https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Auton alusta

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Tälläkin sivustolla keskustelu käy aktiivisimmin hybridi- ja sähköautojen akkuparametreista, joita valmistajat tuntuvat ilmoittavan hyvinkin avoimesti.

Edelleen on kuitenkin yksi autoilun alue, joka vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen ja ajettavuuteen, mutta josta auton valmistajat eivätkä varaosavalmistajat ilmoita juurikaan kunnon tietoja. Kyseessä on jouset sekä iskunvaimennus. Tietoa saa vain tasolla normaalialusta, urheilualusta, madallettu alusta, säädettävä alusta/iskunvaimennus, ilma-alusta, korotettu alusta, jne.

Kuitenkin merkittäviä parametreja olisi jousien osalta niiden jousivakiot (spring constant) sekä iskunvaimentimien vaimennuskerroin niin ulos kuin sisäänvaimennuksessa. Lisäksi on muitakin parametreja, joita olisi hyvä saada, jotta autoa ostaessa tai osia vaihtaessa pystyisi tekemään itselleen mieleisen konfiguraation niin, että vaimennussuhde olisi tasan 1, eli optimaalisesti vaimennettu.

On arpapeliä lähteä uusimaan auton alustaa tarvikeosilla, koska mallitasolla ilmoitetut tarvikeosat eli jouset ja iskarit eivät välttämättä ole sovi yhteen. Lisäksi tähän vaikuttaa vielä kallistuksen vakaajien vahvuus. Auton valmistajilla on useita eri painoluokkia ja niiden soveltuvia jousia. Samoin on myös iskunvaimentimien kanssa. Autosta tulee helposti joko ylikova tai sitten alivaimennettu, joka pompottaa epätasaisella tiellä.

BMW:n F3x sarjaan näyttää löytyvän autodoc.fi:stä tarvikejousia, joista ilmoitetaan langan paksuus, jousen ulkohalkaisija, jousen korkeus sekä kierrosten määrä. Näillä pääseekin jo sitten laskemaan jousivakion esim. täältä https://www.acxesspring.com/compression-spring-rate.html

Damping ratio laskureitakin tuntee netistä löytyvän,  esim. tämä https://www.calculatoratoz.com/en/damping-ratio/-damping-factor-calculator/Calc-1359 , mutta noita iskunvaimentimien parametreja ei vaan tunnu olevan saatavilla miltään valmistajalta.

 
Imho menee liian vaikeaksi vatuloimiseksi. Luotan siihen että autonvalmistaja on tehnyt läksynsä automallia suunniteltaessa ja toteutus on hyvä kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä.
 
Alustaan liittyen, harmittaa kun en ole koskaan päässyt ajamaan/olemaan kyydissä täysin kaasunestejousitetulla sitikalla. Tämän haluaisin kyllä joskus kokea.
 
^Ei kannata harmitella, ei se niin ihmeellistä ole. Hyvä rautajousitus ei häviä yhtään.

Kun DS joskus 50 luvulla esiteltiin, oli se tietenkin kova sana kun toisilla oli lehtijouset ja jäykät taka-akselit 8)
 
Kaasunestejousituksella on omat kannattajansa ja hyvin ymmärrän miksi. Loistava mukavuus ja lisäksi alustan korkeuden säätö mahdollisuus. Eihän tämä nyt ainutlaatuista ole, mutta kumminkin.
 
Haastava osa-alue ja varsinkin automallikohtaisesti saatavilla olevien variaatioiden vähyyden takia. Moneen autoon ei esim. kovin laajaa valikoimaa jousia löydy, vaikka niistä tarkempia tietoja olisikin saatavilla.

Usein uusinnassa on suurimmalla todennäköisyydellä mahdollista onnistua, jos menee sporttisempaan suuntaan ja hankkii kokonaispaketteja tai päivittää uutta alkuperäistä tilalle.
 
Jos halutaan säilyttää siviiliautomaiset ominaisuudet eli mukavuuden ja ajettavuuden kompromissi, tulee jousitetun massan värähtelytaajuuden säilyä noin kahdessa Herzissä. Jos taajuutta nostetaan, muuttuu jousitus liian jäykäksi siviiliajoon. Suosittelen siten pitäytymistä joko vakiojousessa tai jousessa, joka ei nosta merkittävästi yli 2 Hz värähtelytaajuuteen. Rata-autoissa, joissa ei ole voimakasta aerodynaamista downforcea, taajuus ei ole juuri yli 3Hz.

Tämän takia suosittelen keskittymistä säädettävään iskunvaimennukseen, jossa on säädettävissä sekä nopea- että hidasalue. Low speed-alueella voidaan vaikuttaa korin heilahdukseen ja high speed-alueella lisätään vainennuksen reagointikykyä tienpinnan epätasaisuuksiin.

Eli yhteenvetona aikalailla vakiojousijäykkyys tai enintään hieman jäykempi ja säädettävät iskarit.
 
Zaphod sanoi:
Tämän takia suosittelen keskittymistä säädettävään iskunvaimennukseen, jossa on säädettävissä sekä nopea- että hidasalue. Low speed-alueella voidaan vaikuttaa korin heilahdukseen ja high speed-alueella lisätään vainennuksen reagointikykyä tienpinnan epätasaisuuksiin.

Miten nuo säädettävien tolppien vaimennusalueet yleensä on - onko niillä mahdollista saada pehmeämpi vaimennus? Jos hypoteettisella asteikolla, jolla suurempi on jäykempi, alkuperäinen vaimennus on 0 (nolla), niin onko tyypillinen säädettävä iskari esimerkiksi -5 - +5 vai 0-10 ?


Kuten jo mainittiin, niin jousi- ja tolppavalmistajien sivuilta on mahdotonta saada tietoon, mitä ihmettä sitä olisi mahdollisesti ostamassa ja skaala OEM-korvikkeesta ratasporttitolppiin kun on lähinnä markkinointimiesten keksimää proosaa.

Parashan olisi, jos iskaritolpat olisivat standardimittaisia ja niitä ostaessa voisi valita meno- ja paluuvaimennuksen ja minimi-/maksimipituuden. Jousissa sama homma, jousivakion ja kantavuuden mukaan voisi valita kierteet alle. Olisi helppo siirtyä muutama pykälä kovempaan tai pehmeämpään. Nyt ollaan lähinnä sen armoilla, mitä valmistajat ovat tiettyyn autoon halunneet tarjota: vaikka naapurimallissa voisi olla sopivammat ominaisuudet, eivät osat välttämättä sovi keskenään.

Kaasuneste-Citroënissa on helppo ostaa eripaineisia ja -tilavuuksisia jousipalloja ja viritellä vaimennusreikää ihan kotitallissakin. Vaikeampaa rautajousisten kanssa.
 
rosso sanoi:
Imho menee liian vaikeaksi vatuloimiseksi. Luotan siihen että autonvalmistaja on tehnyt läksynsä automallia suunniteltaessa ja toteutus on hyvä kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä.

Juuri näin, mutta jos joutuu uusimaan autoon syystä tai toisesta jousia tai iskunvaimentimia, niin hankalaa on ellei sitten osta kalliita alkuperäisosia.

Eräässä autossani uusittiin etujouset ja iskunvaimentimet tarvikemerkkisinä. Jouset olivat Lesjöforsin ja iskarit Bilsteinin, eli ihan laatutavaraa piti olla. Tuotteet valittiin kummankin toimijan katalogista auton merkin ja mallin mukaisesti. Asennuksen jälkeen huomasin, että auto keulii jopa 3-4 cm. Sitten selviteltiin jousien painoluokkia ja selvisikin, että Lesjöforsin katalogi onkin väärässä ja pitäisi olla yhden painoluokan kevyemmät jouset. Ne sitten vaihdettiin, mutta auton keula pompotti edelleen maantienopeuksissa jos tiessä oli vähänkään epätasaisuuksia. Ilmeisesti pompotus johtui liian pienestä rebound vaimennuksesta, josta johtuen iskari ei pystynyt vaimentamaan jousen palautusvoimaa, vaan rengas lähti pomppimaan. Tämä tarina siis kun hankitaan alustan osat "vakiojouset" ja vakioiskunvaimentimet" tasoisella yhteensopivuusmenetelmällä.





 
Tosiaan (täysin) säädettävä koko alusta olisi aina se paras kompromissi, mutta pakkaa noiden "hyvien alustasarjojen" hinta olemaan melko posketon.
Ja on noissa tarvikejousissa eroa melkoisesti merkistä riippuen, jopa niin että jousiparissa on eroavaisuuksia jousivakiossa ja toinen puoli alkaa autosta roikottaa...
PS. Joskus tullut koettua juurikin noiden Lesjöforsin jousien sopimattomuus vaikka valmistajan varaosa-kataloogista on valittu (keulii ja pompottaa) vaikka iskareina laadukkaat Sachsit.
Samaa todennut Eibachin jousista, kun taas HR:n jouset onnistuneempia.
Parhaimpana kokenut kun Konin jouset vaihtoi tilalle (Sachsin iskareilla) niin meno oli vakaata ja pehmeää ilman pompotuksia :)