autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen hankintatuki  (Luettu 15848 kertaa)

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21413
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #200 : 13.10.2021 14:03 »
Mutta ketjun loppupäästä joku menee ja päästötkin pienenee.

Ei mene läheskäään samassa suhteessa. Rekisterissä olevien autojen määrä kasvaa kokoajan ja talleissa ja latojen takana lojuu jo pitkälti toista miljoonaa rekisterissä olevaa autoa, jotka eivät ole liikennekäytössä. Näiden lisäksi on vähintään kymmeniä tuhansia sellaisia autoja, jotka eivät ole enää rekisterissä, mutta ovat olemassa ja osa vielä rekisteröitävissä uudelleen.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #201 : 13.10.2021 14:05 »
... jotka eivät ole liikennekäytössä.
... mutta ovat olemassa ja osa vielä rekisteröitävissä uudelleen.

Toki toki, mutta vähemmän ne pakoputkesta tupruttelevat.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21413
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #202 : 13.10.2021 14:26 »
Liikennekäyttöön ottoja tehdään kuitenkin liki miljoona vuodessa ja saman verran käytöstä poistoja, joten suuri osa noista liikennekäytöstä poistetuista on osan vuotta tupruttelemassa. Toisaalta aivan tarpeettoman moni auto päätyy johonkin ladon taakse tai myydään Afrikkaan saastuttamaan ja jää Suomessa ajoneuvorekisteriin lojumaan. Merkittävä ilmastoteko olisi poistaa liikennekäytöstä poiston mahdollisuus, jolloin autosta oikeasti luovuttaisiin ja se kierrätettäisiin romuna helpommin, kun maksut eivät lopettaisi juoksemista muuten.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa Tipi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1132
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #203 : 13.10.2021 14:34 »
Merkittävä ilmastoteko olisi poistaa liikennekäytöstä poiston mahdollisuus, jolloin autosta oikeasti luovuttaisiin ja se kierrätettäisiin romuna helpommin, kun maksut eivät lopettaisi juoksemista muuten.

Tuskin tuolla olisi mainittavaa vaikutusta päästöihin. Parkkitilaa vapautuisi toki niistä paikoista, joissa noiden autojen säilytys on ongelmana.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21413
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #204 : 13.10.2021 14:38 »
Eihän se toki mikään päästö ole, että autot ruostuvat, päästävät nesteensä ja mätänevät luontoon. Nykyisinhän vain hiilidioksidi lasketaan päästöksi.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1548
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #205 : 13.10.2021 14:40 »
myydään Afrikkaan saastuttamaan

Tällähän tavalla Suomi ratkaisisi lähipäästönsä. Sinne vaan kaikki lintat vanhojen Hiace-pakujen perään.

Mites, kun mulla oli ennen harraste-Bemu, niin yleensä ennen vappua otin käyttöön sen ja poistin käytöstä syyskuussa. Mites tällainen vanhojen autojen harrastus? Eihän jatkossa olisi sitten hyväksyttävää puuhastella noiden kanssa, jos ajatellaan vain päästöjä, muttei fiiliksiä, mitä vanhat autot antavat.

Muoks. Taitaa mennä jo vähän offariksi nämä pohdiskelut.

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1548
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #206 : 13.10.2021 14:57 »
https://moottori.fi/liikenne/jutut/autoala-hankintatuista-tayssahkoauton-hintakatto-65-000-euroon/

Lainaus
Jotta hankintatuen vaikutukset autojen kysyntään olisivat suuremmat, esitetään tuoreessa lausunnossa hintarajan nostamista 65 000 euroon, jotta nykyistä suurempi osa sähköautojen mallivalikoimasta mahtuisi tuen piiriin.

Lausunnossa tuodaan esiin, että ensirekisteröityjen uusien täyssähköautojen keskihinta on lähes 55 000 euroa.

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12220
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #207 : 13.10.2021 15:18 »
Itse näkisin parempana tukimuotona halvempien sähköautojen ostamisen tukemista. Eli korotettaisiin kahta tonnia, mutta pidettäisiin hintaraja sama tai jopa laskettaisiin sitä. Silloin tuettaisiin juurikin siirtymistä sähköautoiluun. Hintarajan korottaminen siirtää tukea hienompien jalopuulistojen ja "ylimääräisten" hevosvoimien hankintaan.

Ja sekin pitää aina muistaa, että jos ajatellaan 65 000 euron sähköautoja ja niiden verrokkeja polttispuolelta, tulee sähköautoihin jo autoveron puolelta 15 - 20 000 euron hankintatuki. Kun taas jonkun 40 000 euron sähköauton polttisverrokin autovero on ykköstonneja.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4759
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #208 : 13.10.2021 17:53 »
...Ja sekin pitää aina muistaa, että jos ajatellaan 65 000 euron sähköautoja ja niiden verrokkeja polttispuolelta, tulee sähköautoihin jo autoveron puolelta 15 - 20 000 euron hankintatuki...
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä arvioi alkukesästä, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää. Kansan karttuisa käsi tukee liikenteen sähköistymistä kelpo summalla...

Poissa XoAntero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 287
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #209 : 13.10.2021 18:20 »
Rusinat pullasta kuka ehtii ja muu toiminta mahdollistaa.

Paikalla Jaska

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1630
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #210 : 13.10.2021 19:09 »
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä arvioi alkukesästä, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää. Kansan karttuisa käsi tukee liikenteen sähköistymistä kelpo summalla...

Toisella puolella on hiukkaspäästöjen vähentäminen. Paljonko diesel-autoilijat saavat tappaa?

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12220
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #211 : 13.10.2021 19:42 »
Toisella puolella on hiukkaspäästöjen vähentäminen. Paljonko diesel-autoilijat saavat tappaa?

Jos nyt kaupungilla pitää silmät auki ja katsoo minkä dieselkulkuneuvon pakoputkesta tulee näkyvää savua niin ne ovat yli 10 vuotta vanhat dieselhenkilöautot ja vielä voimakkaammin raskas liikenne. Jos hiukkaspäästöihin haluttaisiin aidosti puuttua, estettäisiin näiden ajoneuvojen liikenne keskustassa.

Nykyaikaiset dieselautot eivät hiukkasia käytännössä päästä.

Monissa muissa Euroopan maissa näiden kulkuneuvojen liikkumista keskusta-alueilla on jo rajattu voimakkaasti. Suomessa tärkeintä tuntuu olevan uusien dieselautojen syyllistäminen.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4759
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #212 : 13.10.2021 20:38 »
Toisella puolella on hiukkaspäästöjen vähentäminen. Paljonko diesel-autoilijat saavat tappaa?
Puun pienpoltto on Suomessa suurin haitallisten pienhiukkasten päästölähde. Dieselien nokipöly hukkuu muihin päästöihin verrattuna kuin pieru Saharaan ;D

Poissa kljs

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 87
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #213 : 13.10.2021 20:54 »
Puun pienpoltto on Suomessa suurin haitallisten pienhiukkasten päästölähde. Dieselien nokipöly hukkuu muihin päästöihin verrattuna kuin pieru Saharaan ;D

Hiukkaspäästöt ovat paikallisia. Huonossa puusaunassa Sysmässä poltettu puu ei juurikaan Töölön ilmanlaatua heikennä. Löytyy toki Helsingin kantakaupungistakin vanhoista kerrostaloista tulisijoja, mutta taitaa siellä liikenne aika pitkälle vastata paikallisen ilmanlaadun ongelmista.

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1548
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #214 : 13.10.2021 20:58 »
Kun katsoo Tallinnan ja Tukholman lauttojen kamalaa savutusta Helsingin laivasatamissa, niin aika monta vanhaa taksi-Mersua saa laittaa riviin, jotta saataisiin samat hiukkaspäästöt varmaan. Ja kaupunkilaiset eivät voi mitään hiukkaspäästöjen määrälle, vaikka itse kuinka vaihtaisivat patteriautoihin. Että aivan sama, mikä hankintatuen määrä on. Niin paljon polttiksia ei tule vaihtumaan patteriautoihin, että olisi ilmansaasteiden kannalta suurempaa merkitystä.
Ja sitten se valtava rekkojen savutus laivaliikenteen mukana…

Että mitä näpertelyä tämä touhu on isossa kuvassa  ::)

Turha syyllistää dieselhenkilöautoja (uudempia ainakaan). Niiden pakoputkesta tulee varmaan parhaimmillaan puhtaampaa ilmaa ulos kuin ympäröivä Helsingin keskustan ilma.  ::)

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #215 : 13.10.2021 21:13 »


Turha syyllistää dieselhenkilöautoja (uudempia ainakaan). Niiden pakoputkesta tulee varmaan parhaimmillaan puhtaampaa ilmaa ulos kuin ympäröivä Helsingin keskustan ilma.  ::)

Tätähän voisi demostroida jossain kantakaupungissa olevassa autotallissa. Aluksi viettää aikaa vaikka tunnin ulkoilmaan auki olevassa autotallissa. Sitten ajaa uuden dieselauton tuonne, vetäisee oven kiinni ja jättää tyhjäkäynnille. Koekaniini viettää seuraavan tunnin hyrskyttelevän dieselin seurassa. Saa suorittaa.

Itse voisin olla kyllä suljetussa autotallissa käynnissä olevan sähköauton kanssa.
Wind of change snap old trees.

Paikalla Karvis

Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #216 : 13.10.2021 21:35 »
Tätähän voisi demostroida jossain kantakaupungissa olevassa autotallissa. Aluksi viettää aikaa vaikka tunnin ulkoilmaan auki olevassa autotallissa. Sitten ajaa uuden dieselauton tuonne, vetäisee oven kiinni ja jättää tyhjäkäynnille. Koekaniini viettää seuraavan tunnin hyrskyttelevän dieselin seurassa. Saa suorittaa.

Itse voisin olla kyllä suljetussa autotallissa käynnissä olevan sähköauton kanssa.

Pahempaa myrkkyä se bensa-auton pakokaasu on siellä tallissa, että aivan turha dieseleitä nostaa tikunnokkaan.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson Plug-in

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4759
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #217 : 13.10.2021 21:53 »
^ Ja tuottavat tappavia pienhiukkasia samoin kuin ylipainoinen ja tehokas sähkis tappavaa katupölyä ;D

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #218 : 13.10.2021 22:08 »
Kun katsoo Tallinnan ja Tukholman lauttojen kamalaa savutusta Helsingin laivasatamissa, niin aika monta vanhaa taksi-Mersua saa laittaa riviin, jotta saataisiin samat hiukkaspäästöt varmaan. Ja kaupunkilaiset eivät voi mitään hiukkaspäästöjen määrälle, vaikka itse kuinka vaihtaisivat patteriautoihin. Että aivan sama, mikä hankintatuen määrä on. Niin paljon polttiksia ei tule vaihtumaan patteriautoihin, että olisi ilmansaasteiden kannalta suurempaa merkitystä.
Ja sitten se valtava rekkojen savutus laivaliikenteen mukana…

Uudet Tallinnan ja Ruotsin laivat ovat LNG:tä polttavia. Ei tule hiukkaspäästöjä lainkaan.

Tukholmanlautat kyllä uudistuvat niin hitaasti, että ei taida paljoa auttaa, mutta Tallinnanlauttojen kierto on paljon nopeampi.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4759
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen hankintatuki
« Vastaus #219 : 13.10.2021 22:21 »
Suomi on niin harvaan asuttu periferia, etäällä varsinaisista saastepesistä ja liikenne olematonta, ettei kannata pelkopaniikissa hyppiä seinille - ainakaan ilmanlaadun vuoksi https://yle.fi/uutiset/3-10188244