https://yliteippaus.fi/

Avovene /HT/ joku muu

Saktom

Sisäänajettu
Liittynyt
21.1.2018
Koska tällä foorumilla on veneilyaiheinen osasto, ajattelin tänne lisätä omia ihmettelyjäni ja minua aiheesta viisaampien kommentteja.

Tilanne on nyt se, että mökillämme on pieni Terhin pulpettivene (4100) ja siinä parikymppinen Yamahan kaksitahtiprutku.

Tällä kiululla olemme minä, vaimoni ja kaksi koiraa tehneet muutaman tunnin ajeluita /retkiä sinisellä Saimaalla.

Kovasti tekisi mieleni päivittää kombo pykälää isommaksi ,jolloin voisimme tehdä matkaa hiukan etäämmälle ja huonommassa kelissäkin.

Olen mietiskellyt tuplapulpettista purtta 40-60 hv koneella. Myös joku Ht-vene on käynyt mielessäni. Yöpymistilalle ei ole tarvetta, mutta sateensuojalle voisi olla käyttöä.

Taloudellisesti tämä on järjetöntä, vaikka käytettynä olen ajatellut ostaa. Ajotunteja meille ei hirmusti tule kesää kohti. Talvisäilytys ja huoltaminen on toinen mietityttävä aihe. Lähimmälle venerampille on hiukka matkaa ja pihassa ei ole tilaa. Mökillä voi kyllä säilyttää, mutta kuinka tuon moottorin huollot sitten tapahtuisivat. Nykyinen on hyvin pinellä maintenansilla mennyt.

Ja mitä tuossa kokoluokassa pitää moottoria silmällä pitäen ottaa huomioon? Onko joku merkki tai vuosimalli, jota pitää välttää?

Saa antaa vinkkejä venemalleista ja moottoreista. Jos jotakin oleellista jäi kertomatta, kerron kyllä.
 
Hommaat nykyaikaisen 2-tahtikoneen, niin ei tarvitse huoltoja miettiä, varsinkaan vähäisillä ajoilla. (Syksyisin suojaöljyt koneeseen (tämän uudet 2-tahtiset tekevät jo automaattisesti), tulpat ja peräöljyt 2-5 vuoden välein, riippuen tunneista.

Itse teetin omaan 50hv 2-tahtijammuun täyden rempan 10-v sitten ja sen jälkeen olen kerran vaihtanut tulpat ja 2 kertaa peräöljyt. (nyt kone on jo 30 vuotias)

Ei tarvitse funtsia venttiilinsäätöjä, öljynvaihtoja ja jakohihnaremppoja, niinkuin nelitahtisissa.
 
itselläni ollut 2-tahtiset Mercury 115 hp ja Yamaha 175 hp, sekä 225 hp. Ei noihin tullut muuta tehtyä, kuin vuosittain tulpat, peräöljyt ja bensansuodattimen puhdistus.
 
Eipä nelarinkaan huolto kovin raskasta ole. Minulla on 2004 mallinen Mercury EFI F60 vähillä tunneilla. Kertaakaan ei ole säädetty venttiilejä eikä jakohihnaa vaihdettu. Moottoriöljyt vaihdan VÄÄRÄOPPISESTI lämpimänä kesäpäivänä imurilla. Samoin peräöljyt vaihdetaan satunnaisesti ja ennen talven tuloa tarkistan, ettei vaihdelaatikossa ole vettä. Tärkeintä on juottaa koneelle viimeiseksi syysateriaksi pienkonebensaa, niin ei jää sitten keväällä järvihätään. Venettä säilytetään aina omalla tontilla olevalla talaksella. Myrskyn sattuessakaan ei tarvitse miettiä narujen pitävyyttä.

Jos itse ei osaa tai halua mitään tehdä, kannattaa selvittää huoltopisteiden sijainti ettei tarvitse ajaa (tai hinata) kymmeniä kilometrejä huollon takia. Moottorimerkeissä ei testien mukaan kovinkaan suuria eroja ole.

Meidän Mercury työntää 5,35 m pitkää HT-venettä, jossa tuli useana yönä nukuttua ennen mökin hankintaa. Nyt ei veneily enää samalla tavalla kiinnosta.
 
Suzukit ovat ketjukoneita joten niiden kanssa ei tarvitse miettiä jakopäänhihnan vaihtoja. Omiin koneisiin viimeiset 10 vuotta on vaihdettu tulpat 1000h välein ja veneen poltooainesudatin vuosittain. Peräöljyt on vaihdettu 2-3 välein. Mitään pienkonebensoja en ruiskukoneisiin ole käyttänyt, mutta kaasarikoneisiin se on hyvä ajaa lopuksi. Viimetalvena hommasin Suzukin maintenance kitin jossa tuli koneen bensasuodatin, koneessa n. 1000 h. Venttiileiden säätöjä en ole tehnyt kumpaankaan Suzukiin. Toisella ajoin 2000 h ja nykyisessä 1200 h.
 
Noihin tarpeisiin alumiinivene ja 2t-moottori.
Ainoastaan jos haluna uisteluun, niin sitten ehkä nelitahtista kannttaisi harkita.
Huvittavaa muuten että noiden alu +2t -yhdistelmien hinta ei oikeastaan muutu vuosien saatossa, jos n 10 vuotiaana ostaa....
 
Vanhan tekniikan 2 tahtiset alkavat olla jo loppuunajettuja ja uuden tekniikan 2 tahtisista olen kuullut niin paljon ongelmia että suosittelen suhtautumaan varauksella. Ihan tuttavapiiristä kuultua ja onhan noita muutama ollut itselläkin.
 
Ensiksi kiitoksia kaikille mukavasti liikkeelle lähteneestä keskustelusta.

Tuosta huoltamisesta. Tarkoitin sitä, että nykyinen kippo on huollettu ja säilytetty mökillä. Huoltaminen, no jaa, milloin on mitäkin tehty. Pienkonebensat olen kyllä syksyllä ajanut.

Ainoa korjaus on ollut sytkämurikan vaihto. Sekin löytyi perämoottoripurkaamolta.

Tuossa yllä tulikin jo noiden nelareiden huoltotarpeista. Ovatko ne sitten niin paljon vaativampia kuin kaksitahti. Ilmeisesti on montaa mieltä. Ei hirveän työläitä juttuja viitsisi mökkirannassa väkästellä. Kyllä uskon kaikenlaisia huoltoja osaavani tehdä, mutta mökkiolosuhteissa on vähän valjumpi tusata vaatimattomalla työkalupakilla.

Jaa että Suzukissa on ketju. Se kuulostaa hyvältä. Jos tuolla Sanden tyylillä ei tarvitse melaan (ja tässä nyt tarkoitan kuitenkin sitä veneen kulkutyökalua) tarttua, niin eihän tuo nyt ollenkaan mahdottomalta tunnu. Mutta kait moottoriöljyjä kuitenkin pitäisi vaihdella?

En ole uudempiin kaksitahteihin tutustunut. Oletin, että ne hävisivät kun uudet päästönormit tulivat. Mutta näinhän ei olekaan.

Sitten vene. Alumiinihan olisi huoleton juu, mutta kuten yllä todettiin, niiden hinnat ovat ainakin minun mielestäni käytettynä poskettomat. Meilkein saa uden paketin samalla rahalla.

Kyllä minulle kelpaa lasikuitukin. Sitä myöden valikoimakin laajenee merkittävästi.

Olen uistellutkin tällä nykyisellä. Kaksimukinen jammu toimii mainiosti siinäkin, vaikka onkin 2t.

Jaa niin, trailerikin on itselläni. Jarruton muuli, joten sekin sanelee veneen maksimikooksi jonkun. Olisko tuommoisen hyötykuorma jotakin 500-550 kg.
 
@Hesusnis

Mitä tuossa täysrempassa tehtiin? Ja muistatko tai haluatko kertoa mitä se kustansi?

Nykyisessä prutkussa ilmeisesti ainakin toinen kampiakselin stefa falskaa kun se vähän aivastelee tyhjäkäynnillä.
 
Kerro Saktom minkälainen budjetti sinulla on veneen hankintaan?
Oliko tarkoitus antaa nykyinen Terhi 4100 vaihdossa siihen? Ilman vaihtovenettä uuden/käytetyn veneen hankinta on paljon helpompaa, hinnoissa on aina tinkimisen varaa.
 
Saktom sanoi:
@Hesusnis

Mitä tuossa täysrempassa tehtiin? Ja muistatko tai haluatko kertoa mitä se kustansi?

Nykyisessä prutkussa ilmeisesti ainakin toinen kampiakselin stefa falskaa kun se vähän aivastelee tyhjäkäynnillä.

Sylinterit hoonattiin, uudet männät ja renkaat, kampiakselin laakerit, tietty kaikki tiivisteet, kaasarit auki, autolube takaisin toimintakuntoon ym. Jos en väärin muista, niin tuolloin 1.5k harrasteyksikköä.
 
Saktom sanoi:
Jaa että Suzukissa on ketju. Se kuulostaa hyvältä. Jos tuolla Sanden tyylillä ei tarvitse melaan (ja tässä nyt tarkoitan kuitenkin sitä veneen kulkutyökalua) tarttua, niin eihän tuo nyt ollenkaan mahdottomalta tunnu. Mutta kait moottoriöljyjä kuitenkin pitäisi vaihdella?

En ole uudempiin kaksitahteihin tutustunut. Oletin, että ne hävisivät kun uudet päästönormit tulivat. Mutta näinhän ei olekaan.
Niin juu, öljynvaihdoista olen kyllä huolehtinut 100-150 h välein. Keväällä, kun vene on trailerin päällä, vaihtuu myös suodatin. Välivaihdot sitten olen tehnyt laiturissa imupumpulla.

Öljyistä puheenollen, aika suolaisen hintaista on uuden tekniikan 2-tahtiöljyt. 4l tonkka on lähempänä 100 eur.
 
Pekka T sanoi:
Kerro Saktom minkälainen budjetti sinulla on veneen hankintaan?
Oliko tarkoitus antaa nykyinen Terhi 4100 vaihdossa siihen? Ilman vaihtovenettä uuden/käytetyn veneen hankinta on paljon helpompaa, hinnoissa on aina tinkimisen varaa.

En ole säästöpossua vielä rikkonut, eikä mitään tarkkaa summaa ole mielessä. Mutta sanotaan nyt että alle 10 keur pitäisi päästä. Mieluusti vaikka alle 8.

Kuten sanoin, on tämä finanssimielessä järjetöntä, ja rahareikiä on muitakin.

Just kattelin, että paketteja vaikka ihan Suvin tuplapulpetilla saa nelikymppisellä uutena 11 tuhanteen.

Itse veneistä kenenkään kielenkannat eivät ole kummoisemmin irronneet. Joskus aikojen alussa kattelin jopa Terhi 520 ht:a joita silloin sai käytettynä sopuhintaan. Useimmat niistä olivat 2t koneella ja onhan niillä ikää ollut jo silloin, joten kunto on aina arvoitus. Mutta ilmeisen tykättyjä veneitä olivat/ovat. Ja ymmärtääkseni menivät mukavasti jo pienemmällä koneella.

Kuten sanottu, ei tuolle katolle mitään välttämätöntä tarvetta ole. Mutta kaksi kunnollista penkkiä pitää olla, joten siksi tuplapulpetti nyt vähintään. Hyvin harvoin veneessä on enemmän kuin kaksi ihmistä ja koirat, jotka eivät hirveästi tilaa vie. Kalastukseen, uisteluun lähinnä, soveltuvuus täytyy myös olla. Varmaan sellainen kokoluokka 475 olisi passeli avoveneenä ja piirun yli viisi ht- mallisena. Kulkupuolesta en osaa paljoa sanoa, mutta olisihan se matkanopeus reilut 20kn mukava. Kuinkahan nuo alle viisimetriset liikkuvat vaikka 40 hv koneella?

Onko palstaveljillä/-sisarilla itsellään minkälaisia avoveneitä ja minkälaisia kokemuksia ajettavuudesta, konetehon tarpeesta, laadusta jne?

Veneissähän on se hyvä puoli, että kuten jo yllä on puhuttu, pitävät ne arvonsa paljon paremmin kuin autot. Aina myytäessä saa jotakin rahaa takaisinkin, eikä kaikki ole mennyttä.

Tämä venejuttu on kummitellut takaraivossa jo vuosia ja välillä olen selaillut nettivenettä jne. Valinnanvaraa tuntuu olevan niin paljon, että en osaa oikein rajata hakua mihinkään tiettyyn merkkiin tai malliin. Siksikin kyselen teiltä, joilla tietoa enemmän on. Täytyy kaivella lehtien testejä yms kun nyt saisi hiukan haarukoitua että mikä se malli voisi olla.

Edit: Kyllä pitäisi sitten päästä vanhasta eroon. Vaihto olisi helpoin, mutta varmaan täytyisi se itse myydä.
 
Vaikeaahan se on toiselle mitään venemerkkiä tai mallia ehdottaa kun  ei tarkemmin ole rajattu. Mutta pari juttua, jos pidät kiinni siitä että pitää mennä nykyiselle jarrutomalle trailerille, niin voinet unohtaa ht veneet. Paras aika sinun olisi ostaa vene myöhään syksyllä ja myydä nykyinen ensi keväänä.

Katso nettiveneestä jotain kiinnostavia, niin kyllä me niihin vikoja etsitään :rolleyes:
 
^
Juu. Vaikea se on ehdottaa. Aattelin, että jos jollakin on vaikka noihin hatariin spekseihin sopiva tuote ajossa ja haluas kehua tai haukkua sitä.

Täytyy tosiaan paneutua tarjontaan. Tuo ajankohta on myös tiedossa.

Enkä epäile sitäkään, etteikö kandidaateista vikaa löydy.
 
Jos haluaa mukavan joka sään veneen jolla voi kahdestaan emännän ja koiran kanssa tehdä vaikka kokopäiväretkiä niin tämän mallinen vene on helppo käyttöinen ja kulkuinen, tarjoaa sateensuojan ja kuitenkin kalastukseen etutilan, läpikuljettavuus (jos kajuutta keskemmällä) helpottaa rantautumisia jne. Näitä on eri kokoisia, tämä vain esimerkiksi.

https://www.nettivene.com/moottorivene/bella/763772
 
dingdongpingpong sanoi:
Jos haluaa mukavan joka sään veneen jolla voi kahdestaan emännän ja koiran kanssa tehdä vaikka kokopäiväretkiä niin tämän mallinen vene on helppo käyttöinen ja kulkuinen, tarjoaa sateensuojan ja kuitenkin kalastukseen etutilan, läpikuljettavuus (jos kajuutta keskemmällä) helpottaa rantautumisia jne. Näitä on eri kokoisia, tämä vain esimerkiksi.

https://www.nettivene.com/moottorivene/bella/763772
Uisteluun nuo takakopilliset on surkeita malleja. Johonkin yhteyskäyttöön ok.

En osaa tällä android tabletiila laittaa linkkiä, mutta nettiveneen
ID 773467 voisi olla potentiaalinen ehdokas. Ainakin hyvä runko.
 
Meillä on yksipulpettinen Buster M ja ollaan sillä muutaman kerran tehty pidempiä reissuja. Tämän kokemuksen valossa minulla on selkeä mielipide että kyllä tuollaiseen vähänkin enemmän retkityyppiseen kiertelyyn pitäisi olla HT-vene. (vaikkakaan omaa kokemusta minulla ei HT-veneistä ole) Tämä tulee esiin varsinkin jos hieman kylmemmällä/kosteammalla kelillä on liikenteessä.

Meillä tuo Buster on pääasiassa yhteyskäytössä mantereelta saareen ja siinä se on ajanut hyvin asiansa. Myös painolla eli keveydellä on meille merkitystä koska joudumme veneen mantereen puolella aina vetämään 'telakalle'.
 
Saktom sanoi:
En ole uudempiin kaksitahteihin tutustunut. Oletin, että ne hävisivät kun uudet päästönormit tulivat. Mutta näinhän ei olekaan.

Samassa uskossa olen että hävisivät ja käsitin että mainitut "uudet" kaksitahtiset ovat ennen 2006 olevia malleja kuitenkin. No poikkeus on, Evinrude e-tec, mutta onko niitä muitakin?
 
Arcca sanoi:
Samassa uskossa olen että hävisivät ja käsitin että mainitut "uudet" kaksitahtiset ovat ennen 2006 olevia malleja kuitenkin. No poikkeus on, Evinrude e-tec, mutta onko niitä muitakin?

Mercury Optimax 75 - 225hv ja Tohatsu TLDI 50 -90 hv, pienin etec on 25 hv.
 
Arcca sanoi:
^Kiitos. Oppi näköjään tänäänkin uutta. :)

Tohatsulla ei kuitenkaan ole 2-tahtista enää tuotannossa ja taitaa Optimaxien tuotantokin jo loppunut, mutta käytettyjen markkinoilla näitä kuitenkin löytyy.
 
Arcca sanoi:
Löytyi mielenkiintoinen Kipparin käyttötesti noista 50:stä, mukana myös tuo TLDI ja E-tec. https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf

Etec on todella tehokas kone, sain edellisen veneeni Yamarin 50TC:n kulkemaan Etec 75:lla parhaimillaan yhden hengen kuormalla 37 solmua (mitattu GPS:llä), vastaavan tehoiset 4-tahtikoneet eivät siihen pysty.
Talvihuolto on todella helppo, mutta tulppia en uskaltanut siihen vaihtaa, tulppien asentoa ei saa muuttaa. Eipä niiden tulppien vaihdolle ollut mitään syytäkään 10 vuoden käytön aikana.