- 8.11.2020 klo 15:03 / Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 koeajo
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 kuulostaa melko kryptiseltä, mutta selkokielellä kyseessä on Citroënin katumaasturi, joka sai mallistoonsa ladattavan version. Sain tilaisuuden tutustua kyseiseen autoon vähän pitemmän koeajon merkeissä. Kävin noutamassa Aircrossin Autoverkkokaupasta kehä kolmosen varrelta, jossa se odotteli laturissa. Akku oli täysi, joten nyt tuli testattua heti, millainen on sähkön vaikutus kulutukseen.
Koeajosuunnitelma oli tehty, joten ei kun matkaan. Istahtaminen sisälle kertoi jo heti, että nyt ollaan mukavassa kyydissä. Penkit olivat todella hyväntuntuiset ja autossa oli tilaa. Säilytystilaa vaikutti olevan tosi hyvin ja keskikonsolin säilytyslokeroon olisi säilönyt, vaikka viikon eväät, niin pohjattomalta se vaikutti ensi silmäyksellä. Autossa oli navi, jonka sai myös kuljettajan edessä olevaan näyttöön, joten eipä tarvinnut kurkkia keskinäyttöä.
Ajattelin ison auton olevan kankea, mutta mitä vielä. Tämä möhkö kääntyi pienessä tilassa ja peruutuskameroiden ja tutkien ansiosta pysäköinti oli todella vaivatonta. Vaan parasta C5 Aircrossissa oli sen ajettavuus. Auto oli hiljainen ja kulki kuin sukkasillaan. Moottoritiellä pääsi kokeilemaan hieman tehoja ja niitä piisasi. Lähdössä oli pientä viivettä, mutta sen jälkeen meno maittoi niin, että heikompia hirvitti. Kahdeksasta kympistä sataseen kiihdyttäessä ei todellakaan tarvinnut jäädä ihmettelemään, että kiihtyykö tämä? Kyllä kiihtyi.
Kulutus kiinnosti kovasti. Ajopäivänä oli noin +8 asteen lämpötila ja 13,2 kWh akku näytti lähtiessä 32 km ajomatkaa. Autossa oli sähkö- hybridi ja urheilullinen ajotila. Ajotilavalitsin oli oikeassa paikassa, eli vaihdevalitsimen vieressä. Ajoimme koeajolenkin pääosissa hybridiajotilassa, mitä nyt muutama kiihdytys piti kokeilla urheilullisella ajotilalla. Sähköajotilaa en käyttänyt, sillä halusin tietää, miten auto toimii ja kuluttaa hybridinä.
Ajoimme pääasiassa 80 km/h nopeusrajoitusalueella. Ensimmäiset 62 km mentiin 77 km/h keskinopeudella, kulutuksen ollessa 2,4 l/100 km. Akku meni nollille 74 km ajon jälkeen, jolloin kulutus alkoi luonnollisesti nousta. Seuraavaksi tuli hieman nurkka-ajoa ja tyhjäkäyntiä, joten 88 km kohdalla kulutus näytti 60 km/h keskinopeudella 3,0 litraa sadalle. Matkaa ollessa takana 128 km keskinopeudella 51 km/h oli kulutus 4,2 litraa sadalle. Myöhemmin nollasin kulutusmittarin moottoritiellä. Ajoin moottoritiellä noin 100 km/h todellisella keskinopeudella 22 km pätkän ja sain kulutukseksi 5,6 litraa sadalle. Mittarivirhe oli pieni, noin 2 km/h.
Pimeän tullessa huomasin autosta pari miellyttävää yksityiskohtaa, eli valaistut mukitelineet ja oven avauskahvat. Myös molemmissa meikkipeileissä oli valot, joka tuntui miellyttävän varsinkin apukuskia.
Sisätilojen muunneltavuuden suhteen Aircross oli loistava, sillä jokainen kolmesta erillisestä takapenkistä liikkui pituussuunnassa ja kaatui erikseen. Illalla koeajolenkillä takapenkillä istunut naapuri kehui, miten hyvä siellä oli istua, niin penkin kuin tilankin suhteen.
Autossa oli lisävarusteinen 7,4 kW laturi. Testasin latausta pikaisesti sekä K-latauksen että Fortumin latureilla. Täysi akku saavutettaisiin 11 kW / 22 kW latureilla noin kolmessa tunnissa auton ilmoituksen mukaan. Auton tulee mukana kotilaturi, jolla testasin latausta normaalista lämmitystolpasta. Kotilaturilla latausaika-arvio oli 7 h 30 min. Laitoin auton illan ja aamun aikana kolme kertaa 2 tunnin lataukseen ja sain ajomatkaa 30 km, eli akku oli lähes täysi.
Aamulla lähdin liikkeelle sähköajotilalla, lämpötilan ollessa 2 astetta plussan puolella. Auto ilmoitti sähköllä pääsevän 30 km. Ajoin 38 km lenkin, jossa pysähdyin välillä ottamaan kuvia autosta. 30 km ajon jälkeen auto vaihtoi automaattisesti hybridiajotilaan, eli sähköajon matka-arvio piti hyvin paikkansa. Ajoin eri nopeuksia 40 km/h -> 100 km/h. 38 km ajettuani kulutusmittari näytti 1,0 l / 100 km.
Autoa palauttaessani oli hieman vaikea luopua avaimista, kyyti ja kulkupuoli oli ollut sen verran maittavaa ja auto oli myös kovasti apukuskin mieleen. Tässä olisi auto, jolla Lapin reissusta tulisi leppoisa, eikä tarvitsisi jännittää mistä löytyy latauspaikkoja tai pääseekö ohi rekasta.
Eipä tuosta nyt hirveästi negatiivisia puolia löytynyt. Takaluukun avausnappi luukun alareunassa oli hieman hakemisessa joka kerta, mutta kyllähän siihenkin ajan mittaan tottuu.
Koeajosuunnitelma oli tehty, joten ei kun matkaan. Istahtaminen sisälle kertoi jo heti, että nyt ollaan mukavassa kyydissä. Penkit olivat todella hyväntuntuiset ja autossa oli tilaa. Säilytystilaa vaikutti olevan tosi hyvin ja keskikonsolin säilytyslokeroon olisi säilönyt, vaikka viikon eväät, niin pohjattomalta se vaikutti ensi silmäyksellä. Autossa oli navi, jonka sai myös kuljettajan edessä olevaan näyttöön, joten eipä tarvinnut kurkkia keskinäyttöä.
Ajattelin ison auton olevan kankea, mutta mitä vielä. Tämä möhkö kääntyi pienessä tilassa ja peruutuskameroiden ja tutkien ansiosta pysäköinti oli todella vaivatonta. Vaan parasta C5 Aircrossissa oli sen ajettavuus. Auto oli hiljainen ja kulki kuin sukkasillaan. Moottoritiellä pääsi kokeilemaan hieman tehoja ja niitä piisasi. Lähdössä oli pientä viivettä, mutta sen jälkeen meno maittoi niin, että heikompia hirvitti. Kahdeksasta kympistä sataseen kiihdyttäessä ei todellakaan tarvinnut jäädä ihmettelemään, että kiihtyykö tämä? Kyllä kiihtyi.
Kulutus kiinnosti kovasti. Ajopäivänä oli noin +8 asteen lämpötila ja 13,2 kWh akku näytti lähtiessä 32 km ajomatkaa. Autossa oli sähkö- hybridi ja urheilullinen ajotila. Ajotilavalitsin oli oikeassa paikassa, eli vaihdevalitsimen vieressä. Ajoimme koeajolenkin pääosissa hybridiajotilassa, mitä nyt muutama kiihdytys piti kokeilla urheilullisella ajotilalla. Sähköajotilaa en käyttänyt, sillä halusin tietää, miten auto toimii ja kuluttaa hybridinä.
Ajoimme pääasiassa 80 km/h nopeusrajoitusalueella. Ensimmäiset 62 km mentiin 77 km/h keskinopeudella, kulutuksen ollessa 2,4 l/100 km. Akku meni nollille 74 km ajon jälkeen, jolloin kulutus alkoi luonnollisesti nousta. Seuraavaksi tuli hieman nurkka-ajoa ja tyhjäkäyntiä, joten 88 km kohdalla kulutus näytti 60 km/h keskinopeudella 3,0 litraa sadalle. Matkaa ollessa takana 128 km keskinopeudella 51 km/h oli kulutus 4,2 litraa sadalle. Myöhemmin nollasin kulutusmittarin moottoritiellä. Ajoin moottoritiellä noin 100 km/h todellisella keskinopeudella 22 km pätkän ja sain kulutukseksi 5,6 litraa sadalle. Mittarivirhe oli pieni, noin 2 km/h.
Pimeän tullessa huomasin autosta pari miellyttävää yksityiskohtaa, eli valaistut mukitelineet ja oven avauskahvat. Myös molemmissa meikkipeileissä oli valot, joka tuntui miellyttävän varsinkin apukuskia.
Sisätilojen muunneltavuuden suhteen Aircross oli loistava, sillä jokainen kolmesta erillisestä takapenkistä liikkui pituussuunnassa ja kaatui erikseen. Illalla koeajolenkillä takapenkillä istunut naapuri kehui, miten hyvä siellä oli istua, niin penkin kuin tilankin suhteen.
Autossa oli lisävarusteinen 7,4 kW laturi. Testasin latausta pikaisesti sekä K-latauksen että Fortumin latureilla. Täysi akku saavutettaisiin 11 kW / 22 kW latureilla noin kolmessa tunnissa auton ilmoituksen mukaan. Auton tulee mukana kotilaturi, jolla testasin latausta normaalista lämmitystolpasta. Kotilaturilla latausaika-arvio oli 7 h 30 min. Laitoin auton illan ja aamun aikana kolme kertaa 2 tunnin lataukseen ja sain ajomatkaa 30 km, eli akku oli lähes täysi.
Aamulla lähdin liikkeelle sähköajotilalla, lämpötilan ollessa 2 astetta plussan puolella. Auto ilmoitti sähköllä pääsevän 30 km. Ajoin 38 km lenkin, jossa pysähdyin välillä ottamaan kuvia autosta. 30 km ajon jälkeen auto vaihtoi automaattisesti hybridiajotilaan, eli sähköajon matka-arvio piti hyvin paikkansa. Ajoin eri nopeuksia 40 km/h -> 100 km/h. 38 km ajettuani kulutusmittari näytti 1,0 l / 100 km.
Autoa palauttaessani oli hieman vaikea luopua avaimista, kyyti ja kulkupuoli oli ollut sen verran maittavaa ja auto oli myös kovasti apukuskin mieleen. Tässä olisi auto, jolla Lapin reissusta tulisi leppoisa, eikä tarvitsisi jännittää mistä löytyy latauspaikkoja tai pääseekö ohi rekasta.
Eipä tuosta nyt hirveästi negatiivisia puolia löytynyt. Takaluukun avausnappi luukun alareunassa oli hieman hakemisessa joka kerta, mutta kyllähän siihenkin ajan mittaan tottuu.