https://tummennuskalvot.fi/

Käyttäytyminen ilmaisilla latauspisteillä

Hesusnis

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
11.3.2018
Tänne voi laittaa parhaat tarinat otsikonmukaisesta toiminnasta.

Muissa ketjuissa tätä onkin jo käsitelty, mutta kerätään tänne Best Off kokoelma.

Suomi kun on ”ilmaisten ämpärien” luvattu maa ja luonnollisesti ihmiset on ahneita ja omaa etuaan ajattelevia, niin nyt kun sähköautot lisääntyy, niin ennusmerkit vaikuttaa siltä, että jollain jossain vaiheessa kiehahtaa ja virkavaltaa tarvitaan paikalle, muutaman kynnenen sentin sähkölatauksen takia.

Itse toki ajan ilmaiseen latuspaikkaan, jos sellainen on vapaa, mutta jos paikat on varattuna, niin luonnollisesti jätän lataamatta, vaikka paikan varannut kaivelisi nenää autossaan latauksen ajan.

 
Täällä Turussa on yksi ilmainen 50 kW:n laturi (ei löydy kartoista), jossa olen kerran käynyt. En erikseen jaksa sinne kyllä jatkuvasti mennä. Lataan kotona hitaammin mutta paljon mukavammin ;-()
 
Tälläiseen törmäsin toissailtana.

Ajelin erään pienen paikkakunnan läpi ja kävin ostamassa Lidlistä matkaevästä ja ajattelin samalla ladata autoa, mikäli tolppa on vapaa. No siihen olikin juuri tullut toinen sähköautoilija ja kun ajoin viereen, niin hän oikeaoppisesti ensimmäisenä tyrkkäsi omaan autoon 50kW laturin ja minä omaani 11kW.

Lähdin kauppaan tekemään ostoksiani ja tämä toinen lataaja olikin jo mennyt edelläni kauppaan.

Huvittavinta tässä on se, että kaverilla ei ollut pokkaa jäädä autoonsa odottamaan latausta, vaan käveli kauppaan ”asiakkaana”. Vietin kaupassa 5-10min ja sivusilmällä seurailin tätä toista lataajaa ja hän lähinnä katseli kaupan valikoimaa ja mittaili hyllyjä. Koko sinä aikana kun olin kaupassa, ei hän löytänyt mitään ostettavaa, ei ollut koria tms. eikä kantanut käsissään mitään. (Tässä vaiheessa jo minua hymyilytti aika paljon)

Lähdin kaupasta pois ja jatkoin matkaani, en jaksanut ottaa stressiä tai jäädä seuraamaan löysikö kaveri kaupasta mitään ostettavaa. Toivottavasti osti edes Suffelin, vaikka kaikki ennakkomerkit viittaavat kyllä siihen, että käveli kassan ohi ilman ostoksia.

Toki positiivisiakin kokemuksia löytyy. Eräs Kebab-yrittäjä lataili BMW i3 autoaan ja kun ajoin omani siihen viereen kytkeäkseni 11kW laturin kiinni kauppareissun ajaksi, hän tuli ulos ja kohteliaasti tarjosi minulle 50kW pistoolia.

Toivottavasti ihmiset osaisivat käyttäytyä näissä tilanteissa, kun sähköautojen määrä lisääntyy. Kenekään tuolla ei kannata polttaa hermojaan, kun latauksesta saatava hyöty on joistain senteistä, muutamaan euroon. Pahoin kuitenkin pelkään, että ihmisillä menee tämä tunteisiin jatkossa. Toivottavasti kukaan ei tee aikatauluja ja reittisuunnitelmia ilmaisten laturien varaan, koska silloin riskit kasvavat. Itse olen sitä mieltä, että kaikista ilmaisista latureista tulisi luopua ja muuttaa ne maksullisiksi.
 
Kaksi kertaa olen tainnut vierailla ilmaisella laturilla, toinen Motonetin laturi ja toinen Limingassa Hesen pihassa, kummassakaan ei ollut ketään muita lataamassa. Limingassa taukopaikka valikoitui Heseksi koska siinä pääsi lataamaan, huomasin vasta jälkikäteen että AC-lataus olikin ilmaista.
 
Rauska sanoi:
Täällä Turussa on yksi ilmainen 50 kW:n laturi (ei löydy kartoista), jossa olen kerran käynyt. En erikseen jaksa sinne kyllä jatkuvasti mennä. Lataan kotona hitaammin mutta paljon mukavammin ;-()

Ainakin kolme 50 kW pikalaturia tiedän ilmaiseksi Turussa.

Kaskentien Hesburger ja kaiketi ainakin kaksi Lidliä tarjoaa ilmaista tasavirtaa.

Vähäheikkilän Lidlissä ja Hesbulla olen lataillut joskus. Hesburger vaatii Virran tägiä.
 
Rauska sanoi:
Täällä Turussa on yksi ilmainen 50 kW:n laturi (ei löydy kartoista), jossa olen kerran käynyt. En erikseen jaksa sinne kyllä jatkuvasti mennä. Lataan kotona hitaammin mutta paljon mukavammin ;-()

Mikäs tämä huippusalainen latauspaikka sitten on? Lidlit löytyy latauskartasta samoin kuin kaskentien hese..
 
Hesusnis sanoi:
Itse olen sitä mieltä, että kaikista ilmaisista latureista tulisi luopua ja muuttaa ne maksullisiksi.
Samaa mieltä. Julkisissa latureissa saisi olla sellainen hinta, että vastaa minimissään kotilatauksen hintaa, jotta niissä eivät roiku säästämisen toivossa autot, joita muuten ladattaisiin kotipihassa omalla sähköllä. Lisäksi pitäisi olla joku minimihinta, joka veloitetaan vaikka auto ei ottaisi yhtään virtaa.

Eli hinnoittelu voisi olla vaikka tyyliin 0.2e/kWh ja minimiveloitus 4e/h (joka vastaisi sitä, että ladataan 20kW teholla). Näin vältyttäisiin turhilta lataajilta ja laturissa roikkujilta.
 
terro sanoi:
Eli hinnoittelu voisi olla vaikka tyyliin 0.2e/kWh ja minimiveloitus 4e/h (joka vastaisi sitä, että ladataan 20kW teholla). Näin vältyttäisiin turhilta lataajilta ja laturissa roikkujilta.

Ei tuossa minimiveloituksessa ole mitään järkeä plugaria ajatellen. Tuo 0.20€/kWh on taas itsessään ihan fiksu hinta.
 
ihaa sanoi:
Ei tuossa minimiveloituksessa ole mitään järkeä plugaria ajatellen.
Tarkoitin ehkä enemmän noita dc-pikalatureita tuolla rajalla. Hitailla ac-latureilla nyt voisi toki olla selvästi pienempi minimimaksu, tai siten niissä seisotuslaskutus lähtisi ruksuttamaan siinä vaiheessa kun auto ei enää ota lautausta vastaan.
 
Koitetaan pysyä aiheessa, keskustelun maksuista voi käydä sähköautojen lataus yms. aiheiden alla.
 
Espoon Ikealla olen törmännyt siihen pari kertaa että latauspisteelle ajetaan kyllä ladattava auto mutta ei laiteta piuhaa kiinni. Tapansa kullakin, mutta olen sitä mieltä että jos ei lataa niin ei pitäisi myöskään varata sitten paikkaa.
Olen itse siellä pari kertaa sitten ajanut auton vastakkaiseen riviin siten että saan vedettyä piuhan siitä laturiin.
 
makelja sanoi:
Espoon Ikealla olen törmännyt siihen pari kertaa että latauspisteelle ajetaan kyllä ladattava auto mutta ei laiteta piuhaa kiinni.

No tuohan on huomattavasti törkempää käyttäytymistä kuin laturiin unohtaminen.
 
terro sanoi:
Samaa mieltä. Julkisissa latureissa saisi olla sellainen hinta, että vastaa minimissään kotilatauksen hintaa, jotta niissä eivät roiku säästämisen toivossa autot, joita muuten ladattaisiin kotipihassa omalla sähköllä. Lisäksi pitäisi olla joku minimihinta, joka veloitetaan vaikka auto ei ottaisi yhtään virtaa.

Eli hinnoittelu voisi olla vaikka tyyliin 0.2e/kWh ja minimiveloitus 4e/h (joka vastaisi sitä, että ladataan 20kW teholla). Näin vältyttäisiin turhilta lataajilta ja laturissa roikkujilta.

Enemminkin tuon maksullisuuden pohtiminen kuuluisi kyseisen liikkeen mainonnasta ja markkinoinnista vastaaville.
Sitten taasen tämä "otan naapurin sähköä jos lukitsematon pistorasia"
Eli kuten otsikko kertoo, niin lähinnä yksilön vastuu on tuo oma toiminta.
 
terro sanoi:
Samaa mieltä. Julkisissa latureissa saisi olla sellainen hinta, että vastaa minimissään kotilatauksen hintaa, jotta niissä eivät roiku säästämisen toivossa autot, joita muuten ladattaisiin kotipihassa omalla sähköllä. Lisäksi pitäisi olla joku minimihinta, joka veloitetaan vaikka auto ei ottaisi yhtään virtaa.

Eli hinnoittelu voisi olla vaikka tyyliin 0.2e/kWh ja minimiveloitus 4e/h (joka vastaisi sitä, että ladataan 20kW teholla). Näin vältyttäisiin turhilta lataajilta ja laturissa roikkujilta.

Ei voi ymmärtää vaatimuksia siitä, että latauksessa aina pitäisi olla joku minimihinta. Jos ei ilmainen tyydytä, kannattaa mennä maksulliselle.

Onneksi jokainen latauspisteen haltija saa itse päättää veloittaako vai ei, eikä tähän ole tulossa muutosta. Maksujen lähettäminen ja järjestely ei sekään ole ilmaista.
 
ToniE sanoi:
Mikäs tämä huippusalainen latauspaikka sitten on? Lidlit löytyy latauskartasta samoin kuin kaskentien hese..
Tarkastin justiinsa ja ei enää olekkaan salainen. On kartassa. Mutta lieneekö myös jo maksullinen, en tiedä. En ole käynyt viimeaikoina.... 8)
 
Rauska sanoi:
Tarkastin justiinsa ja ei enää olekkaan salainen. On kartassa. Mutta lieneekö myös jo maksullinen, en tiedä. En ole käynyt viimeaikoina.... 8)

Mitäs jos pikkaisen valoittaisit paikkaa kun kuitenkin jaksat siitä kirjoitella.
 
Urlaub sanoi:
Mitäs jos pikkaisen valoittaisit paikkaa kun kuitenkin jaksat siitä kirjoitella.
K-Auton parkkis (Porsche kauppa)kaupunginpuoleinen takanurkka. Mutta en ole viimeaikoina käynyt, joten oliskkohan enää ilmainen ;-)
 
ihaa sanoi:
Ei kai Audikuski ole kuin Teslakuski, lataillaan vaan ilmaisilla? 🤨
Tuon kertoi Audin myyjä minulla. Toki testasin ;-) Nyt kuulemma koko K-Auton Turun kiinteistössä laitetaan sähköt uusiksi. Audin myymiöllä on ollut vain kaksi latauspaikkaa ja nyt saavat lisää. Tosin ne on aitojen sisällä, ettei Teslat yöllä pääse lataamaan  ;D
 
Omassa lähi kaupassa ollut nyt usein Tesla taksi kyltti katolla joka kerta on jo lataus päättynyt.
 
Tuo mainitsemani Latausasema K-Auto Turku, ei ole K-Latauskartassa, mutta kylläkin Latauskartta.fi kartasta löytyy  :p
 
Rauska sanoi:
K-Auton parkkis (Porsche kauppa)kaupunginpuoleinen takanurkka. Mutta en ole viimeaikoina käynyt, joten oliskkohan enää ilmainen ;-)

Porsche on siis muuttanut sinne muiden kansanautojen luokse. Olen miettinytkin mihin se Helsinginkadulta muutti