https://tummennuskalvot.fi/

Sammutin autossa

Onko autossasi tulipalon sammuttamiseen tarkoitettu sammutin?

  • Kyllä

    Ääniä: 12 27,3%
  • Ei

    Ääniä: 32 72,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Kysymys ja äänestys.

Onko autossasi sammutin? Miksi tai miksi ei ole?

Tästä on nyt ollut juttua jonkin verran foorumillakin kun nuoria menehtyi onnettomuudessa tulipalon vuoksi. Muualla euroopassa sammutin on jopa pakollinen varuste autossa.

Itse hankin omaan autoon sammuttimen tuossa jonka kiinnitystelineen ruuvasin kontin kylkeen kiinni. Näkyvillä, ei haittaa kontin käyttöä juurikaan, mutta kulkee mukana ja on helpohkosti saavutettavissa. Maksoihan se motonetistä pari kymppiä. Ei ole siis rahasta kiinni.

Oltaisiinko suunnannäyttäjiä ja hommataan sammuttimet autoon?
 
Minulla on ollut pitkään jo, mutta on se niin pieni ettei sillä kuuhun mennä jos auto on jo kunnolla liekeissä. Savun noustessa konepellin alta, voi ehkä ehtiä vielä tekemään jotain.
 
Kesäautoissa sammuttimet ovat, mutta arkiautoissa ei. Niissä on sitten vähän häävimpi EA laukku.

Moneen saksalaiseen autoon saa OEM sammutin telineenkin, joten sen saa "sopimaan sisustukseenkin" kohtuu kivuttomasti. Peräkontissa kaikkien tavaroiden alla se voi olla tosi tilanteessa turhan hankalasti saavutettavissa.
 
Ei ole, koska ollakseen sopivan huomaamaton, sen sammutusteho on niin olematon etten ole kokenut tarpeelliseksi. Jos taas laittaisi mielestäni riittävän ison, ei sitä saa kovinkaan hyvin oikein mihinkään. Toistaiseksi en ole koskaan sellaista tarvinnutkaan. Työautossa on 5/10kg sammutin, jolla voikin jo tehdä jotain, tosin sekin menee todella nopeasti loppuun.
 
No tuolla 2kg "termospullolla" ei nyt kummoista sammuteta, mutta sillä kyllä varmistetaan ettei siitä autosta ole tuon sammutusyrityksen jälkeen enää ajopeliksi, sen verran perusteellista tuhoa se jauhe tekee kaikille met.pinnoille = sähköosille :-\

Itsellä toki noita 2kg pulloja on caravan-touhujen ansiosta retkuleessa, mutta myös aikaisemman määräyksen johdosta näitä "yliaikaisiakin" tallissa jokunen kpl, niin kaippa niistä jonkin voisi sovitella vaikka veturiinkin, kuskin jalkoihin, penkin juureen lattialle poikittain. Tuossa lienee vähiten haittaa ja toisaalta helposti mukaan napattavissa kun autosta ulos poistuu 8)
 
Eräällä naapurillani oli tapana osua aina paikalle kun jotakin tapahtui, mutta minä en osu koskaan. Sammutin olisi siis turhaa painolastia :eek:
 
Saattaapa viime Viron reissulta olla jäänyt yksi 2 kg sammutin takapaksin välipohjaan.  ;D
 
Vaikka 2 kg sammuttimella ei ihmeitä tehdä, niin onnettomuuspaikalle kun sattuu vaikka kolme auto samaan aikaan, niin saattaisi noilla 3 x 2 kg sammuttimilla sen verran lisäaikaa saada että jumissa olevat saataisiin ulos ennen roihahdusta?
 
HiTec sanoi:
kuskin jalkoihin, penkin juureen lattialle poikittain. Tuossa lienee vähiten haittaa ja toisaalta helposti mukaan napattavissa kun autosta ulos poistuu 8)

Sidontaa kannattaa kyllä miettiä toisen ja kolmannenkin kerran, ettei esim. pienen risteyskolarin jälkeen se sammutin pyöri jalkojen ja polkimien välissä.

Mulla on kotona 6kg sammutin, mutta autoon en kyllä sammutinta ihan heti ole laittamassa, vaikka muuten olenkin varautunut melkein kaikkeen mahdolliseen.

Isoa sammutinta en halua raahata autossa ja pikkusammuttimella ei liene paljon mitään virkaa. Jos auto syttyy palamaan, niin eiköhän se lunastuskuntoon mene sitten jokatapauksessa, oli sinne tuhautettu 2kg jauhetta tai ei.

Jos palavassa autossa on uhreja ja minä olisin ensimmäinen onnettomuuspaikalla, niin en minä hyökkäisi 2kg sammuttimen kanssa konepellin alle, vaan mielummin 2kg kivellä rikkomaan ikkunoita.
 
Autossa pitäis olla jokin muu kuin jauhesammutin, ettei sähköt hapetu. Vakuutusyhtiötkin ovat käsittääkseni aika nihkeitä korjaamaan jauheella sammutettuja autoja, vaikka ne teknisesti korjattavissa olisivatkin. Mieluummin lunastavat, voin olla kyllä väärässä nykyisin.

Vaahtosammuttimet taas ei oikein toimi pakkasella, muutenhan ne olis parhaita. Hiilidioksidisammutin olisi hyvä, mutta sitä kaasua pitäis olla paljon, ja silti sitä karkaa avoimen moottoritilan kautta pois, jos nostaa konepellin liekkien edestä pois ja alkaa sammuttaa. Jauhesammuttimia saa halvalla, mutta lopputuloksena auto on sitten lähes yhtä käyttökelvoton kuin jos olisi vaan palanut...
Sellanen 4 kg vois olla hyvä autokoko, 6 kiloa on aika iso ja raskas ja 2 kiloinen ei kauaa suhise...
 
En osaa itse tuota nähdä niin kamalana asiana, että jauhesammutin pilaa auton korjauskelvottomaksi. Ajattelen sen niin, että jos sammuttimeen joudutaan tarttumaan niin pääasia olisi saada siitä sellaista apua jolla voidaan estää tai edes lieventää henkilövahinkoja tai mahdollisia muita aineellisia vahinkoja.

Sen palavan auton lasken siinä vaiheessa joka tapauksessa menetetyksi, mutta jospa viereiset autot säästyisivät? Tai autokatos. Tai erittäin epätodennäköisessä tilanteessa jopa palavaan autoon loukkuun jäänyt ihminen.
 
Autokatoksissa ja parkkihalleissa on usein tarjolla parempaakin sammutuskalustoa, kuin 2kg jauhesammutin.

Oman taloyhtiön yhtiökokouksessa kannattaa asiasta keskustella, jos pysäköintialueen lähellä ei ole 6kg jauhesammutinta ja/tai sammutusletkua helposti saatavilla.
 
Jokainen auto tuolla tallissa on jo täysi ikäinen, joten sammutinkin kulkee jokaisessa.
Vanhimmassa on etupenkin edessä 2kg jauhe ja kontissa joku 4l? oleva vaahto.
Uudemmissa on sitten jotku 4l? vaahtosammuttimet kontissa. Tallissa on toki 5kpl eri kokoisia sammuttimia ja myös vesiletku.

Ja kuten on mainittu ylempänä, niin jauhetta kanttaa käyttää vain sillon kun oikeasti tarve, sillä se pilaa koko auton siinä missä tulipalokin, että tulos on monesti sama auton kannalta.


Autokäytössä ei onneksi vaadita leimattuja sammuttumia, niin riittää kun kumivasaralla naputtelee jauhesammttinen pohjaan ja vaahtosammuttimet ravistelee säännöllisesti jos paineet on kunnossa.
Noita saa monesti eurolla sellaisista paikoissa missä ostavat mielummin uudet kun maksavat tarkistuksen.
Omatkin sammuttimet on vanhimillaan 2014 mallisia ja en ole kymppiäkään niistä maksanut.
Ja jos nurkkiin jää vanhoja vaahtosammuttimia, niin voi ulkona kokeilla miten ne toimii ja opettaa vaikka kotiväkeä käyttämään niitä. Jauheen kanssa sotkee ulkonakin kaiken, että ne on syytä viedä sorttiin siinä kohtaa kun painee on punasella.


 
Ascon sanoi:
Jos palavassa autossa on uhreja ja minä olisin ensimmäinen onnettomuuspaikalla, niin en minä hyökkäisi 2kg sammuttimen kanssa konepellin alle, vaan mielummin 2kg kivellä rikkomaan ikkunoita.
Sillä tyhjennetyllä pullolla voi varmaan helpommin kajauttaa ikkunaan kuin kivellä.  ;)
 
Mika_M sanoi:
... Ajattelen sen niin, että jos sammuttimeen joudutaan tarttumaan niin pääasia olisi saada siitä sellaista apua jolla voidaan estää tai edes lieventää henkilövahinkoja tai mahdollisia muita aineellisia vahinkoja.

... jospa viereiset autot säästyisivät? Tai autokatos. Tai erittäin epätodennäköisessä tilanteessa jopa palavaan autoon loukkuun jäänyt ihminen.
Noiden syiden takia minäkin sitä sammutinta autoon olen hankkimassa.
Minkä kokoine tuo 6kg sitten olisi fyysisesti? Kai se takakonttiin kuitenkin mahtuisi ja riittäisi hiukan kauemmin kuin se 2kg spraypullo.
 
Ascon sanoi:
Sidontaa kannattaa kyllä miettiä toisen ja kolmannenkin kerran, ettei esim. pienen risteyskolarin jälkeen se sammutin pyöri jalkojen ja polkimien välissä.

Aikoinaan kuorma-auton hytissä ajossa, onneksi kävelyvauhdissa maastossa, jauhesammutin putosi seinätelineestä lattialle samalla laueten - sellainen sumu että vauhdissa apparin kanssa poistuimme hytistä ja auto ajatui lumipenkkaan sinne pysähtyen.

Hitto mikä sotku siitä tuli!
 
Taky sanoi:
Aikoinaan kuorma-auton hytissä ajossa, onneksi kävelyvauhdissa maastossa, jauhesammutin putosi seinätelineestä lattialle samalla laueten - sellainen sumu että vauhdissa apparin kanssa poistuimme hytistä ja auto ajatui lumipenkkaan sinne pysähtyen.

Hitto mikä sotku siitä tuli!
Sokka irti vai hajosiko se pudotessa?
 
Kiloinen, eli pieni, kulkee mukana. Kabiinissahan sen pitäis olla, mutta en ole saanut laitetuksi  :rolleyes:
Toisessa autossa ei ole ollenkaan. Tässähän ois nyt hyvä muistutus aiheesta ja hankkia myös kakkoskulkineeseen pieni sammutin.
Eteen vänkärinpenkin "alle" on hyvä paikka. Ei haittaa juuri jalkoja, mutta on saatavilla ehkä nopeastikin.

Tuollaisella kilon purkilla ei kyllä sitten tee tositilanteessa kyllä ihmeitä. Käydään työnpuolesta kolmen vuoden välein kurssi ja siellä on kokeiltu myös pieniä pulloja. Esim jotain öljypaloa on ihan turha mennä kilon pullolla suihkimaan.
 
Nyrkkisääntönä noissa jauhesammuttimissa on ollut, että tehollista toiminta-aikaa on yhtä monta sekuntia, kuin pullon koko on kiloissa.
 
Eipä ole sammutinta.

Yhden kerran olen nähnyt tilanteen elämäni aikana jossa sillä olisi ollut selkeästi käyttöä. Jollain jantterilla rupesi taloyhtiömme edessä savuamaan konepellin alta 60/70- luvun taitteen tjsp viimeisen päälle näköinen Chevrolet Corvette Stingray.

Tilanne päättyi palolaitoksen paikalle tuloon vaahtosammuttimineen, mutta auto oli jo surkeassa jamassa siinä vaiheessa. Sisältä musta yms.
Kaverin epätoivosta päätellen jotain oikein arvokasta oli mennyt, tuskin vakuutusyhtiöstä saa jotain vastaavaa tilalle erikoisempien autojen kohdalla.

Ts. sanoen jos jotain vastaavaa ajoneuvoa on alla, kannattaisi sammutin ilmeisesti olla senkin vuoksi.

Toki turvallisuus mielessä varmaan muutenkin, mutten nyt ota siihen sen enempää kantaa.
 
epjbmw sanoi:
Ei ole vielä, mutta on jo tovin aikaa ollut hankinta tekeillä.
... Kaksikiloiset taitaa pääosin olla ilman letkua?
Nyt olisi toiseen autoon jo hankittuna. Keksisi vain miten tuon kiinnittäisi tarpeeksi luotettavasti.
Hiukan joutui extraa maksamaan, kun halusin tuon letkun kaksikiloiseenkin sammuttimeen.  :-\

"Kalaus Olsson" oli lähin kauppa, josta moinen löytyi.
Toisaalta, on tuo muutenkin jämäkämpi sammutin, kuin esim. Motonetin kaksikiloinen, jossa sokan korvaava liparekin oli muovia. Tässä on ihan kunnollinen, metallinen vedettävä sokka.
 

Liitteet

  • Sammutin.jpg
    Sammutin.jpg
    95 KB · Katsottu: 81