noiden sisäinen toiminto ensin jäähdyttää sitä ilmaa, jolloin kosteus tiivistyy siihen sisääntulon kennoon ja vastaavasti tuo samainen laite myös lämmittää sen ilman ennen ulospuhallusta. Ja kun otetaan hyötysuhteet huomioon, niin tuo laite samalla myös hiukan lämmittää sitä tilaa 8)

Itselläkin on tallissa ILP lämpöä pitämässä ja kuivaimena on Trotec TTK 72 E, aivan loistava yhdistelmä! Trotec valuttelee ne vetensä viemäriin 24/7 ja mitä olen kosteuksia seurannut, se tosiaan myös leikkaa sen kosteuden maksimin just siihen asetettuun arvoon. Ja kun "leikkuria" ei tarvita esim. talven pakkasilla, TTK vain hengailee tallissa hiljaisena, ei puhaltele ilmaa, eikä kuluta siis sähköäkään :)
https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-palvelut/koneet-homecomfort/ilmankuivaus/ttk-sarjan-kondensaatio-ilmankuivaimet/ttk-72-e/
 
HiTec sanoi:
Lämpötilan nostaminenhan ei siis poista sitä kosteutta (=vettä ilmasta) pätkän vertaa, mutta laskee toki suhteellisen kosteuden %:ja. Jos sitten ihan oikeasti haluaa sitä kosteutta alas (=vettä pois), niin ilmakuivaimet on sitä varten.

Noinhan se menee ja suhteellinen kosteus laskee kummallakin menetelmällä. Molemmilla tavoilla siis tallissa oleva tavara kuivuu kuten uskon olevan tavoitteenakin.