https://yliteippaus.fi/

Ford puolittanut jakohihnojen vaihtovälit Oulussa - ei ilmoita asiakkaille

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Oulunseudun jakohihnojen ongelmien vuoksi Ford on päättänyt puolittaa vaihtovälit. Vara ei tietysti kaada venettä, mutta Ford on päättänyt, ettei se tiedota asiasta fordisteille. Ilmeisesti ajatus on, että jos ei käytä merkkihuoltoa, niin saa kärsiä nahoissaan mahdolliset ongelmat.

Kuluttajaviranomaiset tyrmäävät tuollaisen tiedotuspolitiikan. Kuinkakohan tuo tiedottaminen toimii, jos oululainen huollattaa autonsa vaikka Jyväskylässä?

Uutinen ei kerro, kuinka paljon Oulussa saa autoilla ilman vaihtovälin puolittamista.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-tauti-vaivaa-yha-autoja-ford-puolitti-jakohihnojen-vaihtoajan/736378/
 
Tuo "Oulutauti" on kyllä yksi ihmeen mysteeri? Toki kyseessä on vain ja ainoastaan autoissa oleva suunnittelumoka ( hihnalle & rullille pääsee ulkopuolelta materiaalia liiaksi ) mutta siitä huolimatta tämä paikallisuus on kyllä melkoinen kummajainen?
 
Koskeekohan tämä myös näitä öljykylpyisellä hihnalla olevia ecobuutseja? Toki minä en asu oulussa, mutta helposti tämmöiset alkaa laajenemaan tännekin suuntaan :rolleyes:
 
tuRboman sanoi:
Tuo "Oulutauti" on kyllä yksi ihmeen mysteeri? Toki kyseessä on vain ja ainoastaan autoissa oleva suunnittelumoka ( hihnalle & rullille pääsee ulkopuolelta materiaalia liiaksi ) mutta siitä huolimatta tämä paikallisuus on kyllä melkoinen kummajainen?

Jos ongelma koskee yhtä 100km periferiassa sijaitsevaa tienpätkää ja muualla kaikki toimii niin ei sitä ehkä voi ihan suunnitteluviaksi voi laskea.
 
Kun ei koske kaikkia autoja/malleja/merkkejä ja esiintyy Tornio - Vaasa välillä sekä satunnaisesti muuallakin Suomessa, niin pidän tuota suunnitteluvirheenä.
 
Suunnitteluvirhe tavallaan jos sinne paskaa pääsee.
 
nokonzok sanoi:
Jos ongelma koskee yhtä 100km periferiassa sijaitsevaa tienpätkää ja muualla kaikki toimii niin ei sitä ehkä voi ihan suunnitteluviaksi voi laskea.

Määrittele "periferia". Tarkoitiko Oulua periferialla?
 
otj sanoi:
Määrittele "periferia". Tarkoitiko Oulua periferialla?

Fordin liikevaihto oli 141mrd (USAssa 110mrd) vuonna 2015, väittäisin että koko Suomi on periferiaa Fordin näkökulmasta
 
Syylliseksihän paljastui jo oktomurske. Tätä ei vain haluta tunnustaa, etteivät ihmiset alkaisi vaatia korvauksia.
 
jaberg sanoi:
Fordin liikevaihto oli 141mrd (USAssa 110mrd) vuonna 2015, väittäisin että koko Suomi on periferiaa Fordin näkökulmasta

Kyllä toki näin, mutta kuitenkin Suomessa ja Oulussa on maailman mittapuussa katsottuna moderni liikenneinfra. Rikkoutumiset on tapahtuneet kaupunkimaisessa ympäristössä ja moottoriteillä sekä muilla suurilla valtateillä, eli ei siinä mielessä ole periferiaa. Jos vehkeet hajoilisivat jossain Siperian tai Mongolian kärrypoluilla, tuskin voisi laittaa vain suunnitteluvirheen piikkiin. Mutta Fordin konerikot kyllä voi laittaa suunnitteluvirheen piikkiin, kun tavaraa pääsee väärään paikkaan. Kaikki automerkit ja mallit ei kuitenkaan Oulussakaan rikkoudu.
 
Eihän tällaisesta voi tiedottaa, kun ei tämä mene missään läpi jos ongelmia tulee ja asiakas riitauttaa asian. Miten määritellään Oulu tässä tapauksessa? Auton omistajan vai haltijan kotipaikan mukaan, sen mukaan että on autoillut Oulussa tai kyseisellä tien pätkällä ilmeisesti vähän muidenkin kuntien alueella.

Eikös joku virasto tilannut VTT:ltä "tutkimuksen" tuosta oktomurskeen vaikutuksesta ja sai haluamansa loppulausunnon, ettei mursketta voida pitää syyllisenä katkenneisiin jakohihnoihin vai mistä ikinään olikaan kyse. Perustelun muistelen liittyneen siihen, että kun se ongelma ei koske kaikkia, niin se ei voi aiheutua tuosta murskeesta.
 
Penguin sanoi:
Eihän tällaisesta voi tiedottaa, kun ei tämä mene missään läpi jos ongelmia tulee ja asiakas riitauttaa asian. Miten määritellään Oulu tässä tapauksessa? Auton omistajan vai haltijan kotipaikan mukaan, sen mukaan että on autoillut Oulussa tai kyseisellä tien pätkällä ilmeisesti vähän muidenkin kuntien alueella.

Totta, mutta jotenkin Oy Ford Ab on tuon määritellyt, kun kerran Oulun, Kemin ja Tornion alueella on päätynyt puolittamaan hihnan vaihtovälin. Jollakin perusteella marmoritiskin kauluspaitamies päätöksen tekee, että keneltä pistetään hihna vaihtoon ja keneltä ei. Artisti tietysti maksaa..

Jos minä olisin Fordin omistaja, niin tietenkin haluaisin kuulla ne kriteerit, etten turhaan satojen eurojen ylimääräisiä huoltolaskuja makselisi.

Penguin sanoi:
Eikös joku virasto tilannut VTT:ltä "tutkimuksen" tuosta oktomurskeen vaikutuksesta ja sai haluamansa loppulausunnon, ettei mursketta voida pitää syyllisenä katkenneisiin jakohihnoihin vai mistä ikinään olikaan kyse. Perustelun muistelen liittyneen siihen, että kun se ongelma ei koske kaikkia, niin se ei voi aiheutua tuosta murskeesta.

"Joku virasto" oli tietysti maanteiden omistaja ja asfaltista vastaava eli Liikennevirasto.
 
Karvis sanoi:
Koskeekohan tämä myös näitä öljykylpyisellä hihnalla olevia ecobuutseja?

Samaa mietin juur, mun siinä öljykylpyisessä ei taida olla vaihtoväliä määrteltynä ollankaan - vai onko?
 
Eiköhän hihnalle aina ole vaihtoväli määritelty, kun se ei paljoa ääntele ennen täystuhoa. Onkos tuo hihnanvaihtoväli puolitettu myös PSA-yhteistyöllä tehdyissä dieseleissä? Niissä kun ei ole mitään muuta eroa siellä jakopäässä, kun mahdollinen hihnan valmistaja. En ainakaan PSA:n moottoreista ole kuullut suuremmista jakohihnaepisodeista Oulun seudulla. Eipä noita tietty montaa ole siellä myytykään.
 
Taky sanoi:
Samaa mietin juur, mun siinä öljykylpyisessä ei taida olla vaihtoväliä määrteltynä ollankaan - vai onko?

240tkm/10v, RS-huollossa hinta nimelliset 990€... :rolleyes:
 
Penguin sanoi:
Eiköhän hihnalle aina ole vaihtoväli määritelty, kun se ei paljoa ääntele ennen täystuhoa. Onkos tuo hihnanvaihtoväli puolitettu myös PSA-yhteistyöllä tehdyissä dieseleissä? Niissä kun ei ole mitään muuta eroa siellä jakopäässä, kun mahdollinen hihnan valmistaja. En ainakaan PSA:n moottoreista ole kuullut suuremmista jakohihnaepisodeista Oulun seudulla. Eipä noita tietty montaa ole siellä myytykään.
Raahessa Suzu-auto myy Citikkaa tänne alueelle ihan kiitettävässä määrin. Joskus reilu vuosi sitten kun paikallisia huoltoja haastateltiin aiheesa, niin Karppisen kommentti oli jotain tyyliin Ei ongelmia. Joten PSA on toistaiseksi jatkossa ;)
 
Karvis sanoi:
240tkm/10v, RS-huollossa hinta nimelliset 990€... :rolleyes:

Sama touhutonni kuin monessa muussakin. Mitähän etua sitten öljykylpy tarjoaakaan?
 
Karvis sanoi:
240tkm/10v, RS-huollossa hinta nimelliset 990€... :rolleyes:

Siinä taas etelämpänä asuvat voivat Tallinnan reissulla tienata 400€.

Viimeksi kun huoltoreissun tein Tallinnaan säästö .n.1000€.

Tuntuu että työnlaatu jopa parempaa kuin Suomessa. Kertaakaan en ole narinan aihetta keksinyt.
Suomessa vähintään huoltonäytön nollaus unohdetaan tai tehdään väärin.


 
Miten huoltonäytön voi nollata väärin? Eikö se joko nollata tai ei nollata, vai onko noissa premium-autoissa jotain nollauksen välitilojakin?
 
Penguin sanoi:
Miten huoltonäytön voi nollata väärin? Eikö se joko nollata tai ei nollata, vai onko noissa premium-autoissa jotain nollauksen välitilojakin?
Voi nollata kiinteälle huoltovälille 15tkm/1 vuosi tai longlife jossa max. 30tkm/2 vuotta. Muistaakseni huoltovälin saa muutettuakin koneella millaiseksi haluaa. Jostain syystä jo kolmesti koodattu erilailla kuin pyydetty ja Laakkonen Kerava ei kuitannut lainkaan.
Kiva kun huoltovaloa vilkuttelelee huollosta lähdettäessä.
 
VW kosernin autoissa sen voi nollata joustavalle ölljynvaihtovälille (longlife, max 30tkn) tai kiinteälle 15tkm vaihtoväleiille.

Edit: Petri M ehti ensin
 
Ja ainakin ennen se meni vielä niin, että jos itse (tai Pärnänen) nollasi huoltovälin auton asetuksista, niin huoltoväli muuttui kiinteäksi. Vaikka se olisi ollut LL sitä ennen. LL-nollaus onnistui vain piuhan avulla.

Uusimmista vaggineista en tiedä, kun olen tähän asti käyttänyt vain marmorihuoltoa.
 
Mondeossa ei taida olla kuin 1V/20tkm. Toissa kerralla huoltoneuvoja kuittas Mondeon huollon jollain kikkakolmosella.
 
Joo, kyllä patonkiinkin saa huollon testeillä koodattua vaihtoehtoisia huoltovälejä, mutta nollaus onnistuu ihan siitä kuskin paikalta ilman työkaluja ja siinä toimessa ei huoltovälejä saa muutetuksi.
 
Penguin sanoi:
Joo, kyllä patonkiinkin saa huollon testeillä koodattua vaihtoehtoisia huoltovälejä, mutta nollaus onnistuu ihan siitä kuskin paikalta ilman työkaluja ja siinä toimessa ei huoltovälejä saa muutetuksi.
Vageissa tosiaan hölmöys kun LL huollon voi kuitata vain testerillä.
Ajotietokoneelta kuitatessa muuttuu huoltoväli kiinteäksi.
Laiskuuttaan tai osaamattomuuttaan kuittaavat tietenkin helpoimman mukaan.