https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 koeajo

the-Rane

Sisäänajettu
Liittynyt
5.2.2015
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 kuulostaa melko kryptiseltä, mutta selkokielellä kyseessä on Citroënin katumaasturi, joka sai mallistoonsa ladattavan version. Sain tilaisuuden tutustua kyseiseen autoon vähän pitemmän koeajon merkeissä. Kävin noutamassa Aircrossin Autoverkkokaupasta kehä kolmosen varrelta, jossa se odotteli laturissa. Akku oli täysi, joten nyt tuli testattua heti, millainen on sähkön vaikutus kulutukseen.

Koeajosuunnitelma oli tehty, joten ei kun matkaan. Istahtaminen sisälle kertoi jo heti, että nyt ollaan mukavassa kyydissä. Penkit olivat todella hyväntuntuiset ja autossa oli tilaa. Säilytystilaa vaikutti olevan tosi hyvin ja keskikonsolin säilytyslokeroon olisi säilönyt, vaikka viikon eväät, niin pohjattomalta se vaikutti ensi silmäyksellä. Autossa oli navi, jonka sai myös kuljettajan edessä olevaan näyttöön, joten eipä tarvinnut kurkkia keskinäyttöä.

Ajattelin ison auton olevan kankea, mutta mitä vielä. Tämä möhkö kääntyi pienessä tilassa ja peruutuskameroiden ja tutkien ansiosta pysäköinti oli todella vaivatonta. Vaan parasta C5 Aircrossissa oli sen ajettavuus. Auto oli hiljainen ja kulki kuin sukkasillaan. Moottoritiellä pääsi kokeilemaan hieman tehoja ja niitä piisasi. Lähdössä oli pientä viivettä, mutta sen jälkeen meno maittoi niin, että heikompia hirvitti. Kahdeksasta kympistä sataseen kiihdyttäessä ei todellakaan tarvinnut jäädä ihmettelemään, että kiihtyykö tämä? Kyllä kiihtyi.

Kulutus kiinnosti kovasti. Ajopäivänä oli noin +8 asteen lämpötila ja 13,2 kWh akku näytti lähtiessä 32 km ajomatkaa. Autossa oli sähkö- hybridi ja urheilullinen ajotila. Ajotilavalitsin oli oikeassa paikassa, eli vaihdevalitsimen vieressä. Ajoimme koeajolenkin pääosissa hybridiajotilassa, mitä nyt muutama kiihdytys piti kokeilla urheilullisella ajotilalla. Sähköajotilaa en käyttänyt, sillä halusin tietää, miten auto toimii ja kuluttaa hybridinä.

Ajoimme pääasiassa 80 km/h nopeusrajoitusalueella. Ensimmäiset 62 km mentiin 77 km/h keskinopeudella, kulutuksen ollessa 2,4 l/100 km. Akku meni nollille 74 km ajon jälkeen, jolloin kulutus alkoi luonnollisesti nousta. Seuraavaksi tuli hieman nurkka-ajoa ja tyhjäkäyntiä, joten 88 km kohdalla kulutus näytti 60 km/h keskinopeudella 3,0 litraa sadalle. Matkaa ollessa takana 128 km keskinopeudella 51 km/h oli kulutus 4,2 litraa sadalle. Myöhemmin nollasin kulutusmittarin moottoritiellä. Ajoin moottoritiellä noin 100 km/h todellisella keskinopeudella 22 km pätkän ja sain kulutukseksi 5,6 litraa sadalle. Mittarivirhe oli pieni, noin 2 km/h.

Pimeän tullessa huomasin autosta pari miellyttävää yksityiskohtaa, eli valaistut mukitelineet ja oven avauskahvat. Myös molemmissa meikkipeileissä oli valot, joka tuntui miellyttävän varsinkin apukuskia.

Sisätilojen muunneltavuuden suhteen Aircross oli loistava, sillä jokainen kolmesta erillisestä takapenkistä liikkui pituussuunnassa ja kaatui erikseen. Illalla koeajolenkillä takapenkillä istunut naapuri kehui, miten hyvä siellä oli istua, niin penkin kuin tilankin suhteen.

Autossa oli lisävarusteinen 7,4 kW laturi. Testasin latausta pikaisesti sekä K-latauksen että Fortumin latureilla. Täysi akku saavutettaisiin 11 kW / 22 kW latureilla noin kolmessa tunnissa auton ilmoituksen mukaan. Auton tulee mukana kotilaturi, jolla testasin latausta normaalista lämmitystolpasta. Kotilaturilla latausaika-arvio oli 7 h 30 min.  Laitoin auton illan ja aamun aikana kolme kertaa 2 tunnin lataukseen ja sain ajomatkaa 30 km, eli akku oli lähes täysi.
Aamulla lähdin liikkeelle sähköajotilalla, lämpötilan ollessa 2 astetta plussan puolella. Auto ilmoitti sähköllä pääsevän 30 km. Ajoin 38 km lenkin, jossa pysähdyin välillä ottamaan kuvia autosta. 30 km ajon jälkeen auto vaihtoi automaattisesti hybridiajotilaan, eli sähköajon matka-arvio piti hyvin paikkansa. Ajoin eri nopeuksia 40 km/h -> 100 km/h. 38 km ajettuani kulutusmittari näytti 1,0 l / 100 km.

Autoa palauttaessani oli hieman vaikea luopua avaimista, kyyti ja kulkupuoli oli ollut sen verran maittavaa ja auto oli myös kovasti apukuskin mieleen. Tässä olisi auto, jolla Lapin reissusta tulisi leppoisa, eikä tarvitsisi jännittää mistä löytyy latauspaikkoja tai pääseekö ohi rekasta.

Eipä tuosta nyt hirveästi negatiivisia puolia löytynyt. Takaluukun avausnappi luukun alareunassa oli hieman hakemisessa joka kerta, mutta kyllähän siihenkin ajan mittaan tottuu.
 

Liitteet

  • IMG_7079_edit.jpg
    IMG_7079_edit.jpg
    59,5 KB · Katsottu: 385
  • IMG_7067_edit.jpg
    IMG_7067_edit.jpg
    56,4 KB · Katsottu: 470
  • IMG_6993_edit.jpg
    IMG_6993_edit.jpg
    99,3 KB · Katsottu: 460
  • IMG_6963_edit.jpg
    IMG_6963_edit.jpg
    85,5 KB · Katsottu: 392
Joo,toi c5 Aircross oli pitkästä aikaa auto jolla oli oikeesti kiva ajaa. Oli vaan meidän perheelle tilat hieman liian pienet ja  muutamat halvalta vaikuttavat ratkaisut,niin jäi tilaamatta.
 
Mielenkiintoista, saako tällä siis ajettua niin, että hybriditilassanei käytettyä akkua ladata automaattisesti täyteen. Tuo on toiminto, jota kovasti kaipaan nykyisessä ladattavassa hybridissäni.
 
JiiJii71 sanoi:
Mielenkiintoista, saako tällä siis ajettua niin, että hybriditilassanei käytettyä akkua ladata automaattisesti täyteen. Tuo on toiminto, jota kovasti kaipaan nykyisessä ladattavassa hybridissäni.

Ihan kaikista ominaisuuksista en päässyt perille, mutta ei tuo kyllä ajon aikana ladannut tyhjentynyttä akkua täyteen. Valikosta löytyi toiminto, jolla saa halutessa pakotettua akun lataantumaan joko tiettyyn varaustilaan tai täyteen.
Kyllähän tuo varmasti pitää akussa jonkun pienen varauksen hybridiajotilassa, mutta akun range näyttää sen tyhjennyttyä jatkuvasti 0 km.
 
Jusa sanoi:
Joo,toi c5 Aircross oli pitkästä aikaa auto jolla oli oikeesti kiva ajaa. Oli vaan meidän perheelle tilat hieman liian pienet ja  muutamat halvalta vaikuttavat ratkaisut,niin jäi tilaamatta.

Meillä tuo oli auto, josta vaimo sanoi heti, että tämä otetaan. Itsekin ihastuin autoon, mutta koska meillä ei ole kotilatausmahdollisuutta vielä, jatketaan ajamista vanhalla hybridillä, jossa ei ole latausmahdollisuutta.
 
Miellyttävän näköinen auto ulkoa päin. En tiennyt tällaista versiota olevankaan.

Kai tuohon saisi LED-ajovalot noiden halogeenien tilalle ainakin lisävarusteena? Onko sellaisten tehosta kellään tietoa?



 
Parhaassa Shine-varustetasossa Led-ajovalot. Muihin varustetasoihin ei taida saada edes lisävarusteena.
7,4kW laturi vakiona vain Shine Launch Edition mallissa. Muissa varustetasoissa 450;- ilman veroa.
 
Kiitokset the-Rane :lle koeajokokemusten jakamisesta. Itsekin kävin tuon Aircrossin testaamassa 1.6 bensamanuaalina. Kovin kiinnosti tuon auton hehkutettua mukavuus ja hiljaisuus. Myöskin kolme identtisen kokoista erikseen liikuteltavaa takapenkkiä herätti kiinnostuksen, tavaratila oli myös isohko. Koeajon perusteella auto vastasi miltei kokonaan odotuksia, olisin ehkä hieman enempi jalkatilaa takapenkkiläisille ja jousitus ei aivan vastannut vanhoille Citikoille ominaista ns. "taikamatto" -tuntumaa. Valitettavasti Plug-in versio on hiukka tyyriiksi mielestäni hinnoiteltu alkaen lähes 40 t€.

Jusa sanoi:
Joo,toi c5 Aircross oli pitkästä aikaa auto jolla oli oikeesti kiva ajaa. Oli vaan meidän perheelle tilat hieman liian pienet ja  muutamat halvalta vaikuttavat ratkaisut,niin jäi tilaamatta.
Jusa tarkentaisitko hieman että minkä kokoinen perhe teillä on, kun totesit tilojen olevan liian pienet? Mitkä ratkaisut olivat halpuutettu sille tasolle että vaikutti ratkaisevasti valintaanne? Mihin sitten päädyitte?
 
Foxit sanoi:
Kiitokset the-Rane :lle koeajokokemusten jakamisesta. Itsekin kävin tuon Aircrossin testaamassa 1.6 bensamanuaalina. Kovin kiinnosti tuon auton hehkutettua mukavuus ja hiljaisuus. Myöskin kolme identtisen kokoista erikseen liikuteltavaa takapenkkiä herätti kiinnostuksen, tavaratila oli myös isohko. Koeajon perusteella auto vastasi miltei kokonaan odotuksia, olisin ehkä hieman enempi jalkatilaa takapenkkiläisille ja jousitus ei aivan vastannut vanhoille Citikoille ominaista ns. "taikamatto" -tuntumaa. Valitettavasti Plug-in versio on hiukka tyyriiksi mielestäni hinnoiteltu alkaen lähes 40 t€.

Itsekin vanhemmilla Citroëneilla ajaneena allekirjoitan tuon, ettei tämä ihan "taikamatto" ole, mutta ainakin omaan korealaiseen verrattuna alusta oli ihan eri planeetalta.

Vaimo totesi autoon istahdettuaan, että tämä me otetaan. No juu, ei oteta, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta ja hieman se kalleimman version hinta tökkii, kun tulisi karkeasti laskien maksamaan kaikkine vermeine ja kuluine noin 47 k€. Tuossa hintaluokassa on varmasti kohta valinnanvaraa sähköautoissakin, joten ehkä se seuraavan auton valinta kallistuu täyssähkön puolelle. Meidän kahden hengen perheelle tuossa kyllä olisi tilaa enemmän mitä koskaan tarvitaan.

Vuodenvaihteen tietämillä on tulossa eC4, joka kiinnostaa kovasti.


 
the-Rane sanoi:
Meidän kahden hengen perheelle tuossa kyllä olisi tilaa enemmän mitä koskaan tarvitaan.
Ei sitä tilaa ole autossa koskaan liikaa ;D
Nimim: Berlingo XL 2 aikuisen taloudessa

Eihän tuota C5 Aircross Hybridiä oikeastaan vaivaa muu kuin todella onneton vetomassa. Kyllä luulisi nuinkin massiivisen SUV:in lähes 1800kg omamassalla nyppivän huomattavastikin enemmän kuin vain säälittävät 1300kg :-\
 
HiTec sanoi:
Eihän tuota C5 Aircross Hybridiä oikeastaan vaivaa muu kuin todella onneton vetomassa. Kyllä luulisi nuinkin massiivisen SUV:in lähes 1800kg omamassalla nyppivän huomattavastikin enemmän kuin vain säälittävät 1300kg :-\

Mutta harva sitä kevytperäkärryä raskaampaa vetokykyä oikeasti tarvitsee.
 
ihaa sanoi:
Mutta harva sitä kevytperäkärryä raskaampaa vetokykyä oikeasti tarvitsee.

No harva sillä autollaan ylipäätään mitään edes nyppii, jolloin koko koukkukin on turhake. Ja noista edelleen pieni osa tosiaan nyppii sillä koukullaan mitään nyyttikärryä raskaampaa. Ja juuri tällä nuo täyssähköt ja hybridit myykin, karavaanarit reissailkoot (vuokraamillaan) asuntoautoilla ;)

Mutta vaikka auto itsessään olisi kuinka mukava, hanskaan sopiva tahansa, kuten mm. juuri tämä C5 vaikuttaa, niin on myös meitä BE-kortin haltijoita joille tuolla vetokyvyllä on merkitystä ja juuri tätä tukien mm. Moottori-lehti on ilahduttavasti ottanut autotesteihinsä mukaan myös näiden vetomassojen ilmoittamisen siinä missä hinta, moottori, yms. muutkin tiedot ilmotetaan :)
 
HiTec sanoi:
Ei sitä tilaa ole autossa koskaan liikaa ;D
Nimim: Berlingo XL 2 aikuisen taloudessa

Eihän tuota C5 Aircross Hybridiä oikeastaan vaivaa muu kuin todella onneton vetomassa. Kyllä luulisi nuinkin massiivisen SUV:in lähes 1800kg omamassalla nyppivän huomattavastikin enemmän kuin vain säälittävät 1300kg :-\
En tiedä mikä on kenellekkin massiivinen mutta tuo C5 Aircross on keskikokoinen SUV ja menee enemmänkin C- segmenttiin ulkomittojensa puolesta. Pituutta autolla on 4,5 m vaikkakin leveyttä 1,84 m ja korkeutta 1,69 m on aika ruhtinaalliset (https://www.automobiledimension.com/model/citroen/c5-aircross). En sitten tiedä että millaisia vetomassoja muilla merkeillä on tuossa keskikoisten SUVien ja varsinkin Plug-inien joukossa tarjolla.

Mainitsin tuossa aiemmin että kävin koeajamassa manuaalivaihteista mutta muistin väärin. Kävin vanhoja kuvia viime kesältä läpi ja huomasin että kyseessä oli Puretech 180 Shine EAT8 automaatti. Koeajolenkin keskikulutukseksi tuli 45 km matkalla ajotietokoneen mukaan 7,5 l/100km keskinopeuden ollessa 38 km/h. Ajo sisälsi sekalaisesti kaiken tyyppistä ajoa. Auto oli varustettu 205/55R19 -kokoisilla Michelin Primacy 3 -renkailla. Lopuksi vielä muutamat kuvat ajokista.
40fbea51bf4b499256e53bf7a423e972.jpg
d66ceb5c9b008051bfe7edd1d200d7e0.jpg
a86fbbf8c263e4fc436abe4c10158351.jpg
23edd5f5210c3251e391f9972917fc0e.jpg
 
Saman kokoluokan Tiguan eHybridin vetomassa on 1800 kg. (Vs: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225).
 
Erkka sanoi:
Saman kokoluokan Tiguan eHybridin vetomassa on 1800 kg. (Vs: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225).
Kiitos Erkka, jos on raskaita vetotarpeita nii Tiguan olisi tuossa mielessä pätevä. Minkälaiset takapenkkitilat sinne Tiguaniin on saatu aikaisiksi, käsittääkseni tuossakin on sivupaikat reilummin priorisoitu jolloin keskipaikka jää viidellä hengellä matkustaessa aika kapeaksi - varsinkin jos mukana olisi kolme turvaistuimessa istuvaa lasta. Tässä mielestäni piilee tämän C5 Aircrossin nerokkuus viisipaikkaisena useamman lapsen perheen kuljetustarpeita ajatellen.
 
JiiJii71 sanoi:
Mielenkiintoista, saako tällä siis ajettua niin, että hybriditilassanei käytettyä akkua ladata automaattisesti täyteen. Tuo on toiminto, jota kovasti kaipaan nykyisessä ladattavassa hybridissäni.
Tässä kohtaa huomaan että oma käytännön kokemus puuttuu vielä minulta. Nimittäin oletin itsestäänselvyytenä, että tottahan kaikki plugarit default-asetuksilla toimisivat nimenomaan noin.
 
Eihän tuossa akun lataamisessa ajon aikana ole mitään järkeä, testeissä on todettu että bensaa menee väh. pari kolme litraa sataselle enemmän kuin normaali hybriditilassa.
 
Anteeksi näppihäiriöt puhelimen ruudulla.

Siis ilman kirjoitusverheitä oli tarkoitus tiedustella, että tuossa Airkrosserissa on ilmeisesti toiminto joka antaa akun tyhjentyä hybridiajotilassa? Ilmeisesti näin, on muuten iso puute ainakin Priusissa, että HV tilassa se pankittaa polttiksella takaisin käytetyn virran akusta. Maantieajossa tuollainen tyhjentäminen olisi aivan loistofeature. Nyt joudun Priusissa itse ohjaamaan akun tyhjentämistä EV/HV nappulaa painelemalla.
 
JiiJii71 sanoi:
Anteeksi näppihäiriöt puhelimen ruudulla.

Siis ilman kirjoitusverheitä oli tarkoitus tiedustella, että tuossa Airkrosserissa on ilmeisesti toiminto joka antaa akun tyhjentyä hybridiajotilassa? Ilmeisesti näin, on muuten iso puute ainakin Priusissa, että HV tilassa se pankittaa polttiksella takaisin käytetyn virran akusta. Maantieajossa tuollainen tyhjentäminen olisi aivan loistofeature. Nyt joudun Priusissa itse ohjaamaan akun tyhjentämistä EV/HV nappulaa painelemalla.

Näin minä sen tulkitsin koeajon perusteella, sillä akku tyhjeni hybridiajotilassa ja pysyi 0 km tilassa niin pitkään, että laitoin auton laturiin.
 
vkarasja sanoi:
Korjatkaa, jos olen väärässä tai ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikös nuo ole vallan surkeat lukemat? Tuostahan tulee ihan pöyristyttävät kWh/100km lukemat

Juu, mielestäni olet täysin oikeassa. Minä uskoin ennen koeajoa mainosmiehiä ja luulin akulla pääsevän sen 50 km. En tiedä, olisiko lämmin kesäpäivä pienentänyt miten paljon kulutusta.
 
Tuli eilen ajeltua DS7 Crossback E-Tense 4x4:llä ja 3008 Hybrid 225:llä, joista jälkimmäinen on voimalinjaltaan identtinen auto tämän otsikon C5 Aircrossin kanssa.

Lähtö 3008:lla on tyhjällä akulla, range 0 km. Ensimmäinen ajomatka 25,5 km ja laitoin eSave-asetuksen maksimille eli auto generoi kokoajan ajon aikana sähköä ajoakkuun. Ajoaika oli aika tarkkaan 15 min tuolle 25 km:n matkalle eli ihan reipasta ajoa ja käytännössä siis bensakoneella edeten ja samalla akkua ladaten. Range-näyttöön tuli tuolla matkalla 6 km, joten poimittuani matkustajan kyytiin, vaihdoin ajotilaksi Electric ja jatkoin matkaa pelkällä sähköllä 11,7 km ennen kuin polttomoottori käynnistyi ensimmäisen kerran ja ajotilaksi vaihtui hybrid. Aika suurin poikkea siihen verrattuna mitä range-näyttö kertoi alkuun.

Illalla ehdin reilu pari tuntia lataamaa akkua schuko-laturilla ja sinä aikana auton mukaan tule 10 km sähkörangea ja akku latautui 30 %:iin tyhjästä. Jäljellä oleva latausaika täyteen akkuun pomppi 4h ja 10,5 h välillä. Ei ollut aikaa jäädä odottamaan.

Tässä kohtaa voisi antaa sitten rajusti pyyhkeitä. Autosta ei mistään näe paljonko siihen ladattu, eikä siitä myöskään näe mistään sähkön kulutusta. Siellä on kyllä jonkinlainen pylväsgrafiikka kertomassa kulutuksesta ja kWh/100 km ja l/100 km lukemat sen vieressä, mutta miltä ajalta nämä lukemat ovat. Suomennokset näytöllä on niin päin hel****** että pitäisi vaihtaa kieleksi vaikka englanti, että ymmärtäisi mitä siinä yritetään kertoa. Olen että nuo kulutuslukumat on jonkinlainen osamatkamittari, joka nollautuu aina, kun auto on muutaman minuutin seisonut.  Ajotietokoneesta on poistettu hetkellisestä kulutuksesta kertova mittari ja kahdessa osamatkamittarissa näkyy vain bensa kulutus, ei sähkön kulutusta. Hetkellisen kulutuksen mittarin tilalla on näyttö, joka kertoo montako prosenttia matkasta on ajettu nollapäästöillä. Sekään ei yhden illan kokeilulla auennut, milloin tuo nollautuu. Erittäin sekavaa ja vähän hyödylistä informaatiota. Se on selvää, että tämän auton kanssa on erittäin haastavaa seurata kulutusta kokonaisuudessaan.

Kun tuo 10 km oli sitten akkuun saatu rangea ja keli nollassa, niin lähdin palauttelemaan autoa, tarkoituksena katsoa, jos matkalta löytyisi nopeampi laturi. Pääsin 15,2 km, kunnes polttomoottori käynnistyi. Paikallisen koulun pihassa aiemmin vapaasti käytettävissä ollut laturi on saanut viereensä toisen ja kylkeen tekstit Virta, joten sieltä ei irrottunut mitään. AS:ltä luettuna Liitereissä olisi ilmainen lataus, vaan ei meidän kunnan Liiterissä, ei ole latausta ollenkaan. Ajelin sitten takaisin Autoverkkokaupalle ja pistin siellä lataustolppaan kiinni todetakseni, että sekin vaatii jotain RFID-tagia. Samasta pihasta löytyi sitten lopulta kaksi lataustolppaa, joista sai sähköä ilman mitään sadetansseja ja toinen oli vapaa. Siinä vaiheessa ei sitten ollut enää hirveästi aikaa jäädä ihmettelemään latausta, mutta auton näytöllä näkyi, että latausaika täyteen tasan 2 h ja että lataa 26 km/h. Tuosta päätellen autossa oli ainakin 7,4 kW:n laturi.

Ajelin 180 km yhteensä ja kulutus ajotietokoneen mukaan 6,2 l/100 km bensaa ja schukolaturista latasin arviolta n. 4 kWh. Ajosta n. kolmannes oli sellaista kuinka vähällä tämä kulkee menoa, toinen kolmannes reipasta ajoa, kiihdytykset poljin lattiassa, akkua lataillen ja muuta mikä varmasti lisää kulutusta. Yksi kolmannes sitten sellaista normaalia ajoa, ilman ajatusta siitä että kyseessä on plugari. Jos nyt oikein laskin, olettaen polttomoottorin hyötysuhteeksi 30 %, niin tuo sähkön lataus vastaisi tuolla matkalla 0,8 l/100 km bensan kulutusta. Jos samalla tavalla ajan, niin niin suunnilleen tuollaiseen kulutukseen pääsen myös omalla dieselillä, ehkä vähän alle, mutta ihan hyvä suoritus bensakoneelta 1800 kg painavassa autossa.

DS7:sta voin kirjoitellaan vaikka erikseen ko. mallin aiheeseen, mutta se on oli vain sellainen 1,5 h koeajo, siinä ei hirveästi ehdi tuon hybridin saloihin tutustua.

Lauantaina haen parin päivän koeajoon 3008 Hybrid4:sen. Jos sen saisi ajoon täydellä akulla.
 
Penguin sanoi:
Tässä kohtaa voisi antaa sitten rajusti pyyhkeitä. Autosta ei mistään näe paljonko siihen ladattu, eikä siitä myöskään näe mistään sähkön kulutusta. Siellä on kyllä jonkinlainen pylväsgrafiikka kertomassa kulutuksesta ja kWh/100 km ja l/100 km lukemat sen vieressä, mutta miltä ajalta nämä lukemat ovat. Suomennokset näytöllä on niin päin hel****** että pitäisi vaihtaa kieleksi vaikka englanti, että ymmärtäisi mitä siinä yritetään kertoa. Olen että nuo kulutuslukumat on jonkinlainen osamatkamittari, joka nollautuu aina, kun auto on muutaman minuutin seisonut.  Ajotietokoneesta on poistettu hetkellisestä kulutuksesta kertova mittari ja kahdessa osamatkamittarissa näkyy vain bensa kulutus, ei sähkön kulutusta. Hetkellisen kulutuksen mittarin tilalla on näyttö, joka kertoo montako prosenttia matkasta on ajettu nollapäästöillä. Sekään ei yhden illan kokeilulla auennut, milloin tuo nollautuu. Erittäin sekavaa ja vähän hyödylistä informaatiota. Se on selvää, että tämän auton kanssa on erittäin haastavaa seurata kulutusta kokonaisuudessaan.

Citroënissa oli kyllä näytössä ladatessa, että mikä on akun varaustila ladatessa % ja paljonko ajomatkaa on ladattu km. Sama näyttö kertoi jäljellä olevan latausajan.

Tuota hetkellistä kulutusmittaria tai sen puutetta ihmettelin itsekin. Odotin, että plugarissa näkisi hetkellisen kulutuksen molemmilla käyttövoimilla. Siinä oli joku ihme palkki nollapäästöillä ajamisesta, mutta informatiivisuus siitä on todella kaukana. En ole koskaan pitänyt noista pylväsdiagrammeista, jollainen Citroënissakin oli mennyttä kulutusta joltain ajalta kertomassa. Olin ottanut jossain kohtaa siitä kuvan, ja bensan kulutus oli 9,4 l/100 km. Miltähän ajalta se oli, jäi kyllä selvittämättä?