https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Megane E-Tech Electric

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
https://www.renault.fi/renault-megane-evision-sahkoauton-tulevaisuus/?fbclid=IwAR3NSHpfdSOXi-Y9SCvK6cbYNn-goRg6bLq0LpaztwSv72vlACcv7Fjx3mk

Renault MÉGANE eVISION

Renault aloittaa uuden kappaleen yhtiön historiaan Mégane eVisionilla.

Kyseessä ei ole tulevaisuuden tutkielma, vaan Mégane eVision paljastaa paljon ensi vuonna esiteltävästä uudesta sähköautosta. Samalla se saa kunnian esitellä täysin uuden sähköautoihin suunnitellun CMF-EV -perusrakenteen.

Aiemmin tänä vuonna Renault esitteli vallankumouksellisen konseptiauton. MORPHOZ oli moneksi muuttuva autonomisesti liikkuva sähköauto, joka kertoi yksilöllisen liikkumisen uusista muodoista. Nyt on vuorossa MÉGANE eVISION, joka tuo konseptiauton lähemmäs todellisuutta niin muotoilun kuin tekniikan osalta.

Mégane eVisionilla on valtava merkitys Renaultin tulevaisuudessa, sillä se luo uudelleen tärkeän autoluokan markkinoilla. Auto edustaa perheautoluokan huomispäivää yhdistäen mainiot tilat järkeviin ulkomittoihin kunnioittaen samalla kaikkia Renaultin tärkeitä arvoja. Mégane eVision jatkaa myös kunnioittavalla tavalla Méganen neljännesvuosisadan historiaa päivittäen mallin nykypäivään.

”Uuden Allianssissa kehitetyn CMF-EV -perusrakenteen avulla me rikoimme Mégane eVisionin kanssa auton koon, käytön, muotoilun ja energiatehokkuuden säännöt. Me käytimme kaikin tavoin hyväksi pelkästään sähköautoon suunnitellun perusrakenteen suomat mahdollisuudet luoda uudelleen klassinen viistoperä tunteisiin vetoavalla tavalla. Vain 4,21 metriä pitkässä korissa on markkinoiden ohuimman akun ansiosta luokkaa suuremman auton tilat eli Mégane eVision on todellinen tilankäytön mestariteos. Me otimme 25 vuotta vanhan myyntimenestyksemme ja siirsimme sen tulevaisuuteen. Mégane eVision keksii uudelleen Méganen ja Renault keksii uudelleen Renaultin. Tämä on vasta alkua; kokonaan uusi innovaatioita pursuava sähköautojen sukupolvi on tulossa.”



evision_1000px_1.jpg


evision_1000px_3.jpg






Tekniset tiedot

Pituus: 4,210 mm
Leveys: 1,800 mm
Korkeus: 1,505 mm
Akseliväli: 270 mm
Vannekoko: 20”
Renkaat: Continental 245/40 ZR 20
Paino: 1650 kg
Moottori: 160 kW (217 hv) sähköinen liukurengasmoottori
Voimansiirto: 4×2
Vetotapa: Etuveto
Lataus: AC jopa 22 kW, DC jopa 130 kW
Akusto: 60 kWh – 400V

Edit: ketjun nimi muutettu tuotantoautoa vastaavaksi
tomppa
 
Aika optimistesti ilmoitettu kulutus jos 60 kWh akustolla pääsee jopa 450km. Taajamassa hiljaa lirutellen varmaan joo syksyllä tai keväällä kun ei tarvitse jäähdytystä sen enempää kuin lämmitystäkään.

Sinänsä kyllä ihan riittävä akku. 60kWh niin rangehan pyöristyy 20kWh/100km kulutuksella 300 kilometriin mikä on ihan riittävästi. Tuohon luulisi talvellakin pääsevän. Painon ovat hyvin saaneet pidettyä kurissa, jos 1650kg tosiaan pitää paikkansa.

Mutta hitto nää konseptiautojen vanteet. Miksi pitää aina vetää överiksi? Itse totesin nykyisen auton kanssa että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kelpuutan auton, jossa tulee "normaalia" matalammat renkaat vakiona, on sitä luokkaa kovat ja metelöivät ajaa. Kyllä pullarenkaat on se viisaan valinta.

Ehkä ostan tällaisen sitten Capturin jälkeen muutaman vuoden päästä. Tai Nissan Ariyan. Mahtaako olla Megane eVision ja Ariya sisarmalleja nykyisen Kadjarin ja Qashqain tapaan.
 
Tuohan saattaa muodostua aivan asialliseksi lopputuotteeksi. En muuttaisi juuri muuta kuin etuvedon takavedoksi.

teme565 sanoi:
Aika optimistesti ilmoitettu kulutus jos 60 kWh akustolla pääsee jopa 450km. Taajamassa hiljaa lirutellen varmaan joo syksyllä tai keväällä kun ei tarvitse jäähdytystä sen enempää kuin lämmitystäkään.

Jäähdytyksen energiantarpeesta ei tarvitse juuri huolehtia varsinkaan maantieajossa. Pätkäajossa keskikulutus toki nousee huomattavasti, jos auto ehtii aina välillä lämmetä saunaksi parkkipaikalla.
 
teme565 sanoi:
Tämäkin jalostunut eteenpäin Renault Megane E-Tech Electriciksi.

Renault Mégane E-Tech Electric: Täyssähköistä toimintamatkaa jopa 470 kilometriä
Mallissa noudatetaan uutta “Sensual Tech” -muotokieltä.

Ohut, jopa 60 KWh ajoakku tarjoaa parhaimmillaan 470 km toimintamatkan (WLTP).

Va­lit­ta­va­na on ener­gi­a­si­säl­löl­tään joko 40 kWh tai 60 kWh ajo­ak­ku. Toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan pie­nem­mäl­lä akul­la 300 km ja suu­rem­mal­la akul­la enim­mil­lään 470 km.



Aika kevyttä ajoa jos 60kWh ja 470km latauksella.


Erit­täin te­hok­kaan 22 kW Type 2 -la­tauk­sen li­säk­si saa­ta­vil­la on myös 130 kW te­hoi­nen CCS Com­bo DC-pi­ka­la­tu­ri, jo­ten akun saa la­dat­tua no­pe­as­ti mo­lem­mil­la la­taus­ta­voil­la. La­taus on ke­hi­tet­ty mah­dolli­sim­man te­hok­kaak­si si­ten, et­tä se oli­si no­pe­aa mah­dol­li­sim­man kat­ta­vas­ti eri la­taus­lait­teil­la.

Lataus onkin sitten astetta powerimmalla setupilla.

image-3.521031.f4fb7db6aa


https://autobild.fi/uutinen/renault-mgane-etech-electric-tayssahkoista-toimintamatkaa-jopa-470-kilometria-6.182.161751.38734adc26?fbclid=IwAR1NE4qjlDPMlKjELo55D-GDs8VbvGXZXlOJL9CjZaVE5FQCP85KSBd8iqQ
 
Mielenkiintoista nähdä miten alas saavat painettua 40kWh-mallin hinnan. Jos menee alle ID.3 Puren niin saattaa olla lähellä että menisi tilaukseen.
 
Ihan mielenkiintoinen kilpailija luokkaan, vaikken koskaan kiinteän Renaultin ystävä ole ollutkaan. Olikos missään arviota saatavuudesta Suomeen?
 
kahe sanoi:
Olikos missään arviota saatavuudesta Suomeen?

Linkistä....

Myyn­nin al­ka­mi­sa­jan­koh­ta ei ole vie­lä tie­dos­sa, mut­ta en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat maa­ham­me ke­vääl­lä 2022.
 
Eikös Ranska alkanut tukemaan maansa autoteollisuuden sähköistymistä? Toivottavasti se poikii tulosta.
Ennen näille naurettiin, mutta tulevaisuuden automaailmassa voi puhaltaa täysin uudet tuulet.
Ulkonäkö ja auton luvatut tilat kuulostavat hyviltä mm. tuo 450l kontti.
 

On kyllä tuo mittaristo/keskinäyttö todella futuristisen näköinen, mutta ei näytä pahalta.

Se mikä on hienoa, että sähköautojen myötä päästään eroon täysin tarpeettomasta automaattiauton vaihdekepistä keskikonsolissa. Omasta mielestäni tuo Teslasta, Mersuista ja kaikista nykyaikaisista traktoreista löytyvä sähköinen suunnanvaihto on todella näppärästi käsillä ratin takana.

Maavaraa ei ole ilmoitettu missään. Kuvien perusteella sitä saisi olla hiukan enemmän kun kuitenkin crossoverista on kyse.
 
https://youtu.be/CFf6epurgmA?t=165

Ovenkahvojen toteutuksen toimivuus pohjolassa vähän arveluttaa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun oman auton päällä on ollut kunnon jääkuorrute.

Android Automotive on kyllä esittelyjen perusteella todella iso parannus infotainmentiin. Vaikkei tuo nykyinen Easylinkkikään kelvoton ole. Kartta kyllä pyörii Android Automotivella hiukan eri malliin kuin Easylinkillä.
 
Markku J sanoi:
Hyvältä näyttää. Onkohan tässä sama perusrakenne kuin Nissan Ariyassa?
Sama pohjalevy. Rakenne mahdollistaa kerrotun mukaan maksimissaan 87 kWh akun asentamisen. Meganeen tuollaista ei varmaan tarvitse, mutta Ariyaan ehkä.
 
teme565 sanoi:
Sama pohjalevy. Rakenne mahdollistaa kerrotun mukaan maksimissaan 87 kWh akun asentamisen. Meganeen tuollaista ei varmaan tarvitse, mutta Ariyaan ehkä.

OK, niin minäkin päättelin. Ariyaan on tulossa 87 kWh akkuvaihtoehto jopa 2WD -malliin ja samalla akulla kaksi nelivetoversiota. Minä olen hiukan odotellut Ariyaa - jos vaikka Leaf vaihtuisi sen karvalakkimalliin. Toki myös Megane kelpaisi minulle.

https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/ariya.html#C402_cmp_feature_dd0a-modal
 
Autoverkkokaupan kautta vielä rahoitus 0-korolla ja kuluilla, lähtee kyllä tilaukseen samantien, jos tuo toteutuu. Jotenkin sitä vaan odottaa, että aluksi puhutaan näistä alle 40k hinnoista ja todellisuus on taas se 50-60k.
 
38 tonnilla jos tuon saa kaupasta hakea pois, niin kyllä kiinnostaa vaikka mulla ei ole edes paikkaa missä ladata. :D

Todella tyylikäs peli ja Renaultilla jo kokemusta sähkiksistä sen verran, että luottoa riittää.
 
https://en.media.renault.com/news/cp-megane-82d0-989c5.html

The All-new Mégane E-TECH Electric will be available in six elegant and eye-catching body colours: Rafale Grey, Schist Grey, Midnight Blue, Flame Red, Diamond Black, and Glacier White.
Näköjään ainoa tarjolla oleva väri on punainen. No, ehkä ton Midnight Bluen voi myös juuri ja juuri laskea väriksi.

Kyllä tuohon olisi Atama Orange sopinut siinä kuin Capturiinkin. Valencia Orange voisi olla hiukan liian räikeä.
 
Pitäisikö tämän ketjun nimi muuttaa Megane E-Tech Electicksi?

On kyllä hienoa auto niin sisältä kuin ulkoa. Vetää mielestäni ID3:sta pataan designin ja kuvien perusteella laatuvaikutelman osalta. Ja Android Automotive kyllä kiinnostaa, ehkä tuossa olisi oikeasti toimiva infotaiment. Rellu on isosta infotaimentista huolimatta säilyttänyt ilmastointisäädötkin fyysissä napeissa. Jopa Lane Assistin näyttäisi videoiden perusteella saavan pois fyysistä nappia ohjauspyörän vasemmalla puolella painamalla.

Ainoastaan etuveto on miinusta ja tilat ei taida perheelliselle riittää. Onkohan uusi Kadjar tulossa myös jossain vaiheessa sähköisenä rinnakkaismallina? Siihen saanee varmaan nelivedonkin Aryan tapaan.
 
psxgamer sanoi:
Ainoastaan etuveto on miinusta ja tilat ei taida perheelliselle riittää. Onkohan uusi Kadjar tulossa myös jossain vaiheessa sähköisenä rinnakkaismallina? Siihen saanee varmaan nelivedonkin Aryan tapaan.

Oma kokemus etuvedosta e-Golfissa oli hyvinkin positiivinen.

Tämä vaikuttaa tosi hyvältä. Ainoa kummallisuus on se, ettei pikkuakkuiseen saa pikalatausta:
"PRIVATE VERSIONS
EV40 130hp Standard charge AC7
EV40 130hp Boost charge AC22
EV60 220hp Super charge AC7 + DC130
EV60 220hp Optimum charge AC22 + DC130"

(Lähes) hinnat alkaen versio olisi itselle se kiinnostavin, mutta ettei pikalatausta ollenkaan... 50kW pikalataus riittäisi autoon, jolla lähtökohtaisesti ei ole tarkoitus reissua tehdä. Mutta kyllä se reissaaminenkin kohtuudella mahdollista pitäisi olla. Kokemuksesta voi sanoa, että matkalla ruokailun aikana 50kW:lla saa paljon lisää toimintamatkaa.
 
teme565 sanoi:
https://youtu.be/CFf6epurgmA?t=165

Android Automotive on kyllä esittelyjen perusteella todella iso parannus infotainmentiin.

Hieno Rellu, olisipa vielä sedanina tarjolla. Rekkuthan ovat pääsäntöisiä hiljaisia autoja.
Vielä on enemmän tarj olla CarPlaylle sopivampana monissa autoissa ja langattomasti.
Ehkä kääntyy enemmän Androidin puolelle, Volvo ainakin vetänyt jo linjansa. Applen sovellutuskehitysestä kai enemmän, kuin tekniikasta BT:n ja Wifin kautta siirtää.
 
tmr97 sanoi:
Oma kokemus etuvedosta e-Golfissa oli hyvinkin positiivinen.

Tämä vaikuttaa tosi hyvältä. Ainoa kummallisuus on se, ettei pikkuakkuiseen saa pikalatausta:
"PRIVATE VERSIONS
EV40 130hp Standard charge AC7
EV40 130hp Boost charge AC22
EV60 220hp Super charge AC7 + DC130
EV60 220hp Optimum charge AC22 + DC130"

(Lähes) hinnat alkaen versio olisi itselle se kiinnostavin, mutta ettei pikalatausta ollenkaan... 50kW pikalataus riittäisi autoon, jolla lähtökohtaisesti ei ole tarkoitus reissua tehdä. Mutta kyllä se reissaaminenkin kohtuudella mahdollista pitäisi olla. Kokemuksesta voi sanoa, että matkalla ruokailun aikana 50kW:lla saa paljon lisää toimintamatkaa.

Mistä lähteestä nuo tiedot ovat? Hieman uskomattomalta tuntuu...
 
Tipi sanoi:
Mistä lähteestä nuo tiedot ovat? Hieman uskomattomalta tuntuu...

Uskomattomalta kuulostaa, vaikka toki Renault Zoe on niitä harvoja sähköautoja, joissa ei ole tasavirtalatausta lainkaan.

Uskomattomalta kuulostaa siksi, että Megane on kuitenkin konsernisisar Nissan Ariyan sisarmalli. Nisulla on Euroopassa ollut aina pikalataus tarjolla ja Leaf on kuitenkin edennyt jo toiseen mallipolveen. Megane/Ariyan ovat siten jo kolmatta polvea konsernin sähköautoissa.
 
Löysin Rellun Ranskan konfiguraattorista tmr97:n tietoja vastaavat speksit, mutta hieman vaikea silti uskoa...