https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorin ilmansuodattimen vaihtoväli

rosso

Klassikko
Liittynyt
18.8.2014
Minkälaisella vaihtovälillä kannattaa moottorin ilmansuodatin vaihtaa. Itselläni diesel bmw x1 ja tänään kun vaihdoin suodattimen niin aika mustaksi oli mennyt 40 tkm ajolla. Tästä viisastuneena taidan vaihtaa joka toinen vuosi eli noin 35 tkm välein. Bmw:n huoltokirjassa ei ole mainintaa kuinka usein se pitäisi vaihtaa.
 
Merkistä riippumatta olen aina kerran vuoteen vaihtanut. Ei ole kallis investointi.
 
En ota kantaa milloin se kannattaa vaihtaa, mutta viralliset vaihtovälit on ainakin volkkarikonsernin monissa malleissa 90tkm joka on kyllä aika paljon oloisesti... juuri kävi toinen auto 60tkm huollossa, jonka jälkeen vaihdoin vielä tuon suodattimen kun se ei viralliseen ohjelmaan kuulunut.
 
Itse vaihdan aina toukokuussa kun kevään pölyt vähenevät ja vuodessa sinne kertyy kyllä paljon likaa ja ötököitä. Jos likainen suodatin nostaa kulutusta 0.1l /100km niin rahallisestikin se kannattaa vaihtaa usein.

Tuo 90tkm on niin paljon että tarkastamatta voi olla jo likainen ja rivat ovat mutkalla sekä huonolla tuurilla kehyskin, jolloin ilma pääsee sen ohitse moottoriin.
 
Kerran vuodessa vaihdan suodattimet. Sisäilman voisi vaihtaa parikin kertaa.
Mutta kai se eniten on kiinni siitä missä ajaa miten paljon sontaa se suodatin kerää.
Toisella voi olla 2v kohdalla vielä melkein valkoinen suodatin ja toisella vuoden kohdalla tukossa.
Moottori kuitenkin tarvitsee puhdasta ilmaa ja likainen suodatin rajoittaa ilman saantia. Pahimmassa tapauksessa alkaa likaa päästä suodattimesta läpi koneeseen.
 
Vaihtoväli 3v/60tkm ja sellainen huopainen suodatin joka paperisuodatinta pitkäikäisempi. Vaihdan kuitenkin 2v välein, alle 30tkm ajettuna. Vuoden jälkeen puhaltelen varovasti suurimmat liat pois paineilmalla (puhtaalta puolelta).

Ei yhtä pahasti likaannu kuin sisäilmansuodatin mutta silti tuo 3v turhan pitkä aika varsinkin Suomen katupölyn takia.

Samalla kun vaihtaa suodattimen, kannattaa imuilman lämpö ja massa-anturit suihkutella air sensor clean aineella. Varsinkin lämpöanturi menee omassa likakerroksen peittoon jos ei moneen vuoteen puhdista.
 
Minulla on pestävä vapaavirtaussuodatin. Kun ajelee noin 40-45tkm vuodessa ja päivittäin hiekkateitä, niin putsaan sen 2-3krt vuodessa. Polttoaineen kulutuksessa huomaa eron, jos ei ole hetkeen putsattu/vaihdettu.
 
Kylhää toi ohjelman mukainen 90tkm on aika pitkä väli...aika paljon putosi kulutus.

 
dingdongpingpong sanoi:
Voi v###u mikä pöllö siinä videolla oli, paineilma on vihon viimeinen mitä pitää viedä lähellekkään kun ilmansuodinkotelo on auki....IMURILLA AINA !!!

Pääasia että tekijällä oli hengityssuojain.
 
Riossa on näköjään ilmansuodattimen vaihtoväli 4v/60tkm. En ole vielä edes vilkaissut missä kunnossa se on nyt n. 2,5v / 28.500km ajettuna.
Ilmansuodattimen vaihto on kyllä yksi helpoimmista töistä tehdä itsekin.
 
740 volvon alkuperäisen suodattimen vaihtoväli on 40tkm.  ja tarvikkeen 20tkm.