https://yliteippaus.fi/

Mercedes-Benz GLA

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Tässäpä on kenties ensimmäinen Mersu, joka herättää itsessäni ostohaluja. Toki ilman lottovoittoa, ei tarvitse tarjouksia käydä kyselemässä, mutta mielenkiintoinen auto silti ja juuri tuollainen kompaktin kokoinen, mutta kuitenkin itselleni riitävän kokoisilla tiloilla ja hieman korkeammalla ajoasennolla varustettu auto on seuraavaksi hakusessa. Sitten joskus.. On tuo kyllä tuon kokoiseksi autoksi pirun kallis jos lähtöhinta on n. 38 000€ etuvetoisena. Itselleni riittäisi kyllä pelkkä etuvetokin ja tuo pienin bensaturbokin kelpaisi hyvin. Automaatti toki pakollinen.

http://www.autotalli.com/artikkeli/Autoesittely-Mercedes-Benz-Gla-2014

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
 
Tänään näin ensimmäisen GLAn livenä kadunvarteen pysäköitynä. Pieneltähän se näytti, ja hinta tosiaan on kova. Ehkä tuollaista pitäisi käydä hieman lähempää joskus tarkastelemassa ... Luulen, että tilat voisivat juuri ja juuri riittää, riippuu tosin kontin koosta.

Moottorivaihtoehtoja on ainoastaan kaksi (aluksi?), yksi bensa ja yksi diesel. Suoritusarvot eivät ole kovin kummoiset, mutta sopinevat auton luonteeseen.
 
C-ketjuun jo kommentoinkin havaintoni viime viikonlopun ns kylmistä tyypeistä.

Pieni se on. Lisäksi takaluukun totetus ei ole farmarimalliin, kuten xc60:ssä, joten käytännöllisyys ainakin itelläni ei koiran kanssa toimi.

Auto on itse asiassa kuin korotettu A ja siten aivan sikakallis. Myymälässä ollut auto oli varusteineen reilu 50 tonnia ja verrattuna saman hintaiseen c-sarjaan aivan eri planeetalta sisätilojen ämpärimuoveineen. Oli pettymys, mutta kai noita joku ostaa.
 
Kävin koeajamassa GLA:n ja dieselin moottorimelu oli aika kova. Kitkarenkaistakin lähti selvää kuminaa joten voisi kuvitella että nastoilla rengasmelu olisi häiritsevää. Lähdin kylmällä autolla liikkeelle joten silläkin merkitystä moottorimeluun.Maavara oli kyllä selvästi parempi kuin paperilla ilmoitetaan.  Tosin ilmoitettu täyteen lastattuna 134mm.  Sisällä esittelyautosta mitattu myyjän mukaan lähemmäs 200mm tyhjänä. En tiedä sitten mistä kohdin mitanneet.  Mutta kuitenkin silmällään näkee että maavara ihan hyvä.
 
GLA:ta olisi tarkoitus huomenna kokeilla. Otin ja siirsin ennakkoluulot sivummalle vaikkakin "kyseessähän on pikkuauto" joka on kuitenkin hinnoiltaan ihan selkeästi kilpailijoitaan kalliimpi. Sisusta ja ulkomuoto kuitenkin näyttää omaan silmään hyvältä ja silti on jotenkin tuota muskelia tarjolla. No nyt googlausta ja lisäinfoa etsien.
 
Ja nyt on kokeiltu GLA. Koeajoauto oli 220 cdi 4matic automaatilla. Heitin yli tunnin lenkin pyörien ympäriinsä kehä 3:n ympäristöä. Alku oli toki haastava kun meinasin jo huudella pitämään tunkkinsa kun sovittu koeajo alkoi selkeästi myöhässä johtuen ties mistä syystä. No kun rattiin pääsin alkoi helpottaa. Auto oli kuten olettaa voi miellyttävä, laadukas olemukseltaan, hyvin hiljainen sekä jykevä. Toki heti pari syytä aiheutti ärsytyksenkin. Käyttöliittymän ulkonäkö ja käyttölogiikka oli mielestäni outo sekä se näkyvyys ulos umpisurkea. Ja sitten asia joka aluksi ärsytti lopuksi ihastutti oli tuo ohjaustehostimen toiminta. Varsinkin nopeasta ajosta hiimailevaan ja siinä samalla säätyminen meni nätisti. Ja sitten ehkäpä loistavin asia oli jousitus. Eräs eroosiota kokenut hiekkakentura oli aivan helppoa pässinlihaa glalle. Pehmeä ja kuitenkin varma liikehdintä koko ajan pisti hymyilyttään.

Muita huomioita oli toki kohtuu ahdas fiilinki takapenkillä. Ei toki ongelma itselle vaan kasvaville perheen nuorille naisille, mutta hämäävää kuitenkin kun esim ehkä lähin vertailukohta v40 cross-country on mielestäni tilavampi.

No kaupan teollisista asioista ei nyt päästy yhteisymmärrykseen. Voi olla tiukkaa edes yrittääkään. Mutta positiivinen kuva jäi kokonaisuudessaan. En siis torppaa mersua (jatkossakaan).
 
Minulla  oli suuret odotukset GLA:n suhteen, sattui käymään kuitenkin niin että ajoin pidemmän lenkin normi-A:lla, sitten GLA:lla ja perään vielä uudella C:llä. GLA on ihan ok peli mutta kun ottaa huomioon hinnan joka kohtuullisilla varusteilla ja dieselillä sekä nelivedolla on luokkaa 55k € niin se on minusta liikaa pikkuautosta. Myös eroavaisuus normi A:sta saisi olla suurempi.

Tuossa oli pikkuautofiilistä liikaa, melutaso oli kova motarinopeuksissa, jousitus oli kova ja muutenkin jäi hintaluokkaa halvempi kuva. Muuten tuollainen olisi jo tallissa... 
 
Tämmöisen perässä, edessä ja sivussa ajelin eilen. Nyt livenä bongattuna, aika kauhian näköinen mersu, ainakin mustana, hintaakin ilmeisesti piisaa tässä versiossa :eek:

Kuvissa näytti vielä jotenkin siedettävältä, mutta livenä.. Hui..

21313356663_00d73aaa10_b.jpg


Toisaalta kateellisten jorinaa :rolleyes:
 
GLA 45 AMG:ta pääsin ajamaan. Hätäinen peli ja sopiva varmaan "kauppakassiksi", omistamisen halua ei hurjasti tullut. Alusta on kova hyvässä mielessä ja potkua todella löytyy!
 
Tällaisen näin tänään livenä ja katselin, että mikäs se tuollainen pikkumersu on, kunnes takaluukustä näki lukea GLA. Sen jälkeen ihmettelin, että mitähän tuo G tai GL tuossa oikeastaan tarkoittaa, kun ei tuo nyt minun mielestäni ollut edes millään tavalla normaalia korkeampi. Ihan tavallisen hatchbackin näköinen vaan, vaikka toki sen mersuksi tunnisti.
 
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.
 
Markku J sanoi:
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.

Kyllä, ja samaa logiikkaa noudattavat muutkin mallisarjat kuten CL-alkuiset.
 
Markku J sanoi:
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta ehkä minä en sitten ymmärrä Mersun käsitystä SUV:sta. Minusta kun tuo GLA ei ollut edes maavaraltaan mitenkään korkea, eikä tuo yksilö miltään madalletultakaan näyttänyt ja korikin oli ihan normaalin hatchbackin oloinen, ei mitenkään korkeampi.
 
GLA on periaatteessa A-mersu, isommilla pyörillä varustettuna, korkeutta tulee n. 6-7 cm lisää tämän myötä. Samaa huttua siis näiden nyt muodikkaiden pikku -SUVien luokassa vai miksi niitä nyt ylipäänsä halutaan kutsua.
 
Höpsis mitään 6-7 cm ole korkeampi. Ymmärtäisinkin koko erillisen mallin, jos tuota maavaraa tosiaan olisi lähellekään tuon verran enempi, mutta virallisten tietojen mukaan A-mersun maavara on 160 mm ja GLA:n 183 mm. Noin ainakin kuliversiossa, joku AMG on varmaan noita matalampi. Näköjään tuota on saatavana myös mustilla muoveilla helmoissa ja pyöräkoteloiden kaarissa, joilla visuaalisesti saadaan autosta korkeamman näköinen. Sellaisia ei tuossa livenä näkemässäni kuitenkaan ollut ja jotenkin vaikea uskoa, että olis tuota 183 mm löytynyt autonalta vapaata tilaa. No, ehkä oli tai sitten oli säästetty ja laitettu pienemmät talvirenkaat :)

Onhan noi A ja GLA aika traktoreita tuon maavaran osalta, jos omaa kulkineeseen vertaa. Pitääkin jatkaa mersujen tutkimista ihan uteliaisuuttaan tältä osin. C:ssä näkyy olevan vielä liki A:n lukemat (157 mm), mutta E on sitten matalampi (123 mm) eli samaa luokkaa kuin tuossa minun kulkineessa. S:ssä on sitten (itseni) yllättäen enemmän (140 mm) maavaraa.

No mutta aiheesta vielä sen verran, että onhan tää ihan mukiin menevän näköinen, jos siis hatchbackistä muuten tykkää ja sitä tykkäämistähän voi kummasti avittaa, jos moottoriosaston vaihtoehtot ja oma likviditeetti on kunnossa.
 
Bongasin päivällä parkkiksella GLA:n. Värityksenä oli juuri tällainen IS:n kuvassa esiintyvä, mikä toteuttaa joskus mielimääni grafiitinharmaa-kaikkimuumustaa -teemaa. Oli oikein maukkaan näköinen omaan silmään, paljon komeampi luonnossa kuin tässä kuvassa. Maavaraa ei näyttänyt kaksisesti olevan, mutta eihän tämä maasturi olekaan.

1288663594468.jpg
 
Tänään sattui alle GLA200.

Kyseisessä autossa ei varmaan mitään ylimääräistä ole ruksittu varusteiksi. Mittarissa alle 4tkm ja auto vaikutti uudelta. Ratti ja muut komentokeskuksen nippelit löytyivät tutuilta paikoilta joten omaksuminen oi helppoa. Tosin kaikessa näkyy varmaan hinnankorot ja ei välttämättä aivan samalla tasolla ole kuin oma vanhus. Tosin hintaluokatkin ovat aivan eri tasoilla.

Takapenkillä olemattomat tilat ja konttiin menee matkalaukku eikä juuri muuta. Ilmastointi tuntui ärhäkältä, mutta jostain kumman syystä autosta noustessa takamus tuntui nihkeämmältä kuin aikoihin. Penkit olivat kangas/nahkajäljitelmää.

Vaikka auto oli käytännössä uusi näkyy siinä jo ikääntymisen merkkejä. Esimerkiksi adaptiivista vakkaria olisin kaivannut, mutta joko sitä ei ollut tai en osannut sitä käyttää.

Kuskin penkillä tuli pitkästä aikaa selkä kipeäksi ja penkki oli muutenkin mallia lättänä, joten ei kerännyt kehuja.

Ajomelu tai sen puute ei varsinaisesti häirinnyt. Radio kuului ja mitään muita ylimääräisiä nitinöitä ei.

Tällä pääsee paikasta a paikkaa b, mutta eipä tuo tunteita herättänyt suuntaan taikka toiseen.
 
ePa sanoi:
Vaikka auto oli käytännössä uusi näkyy siinä jo ikääntymisen merkkejä. Esimerkiksi adaptiivista vakkaria olisin kaivannut, mutta joko sitä ei ollut tai en osannut sitä käyttää.

Adaptivista vakkaria käytetään ihan samalla lailla kuin normaaliakin, eron huomaa siitä että se pitää etäisyyden edellä olevaan.

Jotenkin itseäni ei tuo GLA oikein innosta, kuvissa se näyttää yleensä jopa rumalta mutta luonnossa on kuitenkin ihan siedettävän näköinen.
 
Näköjään oikeat AMG mallit (45) on jätetty pois GLA:n ja CLA:n hinnastosta. Uusi malli vissiin tulossa. Itseäkin ärsyttää tuo tapa nimetä auto AMG:ksi jos siinä on joku varustepaketti (AMG-matot!). Parempi olisi vaikka tuo Audin (ainakin ennen, en tiedä nykymalleista) käyttämä S-Line, eli siis AMG-line tässä tapauksessa tms.

GLA 180 Business AMG, joopa joo. Ostit sitten oikein AMG-Mersun...
 
Enpä ole GLA:ta ajanut, mutta vanha A-sarjalainen johon tämä kai perustuu ei anna odottaa paljoa.
 
Trollsten sanoi:
Enpä ole GLA:ta ajanut, mutta vanha A-sarjalainen johon tämä kai perustuu ei anna odottaa paljoa.
Enpä minäkään mutta GLA taisi voittaa muutama numero sitten Premium SUV:ien vertailutestin Auto Motor und Sport-lehdessä Saksassa. Mukana oli ainakin Q3 ja XC40.

Uti
 
Minä olen ajanut ja ihan jees. Toki hieman liikaa kovamuovia hintaansa nähden, mutta tavaratila on omaan tarpeeseeni liian pieni.

Muutoin samanlainen ”Nissan” kuin muutkin samaan sarjaan kuuluvat Mersut.
 
Onko GLA:ssa pakoputket ihan oikeat vai pelkät koristeet? Tarkoitan siis ainakin Urban- ja AMG Line- versioissa olevia takapuskuriin integroituja röörejä.