https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään

T

thv294

Vieras
  • 1.2.2021 klo 12:23
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Hei,

olemme suunnittelemassa auton hankintaa, ja olemme päätymässä ladattavaan hybridiin. Vaihtoehtoina tässä vaiheessa ovat V60:n lisäksi VW Passat ja Skoda Superb. Noin 1-2 vuotta vanhaa autoa etsimme. Toivoisinkin teiltä kokemuksia etenkin Volvosta, mutta kiinnostaa myös vertailu, jos olette siirtynyt noiden mallien välillä autosta toiseen  ja se, että onko siirtyminen kannanttanut (eikä pelkästään hybridien välillä siis). Toki kommentit ylipäänsä noista muistakin autoista ovat tervetulleita.

Tarkemmin kiinnostaa huoltokulut (määräaikaishuoltojen hintataso, myös jakohihnan vaihto jos on jo osunut kohdalle, koska tarkoitus on pitää autoa vuosikymmenen lopulle), todellinen sähköllä päästävä matka, auton lämpeäminen talvella (esilämmitys) ja sähköllä ajon onnistuminen kovemmilla pakkasilla (esim. VAG:t ei vissiin oikein liiku sähköllä, jos akun lämpötila alle -10 C).

Miten bensan keskikulutus on asettunut kesällä/talvella? Onko muuten niin, että polttomoottori käynnistyy aina kylmänä, jos se on kesken matkaa (eli ei ole mitään lämmitintä ajossa ollessa käytössä)?

Myös tekniikan toiminta yleensä ja käyntitarve korjaamolla määräaikaishuoltojen välillä on itselle tärkeä valintakriteeri autojen välillä (toki yksittäiskappaleita ovat, mutta joissakin merkeissä on enemmän maanantaikappaleita kuin toisissa). Lukkoihin liittyvä keskustelu on kuulostanut aika huolestuttavalta, ei uskoisi että vuoden talviautoksi valitussa mallissa olisi niin paljon ongelmia noin perusasiassa..  :eek:

VOC toiminee hieman paremmin kuin VW:n ja Skodan vastaavat, muttei täydellinen vaikuta olevan sekään sen perusteella, mitä tuosta luin toisessa ketjussa.

Tilankäyttö on tosi tärkeässä roolissa, koska nimenomaan perhekäyttöön auto on tulossa ja (koronan jälkeen) isovanhempien luokse on noin 150-200 km matkaa. Arkiajot mennee sähköllä, koska työmatkoihin menee alle 30 km/päivä. Jos jolla kulla sattuu olemaan turvaistuimena Axe Minikidd, niin onko mahtunut noin 175-180 cm pituinen hyvin etumatkustajan paikalle istumaan kyseisen istuimen eteen? Se on kuitenkin suht paljon pituussuunnassa tilaa vievä istuin ja nykyisessä autossa (kokoluokkaa pienempi) menee etupenkillä ahtaaksi.

Ja vielä se, että mihin seikkoihin etenkin V60:n kohdalla kannattaa koeajon osalta kiinnittää huomiota?

Osa kysymyksistä on varmasti itsestään selvvyksiä monelle, mutta itselläni ei ole mitään kokemusta hybrideistä ja Volvoakin olen ajanut elämäni aikana yhteensä alle 10 kertaa ja edellisestä on yli 5 vuotta aikaa.

Kiitos jo etukäteen!
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Itse kävisin ehdottomasti aivan ensimmäisenä sovittamassa omaa turvaistuinta autoon. Kuskia tämä asia ei perinteisesti kiinnosta yhtään, mutta jos repsikan viihtyvyydellä on mitään merkitystä, niin tämä on ensimmäinen toimenpide mikä kannattaa tehdä.

Ja sitten kun tämä on tehty ja sen myötä karsittu osa verrokeista pois, voi alkaa katselemaan muita yksityiskohtia.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Skoda Superb ja VW Passat ovat sisä-ja tavaratiloiltaan isompia kuin Volvo V60.
Jos tilankäyttö etusijalla niin Superb on noista paras. Ajoltaan myös isoksi autoksi ketterä ja kiva.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
HatYai sanoi:
Skoda Superb ja VW Passat ovat sisä-ja tavaratiloiltaan isompia kuin Volvo V60.

Tämä. V60 on huomattavasti pienemmän luokan malli, vertautuu ehkä paremmin Octavia-Golf-C-mersu-3-bemari rintamaan. Moni ei päältä hoksaa että V60 on etuselkänojista taaksepäin jopa ahdas auto. Superb ja Passat taas isompaa luokkaa, kuin Eemeli tai 5-sarja.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Kun tilaa tarvitaan, herää kysymys miksi V90 plugari ei ole harkinnassa, vaan V60 T6? 90:ssä ei ainakaan matkustamon puolella tila lopu kesken ja mahtuu takaloosteriinkin jo ihan kelvollisesti.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
ZimKörk sanoi:
Tämä. V60 on huomattavasti pienemmän luokan malli, vertautuu ehkä paremmin Octavia-Golf-C-mersu-3-bemari rintamaan. Moni ei päältä hoksaa että V60 on etuselkänojista taaksepäin jopa ahdas auto. Superb ja Passat taas isompaa luokkaa, kuin Eemeli tai 5-sarja.
Hieman tai paljonkin eri mieltä olen kyllä V60:n sisätiloista. Vanha malli oli oikeasti ahdas, mutta eihän tuo uusi nyt suinkaan ahdas ole tavara- tai sisätiloiltaan. Ero V90:een ei ole kummassakaan mielessä mitenkään valtava ja on auto nyt todellakin paljon suurempi kuin esim. Golf ja suurempi myös kuin BMW 3 yms.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
^ näinpä
itsellä ollut myös tuo vanhakoppainen V60, sen jälkeen V90 ja nyt uusikoppainen V60 T8.

en edes miettinyt tätä hankkiessani V90 T8:a
yksi syy oli noin 10 k€ kovempi hinta ja toinen oli se, että oli jo V90 mulla jo ollut ja V60 on paremman näköinen.
muutos V90 --> V60 ei ollut tilojen suhteen mitenkään dramaattinen kuitenkaan.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Eikös tämä uusi V60 ole sisätiloiltaan kuin edellinen V70 ? Ainakin sukulaisen uusikoppainen V60 ei paljoa sisältä ole tätä Optimaani pienempi.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
ihaa sanoi:
Eikös tämä uusi V60 ole sisätiloiltaan kuin edellinen V70 ? Ainakin sukulaisen uusikoppainen V60 ei paljoa sisältä ole tätä Optimaani pienempi.
V60 on oikeastaan hieman väljempi sisätiloiltaan ainakin pituussuunnassa, tavaratila tosin taitaa olla hieman pienempi. edit. siis verrattuna V70 III.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
^ V70/XC70 oli farkkuna käyttökelpoisempi kuin V90/CC90. Matkustamo on ysikymppisessä takapenkin jalkatiloiltaan väljempi, mutta kontti on matala ja perän viistous syö käytettävyyttä. Kuskasin vasta kodinkonelaatikon ja etupenkkeihin asti sai laatikon hilata, että luukku sopi laskeutumaan, olisi mennyt V70-malliin heittämällä. En nyt ainakaan ysikymppistä pienempää hanki, jos farkulla jatkan...
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
1. itse vaihdoin V90stä V60een ja omassa käytössä en huomaa sisätiloissa suurtakaan eroa. Edessähän sitä ei ole ollenkaan ja takana istuvat eivät ole valittaneet ja tavaratilan osalta en ole huomannut käytännössä eroa vaikka onhan siellä muutamia senttejä vähemmän tilaa.
2. kun kirjoitit etsiväsi 1-2 vuotta vanhaa ladattavaa hybridiä niin huomaathan että T6 ladattava tuli vasta paljon myöhemmin ja niitä on varmaan vähemmän tarjolla kuin T8 malleja.
3.Kulutusta koskevaan kysymykseen onkin vaikeampi vastata. Riippuu miten paljon pääsee ajamaan sähköllä ja kun ajelee bensalla niin missä ajaa ja miten ajaa. Oman kokemukseni mukaan bensalla pääsee tuonne 7-8,5 l/100km paikkeille. Alle 7 litran on vaikea päästä mutta jos tykkää käyttää niitä tarjolla olevia lähes 400 hv niin kyllähän sitä bensaa menee paljon enemmänkin kun toi reilu 8 litraa. Minun kohta 2 vuoden ja 50 000 km aikana niin keskikulutus on 6,1 litraa ja sähköajon osuus n. 20%. Mökkimatka on reilut 200 km suuntaansa joten huhti-marraskuun välillä se vähentää sähköllä ajoa. Viimeksi kun katsoin VoCista niin sähköajon osuus oli 85%, joten tilanne on näin talvella eri. Sähköajon osalta niin rangeen vaikuttaa todella paljon - jopa lämpötilaa enemmän - se miten ajaa. Rauhallisesti ajaen ja maltillisesti kiihdyttäen olen kesäaikaan päässyt parhaimmillaan 49km. Mutta oli keli mikä tahansa niin kiihdytykset ja yli 80km nopeudet pudottavat rangeä aika nopeasti.
4. Itselläni huoltosopimus joten en osaa kommentoida huoltokuluja.
5. VoC on toiminut minulla koko ajan (lähes) moitteettomasti vaikka kirjoitusten perusteella joillain on ongelmia. Minun ongelmani ovat rajoittuneet siihen, että satunnaisesti järjestelmässä on jotain yhteysongelmia jotka ovat hetkittäin estäneet kirjautumisen.
6. Et kysynyt talviajo-ominaisuuksista mutta kommentoin niitäkin ;) Itseäni etukäteen mietitytti miten tämä T8 selviää liukkaista yms. sillä edellinen oli oikeampi neliveto eli V90 D4 AWD. Viime talvi ei täällä etelässä antanut asiaan paljonkaan lisätuntumaa mutta nyt on päässyt ajelemaan kaikenlaisissa keleissä ja kaikesta on selvitty ilman ongelmia. Eihän silla voi ihan samalla tavalla "leikitellä" kuin AWDllä mutta kivasti kulkee joka tilanteessa ja vain muutamaan otteeseen olen valinnut sen AWD asetuksen kun on ollut todella sohjoista tai paljon lunta mökkitiellä- muuten on menty "hybridillä" tai "purella".
7. Minä voi suositella V60stä mutta tunnustan toisaalta etten voi verrata esittämiisi vaihtoehtoihin kun näitä Volvoja on nyt ollut peräkkäin jo seitsemän. Toisaalta se osoittaa että vaikka moni näilläkin palstoilla kertoo kaikenlaisista ongelmista niin meitäkin on jolla kaikki toimii, mikään ei rämise ja pajalla minun auto on ollut määräaikaishuollon lisäksi vain kerran kun siihen tehtiin joku ohjelmistopäivitys.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
V60 vs V90 ovat yllättävän lähellä tiloiltaan. Etutiloissa ei ole eroa, suurin ero on takajalkatiloissa ja takapenkin mataluudessa. Peräkontti on V90:ssä pohjapinta-alaltaan suurempi, mutta kokonaisuutena täyteen pakattuna on V60:n paksi käyttökelpoisempi pystymmän takaikkunan takia. Uusi V60 on lähestulkoon kaikin puolin suurempi kuin vanha V70.

V60 T6 TwE -mallia ei löydy kovin paljoa käytettynä, koska tullut T8:n jälkeen, Lisäksi T6 TwE on muistaakseni aina Momentum-varusteinen, joten jonkin verran varustepuutoksia autossa saattaa olla.

Volvon etuna noissa plugareissa on suurempi teho ja neliveto (tai olkoon vaikka sekaveto). VAG:n poikittaismoottoriset plugarit aina etuvetoisia. Kooltaan Superb on aivan ylivoimainen kaikilla mittapuilla ja seuraavan tulee Passat. V60 on himpun Passattia pienempi, mutta käytännön ero ei ole iso.

Edit. Nimim. Kuudesvolvo ehtikin jo osaan vastata ennen minua.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
V70 tavaratila 575l, uusi V60 529l,  V90 560l.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Takakontti on vähän pieni, se kannattaa ehdottomasti tsekata että riittääkö se teille. Lukot on vähän ongelmallisia joo, mutta meillä on ollut kohtalaisen huoleton auto sen suhteen. Takana ei ole lapsilukko pelannut enää viikkokausiin, mutta muuten on kaikki toiminut. Meillä on VOC toiminut hyvin.

Jos kustannukset kiinnostaa, niin ehkä kannattaa ajaa vähän exceliä ja katsoa mikä voimalinja on teille järkevin. Volvon bensamotit on kohtuu janoisia, joka saattaa vähän syödä plugarin taloudellisuutta. Dieselit varmaan menee tuon isovanhempien reissun pienimmällä, mutta toki jos arkiajot menee pelkällä sähköllä niin se taas puhuu plugarin puolesta.

Muuten voin suositella V60:stä autona. Valot on hyvät ja infortainment systeemi toimii sen verran hyvin ettei hermot mene. Ehkä luotettavampi ostos kuin käytetty vaggine noin niinkuin ylipäätään, ehkä.

 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Tässä TM:n mittaamat V60, V70 ja V90 sisätilat.
 

Liitteet

  • D97F5887-FD0E-40B6-95FE-5B20E8D6C70B.jpeg
    D97F5887-FD0E-40B6-95FE-5B20E8D6C70B.jpeg
    27,3 KB · Katsottu: 528
  • 048D52D7-2B85-4D3B-94A2-B76E8CD9141F.jpeg
    048D52D7-2B85-4D3B-94A2-B76E8CD9141F.jpeg
    35,7 KB · Katsottu: 493
  • AE3E0DAD-4D2B-4122-89DC-78FE34BA327F.jpeg
    AE3E0DAD-4D2B-4122-89DC-78FE34BA327F.jpeg
    33,1 KB · Katsottu: 553
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
No ainakin näiden mittakuvien mukaan V60 ja V90 ovat takaluukun osalta aivan eri kokoluokkaa. Ysikymppisessä 12 senttiä enemmän pituutta ja 16 senttiä enemmän leveyttä renkaiden kohdalla.

Ulkomitat suht samat leveyden osalta, joten tuleeko erot jousituksen rakenteesta? Oliko ysikymppisessä se poikittainen komposiittijousi ja kuuskymppisessä perinteisempi ratkaisu?
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Onhan se V90 kontti pitkä, mutta loppupää niin matala.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
V60, V70 ja V90
 

Liitteet

  • A233DEBF-BE9D-4CFE-B2BE-CD7C64F56FF3.jpeg
    A233DEBF-BE9D-4CFE-B2BE-CD7C64F56FF3.jpeg
    25 KB · Katsottu: 405
  • 3DA9F687-5F8C-40ED-90CD-64640ADC9544.jpeg
    3DA9F687-5F8C-40ED-90CD-64640ADC9544.jpeg
    30,8 KB · Katsottu: 379
  • 46E4EADF-7B72-4707-8E5F-6BB7A8AAEADA.jpeg
    46E4EADF-7B72-4707-8E5F-6BB7A8AAEADA.jpeg
    26,3 KB · Katsottu: 390
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Pituussuuntaista eroa ei tosiaan näytä olevan takapenkillä, mutta yksi tärkeä mitta eroa. Eli takapenkin etureunan korkeus. Tuo kolmen sentin ero vaikuttaa yllättävän paljon reisitukeen, mikä taas vaikuttaa todella paljon istumamukavuuteen.

Vanha V70 onkin sitten selvästi pienempi jalkatilojen osalta. V90:sessä on seitsemän senttiä enemmän pituussuuntaista jalkatilaa.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Toisille tulla takaistuimen korkeudella tai mataluudella ei ole merkitystä (jos lapset istuu korokkeilla) tai kun jo istuvat auton omilla penkeillä niin voi olla mukavampi että istuinkorkeus on matalampi.
Kannattaa siis itse testata onko asia merkitsevä?
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Itsellä vuosi sitten samat vaihtoehdot  V60, Passat ja Superb. Tosin Volvosta oli kyseessä lähinnä T4, budjettisyistä. Muut plugareita.

Yksi turvaistuimessa matkustava lapsi. Hyökkäysvaunut kontissa melko usein. Enimmäkseen kaupunkiajoa, keskimäärin kerran kuussa muutamien satojen kilsojen reissua.

Kaikki koeajoin, Volvosta paras fiilis ratin takana. Jostain syystä Passat tuntui paremmalta ajaa kuin Superb, ja hiljaisemmalta. Fiilikseen vaikutti ehkä sekin, että en saanut Superbia ajoon ladattuna, vaikka oli sovittu koeajo. Passatilla sai tuntumaa sähköajoon, mikä teki vaikutuksen.

Minulle kyllä jäi omasta testailusta olo, että takatiloissa V60 vs Passat on kuitenkin kohtalaisen merkittävä ero VW:n hyväksi. Itse 190 cm pitkä, joten takana tulee helposti tiukkaa. Sielläkin joutuu kohtuu usein joku istumaan.

Esittelyautona olleesta Passatista sain hyvän tarjouksen, ja siihen päädyin. Ei ole tarvinnut katua. Ei yhtään vikaa. Hyviä puolia pitkä lista.
Neliveto olisi huippua, se jäi tulevaisuuteen haaveeksi.
We connect ilmeisesti siis susi, en ole ottanut käyttöön koko systeemiä, koska olen saamaton, enkä ole keksinyt mitä sillä tekisin.

Volvossa oli jotain ekstraa, onko se nyt sitten premium-fiilis vai mikä lie. Jostain syystä semmosen rattiin tekis ajoittain mieli edelleen, mutta hävisi siis lähinnä tilojen vuoksi. Toki GTE:n varusteilla Volvon hinta olisi tainnut nousta selvästi korkeammaksi.

V60 on kyllä huomattavasti paremman näköinen kuin V90.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Kiitos paljon hyvistä vastauksistanne jo nyt, vieläkin toki mielelläni kuulen lisää :) Tuo V90 on jo sen verran kallis, että se jäänee pois, myöskään takakontin viisto leikkaus ei miellytä silmää. V60 on siinä suhteessa paremmin muotoiltu. 

T6:n saatavuus T8:an nähden on hyvä pointti, täytyy pitää sekin vaihtoehto mielessä. Täytyy tosiaan lähteä katselemaan ja mittailemaan noita eri vaihtoehtoja, ajateltiin että voisi testata turvaistuimella, rattailla ja muutamalla laukulla miten tilat riittää.

Pallopään kokemukset oli mielenkiintoista luettavaa, muita vastaajia väheksymättä  :)
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Eilen katselin autoliikkeessä ohimennen miltä V60 sisältä näyttää ja vaikka onhan se varmasti riittävän kokoinen auto, niin olisi tuossa itselläni itseni pituisella kuskilla saman mittaisen takana kyllä jo hieman tiivis tunnelma, kun taas V90:ssä on melkein liiaksikin tilaa takapenkillä. Mutta tämä ei ole auton huonoutta eikä tilojen riittämättömyyttä, mutta eroa tosiaan on näiden kahden mallin välillä.
 
  • / Volvon ostoa harkitsemassa (V60 T6 plug-in), kokemuksia ja vinkkejä pyydetään
Itselläni on uutena noin vuosi sitten ostettu V60 T6 Plug-in hybridi.
Kilsoja kertynyt osin koronan vuoksi maltilliset 17tkm.

Ainoa autosta johtuva vika tähän mennessä on ollut ovien lukitus ja takuuseen tuli vaihdettua kaikkien ovien lukot muutama viikko sitten. VoC viat eivät ole johtuneet autosta, vaan sovelluksesta. Isoin "vika" on etten enää saa tarkkaa reittidataa ulos kuten alkuaikoina sain. Pystyi katsomaan tarkasti missä risteyksessä oli polttis käynnistynyt ja kuinka paljon auto latasi akkua jarrutuksissa.

Varsin maukas auto kaikin puolin ja nuo T8 verrattuna puuttuvat hevosvoimat tai varusteet ei ainakaan itseäni ole haitanneet. Jollekin se erotus 5000-6000 euroa ei ole iso raha, mutta itse laskin saavani sillä aika reilusti polttoainetta ja sähköä niin en sitä +50hp ja muutamia r-design tai inscription mukana tulevia varusteita osannut niin arvostaa. Enemmän arvostaisin polestar mallin varusteita, muttei toisaalta tee mieli näillä ajoilla laittaa reilusti yli 70k€ autoon.

Ja kyllä tähän Momentumiin (nykyisin ilmeisesti Inscription Expression) saa myös ihan reilusti ladattua varusteita, jos haluaa ja muistaakseni jää silti vähän halvemmaksi kuin T8:n R-design tai Inscription.

Itselläni taisi jäädä pois (Ei tarpeellisia minulle):
-Täysnahkasisusta
-Molemmat etupenkit sähköillä (vain kuskin nyt)
-Lämmitettävä tuulilasi
-Lasikatto
-360 kamera
-HUD