- 1.2.2021 klo 20:12 / Moottoriremppaa
Pastalla on kokolailla aihesta kovastikin kokemusta omaavaa - omat kohta 40 vuoden takaa kertaalleen tehtynä sen aikaiseen Escorttiin, niin aukkojen paikkaus tiedoissa varmasti paikoillaan - jos ei muuten kuin periaatteella koita nyt ymmärtää älä ryhdy.
Lienee heti alkuun syytä mainita että harrasteesta ja kokeilun halusta sekä mahdollisesti onnistumisen ilosta on kyse. Toki vaihtoehtona hankkia toinen kone, mutta jos ensin kokeilisi... nyt saa sitten varoitella.... ja sitten hankkia se II-kone...
Ja että mistäkö, no juuri hankitusta X-Trailista joka kaivannee huolenpitoa tuotanto kuntoon saattamiseksi ja em vaiheisiin kuuluu jakopään fixsaus joka on hallussa, mutta enempi kysyttävää aiheuttava on alakerran laakeroinnin uusinta.
Kanteen ja sylintereihin ei tässä vaiheessa tarvetta kajota.
Nissan QR25DE koneiden heikoista paikoista tai ainakin ongelma kohdista siis kyse.
Mutta tuosta laakeroinnista eri vaiheita mitä tulee huomioida?
Luonnollisesti purkaa ympäristö siihen vaiheeseen että öljypohja on pois ja alakerta esillä.
Mitä mittauksia pitää tehdä ennen kampiakselin ja kiertokankien pulttien avaamista?
Koneessahan on - mikä niiden onkaan nimi onkaan - Välilevy, kampiakseli (varaosaluettelon mukaan).
Pitääkö niiden vahvuutta tai kaiketi kamppiakselin välystä mitata ennen purkamista?
Purussa huomioitavaa, pitää avatut osat mikä mistäkin, siis sama kasauksessa samaan paikkaan/pariksi
Muuta huomioitavaa purussa?
Kampiakseli koneistamoon tsekkatavaksi ja työstettäväksi.
Uudet mitoissa olevat laakerit koneistamosta mukaan sekä kampiakselin runkolaakerit ja kiertokankien alapään laakerit.
Kasatessa
1. runkolaakereiden pedit puhdisten huolella ja uudet liukulaakerit paikoilleen pukki kerrallaan, liuska puhtaan kuivana pukkiin, laakeripinnalle voiteluainetta - mitä?
Normi moottoriöljyä?
Liuskoissa varmaankin jokin merkintä kuin päin ne asenentaan - koneistamo sen ohjeistanee...
Kiristys ohjeistuksen mukaan momenttiin jne.
2. kiertokangen laakereille sama homma, pedit puhtaaksi, liuskat paikoilleen, voiteluainetta liuskan ja laakerikaulan väliin.
Ruuvilukitusta pulttien kierteisiin?
3. Vauhtipyörä paikoileen, pultit kiristäen ohjearvoihin jne. Miten noille vaihtipyörän pulteille ruuvilukite?
Loput puretut roippeet kasaan, mm jakopää.
Öljyt koneeseen.
Koneen käsin pyöristystä, että kaikki liikkuu kuten pitää.
Startilla ilman sytytystä pyöristystä - öljynpaineet ylös.
Sytytys ON, K Ä D E T R I S T I I N ja kone käyntiin, ja lopussa kiitos seisoo - tai...?
Edit: pieni viilaus otsikkoon
tomppa
Lienee heti alkuun syytä mainita että harrasteesta ja kokeilun halusta sekä mahdollisesti onnistumisen ilosta on kyse. Toki vaihtoehtona hankkia toinen kone, mutta jos ensin kokeilisi... nyt saa sitten varoitella.... ja sitten hankkia se II-kone...
Ja että mistäkö, no juuri hankitusta X-Trailista joka kaivannee huolenpitoa tuotanto kuntoon saattamiseksi ja em vaiheisiin kuuluu jakopään fixsaus joka on hallussa, mutta enempi kysyttävää aiheuttava on alakerran laakeroinnin uusinta.
Kanteen ja sylintereihin ei tässä vaiheessa tarvetta kajota.
Nissan QR25DE koneiden heikoista paikoista tai ainakin ongelma kohdista siis kyse.
Mutta tuosta laakeroinnista eri vaiheita mitä tulee huomioida?
Luonnollisesti purkaa ympäristö siihen vaiheeseen että öljypohja on pois ja alakerta esillä.
Mitä mittauksia pitää tehdä ennen kampiakselin ja kiertokankien pulttien avaamista?
Koneessahan on - mikä niiden onkaan nimi onkaan - Välilevy, kampiakseli (varaosaluettelon mukaan).
Pitääkö niiden vahvuutta tai kaiketi kamppiakselin välystä mitata ennen purkamista?
Purussa huomioitavaa, pitää avatut osat mikä mistäkin, siis sama kasauksessa samaan paikkaan/pariksi
Muuta huomioitavaa purussa?
Kampiakseli koneistamoon tsekkatavaksi ja työstettäväksi.
Uudet mitoissa olevat laakerit koneistamosta mukaan sekä kampiakselin runkolaakerit ja kiertokankien alapään laakerit.
Kasatessa
1. runkolaakereiden pedit puhdisten huolella ja uudet liukulaakerit paikoilleen pukki kerrallaan, liuska puhtaan kuivana pukkiin, laakeripinnalle voiteluainetta - mitä?
Normi moottoriöljyä?
Liuskoissa varmaankin jokin merkintä kuin päin ne asenentaan - koneistamo sen ohjeistanee...
Kiristys ohjeistuksen mukaan momenttiin jne.
2. kiertokangen laakereille sama homma, pedit puhtaaksi, liuskat paikoilleen, voiteluainetta liuskan ja laakerikaulan väliin.
Ruuvilukitusta pulttien kierteisiin?
3. Vauhtipyörä paikoileen, pultit kiristäen ohjearvoihin jne. Miten noille vaihtipyörän pulteille ruuvilukite?
Loput puretut roippeet kasaan, mm jakopää.
Öljyt koneeseen.
Koneen käsin pyöristystä, että kaikki liikkuu kuten pitää.
Startilla ilman sytytystä pyöristystä - öljynpaineet ylös.
Sytytys ON, K Ä D E T R I S T I I N ja kone käyntiin, ja lopussa kiitos seisoo - tai...?
Edit: pieni viilaus otsikkoon
tomppa