https://yliteippaus.fi/

Subaru - 50 vuotta boxermoottoreita

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/50-vuotta-subarun-vastaiskua/6070962

"Kahta en vaihda, sanoo Subaru-mies: nelivetoa ja bokserimoottoria."

flockler-image-sites630-1000-moottori.jpg
 
Onnittelut Subbelle!

Hienosti on Subbe uskonut boxereihin ja kehittänyt niitä jo 50 vuoden ajan. Aina ajan hengen mukaisesti on tarjolle tullut dieseliä ja turboa, ym. Seuraavaksi odotellaan esiinmarssia F1:een. ;)

Subben bokseri on omasta mielestäni se ainoa oikea bokseri, jossa jokaisella sylinterillä on oma kampiakselin mutkansa (kuva). Bokseria, jossa vastakkaisilla männillä on sama mutka pitäisi kutsua oikeastaan V180:ksi. Se häviää värähtelyissä ‘oikealle’ bokserille.

Nelisylinterisessä bokserissakin on hieman värinöitä (II kertaluvun momentit), mutta paras se silti on kaikista muista 4 sylinterisistä ( R4, V180, V90, V60,…).

Kuusisylinterisessä bokserissa näitäkään värähtelyjä ei ole. Toivelistalla onkin päästä kuulemaan joskus tällaisen koneen käyntiä...
 

Liitteet

  • Subben 4 cyl bokseri.png
    Subben 4 cyl bokseri.png
    16,5 KB · Katsottu: 175
pantero sanoi:
mutta paras se silti on kaikista muista 4 sylinterisistä ( R4, V180, V90, V60,…).

Värinättömyyden huomaa myös käytännössä tämmöinen tollompikin. Moottorin ääni (sisällä) on myös hieman humisevan tyyppinen.
 
Tässä meidän viimeisimmässä hankinnassakin tuo tuntuu vs aiempi auto. Kun Mitsussakin oli suoraksi neloseksi kohtuu isohko bensakone, eli 2.4 litraa niin siihen voinee verrata tätä nykyistä bokseria. 2,5 litraa ja turbo. Moottori käy neloseksi erittäin siististi ja värinättömästi. Ero oli aika dramaattinen kun hyppäsi autosta suoraan toiseen.
Suorassa nelosmoottorissa on ollut tasapainoakselit jo aika pitkään käytössä. Parilitraisissa vähintään. Boksereissa niitä ei ole vieläkään, eikä tarvetta siihen ole. Äänikin näissä on hieman erilainen mutta sitä en kyllä osaa sanoa johtuuko se bokseri rakenteesta vaiko vain pakopuolen eroista yleensä.

Ulkonäkökin poikkeaa melkolailla. Siinä missä poikittain asennetussa nelosessa näkyy kansi/venttiilikansi, on bokserissa apulaitteet,  laturi, kompura jne.

Minusta tuon on teknisessä mielessä jotenkin kiehtovaa, että Subaru pitäytyy niin tiukasti tässä kerran valitussa konstruktiossa. Vaikka se varmasti lisätyötä tuo. Esimerkiksi vaihteistoa ei löydy, vaan se täytyy suunnitella itse. Jne.
 
Minä en taas tykkää teknisesti tuosta joka männälle oma kampi -rakenteesta, koska se tekee moottorista epäsymmetrisen. Pitäisin bokserin esikuvana Napier Sabren rakennetta; täysin symmetrinen rakenne, koska kiertokanget veitsi-haarukka-tyyppiä. Päälle luistiventtiilit.