https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi A6 TFSIe Hybridit - kokemuksia?

Frankiez

Sisäänajettu
Liittynyt
6.9.2016
Otsikon mukainen auto tuli tilattua. Joko löytyy kokemuksia autosta? Koeajon perusteella oli jopa yllätys kuinka hyvältä auto vaikutti. Varsinkin voimalinjan toimivuus oli plussaa. Lisäksi sähkömoottorin tehot oli linjassa auton painon kanssa (vrt Volvo T8). Nyt käytössä diesel V90.
 
Vajaa vuosi ja 20 tkm tullut ajeltua A6 avant tfsi 55 e:llä, ja olen ollut tyytyväinen autoon. Auto on toiminut ongelmitta, korjaamolla ei ole tarvinnut vierailla, mikä ei ole itsestäänselvyys kun on täällä lueskellut hybridi- ja sähköautokeskusteluja, merkistä riippumatta.  Voimalinja toimii hyvin ja sähkölläkin tehoa on hyvin tarjolla. Pihistelemällä olen päässyt 55 km sähköllä, käytännön range taajama/kaupunkiajossa ehkä 40km ja talvella 30 km mikä riittää omiin tarpeisiin. (Nythän akun kapasiteettia on lisätty 14,1? -> 17,8 kwh ja rangea luvataan 65km) Tavaratila on matalampi kuin normimallissa mutta tätä en ole kokenut ongelmaksi, kaikki tarvittava on mahtunut mukaan. Keskikulutus kaikille ajoille 5,4 l/100km, aika iso osuus matka-ajoa, tyhjällä akulla 90-100 keskinopeuksilla kulutukset 6-7 l/100km mikä ei paha auton koko ja paino huomioiden. Erilaiset ajoavustimet toimii keskimäärin hyvin, mutta mielummin ajan avustimet minimissä.
Mitään isompaa moitittavaa en keksi, adaptiivinen vakkari, silloin kun se on liitettynä liikennemerkkitunnistukseen voi tehdä ihmeellisiä kiihdytyksiä tai jarrutuksia jos navigaattori- ja nopeusmerkkitiedot eivät vastaa toisiaan, mutta tämänkin voi tosiaan kytkeä pois päältä.
Yksi positiivinen puoli vielä se että autonsa löytää helposti vaikkapa marketin parkkipaikalta, kun uudehkoja aakuutosia ei ainakaan meidän kulmilla juuri muita näy..(Kaikilla hybridikuskeilla xc60 tai rav4😀)
Tällä ajellaan toivottavasti muutama vuosi lisää ja sitten katsotaan mitä täyssähkörintamalla tarjolla.
Tilasitko Frankiez 50 vai 55-version?
 
Mulla on joulukuussa rekisteröity A6 Avant 55 TFSIe ja kilometrejä on kertynyt 15 tkm. Myös minullakaan ei ole mitään teknisiä ongelmia ollut ja korjaamolla ei ole tarvinnut vierailla. Ostamani auto oli maahantuojan varastoauto ja sain sen nopealla toimituksella parissa viikossa. Varusteet oli omassa yksilössä tarpeeksi lähellä omia tarpeita, joten päätös oli helppo. Vuoden lopussa taisi olla hieman painetta myyntiin ja se näkyi alennuksessa/hyvityshinnoissa. Mulla oli vuotta aiemmin A7 hybrid tilauksessa ja se meni koronan takia puihin.

Teho ja kulutus on hyvin tasapainossa tässä mallissa. Sähköllä pääsee oikeissa olosuhteissa 55 km ja talvella reilut 30 km. Mulla kaikista ajoista mennyt 55% sähköllä ja loput tietenkin bensalla. Kulutus auton tietokoneen mukaan 4,2 l/100km alusta lähtien. Maantiellä menee 6,5 – 7,5 l/100km. Mun maantieajossa on paljon moottoritieajoa ja peräkoukussa 2-3 pyörää Thulen telineessä. Mun mielestä varsin kohtuullinen kulutus. Nopeus aina kun mahdollista +10 km tikkariin.

Auto on hiljainen ja hieman pelkäämäni matalampi jousitus on itse asiassa tarvittavan mukava. Edellisen A6:n ilmajousitusta en edes kaipaa. Sain onneksi kesärenkaisiin S-Design vanteet 5-puolaisina ja 245/45 R19 kokoisina. En tykännyt noista tiheäpuolaisista vakiovanteista yhtään. Tiheäpuolaiset on minulle ahkerana putsaajana ehdoton ei.

Aktiivivakkari ja liikennemerkkien tunnistus aiheuttaa välillä vähän ylläreitä. Aivan tarpeettomia kiihdytyksiä ja jarrutuksia tulee jopa päivittäisillä reiteillä. Onneksi nuo oppii nopeasti ja osaa ottaa väärän nopeuden huomioon, mutta ärsyttävä piirre kuitenkin. Kaistavahdin nappaan aina heti viiksestä pois päältä. Se ajattaa aivan liian keskellä tietä ja uria pitkin. Erityisesti sadekelillä aivan kamala varuste.

myAudi ja muutenkin kaikki Connect jne. kilkkeet ovat vielä vähän raakileita. Mulla tuo herjaa kännykässä ettei ajoneuvoa ole liitetty. Noin kerran kuukaudessa vaatii uudelleenkirjauksen ja välillä hävittää tallennetut suosikit ja osoitteet navista. Myöskään suunnitellut reitit ei aina mene sukkana kännykästä autoon.

Kojelauta natisee repsikan puolelta ja se pitää ensihuollossa saada korjattua.

Tyytyväinen olen autoon. S-Line paketti sekä ulkona että sisällä miellyttää silmää. Värinä mulla on Daytona-harmaa helmiäisväri. Punaiset jarrusatulat aiheuttaa parkkipaikoilla ja huoltoasemilla aina pientä parran pärinää. Positiivisia kommentteja tullut paljon ulkonäköön liittyen. Tehoja en kaipaa yhtään lisää ja uudemman mallin isompi akku on vain plussaa.

 
Itsellä A6 50 tfsie sedan, jonka mittarissa on 17000 km. Rekisteröity lokakuussa 2020.

Tämä on maanantaikappale ja autossa on ollut todella paljon ongelmia. Olen jäänyt tielle reilut 20 kertaa, kun auto  sammuili itsekseen ja vedot hävisivät täysin. Lisäksi auto vinkui, kuin tapettava porsas. Nämä ongelmat alkoivat alkoivat alle 9000 km ajettuna ja kesti kohtuuttoman kauan ennen kuin vikoja edes alettiin tutkimaan tosissaan. Käytännössä auto oli täysin käyttökelvoton, kunnes Audi lähti lähti pajalle noin 6-7 viikoksi korjaukseen. Sammuilun syyksi minulle kerrottiin virheellinen johtosarja ja vinkumisen aiheuttajaksi viallinen nelivetokytkin.

Nyt tää on kolme kuukautta toiminut ongelmitta, mitä nyt myaudi- app ja contact- palvelut välillä sekoilevat, mutta se on pientä aikaisempaan verrattuna. Tunnistan myös aikaisemmin mainitut aktiivivakkarin ongelmat, niin maantiellä, kuin kaupungissa, sekä tuon kaistavahdin järkyttävyyden - sitä ei vaan yksinkertaisesti uskalla käyttää.

Nyt auto on alkanut pitämään aikamoista natinaa, joka mielestäni kuuluu jostakin vänkärin puolen ovesta, isosta kahvasta sisäänpäin kiskaisemalla natina loppuu joksikin aikaa - mutta ehkä taidan oppia elämään sen kanssa ja odottamaan sitä kaunista päivää, kun pääsen tästä työsuhdekulkineesta eroon. Tämä siis on mun ensimmäinen ja viimeinen Audi.

Mutta joo, toimiessaan ihan kiva auto, valitettavasti vaan usko ja luotto on tähän mennyt.     
 
Bepop sanoi:
Sammuilun syyksi minulle kerrottiin virheellinen johtosarja ja vinkumisen aiheuttajaksi viallinen nelivetokytkin.

kaistavahdin järkyttävyyden - sitä ei vaan yksinkertaisesti uskalla käyttää. 

No johan on varsinainen maanantaikappale. 😧 kertoivatko mikä johtosarja oli kyseessä?

Tuota minä en voi ymmärtää että miten saksalaisissa autoissa tuo kaistavahti voi olla noin onneton, sieltä Saksastahan ne insinöörit toivat ne muiden valmistajien tietoisuuteen, kai?

Itse ainakin haluan että seuraavassa autossani kaista-avustin on vielä parempi kuin Kiassa jolla päässyt max. 12 minuuttia ilman rattiin koskettamista.

Liekkö VW - konsernin autot sitten unohdettava?
 
Eivät kertoneet, mutta kun hain auton pois, niin kertoivat "johtosarjasta on poistettu käytöstä sammuilun aiheuttanut johto, eli se on katkaistu pois tehtaan ohjeistuksen mukaan ja johtosarja on muutoin sama". Arvelivat, että sama johtosarja taitaa olla kaikissa ja voi aiheuttaa myös muissa jatkossa ongelmia. En sitten tiedä asiasta sen enempää.

Tuo kaistavahti on ainakin minulla sellainen, että se saattaa ihan yks' kaks tempaista johonkin suuntaan. Esimerkkinä pari viikkoa sitten olin rampilta liittymässä maantielle, jossa ei ollut muuta liikennettä. Auton vasemmalla puolen oli siis liittymäkaistan ja maantien ajoradan välissä valkoinen katkoviiva, vauhtia oli noin 100 km/h, kun kaistavahti päätti yllättäen heittää reilulla ohjausliikkeellä oikealle. Vänkärin paikalla istunut ajokortillinen tytär kysyi, että "mitä nyt, oliko sieltä tulossa joku takaa, kun noin rajusti väistit takaisin tälle kaistalle?" Näitä tämän kaltaisia juttuja tapahtuu aina silloin tällöin, myös ihan suoralla tieosuudella. Viime talvena olin saman tytön kanssa tulossa kotiin naapurikaupungista, satoi alijäähtynyttä vettä ja tienpinta oli täysin peilikirkas. Olin vielä sanonut tytsälle hieman aikaisemmin, että nyt mennään kotio ihan rauhallisesti ja hissukseen, kun on niin paska keli. Sitten suoralla tiellä kaistavahti päättää tempaista ja oltiin kitkoilla menossa lähes kylkimyyryä omalla kaistalla. Valitettavasti ei vaan aina meinaa muistaa sitä kaistavahtia napsauttaa päältä pois. Itse koen sen oikeasti vaaralliseksi.   

 
Kyllä tuon täytyy voida asetuksista laittaa pysyvästi pois päältä
(ainakin mersussa voi)
 
Myös Peugeotissa 2008ssa saa pysyvästi pois päältä ja niin on ollut minulla alusta lähtien. Potentiaalisesti vaarallinen turhake.
 
Pele sanoi:
Kyllä tuon täytyy voida asetuksista laittaa pysyvästi pois päältä
(ainakin mersussa voi)

Ei voi Audissa. Pitää joka startin jälkeen muistaa viiksestä laittaa pois päältä.

Itsellä A7 TFSIe:ssä ihan samat huomot kaistavahdista. Tosi voimakkaasti heittää ohjausta toiseen suuntaan jos auton mielestä ajan liian lähelle valkoista viivaa.
 
tpu sanoi:
Ei voi Audissa. Pitää joka startin jälkeen muistaa viiksestä laittaa pois päältä.

Itsellä A7 TFSIe:ssä ihan samat huomot kaistavahdista. Tosi voimakkaasti heittää ohjausta toiseen suuntaan jos auton mielestä ajan liian lähelle valkoista viivaa.

Ei pitäisi saada enää missään autossa kytkettyä pois päältä, kun on osa EURONCAP vaatimuksia. Mutta VW konsernin peleissä tuo onnistuu kyllä koodaamalla, jos on käytössä VCDS/OBDEleven.
LANE ASSIST REMEMBER ON/OFF SETTING
- Lane assist is default on every time you start the car.
- This makes lane assist stay off till next time you turn it on, regardless of car restart.
- NB! This is a security feature, you should reset it to standard (Activated) if you pass the car on to others.
A5 Front Sensors Driver Assistance System
Adaptation
  Personalization of lane dept. warning Cl. 15 on
    Old value: Activated
    New value: Last setting
 
tumu sanoi:
Ei pitäisi saada enää missään autossa kytkettyä pois päältä, kun on osa EURONCAP vaatimuksia. Mutta VW konsernin peleissä tuo onnistuu kyllä koodaamalla, jos on käytössä VCDS/OBDEleven.

Kyllä minun hynykässä saa napilla sen pois ja se muistaa viimeisen asennon aina kun auton käynnistää. Auto on viime vuoden mallia.
 
Bepop sanoi:
Tämä on maanantaikappale ja autossa on ollut todella paljon ongelmia.

Nyt auto on alkanut pitämään aikamoista natinaa, joka mielestäni kuuluu jostakin vänkärin puolen ovesta, isosta kahvasta sisäänpäin kiskaisemalla natina loppuu joksikin aikaa - mutta ehkä taidan oppia elämään sen kanssa ja odottamaan sitä kaunista päivää, kun pääsen tästä työsuhdekulkineesta eroon. Tämä siis on mun ensimmäinen ja viimeinen Audi.

Ei nyt A6:sta, mutta meidän edellinen A4 2017 alkoi kanssa pitämään reilun vuoden iässä natinaa, kuskin B-pilarin suunnalta. Käviköhän ensihuollossa vai seuraavassa, kun sitä alkoivat tutkimaan, tuloksetta. Kerran sitten saivat jotain tehtyä ja hetken se auttoikin, mutta kyllä se natina vaan palasi ja jatkui. Oli samassa autossa muitakin pikkuongelmia joille ei merkkihuolto mahtanut mitään, etupenkkien istuinosa tuntui olevan irtonainen (tuntui jännältä sopivissa hidastetöyssyissä), kamera-asetukset resetoituivat pari kertaa viikossa, MMI halvaantui toisinaan ja auto resetoi itsensä.

Lopulta luovutin itsekin ja aloin odottaa sopimuskauden päättymistä.
 
Audeissa ja muissakin autoissani lähes poikkeuksetta ylimääräinen narina ovien suunnoilla on johtunut tiivisteistä.
Pikapesuissa & omatoimi vahauksissa tiivisteisiin mennyt vahajäämiä / mitä litkua pikapesuissa nyt auton päälle ruiskitaankin. Mikrokuituliina & fairy korjaa.
B- pilarin suunnalta kuuluva natina voisi hyvinkin olla tiivisteen aiheuttama.. tai sitten ei.
 
Kostutetulla palasaippualla tiivisteiden hierominen on halpa ja nopea konsti paikallistaa onko ääni tiivistenarinaa. Saippua ei vahingoita tiivisteitä, kuten silikoni pahimmillaan tekee.
 
Sorry OT A6 ketjussa, mutta kyllä minun 3kk vanhassa A4:ssä on saa kaistavahdin ihan pysyvästi pois päältä siitä viiksen päässä olevasta napista. Ei mene käynnistettäessä päällä ilman saman napin painallusta.

Ja olen pitänytkin sen pysyväksti pois päältä, on aika hanurista koko varuste. Ruuhka-avustimen käyttö vaatisi kaistavahdin käyttöäkin, mutta ei ole ollut tarvetta ruuhka-avustimellekaan toistaiseksi.
 
Jos nyt oikein tuota videota tulkitsin, niin tuolla tavalla saa pysyvästi pois päältä.

 
ram1 sanoi:
Jos nyt oikein tuota videota tulkitsin, niin tuolla tavalla saa pysyvästi pois päältä.


Mikäli nyt oikein tuon tulkitsen, vaatinee ns. Teknologiapaketti "Cityn", jota esimerkiksi minulla ei ole, vaan itsellä on Teknologiapaketti "Tour"? Alanäytössä ei ole tuota kuvaketta laisinkaan.

Olen käynyt auton valikoista asetukset läpi, kokeillut eri vaihtoehtoja ja aina käynnistyksen yhteydessä kaistavahti palaa automaattisesti päälle. Kuten myös viikseksestä poistamisen jälkeen. Muistaakseni tpu kysyi myös marmorilta kaistavahdin eliminoimista ja oliko niin, että eivät olleet sitä suostuneet tekemään. 
 
Bepop sanoi:
Muistaakseni tpu kysyi myös marmorilta kaistavahdin eliminoimista ja oliko niin, että eivät olleet sitä suostuneet tekemään.

Jep. Eivät alkaneet sitä poistamaan.

Ja tarkennuksena vielä, että tämä on siis kaistallapysymisvahti, jota ei saa pysyvästi pois. Tuo yllä olevalla videolla kosketusnäytöltä poistettava avustin on kai joku muu avustin.
 
Tässä keskustelussa menee sekaisin kaksi varustetta:

1. Kaistaltapoistumisvaroitin (vakiovaruste) eli ne. kaistavahti, joka toimii hyvin, eikä aiheuta mitään äkkinäisiä liikkeitä. Tämä poistetaan käytöstä ainakin 2019-mallin autossa juuri tuosta videolla näkyvästä napista ja

2. Kaistaohjaus, joka kuuluu Mukautuvaan ajoavustimeen (Tour-paketti), ja joka aiheuttaa juuri nuo äkilliset ohjausliikkeet, ja poistetaan käytöstä tuosta viikset päästä.

Ainakin 2019-mallin autossa 2. pysyy myös uudelleenkäynnistyksen jälkeen siinä asennossa, johon se on jäänyt (ja siis halutessa pois päältä), mutta 1. pitää aina käynnistyksen jälkeen kytkeä pois, jos sitä ei halua käyttää. Minusta se toimii luontevasti ja ajan yleensä sen kanssa.

Onkohan tuo videolla näkyvä nappi poistettu uudemmista malleista tai siirretty jonnekin muualle?
 
VAG konsernilla näyttäisi olevan melkoisia toimitusvaikeuksia. Oman toimitus siirtyi 3kk eteenpäin, eikä toimitusaikaa kuitenkaan vieläkään ole vahvistettu. Tilauksesta on jo 3kk
 
Hyvää kannattaa odottaa, näillä on mukava ajaa. Uudessa vielä pidempi range. Täällä aiemmin haukuttu kaistaohjaus toimii mielestäni varsin hyvin ja pidän sen aina päällä. Omani on tullut hihnalta loppuvuodesta 2020 ja merkkihuollettu hiljattain joten varmaan uusimmat softat sisällä.
 
No niin, auto pitäisi tulla ensi kuussa. Piti tulla alunperin marras/joulukuun vaihteessa. Onko muilla auto tulossa/tilauksessa?
 
Auto saapui viikko sitten ja hyvältä vaikuttaa. Vasta 100kmn takana, joten hirveästi ei ole vielä kilometrejä alla. Mukavuus ja ajotuntuma on kyllä kohdillaan. Lisäksi voimalinja toimii kyllä hyvin. Sähkömoottori on yllättävän tehokkaan tuntuinen käytännön ajossa, ei heti tule tarvetta polttomoottorille.
 
Onko tietoa mikä on A6 Avant 50 TFSIe saatavuus ja toimitusaika tällä hetkellä? @Mrk onko sinulla tietoa?