https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Diesel voi sittenkin olla puhdas

Timppe

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
"Der Diesel kann doch sauber sein"
Tuollaisella otsikolla oli varustettu Auto Motor und Sportin artikkeli, jossa jatketaan moottorien päästömittauksia todellisissa liikennetilanteissa. Ajoneuvot on varustettu mukanakuljetettavalla Emission Analyticsin analyysilaitteistolla.

Nyt sitten Mercedes iskee pöytään uskomattoman hyvät lukemat. Uuden E 220d:n NOx päästöt ovat todellisessa liikennekäytössä vain puolet Euro6:n sallimista. Mersulla on siis kusiruiskutekniikka hallussa.

Vertailun vuoksi (Citikka) DS 5 BlueHDi 180 puski  melkein 8-kertaa sallitun määrän NOxeja, vaikka siinäkin on kusiruisku. Paljon parjattu VW Seatin hahmossa (2.0TDI 150) pääsi 2,6-kertaisiin päästöihin pelkällä katalysaattorilla.

Mersu on varustautunut näköjään hyvin tuleviin Real Traffic Emissions-testeihin, jotka on lähiaikoina tulossa tyyppihyväksynnän ehdoksi.

Ehkäpä dieselmoottorilla on sittenkin tulevaisuutta kaikkien parjauskampanijoiden jälkeenkin?
 
Ja kaikki autot maksaa kuin Mersu ;)

Hyvältähän tuo tosiaan kuulostaa. Suurella mielenkiinnolla näitä tulevia testimuutoksia odotellaan.
 
Oliko vertailu näihin tulevan Real Traffic Emissions-testin rajoihin, vai nykyisiin labratestien rajoihin? Jo jälkimmäisiin, niin silloin mitään ylärajaa ei sallituille NOx-päästöille ole normaaliliikenteessä.
 
No maksaahan Mersu 97 senttiä (pyöristettynä metrin) verran enemmän kuin tavis,
mutta kuten on ennenkin havaittu, sillä on katetta.
Ja myös kuten on ennen havaittu, löytävät nuo ratkaisut tiensä tavisautoon jossain vaiheessa.
Hyvä Mese.
 
Ironic32 sanoi:
Kuinka puhdas se tuo mese nyt sitten oikeasti onkaan. Eikös daimler ole jenkkilässä haasteen edessä, kun ilmeisesti tuo scr-järjestelmä ei toimi alle 50 fahrenheitin:

http://www.dw.com/en/daimler-faces-us-lawsuit-over-diesel-emissions/a-19060037

Lieneekö tuo uusimmissakaan malleissa erilainen.
Ei voi tietää, mutta jos näiden uusien OM 654-moottoreiden kehittämiseen on käytetty 2.5 Mrd € ja suuri osa rahasta on käytetty saasteiden vähentämisen hallintaan, niin ehkä jotain todellista parannusta on saatu aikaan.
 
Timppe sanoi:
Ei voi tietää, mutta jos näiden uusien OM 654-moottoreiden kehittämiseen on käytetty 2.5 Mrd € ja suuri osa rahasta on käytetty saasteiden vähentämisen hallintaan, niin ehkä jotain todellista parannusta on saatu aikaan.

Ei kai tuosta epäilystä ole ollutkaan, etteikö dieseliä voisi tehdä puhtaaksi.

Kyse on ollut hinnasta ja siitä, että onnistuuko se ilman kusilitkuja tms. temppuja, joita ainakaan jenkit eivät todellakaan ole halukkaita autoilleen tekemään.

Koko dieselskandaali lähti siitä, että piti saada halvalla ja helposti viritettyä päästönormit muka alittaviksi. Siinä ei ihan onnistuttu.
 
Urlaub sanoi:
Ei kai tuosta epäilystä ole ollutkaan, etteikö dieseliä voisi tehdä puhtaaksi.

Kyse on ollut hinnasta ja siitä, että onnistuuko se ilman kusilitkuja tms. temppuja, joita ainakaan jenkit eivät todellakaan ole halukkaita autoilleen tekemään.

Koko dieselskandaali lähti siitä, että piti saada halvalla ja helposti viritettyä päästönormit muka alittaviksi. Siinä ei ihan onnistuttu.
Ja kulutus ei saisi nousta noiden temppujen takia. No kaikilta valmistajilta se vähäpäästöisyys ei näköjään onnistu edes kusilitkujen avulla. Mersu on nyt onnistunut yhdistämään pienen kulutuksen ja tehokkaan pakokaasujen puhdistuksen.  Ja tämän moottorisukupolven kehitys on aloitettu kauan ennen tätä skandaalia.
 
Toivoa sopii, että dieseleillä olisi vielä tulevaisuutta. Suomessa kun sellainen on monelle varsin optimaalinen motti. Pitkää siivua kun painetaan maantiellä, niin ei ole dieselin voittanutta, jos puhutaan normivarallisuuden omaavista autoilijoista.
 
Mersussa on hiukkassuodatin ja SCR samassa suodatinelementissä moottorin kyljessä, ja sen edessä on ureasuutin ja jonkinlainen siivikko urean levittämässä. Homma toimii siis uutena, mutta miten sitten kun auto vanhenee? Karstaa ja nokea kertyy, ja SCR-katalyytti saattaa kulua. En usko, että nämä enää mitään puolen miljoonan kilometrin autoja ovat, varsinkaan siinä tapauksessa jos NOx-päästöjä aletaan mitata katsastuksissa ja niiden pitää olla kunnossa.
 
nackerton sanoi:
Mersussa on hiukkassuodatin ja SCR samassa suodatinelementissä moottorin kyljessä, ja sen edessä on ureasuutin ja jonkinlainen siivikko urean levittämässä. Homma toimii siis uutena, mutta miten sitten kun auto vanhenee? Karstaa ja nokea kertyy, ja SCR-katalyytti saattaa kulua. En usko, että nämä enää mitään puolen miljoonan kilometrin autoja ovat, varsinkaan siinä tapauksessa jos NOx-päästöjä aletaan mitata katsastuksissa ja niiden pitää olla kunnossa.

Tuossa on puhtaiden dieseleiden toinen ongelma eli tekniikkaa alkaa olemaan todella paljon ja iso osa siitä vaatii huoltoa. Osalla komponenteista on aivan liian lyhyt käyttöikä suhteessa dieseleillä tahkottaviin kilometreihin.

Asia erikseen on, että kiinnostaako valmistajia, mitä dieseleiden ylläpito maksaa 200+ tkm ajettuna, vaikka suomalaisittain ollaan häthätää puolivälin krouvissa. Jos ja kun jatkuvasti tarvitsisi laittaa toimintatonneja sinne ja tänne, niin alkaa kärsimään käytettyjen dieseleiden haluttavuus.

Tähän asti ongelmaa on hoidettu poistamalla saastelaitteita, mutta eiköhän sillekin ole katsurien toimesta tulossa stoppia.
 
Kyllä asian on vähän pakko kiinnostaa, ei purkkeja saa liisattuakaan järkevällä hinnalla, jos jälleenmyyntiarvo on kurja tai huoltokustannukset suuret. Saa nähdä miten homma toimii.
 
Ironic32 sanoi:
Kuinka puhdas se tuo mese nyt sitten oikeasti onkaan. Eikös daimler ole jenkkilässä haasteen edessä, kun ilmeisesti tuo scr-järjestelmä ei toimi alle 50 fahrenheitin:

MB 180 d (S205) ja joulukuun - tammikuun pakkaset - eipä AdBlueta kulunut ollenkaan....



Korjattu lainaus - juupeli  :)
 
Vanha juttuhan tuo kusi on, omassakin ollut jo pitkään ja alittanut Noi euro6 -normit aikoja sitten... ;)

Lähetetty minun HUAWEI NXT-L29 laitteesta Tapatalkilla

 
Vempula sanoi:
Toivoa sopii, että dieseleillä olisi vielä tulevaisuutta. Suomessa kun sellainen on monelle varsin optimaalinen motti. Pitkää siivua kun painetaan maantiellä, niin ei ole dieselin voittanutta, jos puhutaan normivarallisuuden omaavista autoilijoista.

Alustavasti, noin 500km ajon jälkeen, voi sanoa, ettei Auris hybrid kuluta enempää edes moottoritiellä verrattuna edelliseen 1.6TDI-autooni. Leonilla en kertaakaan 50tkm aikana päässyt alle 5l/100km tankilliseen, nyt Auris näyttää 4,7l/100km kulutusta. Ajot taajamassa ja moottoritiellä. Tietokone toki näyttänee liian pieniä lukuja, mutta silti. Dieseliä ei perheautoon tarvita, tämä hybridi on taloudellisuuden suhteen todella hyvä.

* TM:n kulutusmittaus pre-fl Auris HSD farkulle 120km/h on 6,3l/100km. Bensalitrassa on energiaa ja päästöjä vähemmän kuin dieselissä, tuo auriksen luku vastaa 5,6l/100km dieselkulutusta.
 
Hyvältä kuulostaa Auriksen lukemat. Kohta tosin varmaan joku vag-mies tulee kertomaan ettei ole mahdollista.
 
Trollsten sanoi:
Hyvältä kuulostaa Auriksen lukemat. Kohta tosin varmaan joku vag-mies tulee kertomaan ettei ole mahdollista.

Kyllähän tämä ihan loogiselta kuulostaa:

tmr97 sanoi:
Leonilla en kertaakaan 50tkm aikana päässyt alle 5l/100km tankilliseen, nyt Auris näyttää 4,7l/100km kulutusta. Ajot taajamassa ja moottoritiellä.

Mitä nyt TM:n testejä olen varsin aktiiviseen seurannut, niin ei ole hybridi vielä puhtaassa maantieajossa pikkudieseliä voittanut. Taajamassahan se toki pesee nokivasaran ihan heittämällä.

EDIT: Selvennetään nyt vielä sen verran, että mä katson vain poltettuja litroja. Päästöt ja energiasisällöt eivät kiinnosta tippaakaan.
 
tmr97 sanoi:
.. verrattuna edelliseen 1.6TDI-autooni. Leonilla en kertaakaan 50tkm aikana päässyt alle 5l/100km tankilliseen...

Hmm.. meillä yksikään VAG-diesel ei ole vienyt kokonaiskulutuksena yli viiden.. :rolleyes: Octavia I 1,9 vei tankkauksista laskettuna 4,86, Octavia II 1,6 näytti tieturissaan 4,6, nykyinen 2,0 4,7. Oma Ocu II 1,9 pumppari  tankkauksista laskettuna 4,92.
 
Markku sanoi:
Hmm.. meillä yksikään VAG-diesel ei ole vienyt kokonaiskulutuksena yli viiden.. :rolleyes: Octavia I 1,9 vei tankkauksista laskettuna 4,86, Octavia II 1,6 näytti tieturissaan 4,6, nykyinen 2,0 4,7. Oma Ocu II 1,9 pumppari  tankkauksista laskettuna 4,92.

Jopa 2-litrasella Superbilla pääsi nelosella alkaviin lukemiin, yksittäisiä rauhallisia maantietaipaleita jopa kolmosella alkaviin.
 
Markku sanoi:
Hmm.. meillä yksikään VAG-diesel ei ole vienyt kokonaiskulutuksena yli viiden.. :rolleyes: Octavia I 1,9 vei tankkauksista laskettuna 4,86, Octavia II 1,6 näytti tieturissaan 4,6, nykyinen 2,0 4,7. Oma Ocu II 1,9 pumppari  tankkauksista laskettuna 4,92.

Luvuissa on varmaan oleellisesti vähemmän taajama ajoa, ja erityisesti ruuhka-ajoa kuin minulla. Mutta nuo vähän alle 5l/100km lukemat eivät ole yhtään paremmat kuin hybridillä. Ja hybridissä ei ole dieselveroa, eikä läheskään yhtä suuria NOx päästöjä, eikä tarvitse kuunnella moottorin jatkuvaa jyrinää.
 
Karvis sanoi:
Jopa 2-litrasella Superbilla pääsi nelosella alkaviin lukemiin, yksittäisiä rauhallisia maantietaipaleita jopa kolmosella alkaviin.
Minulla on ennätys 3,4. Lähdin kotoa ja ajoin moottoritietä 40 km Kuopioon. Tuo oli lukema kun eka kerran valoissa pysähdyin. Vakkarissa 108 km/h.
Naapurilla on Prius. Sanoo sen vievän 5 - 5,5 l/100 km. Ei huono lukema sekään, tosin häviää Tmr97:n Aurikselle. Se oikea jalka varmaan.. 8)
 
90 vakkarissa niin passatti menee 4,2l todelliseen kun viitsii pihistellä.

Käytännössä tuo 5.7 kun motarinopeuksia vetelee eikä jaksa pihistellä, auto on ajettavaksi ja kaikki polttoaine menee kuitenkin sekä lisää saa pumpulta.  :p

 
Vapari bensa-automaattini vie perusmaantieajossa alle neljä litraa satasella. Siis reitillä joka on taajamakodista kotiin, ei mikään hetken kulutus alamäessä. Jos saman maantiepätkän jälkeen heittää parisataa kilometriä moottoritietä nopeusrajoitusten mukaan niin kulutus on vähän alle viisi litraa satasella. Puhdasta kaupunkiajoa on tullut kerrallaan niin vähän että vaikea sanoa tarkkaa kulutusta, mutta jos tuohon edellä mainittuun maantie- ja moottoritieajoon liittää tunnin verran intensiivistä kaupunkikikkailua niin ollaan edelleen alle viidessä litrassa.

Mukavinta ehkä on se että välillä kaupungissa livutaan pelkällä sähköllä ja samoin kehäteiden ruuhkissa on mukava fiilis edetä pelkällä sähköllä vaikkapa tietöiden ohitse.

Niin kyseessä siis tietysti hybridi. Ei turboja, ei kusilitkuja.