https://tummennuskalvot.fi/

KIA Sorento ( 2013-> )

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Onkos porukalla kokemuksia tästä mallista? Jokseenkin kiinnostava auto. Ilmeisen hyvä veturi ja näköjään hinta ei pysy kuten ei aiemmillakaan malleilla. Joten pari-kolme vuotta vanha, takuun alainen auto vois olla aika hyvä vastine rahalle?

0315%20Kia%20Sorento.jpg


Editoin ostikkoa. Eli paranneltu 2013 malli on tämä joka kiinnostaa. Toki 2010 alkaen malli on hyvin pitkälti sama, mutta pohjalevy vaihtuu joten kyseessä on enemmän kuin facelift vaikka naamaa ei paljoa muutettukaan.
 
Kiamyyjät on jollain tapaa haistaneet mun kiinnostuksen Sorentoon. Tänään nimittäin tuli tarjous vaihdosta Sorentoon. Outbackistä 26100€ vaihdossa. Yllättävän hyvä tarjous. Kun omilla kyselykierroksilla seuraaviin Forester, Outback, Santa Fe jne. Hyvitykset on liikkuneet 21-27k€. Toki tuossa hyvitysarviossa on vain puolet meidän kilsoista. Mutta eipä ne kovin heilauta jos tinkimään aletaan. 20000€ tiskiin ja uusi Kia alle..
Not!!
 
Kokoluokassaanhan hinta huomioon ottaen tuo Sorento on varmasti mainio auto. Toki esim. vastaavankokoiset kilpailijat kuten BMW X5, VW Touareg ja Volvo XC90 ovat vielä askeleen edellä laatuvaikutelmassa ja kenties kuljettajaa avustavissa teknologioissakin, mutta onhan niiden hintakin ihan toinen. Viimevuotinen facelift päivitti myös sisämateriaaleja mukavasti, ja TX-varustemallin mukana tulee melko lailla kaikki tarpeellinen.

Mulle kelpaisi mainiosti, mutta on uutena ja vähän käytettynäkin vielä mulle turhan kallis. Arvonalennuksesta en olisi huolissaan, koska a) Kian vaihto/jälleenmyyntiarvo on nousussa viime vuosien laadun parannuksen, hyvän suosion ja sitä myöden arvostuksen nousun myötä, ja b) esim. X5:n arvo voi samassa ajassa laskea prosenteissä vähemmän, mutta euroissa melko varmasti enemmän.

Kia-Sorento_2014_1024x768_wallpaper_0b.jpg
 
Vanhalla -12 mallisella on nyt reipas 2 vuotta ja lähes 70 tkm ajettu. Iskareiksi vaihdoin siihen Bilsteinit viime keväänä. Sen, mitä faceliftillä olen kokeillut, niin oma on nyt aika lähellä sitä tuntumaltaan. Mutta melko kova kivireki Sorento on karkealla alustalla, ei siitä mihinkään pääse. Mutta samaa sanoi hiljattain muuan venäläinen, jolla oli tammikuun lopulla alle saatu F15:nen. Suomen sileillä teillä sanoi sen menevän hyvin, mutta Venäjän polanteissa kaipaili Land Cruiseria.

Lisäksi kaukovalot on hengettömät, tietääkseni myös facelift-mallissa, mutta nehän saa parannettua jos tahtoa on.

Muuten minä en osaa autoa haukkua. Pieniä murheita on ollut, mutta takuu on ne hoitanut vähintäänkin 100%:sen kiitettävästi, niin mikäs tällä vielä ajellassa, vajaa 5 vuotta tai reipas 80 tkm...
 
völvöxc60 sanoi:
Kätten töitä varmaan tettää, mutta hinnassa sitä ei ole huomioitu :eek:
Niin kuva on 10v vanhasta Kia Sorennosta että silleen ;)
Mites tämä liittyy topikkiin? Kuva erillisrunkoisesta maasturista ja tämä topikki käsittelee cittaria? Vulvistit vähän yksinkertaisia?  :eek:
 
Jokaisessa topicissahan tuota ruotsin traktoria pitää kehua ja muita haukkua miten milloinkin  ;D
 
Juu, ei me henkilökohtaisuuksiin mennä, jf ja Trollsten huom! Eihän tässä mitään Volvon kehumista ole ollut, vaikka postaus väärään topikkiin menikin.

Tuon vanhan Sorennon tilannetta on puitu jo täällä.

Täällä uudemmasta 2013 -> Sorennosta keskustelua, saa jatkaa.
 
ConD sanoi:
Juu, ei me henkilökohtaisuuksiin mennä, jf ja Trollsten huom! Eihän tässä mitään Volvon kehumista ole ollut, vaikka postaus väärään topikkiin menikin.

Tuon vanhan Sorennon tilannetta on puitu jo täällä.

Täällä uudemmasta 2013 -> Sorennosta keskustelua, saa jatkaa.
Sorry, nyt huomasin, että tuolla tosiaan oli keskustelua tästä. Tuossa puhelimelta ruudulta katsoin, että tämä oli 2013 ja vanhemmat Sorento keskustelu, joten tuli siltä osalta väärään kejuunkin! Sory vielä :-[
Ei ollut tarkoitus pahentaa kenenkään mieltä tällä jutulla 8)
 
Jostakin joskus lueskelin tuon ikäisen Sorennon hankinnasta. Siinäkin oli ruosteista kirjoitettu joten lienee ruostealttiita nuo vanhemmat. Oma on nyt reipas 3 vuotta vanha ja vajaa 100tkm ajettu. Ei eroa aiempiin viimeisinä vuosina olleisiin alustan osalta (C-RV, Touran ja pari Passattia).

Toki olen nähnyt yhden oman auton kanssa samaa ikäluokkaa olleen huollossa, jossa alustan rautaosat punertivat lupaavasti. Auto oli ollut Talvivaaran kaivosalueella ajossa.
 
Käytin Sorentoa 100tkm huollossa. Samalla vaihdettiin takuuseen peruutuskamera kun talvella linssin sisään on mennyt kosteus ja kuva oli sumea.  Nyt on taas kirkas.

Mutta tuon vaihtotyön yhteydessä joudutaan irroittamaan takaluukusta paneeli, jossa tuo kamera on kiinni. Paneelin alle oli päässyt joko hiekanjyvänen joka on rikkonut paneelin vaikutuksella maalipinnan tai sitten kokoonpanossa on tullut maaliin pieni rikko. Nyt oli maali kuprulla pikkurillin pään kokoiselta alueelta. > Otettiin kuvat ja tunnin päästä tuli vastaus, jotta takuuseen maalataan koko takaluukku.
 
Suahan vois kohta luulla Kian mainosmieheksi. Kun ei nämä jutut täsmää ollenkaan automiesten tietotoimiston versioon Kian takuusta.
Aika loistavaa toimintaa edelleen!
 
Maalaus onnistui hyvin ja kontti näyttää hienolta.

Mutta auton ikkunat ja katto ei. Lakkasumua, perkel...
 
Ikkunoista lähti helposti pois ja ovat nyt kirkkaat. Katto teetti töitä, mutta menee nyt. Suomeksi sanottuna myllytettiin sumut pois ja kiiltäväksi. Kolme tuntia meni kaikkiaan aikaa.
 
^Siis tuon fixauksen teki takaluukun maalannut liike. Soitin ma-aamuna huoltoon ja sieltä luvattiin, jotta auton saa tuoda milloin haluan ja sovin sitten täksi aamuksi. Perillä auto ohjattiin oitis läheiseen maalaamoon.
 
Ensi kuussa tulee neljä vuotta täyteen. Vuoden alussa käytin Sorentoa 120tkm huollossa.

Viikonloppuna huomasin, että pakkasten lauhtumisen seurauksena oli tullut jäähdytysnestettä pihalle. Paisuntasäiliöstä ei huomannut nestettä juurikaan vajonneen. Soittelin eilen illalla huoltoon, jotta jokso tänään pääsisi näyttämään.

Löytyihän sieltä rakonen. Asentaja ajeli auton nosturille, kävi ensin kahvilla ja sen jälkeen pohjapanssari pois. Joskus aiemminkin tuli nestettä letkulämppärin liitoksesta ja tuo sama liitos taisi vuotaa nytkin. Laitettiin uusi klemmari ja vajaa litra nestettä mukaan, jos sattuu vajoamaan.

Huollon tiskillä toivottivat hyvää matkaa, meni jälleen takuuseen...
 
Soittelin viime viikolla Kajaanin Pörhölle kun takalasin pissapojasta ei enää ruiskinut vettä takalasille. Huoltoneuvojalle selvitin puhelimessa, että viiksestä vedettäessä pyyhin lähteen pyyhkimään, mutta pumpun ääntä ei kuulu. Aikoi tilata uuden pumpun valmiiksi ja sovittiin huoltoaika täksi päiväksi.

Tänään uusi pumppu paikalleen ja vesi alkoi taas virrata. Lisäksi mainitsin kuskin ovipaneelissa olevasta apukuskin sivulasin katkaisimesta, että se ei aina avaa lasia kerrasta painettaessa pohjaan "auto-asentoon". Asentaja tutki hetken aikaa ja päätyi tilaamaan uuden paneelin kuskin oveen.

Molemmat takuuseen, autolla ikää nyt 4v2kk ja 126tkm.
 
Vanhuksella ikää nyt n. 4½ vuotta ja käytin tänään 140tkm huollossa. Kaikki öljyt (kone, vaihdelaatikko, jakolaatikko ja perä) ja jäähdytinnesteet meni vaihtoon + suodattimet. Yht. 364€.

Lisäksi takuuseen etujarruihin liukutapit kun kuulosti taas ääntävän sopivilla sorapätkillä.
 
Tosiaankin. Tähän voinee jo todeta, että erittäin hyvä hankinta jkvi:ltä tämä Sorento. Samankaltaista tyytyväisyyttä on kuulunut myös muualta kyseiseen malliin.