https://tummennuskalvot.fi/

Alustan parantelu jälkikäteen (jouset, iskarit jne.)

P

pokkus

Vieras
Meillä ei tainnut tämänlaista topiccia vielä ollakaan eli miten tehdasalustaa voi parannella jälkikäteen alustan osia vaihtamalla. Itse olen Mustangiin melkein heti ensimmäisinä muutoksina vaihtanut matalammat jouset sekä iskunvaimentimet. Samassa rytäkässä vaihtoon meni etuiskareiden tuenta sekä takana "panhard bar" (en tiedä tuolle suomennosta). Tuo paransi ulkonäon lisäksi ajo-ominaisuuksia hurjasti ja oli jokaisen sijoitetun dollarin arvoinen. Keula ei painu kasaan kovissa jarrutuksissa tai perä ei niiaa kiihdytyksen aikana samallalailla kuten vakioalustalla. Mukavuuskin kärsi onneksi vähän ja eikä mitenkään häiritsevästi. Lähinnä korkeampien ylityksien kanssa saa olla varovaisempi.

Tällä setupilla päästiinkin aika pitkälle ja uudet ongelmat alkoivat lisääntyä vasta reiluhkon tehonlisäyksen ja kuluneiden renkaiden seurauksena. Äskettäin sain vaihdettua uudet renkaat pari senttiä leveämpiin, mikä paransi tilannetta huomattavasti entiseen verrattuna. Silti jäin kaipaamaan alustalta jotain lisää... ja sen seurauksena tuli tilannut tämänlainen paketti:

pokkus sanoi:
Tuollaiset tuli nyt ainakin hommattua :) Lisää pitoa siis takapyörille. Noista lähti kummastakin vielä about 10% hinnasta veke.
BMR Rear Lower Control Arm
BMR LCA Relocation Bracket
Tänään sain sitten tuon paketin asennettua paikoilleen ja HUH mikä ero edelliseen! Nyt perä on kuin liimattuna kiinni tiessä kovassa kiihdytyksessä ja muutenkin perän tuntuu kaikinpuolin paljon vakaammalta. Uusilla osilla oli myös aikamoinen painoeroetu vakio-osiin verrattuna.

Mustangin alustan geometriassa on sellainen ongelma, että kun alustaa madaltaa, niin nuo alatukivarsien (LCA) kulma muuttuu epäedulliseksi ja se huonontaa pitoa. Nyt noilla ostamillani osilla tuon kulman saa muutettua "normaaliksi" tai jopa parannettua sitä. Alla erinomainen kuva havainnollistamaan asiaa:

image002.jpg

http://www.cherod.com/mustang/HowTo/LCA%20_adj.htm

Tuossa vielä vertailukuvat noista omista uusista- ja vakio-osista. Vakio-osat omassa autossa oli muuten samat kuin GT500-mallissa. Siltikin ero oli aika merkittävä aftermarket-osan eduksi. Suuri osa edusta tosin taitaa tulla jäykemmistä puslista.





Omista kokemuksista siis sana vapaa :)
 
Mielenkiintoinen topici, Räsällä on tähän asti menty vakio setillä.
Entiseen Seat Ibiza FR:ään tuli päivitettyä alustaa, alun perin kun ostin auton niin entinen omistaja oli laittanut H&R madallusjouset vakio iskareille, auto oli pidemmän päälle ikävä ja huono ajaa tuolla setillä. Ensimmäisenä vaihtuivat kuluneet tukivarren puslat Powerflexeihin joka jämäköitti lisää menoa ja puolenvuoden päästä vaihtui alustaksi Konin SRT Kitti
koni%20002.jpg


Tuolla setupilla autosta tuli aikas maukas ajaa ja alustakin muuttui samalle tasolle mitä tehoakin oli koneesta lisää otettu.
Katotaan innostuisiko sitä jossain vaiheessa päivittään Räsään alustan, vakio on alkuperäis alustaksi tuossa yllättävän hyvä, mutta hieman voisi olla etupää jäykempi.

 
Lempiaihe omassa kiulussa, alustamuutokset :)

Miataan on tullut vuosien saatossa vaihdettua coiloverit vakioista (niin, vakiotolpatkin ovat coiloverit) monella parametrilla säädettäviin ja muutekin nykyaikaisempiin, vakaajat paremmin nykyistä käyttöä vastaaviksi, ja nyt on meneillään puslien uusiminen. Niitä onkin 22kpl puristeltavaksi. Uretaanisiin en kuitenkaan lähtenyt niiden huoltotarpeen ja muiden epäkohtien vuoksi, vaan laitan alkuperäistä toimivuutta vastaavat kumiset 20 vuotta kovettuneiden tilalle.

Alustan tasapainoa on ihmetelty sekä exceleillä että käytännön kokeilla; Se on hupaisaa, kun hiukan päälle sataheppaisenkin takavedon saa hallitusti luistelemaan asfalttikentällä pelkästään takajousituksen käytännössä katsoen kiinteäksi lukitsemalla, aivan kuten teorian perusteella oli odotettavissakin  :p  Pyöränkulmamuutoksien (auraukset, camberit, caster) vaikutusta olisi kiva kokeilla, mutta siinä pitää tyytyä muiden hyviksi havaitsemiin yhdistelmiin kun itsellä ei ole säätöpenkkiä ja korjaamolla käyttäminen pelkästään kokeilunhalun vuoksi on liian vaivalloista.

Radalla olen käynyt pari kertaa kesässä lähinnä alustamuutosten toimivuutta tutkimassa. Itse kierrosaikakisailu ei ole mun juttu vaan rakentelun tuoma hyvä fiilis. Tämän takia en myöskään rakenna autoani sokeasti kenenkään kisagurun oppien perusteella, tällä autolla kun ei tarvitse voittaa kisoja vaan sen tehtävä on luoda mahdollisimman hyvää mieltä kadulla ajellessa.

---

Sitten on tuo toinenkin auto jonka alustan käytökseen on taas aikomusta puuttua. Kaasuneste-Sitikka on alkanut vuosien mittaan tuntua kenties koventuneelta, joten jousipalloja pitänee vaihdella. Vaan tässäkin kaihdan äärifundamentalistien oppeja, enkä suostu tekemään autostani hyllyvää taikamattoa. Tässä ajopelissä viimeinen tarkkuus ja tiedonvälitys tien ja renkaan kontaktista ei ole oleellista, mutta ei se kontrolloimaton heiluminenkaan mukavaa oikeasti ole. Suuri ongelma on ilmeisesti nykyaikaisen ohjautuvuuden vaatimuksesta valitut jäykät kallistuksenvakaajat joiden nopeaa taajuutta Sitikan vaimennus erään hydrauliikkaansa liittyvän ratkaisun vuoksi ei hallitse. Samaa vaivaa on valiteltu nykyään myös TM:ssä eräiden sittareiden alustan osalta, sivuttaisjäykkä alusta heiluttaa korkealla istuvia matkustajia epämiellyttävästi. Tässä omassa tapauksessa itseasiassa vikaa voisi torpata elektroniikallakin, jopa toimilaite on valmiina mutta järjestelmä vaatisi lisäanturointia ja softaa. Tätä kirjoittaessa heräsi mieleen ajatus oman kontrollerin väsäämisestä  ;D
 
Harrasteautopuolella tuntuu viime vuosien trendi hankkia niin paljon tehoa kuin ikinä suinkin mahdollista mistään välittämättä olla jo ainakin oman puodin vinkkelistä olla pikkuhiljaa takanapäin ja huomio on keskittyy enemmän juurikin alustaan ja jarruihin. Se onkin ihan fiksua, koska suurella teholla ei tee yhtään mitään jos alusta ei ole kunnossa. Sekin harhaluulo, etteikö arkiautoonkin kannattaisi tiettyjä parannuksia tehdä alkaa väistyä. Yllättävän pienillä jutuilla saa yllättävän paljon aikaan.

pokkus sanoi:
"panhard bar" (en tiedä tuolle suomennosta). 

Se on niinkin eksoottinen käännös kuin panhard tanko :)
 
Harrasteautopuolella tuntuu viime vuosien trendi hankkia niin paljon tehoa kuin ikinä suinkin mahdollista mistään välittämättä olla jo ainakin oman puodin vinkkelistä olla pikkuhiljaa takanapäin ja huomio keskittyy enemmän juurikin alustaan ja jarruihin. Se onkin ihan fiksua, koska suurella teholla ei tee yhtään mitään jos alusta ei ole kunnossa. Sekin harhaluulo, etteikö arkiautoonkin kannattaisi tiettyjä parannuksia tehdä alkaa väistyä. Yllättävän pienillä jutuilla saa yllättävän paljon aikaan.

Omassa käyttö-Nissanissa päivitin parhaat päivänsä nähneet vakio iskarit ja jouset täysin säädettäviin coilovereihin. Parin tonnin painoinen taikamattokin menee mutkaan ihan oikeasti aika lailla eri tavalla kuin ennen. Mukavuudestakaan ei mahdottomati tarvitse tinkiä. Jotain kertoo se, että rouva ei huomannut mitään muutosta. Totuuden nimissä on sanottava, että terävät töyssyt tärähtävät hieman ikävästi, mutta vastaavasti vähänkin isommat heitot menee todella nätisti. Ohjaustuntuma parani niin ikään huomattavasti, joskin yhdistettynä Nissanin nopeaan ohjaukseen se on paikoitellen jo melkein liiankin välitön. Tätä korostaa se, että menin epähuomiossa tilaamaan alustan kovilla pillowball yläpäillä kumivaimennettujen sijaan. Käyttöautossa ei pieni "epämääräisyys" ole mikään paha juttu, kunhan se on tosiaan pieni.

pokkus sanoi:
"panhard bar" (en tiedä tuolle suomennosta). 

Se on niinkin eksoottinen käännös kuin panhard tanko :)
 
Minulla on omissa kilpa-autoissani ollut tämä prioriteetti:
1. Turvavarusteet
2. Alusta
3. Jarrut
4. Vaihdelaatikko ja lukko
5. Painonjakauma
6. Kone
7. Ulkonäkö
 
Oletko MMV muokannut siviilikulkineiden alustaa? Vai kelpaako ne sellaisenaan? Luulis sinun olevan hyvin tarkka alusta ja ohjauksen toiminnasta myös arkikulkineessa kun harrastat rallihommia.
Tosin tähänhän esim tuo tuleva Passat viittaa, että ostetaan siihen tapaan ettei tarvi heti olla muokkaamassa.

Itse olen aiemmin yhteen autoon, Saab 9000 Aeroon, ollut alustaan niin pettynyt että sitä piti koettaa parantaa. Tiukemmat puslat ja madallettu alustasarja tuli testattua. Alusta vaan on aina tavallaan kompromissi, jossa vaakakuppi kallistuu johonkin suuntaan toisen kustannuksella. Ja ainakin tuossa minun tapauksessa ne ratkaisevat tekijät on valittu jo suunnittelupöydällä, joten toimintaa ei hirveästi saanut parannettua pilaamatta samalla mukavuutta.

Paras vaihtoehto ois päästä testaamaan muutettua alustaa vastaavassa autossa ennen hankintaa. Sokkonahan ne muutokset tavallaan usein tehdään.
 
Siviilikulkineet ovat olleet aina orkkiksia kaikin puolin, myös alustaltaan. Tosin tilaan autot mieluiten sporttialustalla, joka on yleensä perusalustaa matka-ajossa parempi, joskin mukavuuden kustannuksella. Oikeastaan olen ohjauksen suhteen siviiliautossa tarkempi kuin alustan suhteen.
 
Ja juuri ohjausta on vaikea korjailla jälkikäteen kovinkaan paljon. Ellei ole valmis ihan muokkaamaan autoansa raakalla kädellä. Hyvä ohjaus on kyllä iso mukaavuustekijä. Mulla ei itsellä oikeastaan ole koskaan ollut omana sellaista autoa jossa ohjaus ois todella hyvä. Näihin huonompiinkin tottuu, mutta aina kun pääsee paremman rattiin niin karu totuus muistuu mieleen.

Tuossa vanhassa ysisatasessa olen kokeillut jotsin alustamuutoksia, kuten Lesjöfors sarjaa, uretaanipuslia jopa taka kallistuksenvakaajan poistoa kun sellaistakin jossain ehdotettiin parantamaan kaarrekäyttäytymistä...
Kuitenkin olen palannut aivan orkkis sporttialustaan lopulta takaisin. Uudet alkuperäispuslat ja Sachs iskarit sekä vanhat alkuperäisjouset takaisin. Näillä se on parhaiten toiminut.
Tuossa ohjaus on aivan kohtuu hyvä, edes etuvedon ja väännön yhdistelmä ei hirveästi sitä pilaa kun on isot ja vahvat päällekkäiset kolmiotukivarret edessä. Mutta kun geometria pakottaa puskemaan niin se hieman pilaa.

Näihin korotettuihin kippoihin ei uskalla alkaa kokeilemaan mitään kun tuolta maailmalta merkkifoorumeilta luetut tukee mun ajatusta näiden osalta, että tehdas on aikanaan hakenut aikalailla parhaan kompromissin yleiskäyttöön.
Edelliskorimallin Outbackiin suunnittelin takavakaajatangon vahvistamista kun luetun perusteella kuvittelin sellaista tarvitsevani. Onneksi pääsin kokeilemaan sellaista (tosin eri koneella varustetussa autossa ) ja en kyllä tykännytkään muuttuneesta käytöksestä.

Yks suuri murheenkryyni on sähköiset ohjaustehostajat. Niillä on paljon pilattu. Vaikka uusimmat toimiikin aika hienosti niin kylläpä se on aina ihan eri tuntuma kun pääsee hydraulista kampemaan.

Siinä oiskin hieno tuunaus kun ois ohjauskitti jolla sähköinen muutetaan hydrauliseksi. Se tosin vaatis muutaman osan vaihtoa ;)
 
nikob sanoi:
... ja puolenvuoden päästä vaihtui alustaksi Konin SRT Kitti
koni%20002.jpg


Tuolla setupilla autosta tuli aikas maukas ajaa ja alustakin muuttui samalle tasolle mitä tehoakin oli koneesta lisää otettu.

Itsellä sama iskarisetti Mussessa ja pakko yhtyä kommenteihin. Erinomainen sarja hintaansa nähden. Näin jälkikäteen on hiukan harmitellut, että olisiko sittenkin pitänyt satsata muutama satanen lisää säädettävään sarjaan. Esimerkiksi Konin Yellow Sport -settiin...
 
nokonzok sanoi:
Harrasteautopuolella tuntuu viime vuosien trendi hankkia niin paljon tehoa kuin ikinä suinkin mahdollista mistään välittämättä olla jo ainakin oman puodin vinkkelistä olla pikkuhiljaa takanapäin ja huomio keskittyy enemmän juurikin alustaan ja jarruihin. Se onkin ihan fiksua, koska suurella teholla ei tee yhtään mitään jos alusta ei ole kunnossa. Sekin harhaluulo, etteikö arkiautoonkin kannattaisi tiettyjä parannuksia tehdä alkaa väistyä. Yllättävän pienillä jutuilla saa yllättävän paljon aikaan.

Tämä asia tosiaan tuli itsekin huomattua. Mussesta kun otettiin helpot ja halvat hevoset irti, niin ei juuri lisää tehnyt edes mieli, koska alusta ei pysynyt tehojen mukana täysillä perässä. No nyt kun alustaa on taas päivitetty kuntoon, niin voisikin miettiä niitä lisäkoneja... ;D Jarrut ovatkin onneksi jo suht hyvässä kunnossa noiden vakio Brembojen ansiosta. Hiukan tekisi mieli taakse laittaa isompaa levyä alle lähinnä ulkonäkösyistä. Jarrupalat (ja ehkä levyt) varmaan vielä vaihdan täällä kokonaan uusiin ennen tuontia Suomeen, vaikka välttämätön tarve sille ei olisikaan.

nokonzok sanoi:
Se on niinkin eksoottinen käännös kuin panhard tanko :)

Yritin muutamalla hakukoneella/kääntäjällä tuota "panhardia" suomentaa ja kaikki antoivat vastaukseksi vain "panhard". Totesin vain, että ovatpa kehnoja kääntäjiä kun eivät mitään edes suomenna... :D
 
Minulla on ollut pari kappaletta noita Fabioita ja molempiin on laitettu Eibach:n jousisarjat.
Ensimmäiseen hiukan niin kuin ajo-ominaisuuksia parantamaan, mutta tähän viimeisimpään moponmoottorilla olevaan vain ulkonäkö syistä.
Toki noiden laiton yhteydessä on käyty alustan nivelet ja puslat läpi ja nelipyörä suunnattu lopuksi.
Niin ja renkaiksi ja vanteiksi isoimmat mitkä rekisteriotteessa lukee.  :p
 
Mulla Octaviassa Konin FSD iskarit ja Eibach madallusjouset (-35mm) sekä kesäisin 18" rengaspaketti. Noilla Konin ja Eibachin sarjoilla alusta parantui melkoisesti semmoisesta huojuvasta alustasta ja tuohan nuo 18" vielä vähän enemmän tukea tiehen.
 
Wikipedia tietää: Panhard-tanko on auton alustassa käytetty tanko, jonka tarkoitus on välittää ajoneuvon kulkusuuntaan nähden sivuttaissuuntaisia voimia rungon ja jäykän akselin välillä siten, että rungon ja akseliston keskilinjan välinen etäisyys pysyy jotakuinkin vakiona. Samalla tanko kuitenkin sallii pystysuuntaisen, ajoneuvon jousituksesta johtuvan liikkeen. Tangon nimitys juontaa ranskalaisesta Panhard-merkkisestä autonvalmistajasta, jonka tuotteissa niitä ensimmäisenä käytettiin.
 
Mulla on Mustangissa panhard-tanko. Vakio-osa tosin vaihdettiin melkein heti ensimmäisenä jäykempään ja säädettävään malliin. Alla olevassa kuvassa tuo nuolella merkitty osa.



Sorry OT.
 
Anteeksi offari... Yllättävää, että Mussessa on panhard, olisin kuvitellut nykyaikaisessa autossa käytettävän jotain sofistikoituneempaa ratkaisua esim. watt-linkkiä. Toki yksinkertainen on usein hyvästä. Meilläkin on jokaisessa kisa-autossa panhard-tanko, kun on niin paljon helpompi kötöstellä kasaan kuin watt.
 
Piti ihmetellä mikä on Watt linkki. Tämä kuva tuli vastaan. Kertoo todella hyvin:

Watt%27s_Linkage_Rear_Suspension.gif
 
Paitsi että tuo animaatio on väärin. Perän keskitappi ei liiku mihinkään, vaan on hitsattuna paikoilleen toimien laakeroituna kiertymäpisteenä.

Edit: Ei kun ei mitään, tuo kuvaakin kuinka joustossa watt-linkki elää... :-[
 
MMV sanoi:
Anteeksi offari... Yllättävää, että Mussessa on panhard, olisin kuvitellut nykyaikaisessa autossa käytettävän jotain sofistikoituneempaa ratkaisua esim. watt-linkkiä. Toki yksinkertainen on usein hyvästä. Meilläkin on jokaisessa kisa-autossa panhard-tanko, kun on niin paljon helpompi kötöstellä kasaan kuin watt.

Uusimmassa on erillistuenta, mutta omassani on vielä jäykkä taka-askeli tuolla panhardilla. Omaanikin voisi toki "watts linkin" asentaa jälkikäteen, mutta ei taida juuri kannattaa ellei tosisaan harrasta rata-ajoa tai vastaavaa.
 
Nostellaan vähän tätäkin...

on etujousi poikki...eli uutta alustaa vailla golf mk5

Samalla nyt käyny mielessä, että laitetaan se alusta kuntoon kaikilta osilta...

Miettiny seuraavaa :

-Coilit (kw street comfort) tai ST XTA coilit säädettävillä yläpäillä
-H&r kallistuksenvakaajat (26&24)
-??? Mitä lisää?

Aftermarket osia on saatavilla hirvee lista.


Eli siis kannattaako ihan tavalliseen yleisillä teillä ajettavaan autoon laittaa ”hifihifi” palikkaa vai tyytyy ihan oem-tavaraan, kaikki siis uusittuna tietty...

Sais apurunkojen puslakittiä, säädettävää ”sitä ja tätä”, kovempaa puslaa etc...lista tuntuu olevan loputon...camper kittiä ja caster kittiä...

Onko joku miettiny samaa...?



 
BC Racing coilit päihittää molemmat mainitut hinta-laatusuhteltaan kirkkaasti. Monotube - vaimentimet erillisellä korkeudensäädöllä ja vaimennuksen säädöllä ja säädettävillä yläpäillä.
 
Ale sanoi:
BC Racing coilit päihittää molemmat mainitut hinta-laatusuhteltaan kirkkaasti. Monotube - vaimentimet erillisellä korkeudensäädöllä ja vaimennuksen säädöllä ja säädettävillä yläpäillä.

Tohon sain kanssa vastauksen tunnetulta vw/audi pajalta itä-hki sektorilta ”sinne laitetaan bulkki-iskarit, mitkä käy moneen eri malliin, siksi niissä on niin paljon säätöjä”

Vaihtoehtoja on monia...

-Kw street comfort
-BC racing paremmat mallit
-ST XTA coilit
-Bilstein pss10
-Vwr racing coilit

Hakusessa ”herrasmiesmalli”

Hirveen vähän kokemuksia on suomessa...

 
Ile sanoi:
Tohon sain kanssa vastauksen tunnetulta vw/audi pajalta itä-hki sektorilta ”sinne laitetaan bulkki-iskarit, mitkä käy moneen eri malliin, siksi niissä on niin paljon säätöjä”

Ei pidä paikkaansa, niistä saa vaimennuskäyrätkin tutkittavaksi halutessaan.
 
No sitä kans mietin, mutta ku ei kuulu niiden valikoimaan...ja itellä on nyt lähtökohtina kokemukset netin pohjalta + ammattipaja...

Hirveen vähän tietämystä pajoilla...? Ei kukaan kysele vai ei kiinnosta?
 
Ile sanoi:
No sitä kans mietin, mutta ku ei kuulu niiden valikoimaan...ja itellä on nyt lähtökohtina kokemukset netin pohjalta + ammattipaja...

Hirveen vähän tietämystä pajoilla...? Ei kukaan kysele vai ei kiinnosta?

BC on Suomen myydyin coili-merkki, ei pitäisi ainakaan kokemuksista olla pulaa. Google on ystävä!