- 15.11.2020 klo 22:48 / Peugeot Plug-in-hybridit
Olen nyt kohta viikon verran ajellut DS7 E-Tense 4x4, 3008 Hybrid ja 3008 Hybrid4 plugareilla ja en tiedä olisiko niistä jotain sellaista nättiä sanottavaa. Tehokkaita ne on ja pienin varauksin myös suorituskykyisiä, mutta koko hybridijärjestelmä on ihan päälle liimattu viritys.
Nyt on tuolla tallissa latauksessa 3008 Hybrid4, GT-varusteilla. Siinä on mm. sähköisesti avautuva takaluukku, jonka avausnappi on poistettu kojelaudasta. Meidän 3008 Alluressa se nappi löytyy ja on muuten kätevä.
Ajotietokoneesta on poistettu kaikki hetkellisen kulutuksen tiedot. Mitäpä niillä tekisikään. Ladatun sähkön määrää ei saa selville mistään, paitsi ehkä käytetystä laturista tai sen yhteydessä olevasta kulutusmittarista. Kulutettu sähkö näytetään vain per 100 km menossa olevalle ajomatkalle. Sammutat auton pariksi minuuttiksi ja laskuri nollautuu. Tässä laskussa sitä paitsi näkyy myös kaikki polttomoottorilla generoitu ja jarrutusenergiasta talteenotettu sähkö, joten siitä ei voi päätellä yhtään paljonko lataussähköä kuluu.
Hybridin tiedot keskinäytöllä on jokin erillinen Peugeot -sovellus, josta "paluu takaisin" ei palaa oilenkaan sinne, mistä näkymään tultiin. Pianonäppäimet on loppuneet kesken, niin äänenvoimakkuusnapin luo on tehty muita pienempi pianonäppäin, joka ei ole edes valaistu. Tästä painamalla pääsee hybridin vähäisiä informaatioita tarkastelemaan.
Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu hybridiakun täyttöastetta kuvaavalla mittarilla. Vaikka mittaristo on muokattavissa ja sinne saa näkyviin myös öljynlämpötilamittarin, josta ei sinänsä ota yhtään mitään tolkkua, niin kustomointivaihtoehdoissa ei ole jäähdytysnesteen lämpömittaria. Sitä tietoa ei vaan enää ole.
MyPeugeot kysyy joka kerta puhelimen yhdistyessä, että saako se käyttää Bluetoothia. Vaikka sille vastaa "Salli", niin taas sama. Noin joka toinen kerta MyPeugeot jää jumiin splash screeniin, tosin se tekee välillä ihan silloinkin kun sovellus on ollut käytössä ennen näytön lukitusta ja avaa lukituksen. Sama sovellus samassa puhelimessa 508 GT:n (2015) kanssa toimii ongelmitta.
Kävin tätä kirjoittelemassa välillä ajamassa 40 km lenkin. Ilman lämpötila 3°C ja autolla lähdettiin liikkeelle tallista, jossa 12°C. Akku oli latautunut täyteen ennen lähtöä ja range näyttö näytti 36 km lähtiessä. Lenkki koostui muutamasti pikkutaajamasta ja asfaltoiduista mutkaisista pikkuteistä näiden välillä. Yhteensä matkaa siis tuli 40 km ja hybridiakussa oli auton mukaan vielä 17 % kapasiteettia jäljellä matkan jälkeen. Valmistajan lupaamaan rangeen siis pääsee ainakin näissä olosuhteissa helposti.
Ajossa tuo toimii ihan mukavasti. Kulutus kaiken kaikkiaan vaikuttaa korkealta ja se voi johtua siitä, että auto tuntuu rullaavan todella huonosti. Tehtiin tänään isäni kanssa vertailu, että lähdettiin peräkkäin saman mäen päältä rullaamaan vapaalla ensin alamäkeä, jossa nopeus nousee n. 80 km/h ja sen jälkeen jatkuu tasaista suoraa pari km. Land Rover Freelander 2 (-09) rullasi huomattavasti pidemmälle kuin 3008 GT Hybrid4. Ero oli lähes 200 m lantikan eduksi. Sen jälkeen kokeilin omalla 508 I:llä ja suora loppui kesken. Eroa 3008:iin tuli yli puoli kilometriä. Pitäisi katsoa laahaako tuossa Hybridissä jarrut vai mistä on kyse. Sama juttu on tosin meidän 3008 Alluressakin, mutta olen ajatellut, että siinä on suurempi ilmanvastus kuin 508:ssa ja se selittäisi niiden kahden eron.
Nyt on tuolla tallissa latauksessa 3008 Hybrid4, GT-varusteilla. Siinä on mm. sähköisesti avautuva takaluukku, jonka avausnappi on poistettu kojelaudasta. Meidän 3008 Alluressa se nappi löytyy ja on muuten kätevä.
Ajotietokoneesta on poistettu kaikki hetkellisen kulutuksen tiedot. Mitäpä niillä tekisikään. Ladatun sähkön määrää ei saa selville mistään, paitsi ehkä käytetystä laturista tai sen yhteydessä olevasta kulutusmittarista. Kulutettu sähkö näytetään vain per 100 km menossa olevalle ajomatkalle. Sammutat auton pariksi minuuttiksi ja laskuri nollautuu. Tässä laskussa sitä paitsi näkyy myös kaikki polttomoottorilla generoitu ja jarrutusenergiasta talteenotettu sähkö, joten siitä ei voi päätellä yhtään paljonko lataussähköä kuluu.
Hybridin tiedot keskinäytöllä on jokin erillinen Peugeot -sovellus, josta "paluu takaisin" ei palaa oilenkaan sinne, mistä näkymään tultiin. Pianonäppäimet on loppuneet kesken, niin äänenvoimakkuusnapin luo on tehty muita pienempi pianonäppäin, joka ei ole edes valaistu. Tästä painamalla pääsee hybridin vähäisiä informaatioita tarkastelemaan.
Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu hybridiakun täyttöastetta kuvaavalla mittarilla. Vaikka mittaristo on muokattavissa ja sinne saa näkyviin myös öljynlämpötilamittarin, josta ei sinänsä ota yhtään mitään tolkkua, niin kustomointivaihtoehdoissa ei ole jäähdytysnesteen lämpömittaria. Sitä tietoa ei vaan enää ole.
MyPeugeot kysyy joka kerta puhelimen yhdistyessä, että saako se käyttää Bluetoothia. Vaikka sille vastaa "Salli", niin taas sama. Noin joka toinen kerta MyPeugeot jää jumiin splash screeniin, tosin se tekee välillä ihan silloinkin kun sovellus on ollut käytössä ennen näytön lukitusta ja avaa lukituksen. Sama sovellus samassa puhelimessa 508 GT:n (2015) kanssa toimii ongelmitta.
Kävin tätä kirjoittelemassa välillä ajamassa 40 km lenkin. Ilman lämpötila 3°C ja autolla lähdettiin liikkeelle tallista, jossa 12°C. Akku oli latautunut täyteen ennen lähtöä ja range näyttö näytti 36 km lähtiessä. Lenkki koostui muutamasti pikkutaajamasta ja asfaltoiduista mutkaisista pikkuteistä näiden välillä. Yhteensä matkaa siis tuli 40 km ja hybridiakussa oli auton mukaan vielä 17 % kapasiteettia jäljellä matkan jälkeen. Valmistajan lupaamaan rangeen siis pääsee ainakin näissä olosuhteissa helposti.
Ajossa tuo toimii ihan mukavasti. Kulutus kaiken kaikkiaan vaikuttaa korkealta ja se voi johtua siitä, että auto tuntuu rullaavan todella huonosti. Tehtiin tänään isäni kanssa vertailu, että lähdettiin peräkkäin saman mäen päältä rullaamaan vapaalla ensin alamäkeä, jossa nopeus nousee n. 80 km/h ja sen jälkeen jatkuu tasaista suoraa pari km. Land Rover Freelander 2 (-09) rullasi huomattavasti pidemmälle kuin 3008 GT Hybrid4. Ero oli lähes 200 m lantikan eduksi. Sen jälkeen kokeilin omalla 508 I:llä ja suora loppui kesken. Eroa 3008:iin tuli yli puoli kilometriä. Pitäisi katsoa laahaako tuossa Hybridissä jarrut vai mistä on kyse. Sama juttu on tosin meidän 3008 Alluressakin, mutta olen ajatellut, että siinä on suurempi ilmanvastus kuin 508:ssa ja se selittäisi niiden kahden eron.