https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

LVI-järjestelmät, kalusteet ja vesijohtokeskustelu

N

nikob

Vieras
Avataas uusi topic, tänne keskustelu kodin lvi asioista ja putkiremonteista.

Sulanapitokaapelista on hieman mietteitä:
Olen miettinyt tuommoisen vesijohdon sulanapitokaapelin asennuttamista/asentamista kodin ja kaivon väliseen vesiputkeen, onko tuo kummoinen itse asentaa? Ilmeisesti tuommoisen voi asentaa putken ulko että sisäpuolelle, omassa tapauksessa ainoa vaihtoehto olisi sisäpuolelle  asentaa kun ei huvittaisi kaivuu hommia aloittaa.
Sähköä nuo eivät juurikaan paljoa kuluta ja lähtevät tarvittaessa automaattisesti päälle kun tunnistaa putken lämpötilan tuo kaapeli.

Korjasin otsikon oikeinkirjoituksen. - Quality -
 
Itse ko.Alalla työskentelevänä? Muutama lisä kysymys.

Jäätykö putkesi usein? Asut todennäköisesti okt ja oma piha? Onko putki kaivolta-> taloon kuparia vai muovia? Olisiko kuitenkaan kova homma kaivaa ensi keväänä auki ja uusia ko.putki jo valmiiksi eristettyyn muoviputkeen tai tehdä nykyiselle kunnollinen eristys.

Tuon lämmityksen kanssa on muutama ongelma. Sinun tarvitsee asentaa runkoputkeen lämpöiseen tilaan (vesimittarille) uusi t-haara (varmaan 3/4") ja siihen paineläpivienti osa, josta johto ujutetaan putkeen. Kaapeli vie virtaa n.20w/metri eli jos 10metrin piuha vie se sähköä 200w.
 
Meille laitettiin käyttövesiremontin yhteydessä tuollainen sulanapitokaapeli paineliittimellä tulovesijohtoon sulkuventttiilin yhteyteen. Kaapelin pituus on 6m ja teho 10W/m. Pidän tuon kaapelin aina päällä, koska se pitää myös sulun, mittarin ym. kuparihilppeet kuivana, jotka olisivat muuten jatkuvasti märkinä kondension takia.

Tuo sulanapitokaapeli asennettiin, koska tulovesiputki jouduttiin siirtämään keskeltä taloa aivan ulkoseinän viereen ja se olisi näinollen saattanut päästä jäätymään. Hyvin on pysynyt putki auki, ei ole mennyt jäähän edes -30 asteen pakkasilla.

 
Tyhmä kysymys. Miksi ne sulut,putki ja mittari hikoilisi ilman lämmitystä?

Meillä päin on tapana eristää kylmänä olevat pinnat lämpöisessä tilassa (samoin kuin lämpöiset pinnat kylmässä)ja niin se kuuluisi tehdä kaikkialla muuallakin.
 
Jones sanoi:
Tyhmä kysymys. Miksi ne sulut,putki ja mittari hikoilisi ilman lämmitystä?

Meillä päin on tapana eristää kylmänä olevat pinnat lämpöisessä tilassa (samoin kuin lämpöiset pinnat kylmässä)ja niin se kuuluisi tehdä kaikkialla muuallakin.

Putki on toki eristetty, mutta liittimet ja muu messinkikama tuossa sulun ympärillä tuntuu kyllä kondensoivan ihan reilusti. Kaivoveden lämpötila on siinä 3-4 astetta, joten kondensoiminen on aika voimakasta. Vettä laskiessa tuota kondensiota muodostuu myös seinällä kulkevan komposiittiputken pintaan.

Liittenä kuva tuosta putkihässäkästä. Tuloputki tulee siis lattian läpi ja lähtee tuota valkoista komposiittiputkea pitkin eteenpäin.






 

Liitteet

  • Vesiputki.jpg
    Vesiputki.jpg
    92,9 KB · Katsottu: 2 294
Jones sanoi:
Itse ko.Alalla työskentelevänä? Muutama lisä kysymys.

Jäätykö putkesi usein? Asut todennäköisesti okt ja oma piha? Onko putki kaivolta-> taloon kuparia vai muovia? Olisiko kuitenkaan kova homma kaivaa ensi keväänä auki ja uusia ko.putki jo valmiiksi eristettyyn muoviputkeen tai tehdä nykyiselle kunnollinen eristys.

Tuon lämmityksen kanssa on muutama ongelma. Sinun tarvitsee asentaa runkoputkeen lämpöiseen tilaan (vesimittarille) uusi t-haara (varmaan 3/4") ja siihen paineläpivienti osa, josta johto ujutetaan putkeen. Kaapeli vie virtaa n.20w/metri eli jos 10metrin piuha vie se sähköä 200w.
Omakotitalo, oma tontti, oma kaivo ja ei ole usein jäätynyt, mutta pari viikkoa sitten taisi olla kaivon päädystä hieman jäässä. Kovat pakkaset ja vähäinen lumi osana aiheutti tuon varmasti. Ajattelin että olisi tuo lämmityskaapeli turvana muina talvina ja ei tarvisi tressata itseä niin paljon kovilla pakkasilla. Putki talolta on ollut rautaa mutta se on joskusti korvattu uudella muoviputkella joka on sen sisään asennettu.
Sama jutun olen huomannut kun aquarius että meillä hikoilee kesällä kupari putket teknisessä tilassa voimakkaasti.
 
Tarkoitin lähinnä tällaista eristämistä.

Eihän tuossa sinun kuvassa ollut mitään eristettä.
En halua pelotella, mutta meneekö tuo komposiittiputki eristettyjen väliseinien/välipohjien läpi? Voipi olla pientä mikrobi kasvustoa tiedossa jos ko.rakenteet ei hengitä.

 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    10,5 KB · Katsottu: 409
Jones sanoi:
Tarkoitin lähinnä tällaista eristämistä.

Eihän tuossa sinun kuvassa ollut mitään eristettä.
En halua pelotella, mutta meneekö tuo komposiittiputki eristettyjen väliseinien/välipohjien läpi? Voipi olla pientä mikrobi kasvustoa tiedossa jos ko.rakenteet ei hengitä.

Meneehän tuo putki parin väliseinän läpi. En osaa sanoa tuosta hengittävyydestä. Asentaja kairasi reiät ja veti putken siittä läpi. Tuota kondensoitumista on oikestaan vain tuossa putken alkupäässä, eli lähinnä tuossa kuvassa näkyvässä väliseinässä voisi olla ongelmaa...
 
Jo on aikoihin eletty tässä nykyajan holhoamisyhteiskunnassa. Olen viisi vuotta vaihdellut LTO-koneen suodattimet itse edelliseen rivariin ja omakotitaloon. Nyt kun uusi kämppä kiikarissa niin LTO-kone oli jotenkin "lukittu". Siinä ei ollut niitä valkoisia siipimuttereita joita on kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä joista kansi lähtee irti. Onkohan siihen joku avain ja mistä sen saa. Tiedustellessani asiaa isännöitsijältä, vastasi että on sovittu että "ammattimiehet" vaihtavat koneen suodattimet, niin ei rakentajan takuu vaarannu. Onko kellään kokemusta sellaisesta koneesta jossa on kiiltävät urat siipimuttereiden sijaan?
 
Skriko1 sanoi:
Jo on aikoihin eletty tässä nykyajan holhoamisyhteiskunnassa. Olen viisi vuotta vaihdellut LTO-koneen suodattimet itse edelliseen rivariin ja omakotitaloon. Nyt kun uusi kämppä kiikarissa niin LTO-kone oli jotenkin "lukittu". Siinä ei ollut niitä valkoisia siipimuttereita joita on kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä joista kansi lähtee irti. Onkohan siihen joku avain ja mistä sen saa. Tiedustellessani asiaa isännöitsijältä, vastasi että on sovittu että "ammattimiehet" vaihtavat koneen suodattimet, niin ei rakentajan takuu vaarannu. Onko kellään kokemusta sellaisesta koneesta jossa on kiiltävät urat siipimuttereiden sijaan?

No minkähän merkkisestä ja mallisesta LTO-koneesta on kyse?

Tuossa omassa on kaiketi tuollaiset tarkoittamasi kiiltävät urat ja hyvin sen saa itse auki ja huollettua.
 
vakio sanoi:
No minkähän merkkisestä ja mallisesta LTO-koneesta on kyse?

Tuossa omassa on kaiketi tuollaiset tarkoittamasi kiiltävät urat ja hyvin sen saa itse auki ja huollettua.

En muista merkkiä kun koneessa ei muistaakseni ollut laattaa mikä vanhemmissa malleissa on. Malli aikalailla samanlainen kuin ilto 270. Sama rakennuttaja ja talo valmistunut vajaa vuosi sitten. Olisiko sitten jotain uudempaa mallia. Kuinka vanha se sinun laitteesi on ja mitä sinne kiiltäviin uriin työnnetään että ne aukeavat? Onko sinne joku avain.
 
Siinä on sellainen paneeli jossa on kolme nappulaa vierekkäin ja yksi alhaalla. Siis säätöyksikkö eteisessä Mitä kaikkea sillä voi säätää? Netiin mukaan puhallinnopeutta, jälkilämmityspatterin termostaattia, takkaimuria, vaihtaa kesäasennosta talviasentoon, viilennys. En muuten usko, että vois olla noin hyvä että säädeltäis kaikkia toimintoja avaamatta koneen kantta. Esim. tuo talvi- ja kesäasento.
 
Skriko1 sanoi:
Siinä on sellainen paneeli jossa on kolme nappulaa vierekkäin ja yksi alhaalla. Siis säätöyksikkö eteisessä Mitä kaikkea sillä voi säätää? Netiin mukaan puhallinnopeutta, jälkilämmityspatterin termostaattia, takkaimuria, vaihtaa kesäasennosta talviasentoon, viilennys. En muuten usko, että vois olla noin hyvä että säädeltäis kaikkia toimintoja avaamatta koneen kantta. Esim. tuo talvi- ja kesäasento.

Miksi ei voisi säätää avaamatta konetta? Säädellään sitä paljon isompia ja monimutkaisempiakin IV-koneita etäohjauksella.
Jos siinä kerta on tuollainen ohjausyksikkö, niin eihän sinulla ole mitään tarvetta aukoa konetta itse, antaa huoltoyhtiön hoitaa kerta heille siitä maksetaankin.
 
Skriko1 sanoi:
Kuinka vanha se sinun laitteesi on ja mitä sinne kiiltäviin uriin työnnetään että ne aukeavat? Onko sinne joku avain.

2011 on tuon vuosimalli. Leveällä rukarilla tuota pystyy hyvin availemaan.
 
Karvis sanoi:
Miksi ei voisi säätää avaamatta konetta? Säädellään sitä paljon isompia ja monimutkaisempiakin IV-koneita etäohjauksella.
Jos siinä kerta on tuollainen ohjausyksikkö, niin eihän sinulla ole mitään tarvetta aukoa konetta itse, antaa huoltoyhtiön hoitaa kerta heille siitä maksetaankin.

Onko oikeasti tosi että siitä säätöyksiköstä voi muuttaa kesä- ja talviasennon. Edellisen rivarin koneesta se piti kennon takaa muuttaa kädellä se pellin asento.
Mutta tarvitseehan se kone kuitenkin avata, että voi vaihtaa suodattimet ja puhdistaa. Edellisessä paikassa oli sopimus huoltoyhtiön kanssa, että jättää suodattimet varastoon ja vaihdan itse. Nopeammin vaihdoin itse kun siivosin heidän jälkiään.
 
Skriko1 sanoi:
Onko oikeasti tosi että siitä säätöyksiköstä voi muuttaa kesä- ja talviasennon. Edellisen rivarin koneesta se piti kennon takaa muuttaa kädellä se pellin asento.
Mutta tarvitseehan se kone kuitenkin avata, että voi vaihtaa suodattimet ja puhdistaa. Edellisessä paikassa oli sopimus huoltoyhtiön kanssa, että jättää suodattimet varastoon ja vaihdan itse. Nopeammin vaihdoin itse kun siivosin heidän jälkiään.

Kyllähän sille pellille voi olla oma moottori joka kääntää peltiä, ei ole kovinkaan kummoinen juttu.
 
vakio sanoi:
2011 on tuon vuosimalli. Leveällä rukarilla tuota pystyy hyvin availemaan.

Onko rukari sama kuin ruuvimeisseli. Enpä ole koskaan kuullut tuollaista sanaa.?
 
Karvis sanoi:
Kyllähän sille pellille voi olla oma moottori joka kääntää peltiä, ei ole kovinkaan kummoinen juttu.

Ok. On sitten laitteet kehittyneet viidessä vuodessa tai sitten tämä kone on joku kalliimpi malli.
 
Skriko1 sanoi:
Ok. On sitten laitteet kehittyneet viidessä vuodessa tai sitten tämä kone on joku kalliimpi malli.

En minäkään ole moista tavannut tuollaisessa pikkukoneessa, mutta tekniikan hinta halpuu kokoajan joten alkaa varmasti yleistymään tuossakin kokoluokassa.
 
Skriko1 sanoi:
Onko rukari sama kuin ruuvimeisseli. Enpä ole koskaan kuullut tuollaista sanaa.?

On. Aina oppii uutta.

Laita kuvat niistä paneeleista, niin voidaan arpoa mitä mistäkin namikasta tapahtuu. Toisaalta, voit myös katsoa laitteen ohjekirjasta ja saat heti vastauksen.
 
vakio sanoi:
On. Aina oppii uutta.

Laita kuvat niistä paneeleista, niin voidaan arpoa mitä mistäkin namikasta tapahtuu. Toisaalta, voit myös katsoa laitteen ohjekirjasta ja saat heti vastauksen.

Säätöyksikkö on samanlainen kun mallissa iltoX100. On siinä niin paljon toimintoja että kyllä on opittavaa.
 
Mites kun tuo LTO-koneen tuloilma yleensä säädetään 6l/henkilö, niin eikö se pitäisi olla pikemminkin asukkaiden painon mukaan kun määrän mukaan?
 
Meillä prakas toinen vessanpönttö- eikä oo ikää ku vajaa 40 vuotta! Aattelin selvitä helpolla ja ottaa putkarin vaihtaan, kun toinen pönttö uusittiin 15 vuotta sitten ja sillon koko operaatio putkarilla makso vähemmän, kun millä mä oisin pöntön kaupasta saanu. No nyt ei tunnu putkimiehiä kiinnostavan näin pienet hommat- eivät ehi! Aloin houkutteleen sit, että voisivat tehdä tarjouksen käyttövesirempasta siinä samalla.

Eilen yksi pätevän oloinen laskija kävi- mutta eihän se ite osannu siinä samalla pönttöä vaihtaa! Ja ko putkirempan lisäks tulee tarjous vielä pienestä IV- koneesta alakertaan sauna&pesuhuonetiloihin. Tuppaavat oleen hiukan kosteahkot kesäisin kun ei oo lämmitys päällä.

Ja mun pitää sit ite hakee pönttö viikonlopuks ja vaihtaa se....

Ja luulen että tarjous on sellanen ettei rahat kumminkaan riitä, kun en oo kerännyt ylimäärästä vastiketta iteltäni!
Kahden vuoden päästä kyllä loppuu vakuutusyhtiön sopparista putkiston täysarvokorvauksesta vuotovahingoissa.
Mutta palataan kun saan tarjouksen käsiini
 
^ Tarjous tuli, eikä nyt ihan niin paljoa ampunut yli kun pelkäsin....

Lisätajouksena tuli tuosta alakerran IV vehkeestäkin. Vaikuttaa esitteen mukaan pätevälle vehkeelle, mutta hiukan ajatteluttaa kuinka toimii ja sotkeeko talon muun painovoimaisen ilmanvahdon, vai parantaako sitä niinkuin lupaavat.
Talo on rinteeseen "ammuttu" ja kaksi harkkoseinää on maatavasten. Kesäisin on hiukan kosteahko haju ja ilmakin seisoo kun lämmöt ei oo päällä. Mukavan viileää on. Alakerrassa on kaksi makuuhuonetta joihin ko värkistä johdettas ulkoa tuotettua ilmaa pesuhuoneen lisäksi.
Onko kellään kokemuksia tästä koneesta tai vastaavasta?

http://www.pax.se/fi/tuoteryhma/eos
 
Meillä kävi kesällä kartanolla iv putkien puhdistaja joka samalla tarkasti/sääti tulo/poistoilmat kohdilleen. Lopputulemana oli, että tuloa 56l ja poistoa 58l. eli pieni alipaine siis torpan sisällä kuten ilmeisesti kuuluukin olla.

Tähän säätöön sitten kuului myös IV koneen arviointi ja se tapahtui tänään.

Kuulemma arvot eivät olleet riittävät ja pitäisi kone vaihtaa. Pakko myöntää, että kone on tuvan ikäinen eikä varmaan enään ole viimeisempien trendien mukainen, kun on kerran MUH ilmava eli nykyinen Vallox. Moottoreista löytyy leimat 26/05 eli vissiin joskus 2005 on vaihdettu molemmat moottorit, joten varmaan pikapuoliin voisi harkita päivitystä.

Heikkeneekö IV koneen kennon hyötysuhde ajan saatossa?
Heikkeneekö IV koneen puhaltimien teho ajan saatossa? (siivet näyttivät silmämääräisesti puhtailta)
Onko mainitut litra määrät ok, jos torpassa on pinta-alaa ~170m2?

En saa itselleni perusteltua sijoitusta uuteen IV koneeseen, kun en niistä mitään ymmärrä.

Tästä sitten aloin etsimään tietoa noista propelleista ja sekös sitten avasi lisää kysymyksiä. Luinka noiden liitteiden taulukoita pitäisi tulkita? Onko tosiaan niin että 1 nopeudella vaihtuu eniten ilma (m3/h)? Samalla pressure increase on 0, kun taas 4 nopeudella ilmaa vaihtuu vähiten, mutta pressure increase on suurin? Säätäjä kehotti pitämään 2 asennossa ja mittaukset tehtiin kolmosella. Taulukot ovat vastaavasta ropellista kuin meillä on asennettuna.

 

Liitteet

  • ilmavirta1.JPG
    ilmavirta1.JPG
    44,3 KB · Katsottu: 136
  • ilmavirta2.JPG
    ilmavirta2.JPG
    23,2 KB · Katsottu: 124