https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Takajarrulevyt

Paukku

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.12.2018
Monissa autoissa nähnyt, kuinka takajarrulevyt alkaa menemään urille ja ottavat vain keskeltä palaan kiinni. Mistä tämä johtuu ja voiko tuollaiselle levylle enää tehdä mitään? Ei itselle mene jakeluun jos itse satula toimii hyvin, eli liukutapit liikkuu herkästi ja palojen pidikepellit on puhtaat ja rasvassa. Itse mäntäkin liikkuu kevyesti satulassa, eikä jarrut laahaa. Joskus tullut vaihdettua uudet takalevyt ja kahden vuoden päästä jo menneet urille herkistelyistä ja uusista paloista huolimatta. Levy männän puolelta ok, mutta toiselta puolelta urilla. En koskaan muista vaihtaneeni takalevyä sen takia, että se olisi ollut liian ohut.
 
Kieltämättä minullakin takalevyt ovat yleensä ne urautuneet eikä edessä. Voisiko vaikuttaa se kun autolla ajetaan eteenpäin aina niin takajarrut on alttiimmat pienille kiville, jotka menee palojen ja levyjen väliin? Muuta en keksi.
 
Johtuu siitä että kevyesti jarruttaessa takalevyt eivät paljoa jarruta. Toinen syy autot joissa kevyt takaosa niin jarrut ovat selkeästi etupainoiset. Takavetoiset isot autot jarruttavat takajarruilla huomattavasti enemmät jolloin levyt pysyvät sileänä. Myös niissä on usein automaattivaihteisto joka ryömittää selkeästi jolloin jarrua joutuu painamaan paljon.

Pienissä autoissa kannattaa välillä jarruttaa nopeasti risteykseen lähestyttäessä eikä laahailla pitkältä matkalta jarruja jolloin takapää ei ota kiinni juuri ollenkaan.
 
Olen kyllä käsittänyt, että ABS-jarruissa kaikki pyörät jarruttavat ja niinpä kahdessa viimeisessä autossani ovat takapalat kuluneet nopeammin kuin etumaiset. Urautumisen epäilen johtuvan huonosti liikkuvista paloista ja lentävästä kurasta.
 
Ai että kun vaan ne palat kuluisivat, mutta kun nykyiset levytkin on sellaista huttua että saa jo vaihtaa samaa tahtia noiden palojen kanssa :-\ Niin ja itsellä tuossa 4wd myös takalevyt pysyvät kirkkaina => kohta saakin sitten uusia jarrut ympäriinsä, levyineen ja paloineen :-\
 
Jos koittaa ajaa 200tkm samoilla jarruilla, niin silloin yleensä näkee niitä ruosteisia ja epätasaisesti kuluneita levyjä.
Omissa autoissa on vetotavasta riippumatta aina kaikki levyt kirkkaita ja sileitä, kun niitä käytetään. Paljon erilaisia ja kestoltaan erilaisia jarrutuksia.
Lisäksi myös käsijarrut käytöllä on iso vaikutus siihen missä kunnossa takasatulat pysyy, jos luottaa vaikka siihen vaihteiston peelo-lukkoon, niin ollaan jo syvissä vesissä.
 
Suurin ongelma on ratin penkin välissä, kuski.
Liikenteessä tullut seurattua 99,9% käyttää jarrua liian kevyesti, myöhään, etujarruila pieni paine ja takana olematon, auto aina suorassa kun jarrutetaan. Eikö autokoulussa opeteta enää sitäkään?
Kaikissa autoissa etujarrut ottaa ensin ja takana myöhemmin, ajohaittajärjestelmä kuluttaa takapaloja.
Materiaaleissa on eroja, käyttääkö ridexin levyjä vai oemmää.