https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kallein autosi huoltojen ja korjausten suhteen?

Ignitor

Sisäänajettu
Liittynyt
21.10.2020
Noniin - haulla en löytänyt moista otsikkoa tai siihen viittaavaa.

Mikä on kallein omistamasi auto, kun otetaan huomioon siihen tehdyt ns. ylimääräiset huollot ja korjaukset? Mitä siitä kyseisestä vehkeestä hajosi ja mitä maksoi?

Muistellaan nykytilaa ja menneitäkin. Sana on vapaa.

Omalla kohdalla kallein auto tähän mennessä on nykyinen honda accord 2005 josta mennyt:
- Kytkimen pääsylinteri (työ itse ja osa 80e)
- Kytkin (työ maksoi 950e - osa 241e)
- Oven johtosarjat takaa molemmat (ei vielä työn alla)
- Oven lukkomoottori jumiin apparin puoli edestä (osa 15e ja oven purku yms itse)
- Sytytyspuola 1 kpl o(sa 80 e työ itse)

 
Ehdottomasti Peugeot 405 SRI.

Onneksi siitä on jo niin kauan aikaa että hinnat on unohtuneet ja elettiin vielä markka-aikaa. Siitä hajosi vaikka mitä, eikä sen nykimistä saatu koskaan kuntoon. Puoliakaan en varmaan enää muista korjauskohteista, mutta mieleen jääneet korjaukset olivat taka-akselin vaihto, laturi ja moottorikin siitä hajosi, mutta onneksi vasta sen jälkeen kun olin tuupannut sen vaihdossa liikkeeseen...

Siinä olikin minulle 2 ranskalaista samalla kertaa, ensimmäinen ja viimeinen... 8)
 
Saattaa mennä ohi aiheesta, koska kulut maksoi lähinnä myyjä/valmistaja tai vakuutusyhtiö.

VW Scirocco 1.4 TSI (118 kW) DSG7 2011, joka oli omistuksessani 2010-2016

- Ylimääräiset "huollot" eli DSG- ja jäköpäärempat
- Bussi runttasi kyljen
- Tunkki petti alta renkaita vaihtaessa

Yhteensä pikkasen yli 14 000e. Sen tarkempaa erittelyä en jaksa tehdä. Peltikorjaamolaskuissa oli ihan summat nähtävillä, sekä niissä ylimääräisissä huolloissa joissa halusivat osan rahasta minulta. Muista rempoista pyysin arviot ihan mielenkiinnosta, toki todellisia kuluja en tarkkaan tiedä. Omat kulut oli varmaan jotain korkeintaan 10% kokonaissummasta.
 
Niin... vähän niinkin että mistä "korjauksista" on kyse? Ja minkälaisella autonpito / kuoletusajalla näitä asioita ajatellaan.

Totta niinkin että kyllähän varmasti joku nimeltämainitsematotn Oululainen VW-huolto tuon omankin auton pikku öljyvuotoremppaa tehdessään on pitkän pennin maksanut välillisesti asioista, mutta itselle sieltä kulupuoli on kohtuullinen. Toisaalta muissa huolloissa itse tehtynä on säästetty myös pitkä penni, mutta toisaalta panostettu sitten (Ainakin ajatuksen tasolla) mielirauhaan eikä ole hankittu halvinta tai menty siitä mistä aita on matalimmalla.a

Kallein on todennäköisesti kuitenkin itselle tuo Touareg, sitten ehkä Ateca (paljon huoltoja, merkkarilla, päälle huolto-ohjelmankin), sitten mahtaa olla Touran ja sitten Golf... Mutta ompa niillä sitten ajettukin. :)
 
Vuonna 2005-2006 meni vaihdelaatikko vm. 2001 Passat TDI 96kW manuaali 6-vaihteinen. Tuontipeli, niin eivät silloin tulleet yhtään takuusta/GW vastaan alta 100tkm ajettuna ja volkkarilla täysin huollettuna. Olipa alkuperäinen omistaja jopa tehtaalla töissä. No omasta pussista kaivoin sen kolmisen tonnia töineen. Jälkiviisaana olisi pitänyt toimia toisin, mutta silloin oli autolla käyttötarve iso.
 
Suhteessa auton arvoon ehdottomasti Peugeot 309 GTI, ainoa auto johon jouduttiin vaihtamaan mm. kone. Kakkosena todennäköisesti Renault 19, mutta pysyttiin kuitenkin ihan muutamassa tuhannessa markassa. Loput autot ovat olleet vuodesta 1999 alkaen uusia ja niihin ei ole mennyt latikaan. Eniten yksittäisiä vikoja taisi olla joko Ford C-Maxissa (ilmastoinnin magneettikytkin, kuskin penkin lämmitin, takalasin pesurin letku) tai Toyota Avensiksessa (hammastanko, ABS-anturi, ohjausakselin nivel). Kaikki muut autot ovat menneet käytännössä lähes ilman korjauksia.
 
Peugeot 406 V6. Kone jouduttiin vaihtamaan jaon hypätessä. Lisäksi kaikkea pientä, vetarit, iskarit, renkaita, jarrut. Tähän kerettiin murtautumaankin mutta se sentään meni vakuutukseen. Kaikkineen varmaan sellaiset 5k€ pariin vuoteen. Osittain osien vaihtelu menee omaan piikkiin. Autossa oli alustasarja ja sillä käytiin radalla. Hieno peli mutta jostain syystä intin aikana ei enää rahat riittäneet ylläpitoon.  :p
 
Äitimuori on rauhallinen autonvaihtaja jolla autot säilyvtä yleensä aika pitkään. Jostain syystä hällä on ollut haasteita autojen kunnossapidon kanssa. Vuosituhannen alkuvuosina osti hää muuttoautoksi Saksasta VW Touareg 2.5 TDI:n. Ajoi tuolla kymmenkunta vuotta. Siinä oli vaikka minkälaista vikaa ja tuon ylläpitäminen maksoi aivan tolkuttomasti. Alle 200000 km:n siitä oli uusittu nokka-akselit, tielle tippunut kardaani, turbon painekotelotelot, jarrut kokonaisuudessaan ei kerran vaan kahdesti ja lukematon määrä pientä sälää.

2013 hää osti uutena BMW F31 320iA xDriven. Siitä kojahti moottori syksyllä 2019 85tkm ajettuna vuotaneiden polttoainesuuttimien takia. Marmorin hinta vaihtomoottorille olisi ollut +21k€, artistille jäi pari tonnia omaa maksettavaa.
 
Vm. 1995 Volvo 850, josta vaihdettiin kone vaihtoautoliikkeen piikkiin, tehdasuusi puolimoottori Ruotsista ja työt päälle, n. 7000 euroa. Kilsat oli n. 250000 km ja ajettiin siihen sitten uudella motilla 90 tkm lisää ennen vaihtoa. Ei mennyt omaan piikkiin, kun olin tarkkana ostovaiheessa ja epäilin, vaikka ongelma selvisi vasta ajamalla ja sen jälkeen tekemällä mittaukset.

 
IC1970 sanoi:
Vm. 1995 Volvo 850, josta vaihdettiin kone vaihtoautoliikkeen piikkiin, tehdasuusi puolimoottori Ruotsista ja työt päälle, n. 7000 euroa. Kilsat oli n. 250000 km ja ajettiin siihen sitten uudella motilla 90 tkm lisää ennen vaihtoa. Ei mennyt omaan piikkiin, kun olin tarkkana ostovaiheessa ja epäilin, vaikka ongelma selvisi vasta ajamalla ja sen jälkeen tekemällä mittaukset.
halpahan se oli sitten, kun ei korjauksista tarvinnut maksaa.
 
Ei sinänsä kallein, vaan kaikista raivostuttavin oli Opel Vectra B vm 2002. Siinä oli jos jonkinlaista pikkuvikaa ja sähkövikaa. Sen jälkeen ostin kuitenkin vielä neljä uutta Opelia, joiden kanssa taitoin matkaa yhteensä sellaiset puoli miljoonaa kilometriä ilman mitään suurempia murheita. Vectra B oli toimiessaan ihan hyvä auto, mutta mallina yksi niistä autoista, joka syöksi Opelin brändin pohjamutiin. Taisi jossain TM:n kestotestissäkin hajota aika perusteellisesti.
 
En ole jaksanut laskea euro-markka -muunnoksia, mutta epäilisin, että se -90 Mazda 323 tuli kalleimmaksi kun moottoriakin joutui siitä avaamaan venttiiliremonttia varten ja kannentiivisteestä ylöspäin ja sivuille tiivistesarja uusiksi, sytytysyksikkö, ruosteremonttia, jarruputket, jäähdytin, takajouset (+iskarit) toisen katkeamisen takia, kallistuksenvakaajien päädyt joka nurkkaan ja ne lähti jo toisellekin kierrokselle hajoamaan.

Tulihan tuolla ajettua kuitenkin 9 vuotta. Pitkän omistusajan aikana kerkeää sattumaan kaikenlaista. No välillä oli, varsinkin alkuaikoina helpompiakin vuosia.
 
Ford Focus ST -07. Ainoa auto joka on tähän mennessä jättänyt tielle (ja keskelle tietä ruuhka-aikaan pahimpien lumivallien aikana). Vuosi siis 2012 ja mittarissa noin 140tkm. Autoon paloi yhden kevään aikana reilu 2k€ ja taisi olla korjaamolla melkein pari kuukautta, kun ei ollut osia ja ehdin jo sinä aikana ostaa tilalle tonnin pommin, että pääsee töihin. Autosta meni siis ensin laturi ja akku ja kuukautta myöhemmin jotain huohotusjärjestelmän/öljynsuodattimen juttuja.
 
Taitaa olla Punto. Siitä meni jäähdytin ja takaiskarit. Ja oli sellaisessa elämänsä vaiheessa että molemmat rengassarjat piti vaihtaa ja jakohihnaremppa. No ei isoja, mutta sain autosta myydessä muistaakseni 1500€. Siihen olisi ollut tulossa useampikin remppa niin päätin väistää ne ja myydä pois. Ostaja oli vanhempi viiattimies niin tiesi kyllä mitä sai. Näkyy tuo olevan liikenteessä vieläkin.
Yhteen Ladaan tehtiin koneremppa, mutta se kustansi markka-aikana nykyrahaa  jotain 200-300 €. Tuttu korjaamo, jota käytän vieläkin.
 
MB CLS 320 CDI, -09. Ostin tuon 3 vuotta vanhana ja ajoin sillä viitisen vuotta. Renkaita sai käydä suuntauttamassa useaan kertaan, automaattilaatikkoa resetoitiin ja öljyjä puhdistettiin moneen kertaan mutta satunnainen nykäisy vaihdoissa pysyi. Mittaristo piti vaihtaa uuteen, kun se vilkutti toisinaan käynnistäessä valoja kuin joulukuusi. Joku imuilman läppäventtiilikoneisto piti vaihtaa uuteen. Tuossa kohtaa kiitin korjaamoa jossa oltiin kartalla diagnostiikkaohjelman virheellisestä ilmoituksesta. Se nimittäin väitti että turbo on hajalla, mutta kaveri sanoi että katsotaan ensin sitä jotain läppäsysteemiä. Turbon vaihto olisi ollut aika arvokas eikä vika olisi poistunut sen vaihtamalla. Alustan osia sai vaihdattaa kummallisen paljon, olkoonkin että ovat kuluvaa tavaraa. En nyt varmaan muista ihan kaikkea mitä

Huvittavana pisteenä ii:n päälle navin karttasoftan päivityksestä marmoritiski veloitti yli 500€!  :rolleyes: Kartoista jotka toisaalla päivittyvät ilmaiseksi! Tympeää. Eikö tuollainen lypsäminen ole vähän menneen maailman touhuja?

Auto oli kyllä omaan silmään kaunis ja kyyti moottoritiellä mukavaa. Tehoakin riitti, mutta en taida Mersua katsella alleni ihan heti.
 
Volvo V50 lujalla 1.6d moottorilla oli minulla kaksi vuotta. Ensimmäinen ja viimeinen puoli vuotinen meni suht luotettavasti, mutta vuoden aikana tuohon upposi korjauksiin ja huoltoihin tuhansia euroja. Eikä se silti toimivaksi tullut. Tielle ei ikinä jäänyt, mutta limp modeen meni, syy hehkut, jotka vaihdettiin. Isoin syy ongelmiin oli tiuhaan poltteleva hiukkassuodatin. Tuon takia tuohon tuli vuoden aikana vaihdettua öljyt ainakin neljästi, kerran pikkupaja unohti laittaa öljyntäyttökorkin kiinni, jolloin moottori sai ulkopuolisen voitelun. DPF- vian piti johtua paine-eroanturista, ei vaikutusta, sitten vuotavasta suuttimesta, ei vaikutusta, sitten vajaasta ureasäiliöstä, ei vaikutusta.  Toistamiseen paine-eroanturi, ei vaikutusta. Lopulta tuohon pönttö vaihdettiin monimerkkikorjaamossa uuteen, ei vaikutusta, piti viedä Biliaan, niin ohjelmoivat uuden pöntön, auttoi hieman. DPF poltteli 100km välein, vaihdon jälkeen 200km välein. Tässähän ei kannata moottoria polton aikana sammutta, ellei halua dieseliä öljyn sekaan.

Lisäksi tuosta hajosi ainakin ilmastointi, Eber, etulaakeri ja takakontin avauskytkin, lisäksi jarrut ja tuulilasi laitettiin uusiksi. Joku oli aiemmin laittanut liian ison ja tehokkaan takavalon polttimon, joka oli sulattanut polttimoiden kiinnikkeitä. Etuvalot tuohon on helppo vaihtaa, kun koko lamppu lähtee kätevästi irti. Renkaat meni vaihtoon kun tärisi huolella moottoritienopeuksissa ja nykiminen loppui polttoainesuodattimen vaihdolla.

Auton lähtiessä kiertoon alkoi kytkin oireilla.

Ihan kiva auto, mutta kävi lompakon ja hermojen päälle ravata korjaamolla vähintään kuukauden välein. Osa oli tyyppivikoja, osa heikkoa onnea ja osa vioista johti edellisen omistajan huoltojen laiminlyönneistä.
 
Ns. normaaleista arkiautoista ehdottomasti kalleimmaksi (suhteessa ajomäärään) tuli entisen Alfa-Romeo Mito QV:n ylläpito. Siitä meni vaikka mitä, osa kulutusosia mutta osa ihan reilusti vikoja. Auto oli minulla aika tarkalleen 3 vuotta ja vain 28tkm, mutta huollatin sitä jollain 3ke:llä + omat touhuilut päälle.

-Sähkösäätöinen alusta temppuili.
-Takaluukun sähköjen sekoiluita tutkittiin useamman kerran.
-Moottorin / startin maadoitusta korjattiin kaksi eri kertaa.
-Erilaisia kuluvia osia kuten takajarrut kokonaisuudessaan, starttimoottori, akku, ns. "iso huolto" ym.
-Jakopään vaihto.

Toimiessaan kyllä nätti ja melkoisen harvinainen vehje. Harrasteautona olisi mennyt hyvin, käyttöautona vähän liikaa jumppaa. Näin jälkikäteen tuntuu että meikä pääsi tämän kanssa niiden voidaanko sanoa perinteisten 100+tkm jälkeen vaihdettavien kuluvien osien maksajaksi, hehe.
 
Kirkkasti kallein auto on ollut tämä vielä ajossa oleva BMW 640 D. Olen ajellut sen kanssa nyt 2,5 v./ 25 tkm. ja kuluja on tullut seuraavasti:

- molempien kausisettien uusinta n. 2000 e.

- keväällä 2020 pikku huolto + alustarumba n. 1000 e.

- syksyllä 2020 iso huolto 700 e.

Eli kulut enempi upgreidausten aiheuttamaa mutta kumminkin, jatkossa kulut pitäisi olla selkeästi pienemmät ..... (koputtaa puuta).

Jos laskee päälle vielä arvon aleneman ( n. 12 000 e.), löpöt ( n. 2500 e.), vakuutukset (1500 e.) ja käyttömaksut ( 1800 e.) niin onhan sitä rahaa palanut, ollaan jo aika liki euro/ km. kustannuksessa  :p  ...... elämä on.

 
Suhteellisesti kallein oli varmasti -87 Lancer EXE 1.5. Vuoti niin reippaasti öljyä, että lopulta meni koneesta laakerit. Kansipahvi meni kahdesti. Siihen upposi markkoja paljon enemmän kuin mitä siihen olisi silloin ollut varaa laittaa.

Eniten rahaa per vuosi meni -00 Jaguar XJR:n huoltamiseen. Repsikan penkin selkänojaa liikuttanut sähkömoottori meni jumiin, ja poltti mennessään penkkiä ohjaavan nappulapaneelin, yhteensä 640€. Kierros renkaita: 1050€. Vanteet talvirenkaille: 400€. Jarrulevyt + palat + nesteet: 700€. Etuvakaajan puslien vaihto: 300€. Jakopäähuolto + vaihteistoöljyjen vaihto: 3500€... plus tietysti normaalit öljynvaihdot yms. pikkunippelit joitain satasia. Mutta sentään sain tuosta kärrystä myydessä 200€ enemmän mitä itse maksoin.  ;D

Kalleimmaksi ylipäätään on varmasti tullut tämä nykyinen Mini, mutta se on pyörinyt jaloissa jo reilut 8 vuotta, ja isoin osa kuluista on kyllä ollut jotain ihan muuta kuin huoltoa ja korjausta...
 
2008 VW Golf V Variant Sportline, 103kW 1.4 TSI padalla ja 6-pykäläisellä DSG:llä.

Osaatte varmastikin edellisestä tekstirivistä päätellä mitkä hienot VW:n teknologiainnovaatiot aiheuttivat autossa eniten rahanmenoa....
 
^Minulla oli saman vuoden Touran samoilla spekseillä. Se oli yksi nopeimmin vaihtoon menneissä laitteista (uutena hankittu), sain sen myytyä juuri ennen takuun päättymistä...
 
Kalleimmaksi tainnut tulla vw Vento - 95, ostin sen -98 82tkm ajettuna.
Olihan se meillä 5 vuotta ja 270tkm, eli 350tkm ajettuna myin pois.
Ajoin paljon mutta oli niitä vikojakin.
Ajonesto temppuili pitkään eikä autosta ikinä tiennyt lähteekö käyntiin. Lopulta meni hinauksessa porin vw-merkkihuoltoon
jossa vika tiedettiin heti ja korjauskin onnistui parissa tunnissa.
Useat merkkihuollot oli sitä hämmästellyt tuloksetta.
Meni myös syöttöpumppu ja sitä korjatessa huollossa katkesi nokka-akseli, kuulemma hihnapyörän pultti oli liian tiukalla ja avatessa pulttia nokka katkesi. Tämän toki omaan piikkiinsä uusivat.

Myös - 08 passat 2.0tdi dsg aiheuuti pari harmaata hiusta.
Ei mitään kallista mennyt mutta jatkuvasti herjas milloin mitäkin vikakoodeja. Alle vuodessa lähti kiertoon.

Paras on ollut passat 1.6tdi 2010. 299tkm ajettuna myin pois ja ainoa vika oli kaksoismassa 270tkm kohdalla. Sekin toki noilla kilometreillä kulutusosa.
 
Subaru Outback diesel vm. 2008
Ostin sen pikkaisen nakuttavalla konella eli oletuksena että jossain vaiheessa kone auki.
Tilasin "kampiakselin" korjaussarjan, kun ne kammet niistä menee yleensä.

Meneehän se kampiakseli poikki kun lohko murenee käsiin. Purettaessa opittiin että ei ne kampiakselista mene juuri koskaan vaan se on seuraus, alunperin syy on lohkossa mistä pukit murtuu.
Eli meni sitten puolimoottorin tilaukseen, löytyi onneksi puolasta suht edullisesti. Virheenä tilattu kampiakseli meni kyllä sekin kaupaksi kuin kuumille kiville...

Tietysti kun kannet irti niin perus koneistukset.
Hehkut uusittiin, ne kun ei subaruissa tahdo irrota ehjänä, niinkuin ei tästäkään olisi ironnnut.
Kytkin samalla.

Alunperin alle 3t€ budjetoitu remppa äkkiä tuplaantui.

Onneksi muissa autoissa on sen suuremmilta säästynyt. Niin vähän tasoittaa.
 
Sitikalla koko jäähdytysjärjestelmä meni remppaan. Osa järjestelmästä ei pakko vaihtaa/korjata vielä mutta kun liittyvät toisiinsa niin menköön kerralla uusiksi. Korjaamolta tulossa n.750€ halaus..
Mites teillä muilla?