https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottoriremppaa

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Pastalla on kokolailla aihesta kovastikin kokemusta omaavaa - omat kohta 40 vuoden takaa kertaalleen tehtynä sen aikaiseen Escorttiin, niin aukkojen paikkaus tiedoissa varmasti paikoillaan - jos ei muuten kuin periaatteella koita nyt ymmärtää älä ryhdy.

Lienee heti alkuun syytä mainita että harrasteesta ja kokeilun halusta sekä mahdollisesti onnistumisen ilosta on kyse. Toki vaihtoehtona hankkia toinen kone, mutta jos ensin kokeilisi... nyt saa sitten varoitella.... ja sitten hankkia se II-kone...

Ja että mistäkö, no juuri hankitusta X-Trailista joka kaivannee huolenpitoa tuotanto kuntoon saattamiseksi ja em vaiheisiin kuuluu jakopään fixsaus joka on hallussa, mutta enempi kysyttävää aiheuttava on alakerran laakeroinnin uusinta.
Kanteen ja sylintereihin ei tässä vaiheessa tarvetta kajota.

Nissan QR25DE koneiden heikoista paikoista tai ainakin ongelma kohdista siis kyse.

Mutta tuosta laakeroinnista eri vaiheita mitä tulee huomioida?

Luonnollisesti purkaa ympäristö siihen vaiheeseen että öljypohja on pois ja alakerta esillä.

Mitä mittauksia pitää tehdä ennen kampiakselin ja kiertokankien pulttien avaamista?
Koneessahan on - mikä niiden onkaan nimi onkaan - Välilevy, kampiakseli (varaosaluettelon mukaan).
Pitääkö niiden vahvuutta tai kaiketi kamppiakselin välystä mitata ennen purkamista?

Purussa huomioitavaa, pitää avatut osat mikä mistäkin, siis sama kasauksessa samaan paikkaan/pariksi

Muuta huomioitavaa purussa?


Kampiakseli koneistamoon tsekkatavaksi ja työstettäväksi.
Uudet mitoissa olevat laakerit koneistamosta mukaan sekä kampiakselin runkolaakerit ja kiertokankien alapään laakerit.

Kasatessa

1. runkolaakereiden pedit puhdisten huolella ja uudet liukulaakerit paikoilleen pukki kerrallaan, liuska puhtaan kuivana pukkiin, laakeripinnalle voiteluainetta - mitä?
Normi moottoriöljyä?
Liuskoissa varmaankin jokin merkintä kuin päin ne asenentaan - koneistamo sen ohjeistanee...
Kiristys ohjeistuksen mukaan momenttiin jne.

2. kiertokangen laakereille sama homma, pedit puhtaaksi, liuskat paikoilleen, voiteluainetta liuskan ja laakerikaulan väliin.

Ruuvilukitusta pulttien kierteisiin?

3. Vauhtipyörä paikoileen, pultit kiristäen ohjearvoihin jne. Miten noille vaihtipyörän pulteille ruuvilukite?

Loput puretut roippeet kasaan, mm jakopää.

Öljyt koneeseen.

Koneen käsin pyöristystä, että kaikki liikkuu kuten pitää.

Startilla ilman sytytystä pyöristystä - öljynpaineet ylös.


Sytytys ON, K Ä D E T  R I S T I I N ja kone käyntiin, ja lopussa kiitos seisoo - tai...?

Edit: pieni viilaus otsikkoon
tomppa
 
Mielenkiintoinen aihe.
Seuraan vastaisuuden varalle ja muutenkin nämä mekaaniset hommat kiinnostavat. Vaikka ei uskallusta enää ole ryhtyä, eikä tällä hetkellä tarvettakaan.

Ainoa kokemus on ensimmäisen autoni, Ford Escort 1.3 cvh:n mäntien uudelleen rengastus ja sylinterien kevyt hoonaus ja venttiilien hoonaus ym pientä kannessa.
Meni nuoruuden innolla, nyt on tullut jo rimakauhua asiaa kohtaan.

Luen mielelläni osaavien kommentteja.
 
PgPete sanoi:
Meni nuoruuden innolla, nyt on tullut jo rimakauhua asiaa kohtaan.

Kuin myös, aikoinaan vielä pakon edessä että pääsi pilistä kiertämään..., nyt mummu himassa, niin ei sille tarvista voi keskittyä paremmin tekniikkaan.

Kuten mainitsin niin uteliaisuus ja mahdollinen onnistumisen ilo ajaa kokeilemaan uutta vanhaa.
 
Mielenkiintoista. Aikanaan autonasentajakaverini kanssa purettiin Ladani kone atomeiksi, koneistutettiin/vaihdettiin osia ja pantiin läjään. Eka tonni nätisti, uudet öljyt ja hanaa kunnolla. Toimi ongelmitta niin kauan kuin se minulla oli.
Kaveri teki koko homman sillä että tarjosin sille yhden illan kapakissa.
 
Ei purkamisessa mitään ihmeellistä ole kunhan pitää osat järjestyksessä, ei vaihda paikkoja vaikka sopisivatkin. Kierto ja runko laakereiden pinnoille käypäinen aine on Red Line Assembly Lube Nokka-akselirasva. Kiertokangen pultteihin ei lukitetta, ja tuskin valmistaja sitä ehdottaa. Kiristys valmistajan ohjeen mukaan, vauhtipyörä pultit mielellään uudet ja niissä saattaa olla valmiina lukite. Miksei kiertokangen pultit myös uudet jos siltä tuntuu. En suosittele starttaamaan ilman sytytystä, tuskin saat öljy painetta nousemaan starkilla jo siitäkin syystä kun öljypumppu on varmasti " kuiva" eikä lähde noustaan painetta startilla. Käymään vaan. Puhtaus kasatessa tärkeää.
 
Keväällä odottaa vastaavia hommia tuon harrasteauton kanssa. Vielä ei ole varmaa, tarvitseeko lähteä moottoria purkamaan isosti vai riittääkö tiivisteiden uusimiset. Täytyy sitten kirjailla tänne tai autotalliin, miten kävi.
 
fourvalve sanoi:
En suosittele starttaamaan ilman sytytystä, tuskin saat öljy painetta nousemaan starkilla jo siitäkin syystä kun öljypumppu on varmasti " kuiva" eikä lähde noustaan painetta startilla.
Nousee kyllä öljynpaineet startilla ja kannattaa pyörittää vaikka ilman tulppia, niin ei rasitu starttikaan. Yleensä tökkään öljyttömään koneeseen öljynpainemittarin kiinni, ja katson että nouseeko riittäviin lukemiin sahaamisen aikana ja vaihdan öljynpaineanturin takaisin ennen oikeaa starttia.
Yks juttu, minkä voisin mainita kasatessa, että kannattaa mitata kaikki halkaisijat/välykset vielä ennen paikalleen pulttaamista, että ovat speksien mukaiset. Ei mitenkään epäluottamuslauseena koneistamoja kohtaan vaan vähän samasta syystä kuin lentokoneessa kapteeni ja perämies käyvät tarkastuslistat läpi kahdestaan, vaikka ne namiskat onkin oikeassa asennossa. Jos kummatkin on samaa mieltä, niin ok. Lisäksi koneistamohan ei näe lohkoakaan ja laakeripesiä yms., jos pelkän kampiakselin viet sinne. Noiden mittaamiseen ei paljoa aikaa mene, ja kun ne kirjoittaa paperille, niin ei tarvitse jälkeenpäin miettiä, että olikohan siellä jotain.

Kannattaa kans googlata valmistajan korjaamodokumentaatio omalle koneelle, josta näkee momenttien lisäksi noi, että pitääkö mitä pultteja öljytä tai missä käyttää lukitetta tai ei mitään.
 
Taky sanoi:
Kuin myös, aikoinaan vielä pakon edessä että pääsi pilistä kiertämään..., nyt mummu himassa, niin ei sille tarvista voi keskittyä paremmin tekniikkaan.

Kuten mainitsin niin uteliaisuus ja mahdollinen onnistumisen ilo ajaa kokeilemaan uutta vanhaa.
Samoin. Tietyt asiat saa ryhtymään toimeen.
Markku sanoi:
Mielenkiintoista. Aikanaan autonasentajakaverini kanssa purettiin Ladani kone atomeiksi, koneistutettiin/vaihdettiin osia ja pantiin läjään. Eka tonni nätisti, uudet öljyt ja hanaa kunnolla. Toimi ongelmitta niin kauan kuin se minulla oli.
Kaveri teki koko homman sillä että tarjosin sille yhden illan kapakissa.
Hyvä diili.


Hyviä kommentteja tähän tulikin heti. Siis nuo teknisetkin tietysti.
 
Taky sanoi:
Koneessahan on - mikä niiden onkaan nimi onkaan - Välilevy, kampiakseli (varaosaluettelon mukaan).

Miten noiden välilevyjen kanssa menetellään - uudet vakiovahvuiset peliin?
Vai onko niissä erivahvuuksia?
 
yason sanoi:
Kannattaa kans googlata valmistajan korjaamodokumentaatio omalle koneelle, josta näkee momenttien lisäksi noi, että pitääkö mitä pultteja öljytä tai missä käyttää lukitetta tai ei mitään.

Joku easy paikka Nissan QR25DE em. infon löytämiseksi?

Autodata oli muinoin jonkinlainen raamattu - edelleen?
 
yason sanoi:
Nousee kyllä öljynpaineet startilla ja kannattaa pyörittää vaikka ilman tulppia, niin ei rasitu starttikaan. Yleensä tökkään öljyttömään koneeseen öljynpainemittarin kiinni, ja katson että nouseeko riittäviin lukemiin sahaamisen aikana ja vaihdan öljynpaineanturin takaisin ennen oikeaa starttia.
Yks juttu, minkä voisin mainita kasatessa, että kannattaa mitata kaikki halkaisijat/välykset vielä ennen paikalleen pulttaamista, että ovat speksien mukaiset. Ei mitenkään epäluottamuslauseena koneistamoja kohtaan vaan vähän samasta syystä kuin lentokoneessa kapteeni ja perämies käyvät tarkastuslistat läpi kahdestaan, vaikka ne namiskat onkin oikeassa asennossa. Jos kummatkin on samaa mieltä, niin ok. Lisäksi koneistamohan ei näe lohkoakaan ja laakeripesiä yms., jos pelkän kampiakselin viet sinne. Noiden mittaamiseen ei paljoa aikaa mene, ja kun ne kirjoittaa paperille, niin ei tarvitse jälkeenpäin miettiä, että olikohan siellä jotain.

Kannattaa kans googlata valmistajan korjaamodokumentaatio omalle koneelle, josta näkee momenttien lisäksi noi, että pitääkö mitä pultteja öljytä tai missä käyttää lukitetta tai ei mitään.
Tämä öljynpaineen nousu on startilla tapauskohtaista, ainakaan meillä ei saatu BMW M3 koneeseen startilla ilman tulppia mitään eloa öljynpaineeseen. Vanhempaa kalustoon on helpompi nostaa paine, jakaja pois ja akkuporalla suoraan pumpunakselilta. Öljynpaineen merkkivalo sammuu noin 0,5 bar joten sitä seuraamalla tietää jo öljunpaineen noususta.
 
yason sanoi:
Lisäksi koneistamohan ei näe lohkoakaan ja laakeripesiä yms., jos pelkän kampiakselin viet sinne. Noiden mittaamiseen ei paljoa aikaa mene, ja kun ne kirjoittaa paperille, niin ei tarvitse jälkeenpäin miettiä, että olikohan siellä jotain.

OK, mittaillaan, jo ennen pitkälle purkamista alakautta - ehkä.

Jos kampiakselin kaulat on ohjearvoissa ja siistit, niin selvinneen uusilla laakeriliuskoilla?

Vaan pitääkö mitoissaan oleville kampiakselin kauloille tehdä jotain ennen uusien liuskojen asennusta/lopullista kasaamista välysten mittauksen (Plastigauge) ennen/jälkeen?

Kampiakselin kaulojen kiilloitus - termi tullut esiin aiheeseen perehtyessä.

Kiiloituksen jälkeen voidaan taas laittaa uudet laakerit "uutta" hiottua pintaa vasten,ilman että öljykalvo karkailee edellisten laakereiden jättämien kulumien kautta.
 
Jos ei mitään laakerivaurioo ole niin kampiakselin kaulojen kiillotus riittää, vie koneistamolle tuskin kotona onnistuu jos ei ole sorvia missä pyörittää ym. Näyttäisi olevan noin 8€/kaula kiillotus koneistamolla.
 
fourvalve sanoi:
Jos ei mitään laakerivaurioo ole niin kampiakselin kaulojen kiillotus riittää,

Kun tuosta kiinnoituksesta lukee, niin toisaalla saa pidetään käyttömoottorille tarpeettomana - tietty ettei ole kaulojenpinnoissa vaurioita.
= selviää uusilla laakeriliuskilla?

Siksi hämmennys - tarpeen vai ei - ja se vaikuttaa kone irti, vain kiertokankien laakerit altapäin uusiksi...

fourvalve sanoi:
vie koneistamolle tuskin kotona onnistuu jos ei ole sorvia missä pyörittää ym. Näyttäisi olevan noin 8€/kaula kiillotus koneistamolla.

Juu toki jos tarvista - ja sehän tietty selviää kun paikat auki, noin haarukointia ennakkoon eri vaihtoehdoista.
 
Pojan bemarista taisi leipoa kone. Yhden pytyn paineet on merkitttävästi pienemmät kuin kolmessa muussa. Kone on M47. Ehken mäntä/männänrenkaat on kaput. Tämän perän arvelun mukaan konetta ei kannattaisi korjata. Vaihtokoneita saisi n. 1,5 tonnin hintaan kun tietäisi, että saisi edes jotenkin toimivan.

Mitähän tuon raadon kanssa tekisi?