- 5.10.2021 klo 16:38 / Auton alusta
Tälläkin sivustolla keskustelu käy aktiivisimmin hybridi- ja sähköautojen akkuparametreista, joita valmistajat tuntuvat ilmoittavan hyvinkin avoimesti.
Edelleen on kuitenkin yksi autoilun alue, joka vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen ja ajettavuuteen, mutta josta auton valmistajat eivätkä varaosavalmistajat ilmoita juurikaan kunnon tietoja. Kyseessä on jouset sekä iskunvaimennus. Tietoa saa vain tasolla normaalialusta, urheilualusta, madallettu alusta, säädettävä alusta/iskunvaimennus, ilma-alusta, korotettu alusta, jne.
Kuitenkin merkittäviä parametreja olisi jousien osalta niiden jousivakiot (spring constant) sekä iskunvaimentimien vaimennuskerroin niin ulos kuin sisäänvaimennuksessa. Lisäksi on muitakin parametreja, joita olisi hyvä saada, jotta autoa ostaessa tai osia vaihtaessa pystyisi tekemään itselleen mieleisen konfiguraation niin, että vaimennussuhde olisi tasan 1, eli optimaalisesti vaimennettu.
On arpapeliä lähteä uusimaan auton alustaa tarvikeosilla, koska mallitasolla ilmoitetut tarvikeosat eli jouset ja iskarit eivät välttämättä ole sovi yhteen. Lisäksi tähän vaikuttaa vielä kallistuksen vakaajien vahvuus. Auton valmistajilla on useita eri painoluokkia ja niiden soveltuvia jousia. Samoin on myös iskunvaimentimien kanssa. Autosta tulee helposti joko ylikova tai sitten alivaimennettu, joka pompottaa epätasaisella tiellä.
BMW:n F3x sarjaan näyttää löytyvän autodoc.fi:stä tarvikejousia, joista ilmoitetaan langan paksuus, jousen ulkohalkaisija, jousen korkeus sekä kierrosten määrä. Näillä pääseekin jo sitten laskemaan jousivakion esim. täältä https://www.acxesspring.com/compression-spring-rate.html
Damping ratio laskureitakin tuntee netistä löytyvän, esim. tämä https://www.calculatoratoz.com/en/damping-ratio/-damping-factor-calculator/Calc-1359 , mutta noita iskunvaimentimien parametreja ei vaan tunnu olevan saatavilla miltään valmistajalta.
Edelleen on kuitenkin yksi autoilun alue, joka vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen ja ajettavuuteen, mutta josta auton valmistajat eivätkä varaosavalmistajat ilmoita juurikaan kunnon tietoja. Kyseessä on jouset sekä iskunvaimennus. Tietoa saa vain tasolla normaalialusta, urheilualusta, madallettu alusta, säädettävä alusta/iskunvaimennus, ilma-alusta, korotettu alusta, jne.
Kuitenkin merkittäviä parametreja olisi jousien osalta niiden jousivakiot (spring constant) sekä iskunvaimentimien vaimennuskerroin niin ulos kuin sisäänvaimennuksessa. Lisäksi on muitakin parametreja, joita olisi hyvä saada, jotta autoa ostaessa tai osia vaihtaessa pystyisi tekemään itselleen mieleisen konfiguraation niin, että vaimennussuhde olisi tasan 1, eli optimaalisesti vaimennettu.
On arpapeliä lähteä uusimaan auton alustaa tarvikeosilla, koska mallitasolla ilmoitetut tarvikeosat eli jouset ja iskarit eivät välttämättä ole sovi yhteen. Lisäksi tähän vaikuttaa vielä kallistuksen vakaajien vahvuus. Auton valmistajilla on useita eri painoluokkia ja niiden soveltuvia jousia. Samoin on myös iskunvaimentimien kanssa. Autosta tulee helposti joko ylikova tai sitten alivaimennettu, joka pompottaa epätasaisella tiellä.
BMW:n F3x sarjaan näyttää löytyvän autodoc.fi:stä tarvikejousia, joista ilmoitetaan langan paksuus, jousen ulkohalkaisija, jousen korkeus sekä kierrosten määrä. Näillä pääseekin jo sitten laskemaan jousivakion esim. täältä https://www.acxesspring.com/compression-spring-rate.html
Damping ratio laskureitakin tuntee netistä löytyvän, esim. tämä https://www.calculatoratoz.com/en/damping-ratio/-damping-factor-calculator/Calc-1359 , mutta noita iskunvaimentimien parametreja ei vaan tunnu olevan saatavilla miltään valmistajalta.